Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.
Moderator:Beheerders
-
vrx - Berichten:704
- Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
- Locatie:Stad aan't Haringvliet
singel ring voor
Bericht
door vrx » di okt 23, 2012 8:49 pm
wat voor singel-ring draaien jullie voor 36, 34 of iets anders
en wat vinden jullie van singel voor Enduro
HYDRATE OR DIE!!
-
Thomas_mtb - Berichten:319
- Lid geworden op:di aug 30, 2011 2:15 pm
Bericht
door Thomas_mtb » di okt 23, 2012 10:35 pm
Er zijn momenten geweest dat de kleine tandwielen goed uitkwamen

-
cyberhawk
- Berichten:3917
- Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
- Locatie:het leed dat dordrecht heet
-
Contacteer:
Bericht
door cyberhawk » wo okt 24, 2012 12:50 pm
Thomas_mtb schreef:Er zijn momenten geweest dat de kleine tandwielen goed uitkwamen

dat vraagt ie niet
ik rij alles en overal single.. dh = meestal 38 nu een 37 op de legend
36 op de FR bak..
op pinkbike zie ik ook wel eens 34 blaadjes.. maar 36 en een volledige mtb casette kom je ook overal mee..

-
Jurriaan
- Berichten:5742
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
Bericht
door Jurriaan » wo okt 24, 2012 1:24 pm
32 en 11-32 en dat bevalt prima in NL, daar buiten zou ik een granny wel missen.
-
fredo - Berichten:1240
- Lid geworden op:di nov 25, 2003 12:51 pm
Bericht
door fredo » wo okt 24, 2012 1:49 pm
met een 36 vooraan en een gewone 11-32 kom je echt wel vaak in de problemen als je ook gaat klimmen. Een klein heuveltje opsprinten zal nog wel lukken, maar verder kom je niet
om het bla-bla-bla wat te beperken: een 32t met 11-34 (9speed) of een 34t met 11-36 (10speed) lijkt me zeer polyvalent ook in de Alpen. Bij echt lange/stijle klimmen, kan het wel wat pijn doen in de benen, maar je komt normaalgezien wel boven

-
Tymen - Berichten:17
- Lid geworden op:ma apr 07, 2008 1:54 pm
- Locatie:Amsterdam
Bericht
door Tymen » wo okt 24, 2012 2:10 pm
Ik rijd in binnen en buiteland 11-36 achter en 34 voor. Korte kooi en geen chainguide. Kom overal omhoog en ketting vliegt er nooit af. Heb wel een speciale 1x10 chainring dus ketting ligt goed vast.
Op hele lange klimmen zou ik wel nog iets lichter willen.
-
Chmod
- Berichten:3763
- Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
- Locatie:Hoegaarden
Bericht
door Chmod » wo okt 24, 2012 4:05 pm
32t voor en een 11-36 achter. Full chainguide, anders ben ik de ketting na 3 meter kwijt.
-
J.BL
- Berichten:527
- Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
- Locatie:Stein Tropez
Bericht
door J.BL » wo okt 24, 2012 4:07 pm
33t voor, 11-36t achter.
Daar kom je aardig ver mee, ook in het buitenland.
-
vrx - Berichten:704
- Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
- Locatie:Stad aan't Haringvliet
Bericht
door vrx » wo okt 24, 2012 4:26 pm
Dus als ik nou eens 11-36 10 speed en voor een 34 zou ik dan een beetje kunnen rijden in de Alpen? Ook omhoog?
Nou zullen jullie vast zeggen " ligt aan je conditie" nou die is best goed
Alpe d' Huez 3 keer op zonder extra getraind te hebben ( reetfiets ), normaal gesproken rijdt ik in Oostenrijk met en 22 granny en 34 achter overal naar boven ( ook alpen )
dan zou 36 achter en 34 voor dan toch ook wel lukken

HYDRATE OR DIE!!
-
fredo - Berichten:1240
- Lid geworden op:di nov 25, 2003 12:51 pm
Bericht
door fredo » wo okt 24, 2012 5:48 pm
ligt er ook wel wat aan welke klimmetjes te wilt doen. Als je in de alpen nu echte xc routes gaat doen met technische klimmen in single tracks, dan lijkt een granny me wel handig. Echter meeste am/enduro ritjes hebben grote, brede paden als klim, dan moet een single ring voldoen.
by the way, nice dat je 3x een alpe d'huez opraakt

-
vrx - Berichten:704
- Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
- Locatie:Stad aan't Haringvliet
Bericht
door vrx » wo okt 24, 2012 5:54 pm
Thanks
met die brede paden bedoel je toch die schotter paden in Oosterijk, van die steentjes paden voor naar boven waar je met een auto ook op kunt ( zeer langzaam )
jullie maken me wel aan het twijfelen
singel of toch gewoon dubbel, ohh what to do

HYDRATE OR DIE!!
-
J.BL
- Berichten:527
- Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
- Locatie:Stein Tropez
Bericht
door J.BL » wo okt 24, 2012 8:00 pm
Gewoon single doen.
Dan heb je geen keus, je wordt vanzelf sterker

-
marten - Berichten:973
- Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
- Locatie:Kiel Windeweer
Bericht
door marten » wo okt 24, 2012 8:45 pm
vrx schreef:, normaal gesproken rijdt ik in Oostenrijk met en 22 granny en 34 achter overal naar boven ( ook alpen )
dan zou 36 achter en 34 voor dan toch ook wel lukken

22/34= 0.65
34/36= 0.95
dat is dus 45% zwaarder, dus ongeveer 22/24 , Iets zegt me dat je op 2600m hoogte met je 1 x 10 niet meer zo happy bent

/Marten
-
Chmod
- Berichten:3763
- Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
- Locatie:Hoegaarden
Bericht
door Chmod » wo okt 24, 2012 8:47 pm
second that! Lopen gaat trouwens even snel als fietsen op de 22t...
-
Thomas_mtb - Berichten:319
- Lid geworden op:di aug 30, 2011 2:15 pm
Bericht
door Thomas_mtb » wo okt 24, 2012 9:26 pm
Haha ja is een lastige keuze, heb er zelf ook aan getwijfeld...zat al 2x op, dus maar zo gelaten. Wie weet volgende zomer eens 1 x 10 uitproberen (en deze winter proberen de conditie wat te verbeteren

)
-
illuminatastigmata - Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
-
Contacteer:
Bericht
door illuminatastigmata » do okt 25, 2012 7:58 am
Ik durf best te roepen dat ik met mijn 24/36-11/34 set up zèèr blij ben op mijn Enduro rakker.
Ik heb een schakelbare kettinggeleider en ben de ketting ook nog nooit verloren.
En dat ligt vast niet aan mijn onfeilbare rijstijl.......

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
Tuup J
- Berichten:4168
- Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm
Bericht
door Tuup J » do okt 25, 2012 10:20 am
34t met een 11/36 cassette, 10 speed dus.
Op sommige momenten is het zwaar, belangrijk dat je je snelheid uphill blijft houden. Je kan dus niet achter iemand fietsen die voren met 2 tandwielen rijdt en dus rustig heel licht naar boven kan trappen, dan krijg je het zwaar.
Gewoon doen, kacht en power komt met de tijd vanzelf

Life begins at the end of your comfortzone.
-
freeko - Berichten:1238
- Lid geworden op:vr feb 06, 2004 8:10 pm
- Locatie:Denekamp
Bericht
door freeko » do okt 25, 2012 10:48 am
illuminatastigmata schreef:Ik durf best te roepen dat ik met mijn 24/36-11/34 set up zèèr blij ben op mijn Enduro rakker.
Ik heb een schakelbare kettinggeleider en ben de ketting ook nog nooit verloren.
En dat ligt vast niet aan mijn onfeilbare rijstijl.......

Hier exact zo....
-
Trekrules
- Berichten:3705
- Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
- Locatie:Sleen
Bericht
door Trekrules » do okt 25, 2012 1:47 pm
Met een single ring knal je wel een stuk harder omhoog dan met twee bladen

,je kunt veel harder aanzetten in de klim waardoor je meer snelheid krijgt & behoud dan met 2 bladen op de lichtste verzet.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
-
illuminatastigmata - Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
-
Contacteer:
Bericht
door illuminatastigmata » do okt 25, 2012 1:53 pm
Trekrules schreef:Met een single ring knal je wel een stuk harder omhoog dan met twee bladen

,je kunt veel harder aanzetten in de klim waardoor je meer snelheid krijgt & behoud dan met 2 bladen op de lichtste verzet.
Moet je dat wel vol kunnen houden als de klim lang en technisch is

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
Pieter en zijn V10
- Berichten:1784
- Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm
Bericht
door Pieter en zijn V10 » do okt 25, 2012 2:52 pm
Trekrules schreef:Met een single ring knal je wel een stuk harder omhoog dan met twee bladen

,je kunt veel harder aanzetten in de klim waardoor je meer snelheid krijgt & behoud dan met 2 bladen op de lichtste verzet.
Nou in dit geval moet ik maar een 53 voor gaan rijden dan vlieg je overal over.
Maar goed het hangt puur van de persoon af. Ben je een beste stoemper ja dan krijg je de grotere versnelling wel weg. Je moet gewoon kiezen waarbij jij je prettig voelt, en je knieën.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"
-
vrx - Berichten:704
- Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
- Locatie:Stad aan't Haringvliet
Bericht
door vrx » do okt 25, 2012 5:05 pm

nou mannen, tja wat moet ik nu hier mee
ik hoor allemaal verschillende keuzes van verschillende mensen ( gelukkig maar )
ik ga gewoon single proberen en neem op vakantie onderdelen mee om het eventueel weer double te maken

HYDRATE OR DIE!!
-
marten - Berichten:973
- Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
- Locatie:Kiel Windeweer
Bericht
door marten » do okt 25, 2012 5:18 pm
vrx schreef:
ik ga gewoon single proberen en neem op vakantie onderdelen mee om het eventueel weer double te maken

Ik zou het omdraaien. Je neemt de spullen voor de single mee, en als blijkt dat je de halve cassette ongebruikt laat in de klim kun je het ter plekke ombouwen.
/Marten
-
vrx - Berichten:704
- Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
- Locatie:Stad aan't Haringvliet
Bericht
door vrx » do okt 25, 2012 7:16 pm
kan ook

HYDRATE OR DIE!!
-
illuminatastigmata - Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
-
Contacteer:
Bericht
door illuminatastigmata » do okt 25, 2012 8:39 pm
Als er een granny aanwezig is gebruik je hem ook, let maar op!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!