singel ring voor
Moderator:Beheerders
Nu zou ik ook wel eens 1 x 10 willen proberen maar ik rijd nu 3 x 9.
Logischerwijs heb ik dan voor de achterkant een andere cassette, ketting en derrie/shifter combi nodig.
Kan ik nu mijn bestaande 3 x 9 crank ombouwen naar een single ring voor 1 x 10? Bijvoorbeeld voor 34/36 t.
Zijn de gebruikelijke singlerings zoals bijvoorbeeld van e13 geschikt voor 1 x 10?
Logischerwijs heb ik dan voor de achterkant een andere cassette, ketting en derrie/shifter combi nodig.
Kan ik nu mijn bestaande 3 x 9 crank ombouwen naar een single ring voor 1 x 10? Bijvoorbeeld voor 34/36 t.
Zijn de gebruikelijke singlerings zoals bijvoorbeeld van e13 geschikt voor 1 x 10?
Qua crank hangt het er een beetje van af met welke je nu rijdt en of je een volledige chainguide wilt gaan gebruiken.Druuf schreef:Nu zou ik ook wel eens 1 x 10 willen proberen maar ik rijd nu 3 x 9.
Van een SLX crank heb ik al eens de bevestiging voor de granny gear moeten afvijlen om genoeg clearance te hebben tussen crank en chainguide.
Bij mijn XTR 970 (toch al wat jaartjes oud) past het daarentegen prima, zonder aanpassingen.
Een E-thirteen guidering is zonder problemen te rijden me 10 speed kettingen.
J.BL schreef:Qua crank hangt het er een beetje van af met welke je nu rijdt en of je een volledige chainguide wilt gaan gebruiken.Druuf schreef:Nu zou ik ook wel eens 1 x 10 willen proberen maar ik rijd nu 3 x 9.
Van een SLX crank heb ik al eens de bevestiging voor de granny gear moeten afvijlen om genoeg clearance te hebben tussen crank en chainguide.
Bij mijn XTR 970 (toch al wat jaartjes oud) past het daarentegen prima, zonder aanpassingen.
Een E-thirteen guidering is zonder problemen te rijden me 10 speed kettingen.
@j.bl: bedankt voor de uitleg. Zoals ik al schreef zou ik het willen testen en daarom ook (nog) niet teveel kosten willen maken. De XX-1 "oplossing" van Jurriaan gaat het dan ook niet worden

Daarbij zou ik het ook zonde vinden om mijn bestaande crank te moeten aanpassen. (truvativ hussefelt) Zal dus even proberen worden qua chainguide. Ik was overigens van plan om om zo'n chainguide te gebuiken met enkel een bovenkooi. Deze zag ik in een versie voor montage op de zadelbuis. Dat zou dan waarschijnlijk ook geen clearance problemen gaan geven?
Het valt me overigens op dat veel 1 x 10 XC en eduro set-ups alleen een chainguide met boven kooi gebruiken in tegenstelling tot downhillfietsen. Ik ga er dus vanuit dat alleen een bovenkooi voldoende is. Wat zijn jullie ervaringen?
Voor xc gaat een guide voor alleen boven wel voldoende zijn. Maar voor het enduro werk niet, dan wil je echt wel onder ook zo'n guide hebben en een bash of taco om je ketting en kettingblad te beschermen tegen boomstronken of keien.
Die bikes wat alleen boven een guide hebben, hebben meestal ook een achterderallieur met "Roller Bearing Clutchâ„¢ technology" zoals bij de sram x0 type 2 derallieur. Dit is iets nieuws en zorgt voor maximale spanning van de ketting, zodat je ketting eigenlijk niet van het voor tandblad kan aflopen onder hevige klappen. Heb je zo'n derallieur niet, dan wil je onder echt wel zo'n guide hebben. Zelf zou ik met zo'n tyoe 2 derallieur zelfs ook nog een complete guide met taco/bach gebruiken, alleen al om je kketing en kettingblad te beschermen.
Voor single ring:
http://www.e13components.com/product_lg1plus.html
Voor dubbel ring:
http://www.e13components.com/product_trsd_dmb.html
Je hebt natuurlijk meerdere merken, maar E13 gaat mijn voorkeur altijd naar uit. Deze guides hierboven hebben ook een taco, dan heb je geen complete bash nodig om je tandwiel te beschermen.
Die bikes wat alleen boven een guide hebben, hebben meestal ook een achterderallieur met "Roller Bearing Clutchâ„¢ technology" zoals bij de sram x0 type 2 derallieur. Dit is iets nieuws en zorgt voor maximale spanning van de ketting, zodat je ketting eigenlijk niet van het voor tandblad kan aflopen onder hevige klappen. Heb je zo'n derallieur niet, dan wil je onder echt wel zo'n guide hebben. Zelf zou ik met zo'n tyoe 2 derallieur zelfs ook nog een complete guide met taco/bach gebruiken, alleen al om je kketing en kettingblad te beschermen.
Voor single ring:
Voor dubbel ring:
Je hebt natuurlijk meerdere merken, maar E13 gaat mijn voorkeur altijd naar uit. Deze guides hierboven hebben ook een taco, dan heb je geen complete bash nodig om je tandwiel te beschermen.
Life begins at the end of your comfortzone.
er moet ook een andere body op je hub, hope heeft ie ook, alleen kan het niet mijn mijn huidige wielsetTrekrules schreef:http://www.bikeparts4u.nl/mtbcross/groe ... t-11-speed
HYDRATE OR DIE!!
Dat zijn excuses aandragen voor een niet bestaand probleemvrx schreef:er moet ook een andere body op je hub, hope heeft ie ook, alleen kan het niet mijn mijn huidige wielsetTrekrules schreef:http://www.bikeparts4u.nl/mtbcross/groe ... t-11-speed

het kost je zeg 1500 euro met nieuw achterwiel, dan heb je ook wel wat.
Of steek een versnellingsnaaf in je achterwiel.
@ Tuup J : bedankt voor je reactie. Dit geeft weer even wat zaken om over na te denken. Vooral qua budget. Mooiste zou zijn om alles in één keer om te bouwen naar 1 of 2 x 10 maar dat wordt wel wat prijzig voor een probeersel. Alhoewel ik n.a.v. de reacties wel zeker ben qua bruikbaarheid van 1 x 10Tuup J schreef:Voor xc gaat een guide voor alleen boven wel voldoende zijn. Maar voor het enduro werk niet, dan wil je echt wel onder ook zo'n guide hebben en een bash of taco om je ketting en kettingblad te beschermen tegen boomstronken of keien.
Voor single ring:
Voor dubbel ring:
Ik kan redelijk stoempen, maar als ik in de Ardennen omhoog moet met m'n 29er ben ik heel blij als ik boven geraak op m'n 33 vooraan 36 achteraan. Het is ook zo dat als er dan iets of wat steiler stukje in zit, je van de fiets moet, en herstarten is zeer moeilijk.
Langs de andere kant, als er een lange afdaling in zat, kwam ik met de 12 achteraan ook maar net toe. Dit was dus met een 1op9, m'n nieuwe set-up op de xc is 1op10 met voor in de kempen een 36 vooraan en in de ardennen een 32 met achteraan dus een 11-36 cassette.
Ik heb nu een AM-29er ineengestoken en die krijgt dus een dubbel vooraan. Prettig in de afdalingen en zeker zo prettig als de klimmen wat langer worden.
Langs de andere kant, als er een lange afdaling in zat, kwam ik met de 12 achteraan ook maar net toe. Dit was dus met een 1op9, m'n nieuwe set-up op de xc is 1op10 met voor in de kempen een 36 vooraan en in de ardennen een 32 met achteraan dus een 11-36 cassette.
Ik heb nu een AM-29er ineengestoken en die krijgt dus een dubbel vooraan. Prettig in de afdalingen en zeker zo prettig als de klimmen wat langer worden.