Terugtraprem op Singlespeed/fixie

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Spidey
Terugtraprem op Singlespeed/fixie

Bericht door Spidey » di okt 09, 2012 7:57 pm

Hi fietsers,

Ik ben nu gestart met een projectje om een oud Gazelle frame om te bouwen naar een singlespeed/fixie. Alleen ben ik niet helemaal blij met een fixie, aangezien ik een fiets wil zonder handrem(men), dit geldt ook voor een singlespeed.

Nu dacht ik als oplossing een terugtraprem te nemen, alleen dit is toch iets ingewikkelder dan ik dacht, aangezien je gauw op de "standaars" velgen uitkomt ipv de toch iets leukere velgen.

Hebben jullie enig idee wat een leuke 28 inch velg is? Ik heb wel een budget, anders is het ook niet leuk, aangezien alles te koop is :lol: ik probeer zoveel mogelijk onderdelen van de donor fiets te gebruiken om de kosten beperkt te houden.

Alvast bedankt.

marten

Re: Terugtraprem op Singlespeed/fixie

Bericht door marten » di okt 09, 2012 9:26 pm

Spidey schreef:Hi fietsers,

Ik ben nu gestart met een projectje om een oud Gazelle frame om te bouwen naar een singlespeed/fixie. Alleen ben ik niet helemaal blij met een fixie, aangezien ik een fiets wil zonder handrem(men), dit geldt ook voor een singlespeed.

Nu dacht ik als oplossing een terugtraprem te nemen, alleen dit is toch iets ingewikkelder dan ik dacht, aangezien je gauw op de "standaars" velgen uitkomt ipv de toch iets leukere velgen.

Hebben jullie enig idee wat een leuke 28 inch velg is? Ik heb wel een budget, anders is het ook niet leuk, aangezien alles te koop is :lol: ik probeer zoveel mogelijk onderdelen van de donor fiets te gebruiken om de kosten beperkt te houden.

Alvast bedankt.
als het op een normale terugtraprem moet worden gevlochten is alles waar geen 36 gaten in zitten niet leuk ;) Verder wordt het al gauw een kwestie van smaak en de gewenste looks
/Marten

Spidey

Bericht door Spidey » di okt 09, 2012 9:47 pm

Zijn er ook andere terugtrap remmen dan? Ben een noob :cry:

marten

Bericht door marten » di okt 09, 2012 9:54 pm

Spidey schreef:Zijn er ook andere terugtrap remmen dan? Ben een noob :cry:
28 gaats kinderfietsversies met aangepast binnenwerk voor kleine wieltjes
/Marten

Spidey

Bericht door Spidey » wo okt 10, 2012 7:39 am

Dit zijn antwoorden waar je wat mee kan, goed om te zien dat men serieus is hier.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 10, 2012 12:14 pm

Zo lang de naaf en de velg hetzelfde aantal gaten hebben mag je zo loos gaan als je zelf wil.

Vraag me eerder af of de inbouwbreedte van een terugtrapnaaf hetzelfde is als die van je ouwe frame.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Spidey

Bericht door Spidey » wo okt 10, 2012 12:19 pm

Dat is een goeie, aangezien de naaf natuurlijk kan verschillen qua lengte.

Hoe kan ik dat het beste meten op het frame? Is dat de binnenkant meter of de buitenkant? En waar kan ik kant en klare wielen vinden voor een schapelijke prijs?

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 10, 2012 12:51 pm

Raceframe's zijn in 99% van de gevallen 130 breed.

En kant en klare terugtrapnaven met hippe velgen kan je denk ik vergeten. Het zal altijd een losse naaf en velg worden die ergens ingepaakt moeten worden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten

Bericht door marten » wo okt 10, 2012 3:42 pm

didadunlop schreef:Raceframe's zijn in 99% van de gevallen 130 breed.
tegenwoordig wel, maar als er sprake is van een oude Gazelle kan het net zo goed 120 (2x5versn) of 126 (2 x 6versn) zijn.

Terugtrapremnaven zijn 116 oid, maar daar hoort en past nog een woud ringetjes bij
/Marten

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo okt 10, 2012 3:51 pm

Terugtraprem lijkt mij erg gevaarlijk met 23mm bandjes.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Spidey

Bericht door Spidey » wo okt 10, 2012 5:18 pm

Dat idee had ik dus met een fixie, vandaar ook achteruittrap rem, hoewel dat waarschijnlijk hetzelfde effect heeft, of vergis ik me hier in en remt een fixie beter? Wel zonder voorrem bedoel ik.

Is een bredere band dan niet mogelijk? Of kom je dan op de standaard maat velg, zoiets als een gemiddelde toerfiets of omafietd?

marten

Bericht door marten » wo okt 10, 2012 5:51 pm

Spidey schreef:Dat idee had ik dus met een fixie, vandaar ook achteruittrap rem, hoewel dat waarschijnlijk hetzelfde effect heeft, of vergis ik me hier in en remt een fixie beter? Wel zonder voorrem bedoel ik.

Is een bredere band dan niet mogelijk? Of kom je dan op de standaard maat velg, zoiets als een gemiddelde toerfiets of omafietd?
Of een bredere band past hangt af van de ruimte in het frame. De bandbreedte is niet direct het probleem, beperkende factor is dat je op een racefiets veel minder druk op het achterwiel hebt dan met een rechtop 68 graden zwarte Tour Populair van 22 kilo.
/Marten

Spidey

Bericht door Spidey » wo okt 10, 2012 5:59 pm

Dat is ook weer waar, je hangt meer naar voren natuurlijk en de gewichtsverdeling is op het achterwiel minden dan rechtop zittend.

Maar remt een fixie beter dan een achteruittrap rem dan? Probleem blijft hetzelfde toch??

Spidey

Bericht door Spidey » wo okt 10, 2012 8:56 pm

Frame is 130 mm breed (binnen maat dan) dus vrij standaard.

urban waste

Bericht door urban waste » di feb 12, 2013 10:23 am

Als je op de weg eenmaal een doortrapper gewend bent, wil je echt niet meer singlespeed rijden ;). Voelt echt raar aan dan (ik rij nu zelf tijdelijk noodgedwongen SS ipv fixed).
Ik heb zelf wel een voor en achterrem, al gebruik ik ze zelden. Laats nog op de motorkap van een mini belandt (niet mijn schuld) en dan is het toch best fijn wanneer je remmen hebt voor een noodstop (al had ik daar in dit geval weinig aan ;)). Als je geen handremmen wilt moet je dus nog defensiever gaan rijden of genoegen nemen met een singlespeed icm terugtraprem (iets waar je als kind op reed en niet echt spannend is mijn inziens).

walter

Bericht door walter » wo feb 20, 2013 11:21 am

Ik heb een Gazelle Champion Mondiale met terugtraprem.
Da's een oud stalen frame (126mm?).
De terugtraprem is iets van 110mm. Ik heb er wat platte (conus) moeren tussen geschroefd.
Verder heb ik een "hoge" velg ingespaakt, lekker stevig in de stad.
(Velg en naaf zijn 36 gaats)
Werkt goed, maar of je een singlespeed, een fixie of een terugtraprem wil, dat mag je zelf weten.
Leuke van een terugtraprem is dat je de cleane look van een fixie hebt, maar toch kunt remmen.
Wil je doortrappen, dan is een fixie de enige manier, evt met handremmen.

Aan een voorrem heb je trouwens meer dan aan een achterrem.

partyboj

Bericht door partyboj » wo feb 20, 2013 4:02 pm

De terugtraprem werk prima... zo lang het droog weer is.
Ik rijd zelf met 28mm bandjes en bij nat wegdek heb ik een hele flinke remweg :lol: !

Basabc

Bericht door Basabc » wo feb 20, 2013 5:34 pm

Helemaal met je eens partyboj, persoonlijk vind ik een terug trap rem levensgevaarlijk. Met mijn omafiets reed ik door de regen en moest plotseling tot stilstand komen. Met een flinke remweg en slip kwam ik gelukkig nog wel tot stilstand. Gewoon voor een fixie gaan met voorrem. Als je ss wilt rijden door de stad, neem dan gewoon versnellingen is ook nog een stuk praktischer.

marten

Bericht door marten » wo feb 20, 2013 6:05 pm

Basabc schreef: Als je ss wilt rijden door de stad, neem dan gewoon versnellingen is ook nog een stuk praktischer.
Single speed met versnellingen? Kun je dat uitleggen? :angelnot:
/Marten

Basabc

Bericht door Basabc » wo feb 20, 2013 8:11 pm

Ik bedoel natuurlijk in plaats van single speed speed te rijden, gewoon versnellingen erop zetten en daarmee verder rijden. Want ik zie niet echt een meerwaarde van single speed in de stad, het ziet er misschien hip uit maar praktisch vind ik het persoonlijk niet.

marten

Bericht door marten » wo feb 20, 2013 8:16 pm

Basabc schreef:Ik bedoel natuurlijk in plaats van single speed speed te rijden, gewoon versnellingen erop zetten en daarmee verder rijden. Want ik zie niet echt een meerwaarde van single speed in de stad, het ziet er misschien hip uit maar praktisch vind ik het persoonlijk niet.
Dit is het Singlespeedforum, de uitgang is daar ---->
( en vergeet niet de deur achter je dicht te doen)
:ban:
/Marten

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » wo feb 20, 2013 9:36 pm

Basabc schreef:Ik bedoel natuurlijk in plaats van single speed speed te rijden, gewoon versnellingen erop zetten en daarmee verder rijden. Want ik zie niet echt een meerwaarde van single speed in de stad, het ziet er misschien hip uit maar praktisch vind ik het persoonlijk niet.
Ik denk inderdaad dat het monteren van versnellingen de remkracht enorm zal verbeteren, gewoon doen! :? :angelnot:

urban waste

Bericht door urban waste » do feb 21, 2013 11:38 am

Idd voor op het asfalt is de keus snel gemaakt: fixed! Ik ben in jaren niet meer zo enthousiast over fietsen geweest toen ik de overstap maakte naar een doorstrapper voor woon-werk verkeer. Fietsen op asfalt vond ik maar saai en een soort noodzakelijk kwaad. Wielrenners heb ik sowieso al nooit begrepen ....De enige voldoening haalde ik uit die keer dat ik met mijn MTB met big apples een wielrenner kon inhalen. Echter een doortrapper werkt echt verslavend en zorgt ervoor dat ik nog steeds elke dag met een glimlach op de fiets stap. Nu haal ik de voldoening uit het pure gevoel wat een doortrapper geeft (moelijk te omschrijven....moet je ervaren). Totaal anders dan "gewoon" SS!

Plaats reactie