Scott Gambler 2013
Moderator:Beheerders
- degoe
- Berichten:734
- Lid geworden op:wo okt 25, 2006 2:55 pm
- Locatie:Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
- Contacteer:
Zo nu is het zover,afgelopen weekeind is dan eindelijk de Nieuwe Gambler officieel voorgestelt.
Hier het hele bericht inkl details van de nieuwe Genius:
http://www.pinkbike.com/news/First-Look ... mbler.html
Hier het hele bericht inkl details van de nieuwe Genius:
http://www.pinkbike.com/news/First-Look ... mbler.html
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Ik blijf die link lelijk vinden, voor de rest echt een heel mooi frame.
-Frame weight 8.6 pounds whithout shock
-Travel 8.2"
-bb height 345mm to 354,5mm
-Chainstay lentgh from 421,5mm (!) to 440mm
-Adjustable headset 60° to 64°
-Stock headangle 62°
Geo ziet (let op) er ook wel erg geschikt uit, vooral die korte achterkant; dat moet haast wel lekker manuallen.

-Frame weight 8.6 pounds whithout shock
-Travel 8.2"
-bb height 345mm to 354,5mm
-Chainstay lentgh from 421,5mm (!) to 440mm
-Adjustable headset 60° to 64°
-Stock headangle 62°
Geo ziet (let op) er ook wel erg geschikt uit, vooral die korte achterkant; dat moet haast wel lekker manuallen.

-
- Berichten:201
- Lid geworden op:di jan 05, 2010 8:18 pm
- Locatie:zwolle
- Contacteer:
De looks en afmontage vind ik super, enkel het linkage/veer systeem kan mij niet overtuigen. Misschien is het zoiets dat je moet gevoeld hebben om te kunnen oordelen.
Voor Brendog schijnt het toch een gelikte whip machine te zijn.
En erg smooth, maar ben zelf ondertussen een floating shock gewend, en dan vraag ik me toch echt af of dit systeem dat kan evenaren.
Misschien wel omdat het hier niet de achterbrug is die tegen de linkage, tegen de shock, tegen het frame gaat aanduwen. Maar een achterbrug die draait en zo een linkage ten op zichte van het frame "naar mekaar toe" laat gaan.
En een veer die volledig verticaal staat weet ik uit ondervinding wel erg reactief is.
Overigens een stijve achterbrug, ...
Nu ik erover denk kan ik het steeds meer gaan vergelijken met men eigen Propain. En dan wint deze wel in gewicht.
De geintegreerde borkbimpers vind ik super, en veel subtieler dan bij de concurrentie.
Tot slot vind ik de geomtrieaanpassingen ook wel bijzonder. er kan toch redelijk wat...
Voor Brendog schijnt het toch een gelikte whip machine te zijn.
En erg smooth, maar ben zelf ondertussen een floating shock gewend, en dan vraag ik me toch echt af of dit systeem dat kan evenaren.
Misschien wel omdat het hier niet de achterbrug is die tegen de linkage, tegen de shock, tegen het frame gaat aanduwen. Maar een achterbrug die draait en zo een linkage ten op zichte van het frame "naar mekaar toe" laat gaan.
En een veer die volledig verticaal staat weet ik uit ondervinding wel erg reactief is.
Overigens een stijve achterbrug, ...
Nu ik erover denk kan ik het steeds meer gaan vergelijken met men eigen Propain. En dan wint deze wel in gewicht.
De geintegreerde borkbimpers vind ik super, en veel subtieler dan bij de concurrentie.
Tot slot vind ik de geomtrieaanpassingen ook wel bijzonder. er kan toch redelijk wat...
dead straight to live wrong
-
- Berichten:103
- Lid geworden op:do dec 20, 2007 2:05 pm
In Portes de Solei word je mee dood gegooid!!
we hebben er elke dag wel een voor bij zien komen.
Maar in het echt ziet het er toch allemaal beter uit als op de foto.
het gedeelte van de link lijkt op de foto een heel apparaat.
maar is echt valt dat reuze mee ook ik is de link super smal!
die kerel in Morgines was er in ieder geval zeer over te spreken.
groetjes bas.
we hebben er elke dag wel een voor bij zien komen.
Maar in het echt ziet het er toch allemaal beter uit als op de foto.
het gedeelte van de link lijkt op de foto een heel apparaat.
maar is echt valt dat reuze mee ook ik is de link super smal!
die kerel in Morgines was er in ieder geval zeer over te spreken.
groetjes bas.
http://www.pinkbike.com/news/Scott-Gamb ... -Ride.html
Leuk artikkel op pinkbike!
Vooral de video van Ben Walker is echt interessant. Ik begin hem stilaan te appreciëren..
Zou hem ook eens willen testen.
Leuk artikkel op pinkbike!
Vooral de video van Ben Walker is echt interessant. Ik begin hem stilaan te appreciëren..
Zou hem ook eens willen testen.
dead straight to live wrong
Klinkt allemaal zeer interessant wat je hier neerzet, maar het slaat natuurlijk nergens op. Met eenzelfde aansturing maakt het allemaal weinig uit hoe een demper staat, horizontaal of verticaal.sampers schreef:En erg smooth, maar ben zelf ondertussen een floating shock gewend, en dan vraag ik me toch echt af of dit systeem dat kan evenaren.
Misschien wel omdat het hier niet de achterbrug is die tegen de linkage, tegen de shock, tegen het frame gaat aanduwen. Maar een achterbrug die draait en zo een linkage ten op zichte van het frame "naar mekaar toe" laat gaan.
En een veer die volledig verticaal staat weet ik uit ondervinding wel erg reactief is.
Ook floating is geinig, maar met een goed doordachte linkage kun je precies hetzelfde effect bereiken.
- Hotsnail
- Berichten:740
- Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
- Locatie:Jirnsum, Friesland
- Contacteer:
@ Sampers: Vergelijk met je Propain vind ik qua veersysteem wel erg ver gezocht. Enige overeenkomst is imho dat ze beide rond de 200mm veerweg zitten. Een Single pivot vergelijken met een 4-bar met virtueel draaipunt vind ik wel erg ver gezocht....
Om ook nog ff on topic te gaan, wel een gave bike om te zien maar ben zelf niet zo'n fan van single pivots. Wel een erg slacke balhoofdhoek trouwens...
Om ook nog ff on topic te gaan, wel een gave bike om te zien maar ben zelf niet zo'n fan van single pivots. Wel een erg slacke balhoofdhoek trouwens...
Ijzeren paarden eten geen haver....
dat was het geen ik probeerde te zeggen,Lars TB schreef: Ook floating is geinig, maar met een goed doordachte linkage kun je precies hetzelfde effect bereiken.
Geen van beiden zijn wat jij ze benoemt.Hotsnail schreef:@ Sampers: Vergelijk met je Propain vind ik qua veersysteem wel erg ver gezocht. Enige overeenkomst is imho dat ze beide rond de 200mm veerweg zitten. Een Single pivot vergelijken met een 4-bar met virtueel draaipunt vind ik wel erg ver gezocht....
En ik vergelijk geen veersysteem, ik gok dat het geen de veer doet, of op wat voor een manier de twee bushings naar mekaar toe gebracht worden op een vergelijkbare vlotte manier werkt, en gelijkaardige karakteristieken aan een fiets kan geven. Hoe hij obstakels absorbeert...
Ik heb ook met andere fietsen die al dan niet floating vpp of wat dan ook zijn die kwa linkages (één pivoterende, één verbinding tussen vaste achterdriehoek en frame met de shock op gemount) gereden, maar er is geen enkele die zo soepel/plush aanvoelt als mijn propain, Vrienden bevestigen dit, en volgens mij komt dat omdat mijn demper 100% verticaal staat, das het enige oppervlakkige verschil dat je er zo uithaalt.
(er vanuit gaan dat afstelling of demper niet voor het verschil zorgt uiteraard).
dead straight to live wrong
- Hotsnail
- Berichten:740
- Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
- Locatie:Jirnsum, Friesland
- Contacteer:
Hoe zou je het veersysteem van de scott dan noemen? is volgens mij gewoon een single pivot met een hoog draaipunt en een schock die door een linkage aangesproken wordt om zo de veerkarakteristiek beter te bepalen.
En volgens mij heeft je propain 4 bars, net als bijvoorbeeld een FSR van specialized. Onderste wentelaar, bovenste wentelaar, achterbrug en schock.
Ik denk zelf dat het soepele aanspreken meer aan de locatie van de draaipunten ligt als aan de positie van de shock. Doordat dit een gesloten systeem is zonder gassen die door de vloeistof kunnen mengen maakt de gevoelighied op zijn hoogst iets uit door de zwaartekracht die op de interne kleppen werkt, maar of dit merkbaar zal zijn... Ben zelf wel benieuwd naar de veereigenschappen van de Propain, linkage lijkt erg op die vn mijn fiets (Canfield Jedi) maar dan met een iets minder extreem virtueele draaipuntspositie waardoor je geen extra kettingrol nodig hebt. Ben benieuwd of het qua gevoel over wortels en rotsen vergelijkbaar is.
En volgens mij heeft je propain 4 bars, net als bijvoorbeeld een FSR van specialized. Onderste wentelaar, bovenste wentelaar, achterbrug en schock.
Ik denk zelf dat het soepele aanspreken meer aan de locatie van de draaipunten ligt als aan de positie van de shock. Doordat dit een gesloten systeem is zonder gassen die door de vloeistof kunnen mengen maakt de gevoelighied op zijn hoogst iets uit door de zwaartekracht die op de interne kleppen werkt, maar of dit merkbaar zal zijn... Ben zelf wel benieuwd naar de veereigenschappen van de Propain, linkage lijkt erg op die vn mijn fiets (Canfield Jedi) maar dan met een iets minder extreem virtueele draaipuntspositie waardoor je geen extra kettingrol nodig hebt. Ben benieuwd of het qua gevoel over wortels en rotsen vergelijkbaar is.
Ijzeren paarden eten geen haver....
- cyberhawk
- Berichten:3917
- Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
- Locatie:het leed dat dordrecht heet
- Contacteer:
wat dit systeem toestaat
is met een single pivot meer shock travel eruit te halen, zonder rare frame aanpassingen
en zonder vpp toe te passen..
en de shoch in t midden te plaatsen voor t zwaartepunt voor wat dat telt
en m niet als spatbord te laten fungeren.. achter de seattube
en hoe meer shock travel je kan gebruiken > in je real life travel
des te beter//soepeler je shock reageerd..
ik ben ook van mening dat het niet uitmaakt hoe je shock staat.. onder druk in je demper tjdens werking (meer dan 1 atmosfeer/bar) geld zwaartekracht niet meer voor klepjes of wat dan ook
is met een single pivot meer shock travel eruit te halen, zonder rare frame aanpassingen
en zonder vpp toe te passen..
en de shoch in t midden te plaatsen voor t zwaartepunt voor wat dat telt
en m niet als spatbord te laten fungeren.. achter de seattube
en hoe meer shock travel je kan gebruiken > in je real life travel
des te beter//soepeler je shock reageerd..
ik ben ook van mening dat het niet uitmaakt hoe je shock staat.. onder druk in je demper tjdens werking (meer dan 1 atmosfeer/bar) geld zwaartekracht niet meer voor klepjes of wat dan ook
Ik volg jullie redenering wel.
Maar zie het niet zozeer als zwaartekracht, meer als zonder obstakel reeds voordeel te halen uit het floating zijn van de shock. Voor mij voelt het aan dat het begin van de veerweg heel soepel is, Mijn broer had een mondraker summum, en die is kwa veersysteem nog meer gelijkend, alleen zit daar de bovenste pivoterende linkage andersom, en zit de shock door het frame. Bij de Propain, kan enkel de achterbrug door het frame. De shock verplaatst zich niet, En het zijn die dingen die volgens mij enigszins effect hebben, en die ook terug te vinden zijn in de scott. Is misschien vergezocht, en maakt ook niet uit, voor mij vielen die dingen nu net op, die mij bij de propain ook opvallen. De scott heeft een duidelijk pivot point, en de propain is een virtueel, maar dat virtueel punt ligt ook hoger, en hoezeer verandert mijn pivotpunt tijdens het inveren?
Er wordt al snel 4bar linkage gezegt, ook tegen een horst link,..
Wat ik onder 4bar linkage begrijp is een systeem zoals op Kona, Banshee chapparal, alutech keiler, trek session ... kortom een bike waar de achterbrug pivot's heeft. Dus ook de horst kan ik begrijpen, maar een bike met 4pivots is voor mij niet standaard een 4bar linkage. Dat wordt tegen een Intense of Santa Cruz toch ook niet gezegt.
4bar was vroeger populair na single pivot systemen, dan kwamen er meer en meer fabrikanten met het vpp principe (Santa cruz, intense, giant, iron horse, ...) en de propain heeft een systeem dat de zelfde linkages heeft als die andere, plus een floating shock (iets wat buiten mondraker en astro frames niet veel anderen voorzien.
Misschien heeft dat een minder S-vormige curve of andere eigenschappen, maar in soepelheid is er niets gelijkaardig.
En net omdat de scott een single pivot heeft, en de shock of plaats ervan geen invloed heeft op de curve van het wiel, kan je met de linkage gaan zorgen dat de shock op zijn vlotst mogelijke manier inveert.
Een 4bar linkage, of actuated linkage (transistion, oude commencals, ...) kunnen het daar veel moeilijker in hebben.
Eigenlijk denk ik dat deze scott het best te vergelijken valt me de huidige lapierre fietsen, die ook een single pivot met linkage hebben, en ik uit ervaring weet dat het ook goed werkt, Bij de scott duwt de single pivot geen linkage bij de shock, deze roteert en doet een verticale shock inveren, dat roteren wat mij bij vpp ook opvalt, en dat verticaal zijn is iets waar hij net als de propain niet moet toegeven op het floating zijn van de shock/of op die manier de bushings naar mekaar brengt. Iets waar ik ben in gaan geloven.
Maar zie het niet zozeer als zwaartekracht, meer als zonder obstakel reeds voordeel te halen uit het floating zijn van de shock. Voor mij voelt het aan dat het begin van de veerweg heel soepel is, Mijn broer had een mondraker summum, en die is kwa veersysteem nog meer gelijkend, alleen zit daar de bovenste pivoterende linkage andersom, en zit de shock door het frame. Bij de Propain, kan enkel de achterbrug door het frame. De shock verplaatst zich niet, En het zijn die dingen die volgens mij enigszins effect hebben, en die ook terug te vinden zijn in de scott. Is misschien vergezocht, en maakt ook niet uit, voor mij vielen die dingen nu net op, die mij bij de propain ook opvallen. De scott heeft een duidelijk pivot point, en de propain is een virtueel, maar dat virtueel punt ligt ook hoger, en hoezeer verandert mijn pivotpunt tijdens het inveren?
Er wordt al snel 4bar linkage gezegt, ook tegen een horst link,..
Wat ik onder 4bar linkage begrijp is een systeem zoals op Kona, Banshee chapparal, alutech keiler, trek session ... kortom een bike waar de achterbrug pivot's heeft. Dus ook de horst kan ik begrijpen, maar een bike met 4pivots is voor mij niet standaard een 4bar linkage. Dat wordt tegen een Intense of Santa Cruz toch ook niet gezegt.
4bar was vroeger populair na single pivot systemen, dan kwamen er meer en meer fabrikanten met het vpp principe (Santa cruz, intense, giant, iron horse, ...) en de propain heeft een systeem dat de zelfde linkages heeft als die andere, plus een floating shock (iets wat buiten mondraker en astro frames niet veel anderen voorzien.
Misschien heeft dat een minder S-vormige curve of andere eigenschappen, maar in soepelheid is er niets gelijkaardig.
En net omdat de scott een single pivot heeft, en de shock of plaats ervan geen invloed heeft op de curve van het wiel, kan je met de linkage gaan zorgen dat de shock op zijn vlotst mogelijke manier inveert.
Een 4bar linkage, of actuated linkage (transistion, oude commencals, ...) kunnen het daar veel moeilijker in hebben.
Eigenlijk denk ik dat deze scott het best te vergelijken valt me de huidige lapierre fietsen, die ook een single pivot met linkage hebben, en ik uit ervaring weet dat het ook goed werkt, Bij de scott duwt de single pivot geen linkage bij de shock, deze roteert en doet een verticale shock inveren, dat roteren wat mij bij vpp ook opvalt, en dat verticaal zijn is iets waar hij net als de propain niet moet toegeven op het floating zijn van de shock/of op die manier de bushings naar mekaar brengt. Iets waar ik ben in gaan geloven.
dead straight to live wrong
de nieuwe modellen staan nu op de site:
gambler 10:
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... bler-10-l/

gambler 20:
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... bler-20-m/

gambler 30:
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... bler-30-m/

die nieuwe kleuren van de Voltage zien er ook goed uit
gambler 10:
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... bler-10-l/

gambler 20:
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... bler-20-m/

gambler 30:
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... bler-30-m/

die nieuwe kleuren van de Voltage zien er ook goed uit

-
- Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
- Contacteer:
De optimale werking van de voorvork valt in elk geval al te betweifelen.Tommie ;D schreef:Hoezo want? Ik vind het gewoon een beetje té, rijdt volgens mij niet erg lekker...
Als de hoek zo steil is wordt de druk op de bushings ook groter en zal de plushnes van de vork op zekers niet ten goede komen.
Maar daar waren ze bij Cannondale 13 jaar geleden al achter

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
staat gewoon onder de links die ik had gepost..christoff schreef:zijn er ook al spec list? voor de gambler 10 is nogal voor de hand liggend, maar de 20 en 30 heb ik geen idee over
even op het kopje specs klikken naast technologice in de grijzen balk
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... bler-30-m/
http://www.scott-sports.com/global/en/p ... r-20-bike/