Cycle Campione

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen
Cycle Campione

Bericht door Gert-Jan » di okt 30, 2012 4:05 pm

Na een tijdje te hebben mee gelezen laat ik hier mijn budget project eens zien.

Ik heb deze Cycle Campione van zolder gehaald en helemaal gestript en deels de verf met afbijt eraf gehaald en geschuurd.

Afbeelding

Vervolgens wat primer erop gespoten

Afbeelding

Daarna heb ik het frame in bordeaux-rood gespoten en de voorvork in mat-zwart.
En zo hangt ie er nu nog bij.

Afbeelding

Op een andere oude fiets die ook nog in de schuur stond nog een oud Brooks zadeltje gevonden en die wil ik er denk ik op zetten.

Afbeelding


En nu ben ik ook nog op zoek naar een nieuwe BB, omdat er nogal wat roest opzit en er wat lagerkogeltjes ontbreken.
Nu zat ik op die tonta site te kijken maar ik heb geen idee welke maat ik nodig heb en dus welke BB het best is.

Ik heb tenslotte nog een foto van de oude BB:

Afbeelding

Sorry voor de lange post ;)

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » do nov 01, 2012 11:31 pm

Iemand een idee over mijn trapas?

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » vr nov 02, 2012 9:01 am

Gert-Jan schreef:Iemand een idee over mijn trapas?
lijkt op BSC draad, de rest hangt af van de cranks
/Marten

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 02, 2012 12:30 pm

Welkom op DP.

Een post kan nooit te lang zijn als het ergens over gaat :)

ga je dezelfde cranks gebruiken? Wat voor cranks zijn dat? hoe breed is het trapas huis? Dus het deel waar de trapas in zit..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » ma nov 05, 2012 12:54 pm

Hmm, RFG is Frans, het zou een groot nadeel zijn als je franse draad hebt, trapassen hiervoor zijn wel te vinden maar slechts in beperkte maten (als je het een beetje budget houdt).
Het hoeft niet hoor, RFG was een van de grotere bottombracket makers van die tijd en er waren veel merken die deze brackets gebruikten. Het kan dus ook (met een beetje geluk) gewoon een Europese BSA draad zijn en dan past een goedkopere Shimano trapas er ook gewoon in, beetje rekening houden met de lengte van de as, op Singlespeed moet je voor 107-110 gaan (een klein beetje meer kan meestal geen kwaad, 111 is bv. maar 1mm).

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » ma nov 05, 2012 12:55 pm

Oh en wat JJ al zei, meet de bracket eens op, bij een BSA, dus europese bracket, is deze 68mm, bij een italiaanse is deze 70. Frans is geloof ik ook gewoon 68.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » ma nov 05, 2012 1:44 pm

nutsjesmoar schreef:op Singlespeed moet je voor 107-110 gaan (een klein beetje meer kan meestal geen kwaad, 111 is bv. maar 1mm).
Alle crankstelboeren doen maar wat wat aslengte betreft, dus met een aslengte aan komen zetten terwijl je geen idee hebt welke cranks gemonteerd worden is uit je nek kletsen :evil: :shock:
/Marten

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » ma nov 05, 2012 8:05 pm

Damn. Als je je kritiek nou goed had verwoord had ik het begrepen.
Enfin, ik zeg dat over het algemeen de aslengte wel 1mm korter of langer kan zijn. En dat de aslengte van een single speed tussen de 107 en 110 ligt. Dit klopt.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 05, 2012 9:30 pm

nutsjesmoar schreef:Damn. Als je je kritiek nou goed had verwoord had ik het begrepen.
Enfin, ik zeg dat over het algemeen de aslengte wel 1mm korter of langer kan zijn. En dat de aslengte van een single speed tussen de 107 en 110 ligt. Dit klopt.
Klopt exact wat Marten zegt. Het varieert van 103 tot idd ongeveer 111 als je op een kettinglijn van ongeveer 42mm uit wilt komen, maar alles is helemaal afhankelijk van de cranks, en de daarbij gewenste kettinglijn.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
psychoaiko666
Berichten:50
Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
Locatie:HEERLEN met een N KUT
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » ma nov 12, 2012 7:20 am

uhm... ik meen dat campione een canadees merk is...
zou dus europese draad kunnen zijn. :?
wie zet nu weer een boom in de weg?

Gebruikersavatar
psychoaiko666
Berichten:50
Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
Locatie:HEERLEN met een N KUT
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » ma nov 12, 2012 7:29 am

marten schreef:
nutsjesmoar schreef:op Singlespeed moet je voor 107-110 gaan (een klein beetje meer kan meestal geen kwaad, 111 is bv. maar 1mm).
Alle crankstelboeren doen maar wat wat aslengte betreft, dus met een aslengte aan komen zetten terwijl je geen idee hebt welke cranks gemonteerd worden is uit je nek kletsen :evil: :shock:
datzelfde geld voor framebouwers, 'tis maar net hoebreed welke fabrikant 't bb-huis aan zijn frames maakt. en welke draad die dan nog'es kiest, de pestkoppen! :shock:
wie zet nu weer een boom in de weg?

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » ma nov 12, 2012 3:50 pm

psychoaiko666 schreef:uhm... ik meen dat campione een canadees merk is...
zou dus europese draad kunnen zijn. :?
Een Canadees merk? Apart. Ik dacht eigenlijk eerder Italiaans maar ik kan er ook verder niks over vinden.

Gebruikersavatar
psychoaiko666
Berichten:50
Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
Locatie:HEERLEN met een N KUT
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » do nov 15, 2012 6:31 am

Gert-Jan schreef:
psychoaiko666 schreef:uhm... ik meen dat campione een canadees merk is...
zou dus europese draad kunnen zijn. :?
Een Canadees merk? Apart. Ik dacht eigenlijk eerder Italiaans maar ik kan er ook verder niks over vinden.
yep, laatste keer dat ik heb gecheckt lag calgary in canada.
(campione cycles calgary) :angelnot:
wie zet nu weer een boom in de weg?

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » do nov 22, 2012 2:47 pm

psychoaiko666 schreef:uhm... ik meen dat campione een canadees merk is...
zou dus europese draad kunnen zijn. :?
En europese draad betekent? BSA ? of misschien Italiaans?

Gebruikersavatar
psychoaiko666
Berichten:50
Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
Locatie:HEERLEN met een N KUT
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » do nov 22, 2012 5:40 pm

Gert-Jan schreef:
psychoaiko666 schreef:uhm... ik meen dat campione een canadees merk is...
zou dus europese draad kunnen zijn. :?
En europese draad betekent? BSA ? of misschien Italiaans?
ja, bsa is europese draad, italiaanse draad (campa) is weer anders.
maar er zijn bv. ook nederlandse fietsen met italiaaanse draad.
het draad-spelletje is een om gek van te worden.
mijn raad: laat ff je lokale fietsenmaker er naar kijken (neem ook je frame mee), die kan jou waarschijnlijk wel zeggen met welke draad je te maken hebt en hoe breed je cranks moeten zijn. kan je ook gelijk ff'n paar benodigdheden zoals banden,ketting, etc inslaan, weet jij welke bb en crank je moet bestellen en de lbs is blij dat'ie wat verkocht heeft.
wie zet nu weer een boom in de weg?

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » di jan 15, 2013 6:10 pm

Er zijn ondertussen niet echt vorderingen maar ik ben wel even langs de locale fietsenmaker van profile geweest.
Daar blijkt wel uit dat het BSA draad betreft maar hij kan me pas een crankstel bezorgen in week 12 :(
Dus ik denk dat ik dan ergens anders moet gaan kijken

Gebruikersavatar
tizzle
Berichten:133
Lid geworden op:di jun 06, 2006 9:51 pm
Locatie:Nijmegen
Contacteer:

Bericht door tizzle » do jan 17, 2013 2:16 am

Kijk anders eens in de vele webshops die Nederland heeft:

http://hollandbikeshop.com/index.php

Daar hebben ze complete trapas sets en soms ook losse cups en assen ;)

http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... -met-spie/

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » ma jan 21, 2013 12:34 pm

tizzle schreef:Kijk anders eens in de vele webshops die Nederland heeft:

http://hollandbikeshop.com/index.php

Daar hebben ze complete trapas sets en soms ook losse cups en assen ;)

http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... -met-spie/
Dankje Tizzle.
Hoe bepaal ik de lengte van m'n trapas? Klopt het dat ik een bracket tussen de 107mm en 111mm nodig heb voor een singlespeed/fixie?

Ik heb trouwens op marktplaats een leuke remsetje weten te scoren van een focale 44 Noble. Tenminste ik denk dat het een leuk setje is.

Ik zit ook een beetje te twijfelen of ik eerst een singlespeed conversie setje uitprobeer of dat ik gelijk voor een gipiemme flip-flop wielset moet gaan.
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=829

Heeft er iemand ervaringen met de Gipiemme Pista wielset?
http://www.tontacycles.com/products/whe ... 3-cm-black

Gebruikersavatar
tizzle
Berichten:133
Lid geworden op:di jun 06, 2006 9:51 pm
Locatie:Nijmegen
Contacteer:

Bericht door tizzle » ma jan 21, 2013 12:42 pm

Als je het goed wilt doen;

Meet de afstand van je achtertandwiel tot het midden van je achternaaf. Dat is dan natuurlijk ook de afstand van je voortandwiel tot het midden van je trapas. Je kunt de trapas ook altijd nog een beetje stellen als je wat spacers hebt hebt, maar houd er wel rekening mee dat je cranks niet tegen je frame aan gaan lopen en dat de boel een beetje in het midden blijft ;)

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » ma jan 21, 2013 12:58 pm

tizzle schreef:Als je het goed wilt doen;

Meet de afstand van je achtertandwiel tot het midden van je achternaaf. Dat is dan natuurlijk ook de afstand van je voortandwiel tot het midden van je trapas. Je kunt de trapas ook altijd nog een beetje stellen als je wat spacers hebt hebt, maar houd er wel rekening mee dat je cranks niet tegen je frame aan gaan lopen en dat de boel een beetje in het midden blijft ;)
Dat is natuurlijk lastig als je nog geen achterwiel hebt :D

Basabc
Berichten:75
Lid geworden op:zo jul 01, 2012 7:56 pm
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Basabc » ma jan 21, 2013 6:11 pm

Gert-Jan schreef: Ik heb trouwens op marktplaats een leuke remsetje weten te scoren van een focale 44 Noble. Tenminste ik denk dat het een leuk setje is.

Ik zit ook een beetje te twijfelen of ik eerst een singlespeed conversie setje uitprobeer of dat ik gelijk voor een gipiemme flip-flop wielset moet gaan.
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=829

Heeft er iemand ervaringen met de Gipiemme Pista wielset?
http://www.tontacycles.com/products/whe ... 3-cm-black
De Gipiemme Pista wielset is een prima setje om mee te beginnen. Er is echter een nadeel de velgen zijn non-machined, dat wil zeggen dat ze geen remvlak hebben. Ondanks dat kun je er gewoon een rem opmonteren alleen dit remt niet ideaal.

Toen ik de eerste keer mijn fiets ging opbouwen had ik geen twijfels om eerst singlespeed te gaan rijden. Het leek me enorm saai, en ik ben meteen fixed gaan rijden. Het is zonde om een extra 20 euro te spenderen aan een singlespeed conversion setje. Je kunt het vergelijken met een racefiets zonder derailleur, geen reet aan, maar de keuze ligt bij jou.

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » wo jan 23, 2013 5:21 pm

Yes, nieuwe remset is binnen. Ziet er op het eerste oog goed uit.

https://www.dropbox.com/s/fvj39j7rf34bax4/DSC_0042.jpg

Gert-Jan
Berichten:11
Lid geworden op:di okt 23, 2012 4:00 pm
Locatie:Amstelveen

Bericht door Gert-Jan » di apr 02, 2013 1:51 pm

Ik heb ondertussen dan toch vorderingen gemaakt.
Ik heb alle onderdelen bij tonta cycles besteld, erg goeie service. Hij heeft me op afstand wat advies gegeven en de levering was er na bestellen binnen een paar dagen. Netjes een extra singlespeed ketting achteraan gestuurd omdat de fabrikant blijkbaar de verkeerde ketting had geleverd.

Eerst alles op een rijtje gelegd.
Afbeelding



Toen het balhoofd erin gedrukt mbv een stuk draadstaal
Afbeelding


En ik heb binnen ff snel een fotootje gemaakt zoals ze er nu bij staat.
Afbeelding

Toen ik het crankstel wilde vastzetten kwam ik erachter dat ik toch wel een paar crankbouten nodig had, die zaten raar genoeg niet bij de bottom bracket en ook niet bij het crankstel zelf.

Nu moet ik alleen nog de kettinglijn uitlijnen, het voorblad staat een aantal millimeter te ver naar buiten, hierdoor zit er een klein knikje in de kettinglijn. En ik zet er nog een voorrem en een vrijloop op.

Plaats reactie