[special] Surly Krampus, Fatbike op dieet?

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:
[special] Surly Krampus, Fatbike op dieet?

Bericht door JJ » ma aug 20, 2012 12:29 pm

Voor 2013 komt Surly met een nieuwe fiets, die gebouwd is rond een nieuwe band van 3 inch breed. Op zich is dat niet spectaculair, het feit dat de band een 28 inch (of 700c, of 622mm, of 29 inch..) karkas heeft maakt het wel heel interessant. Met deze breedte, en bij behorende hoogte, moest er een nieuw frame ontwikkeld worden om de band kwijt te kunnen. Het resultaat is de Krampus, een fatbike op Dieet, of 29-er on steroids, net hoe je het bekijkt. Surly zelf noemt het 29+, maar zoals met veel Surly namen is dat vooral om de boel een beetje wakker te schudden.

Afbeelding

De Krampus heeft drie onderdelen die de fiets maken tot wat hij is, het frame, de velgen en de banden. Om de banden kwijt te kunnen is de liggende achtervork een kleine 2.5 cm langer gemaakt en zijn de liggende achtervorken verbonden met het bracket via een gebogen stalen strip. Dit zorgt ervoor dat ondanks de grote breedte toch conventionele cranks in het 73mm brede bracket huis geschroefd kunnen worden. De vork is wat hoger gemaakt, (gemeten) 485mm met schijnbaar de zelfde offset als de andere Surly vorken.
Brede banden vragen om brede velgen, de nieuwe 28 inch Rabbit hole velgen zijn 50mm breed, hebben aan de zijkanten kamers die de sterkte en stijfheid verhogen en zijn in het midden enkelwandig. Om het gewicht binnen de perken te houden zijn tussen de spaakgaten stukken alu weg gefreesd. Net als de echte fatbike velgen kan ook de Rabbit hole met offset ingespaakt worden, door de twee rijen spaak gaten.

Afbeelding

De banden, de eyecatcher van deze fiets, zijn met hun 3 inch breedte indrukwekkend om te zien. Deze zijn gemeten 75mm breed! Een 2.4 inch brede Racing Ralph verbleekt erbij, lijkt op een oude smalle Tioga 1.9 band. Door het grote volume in combinatie met de brede velg kun je de band met zeer lage lucht druk rijden, zonder last te hebben van afrollen of doorstoten. Het profiel bestaat uit een mix van rechthoekige en vierkante noppen, die naast de hoofd rij noppen bovendien variëren in hoogte. Dit resulteert in een relatief licht lopende band onder droge, zanderige omstandigheden.

Afbeelding

Waarom een dikke 3 inch band? Voegt het iets toe aan de fatbikes die Surly maakt? Is het zoveel anders dan de 29-er die ze ook in hun programma hebben? Na een aantal ritten bleek dat het zeker een leegte vult, waar we voorheen het bestaan niet van wisten. Banden met groot volume kunnen met lage druk gereden worden, 1 bar of lager is ook bij de Knard banden geen probleem. En met een lagere druk neemt de grip toe! Met deze banden, op de juiste spanning, heb je eindeloze grip, zowel in bochten als op een steile zanderige klim. Waar andere fietsen niet verder kunnen door een gebrek aan traktie gaat de Krampus door. Snelle bochten zijn een feest, vaak is de bestuurder de beperkende factor. Negenentwintig inch in het kwadraat dus.

Afbeelding

Doorstoten doet de band minimaal, en door dat grote volume worden oneffen heden in de track, zoals keien, wortels etc. maximaal weg gefilterd, wat resulteert in een een erg floating ride.
In vergelijking met de echt brede Puglsy en Moonlander fatbike banden is het in echt mul zand wat minder fijn fietsen. Strand omstandigheden (en dan boven de vloedlijn) gaan wel, maar vereisen wel wat doorzettingsvermogen en stuurmanskunst.
Natuurlijk zitten er aan de die brede banden en velgen ook wat nadelen. De complete fiets is 15 kilo zwaar, niet echt een vlieggewicht dus. Ook de weg van en naar de trail is bij een lage druk net wat zwaarder dan bij een 2.4 band op 1.8 bar.

Afbeelding

Snelle wedstrijdrijders zijn dan ook niet de doelgroep voor deze fiets. De fiets is gemaakt voor fun (natuurlijk zullen die wedstrijd rijders tijdens hun training ook hopen lol aan deze fiets kunnen beleven). Met de lange bovenbuis, korte stuurpen en het brede (78cm!!) Salsa Whammy stuur vraagt hij erom om actief bereden te worden. Springen, bunny hoppen, snelle afdalingen, technische klimmetjes, snelle singletrack, allemaal een feest met de Krampus.
De Krampus komt met horizontale dropouts en kan dus eenvoudig zowel singlespeed als geared gereden worden. De fiets zal compleet uitgeleverd worden met een 1x10 aandrijving. Mocht dat niet genoeg zijn dan kan gekozen worden voor een Surly Mr. Whirly Offset Double crank. Deze heeft de kettingbladen iets verder naar buiten staan waardoor er meer ruimte voor de ketting is om langs de band te lopen, in plaats van er tegen.
Voor Nederland zal een 1x10 aandrijving onder de meeste omstandigheden echter volstaan.

Afbeelding

Een veel gestelde vraag is, kan ik de banden ook in mijn 29-er plaatsen? Veel vaste voorvorken (en dan vooral de Surly modellen en de carbon modellen van Syncros, DT, Carbotech etc.) kunnen prima overweg met de banden. Het frame is echter een ander verhaal. Het is bij vrijwel geen enkel frame mogelijk om de brede en hoge Knard band te monteren. Wil je dus met een complete set wielen rijden dan ben je aangewezen op het Surly frame.
Door de hoge voorvork zou je een verende voorvork kunnen monteren, zonder het stuurgedrag al te veel te beïnvloeden. Een vork vinden waar de banden in gaan passen zal lastiger worden.

Met de nieuwe mid size fat bike banden zet Surly weer een stap verder en creëert een platform dat de komende jaren door andere (vooral custom merken) betreden zal worden. De komende handmade bicycle shows verwacht ik veel fietsen met de Surly velgen en banden te zien, ook bouwers als Jeff Jones zie ik snel zijn frames zo aanpassen dat ook achter de Knards gemonteerd kunnen worden. Een leuk en spannend concept, dat we zeker op de trails tegen zullen gaan komen! Leverbaar begin 2013, prijzen zijn nog niet bekend.

Meer info op het blog van www.surlybikes.com!

Jelle Tienstra

Foto’s: Willem de Wilde

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 20, 2012 5:55 pm

Vet hoor. Half uurtje geprobeerd en lekkere ride.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
mutt
Berichten:20
Lid geworden op:wo okt 13, 2004 6:15 am
Locatie:HOOGLAND

Bericht door mutt » ma aug 20, 2012 6:07 pm

Leuke review JJ!! En zeker een mooie bike!! Lijkt me een feest om met dat ding door Lage Vuursche te raggen!!

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » ma aug 20, 2012 7:23 pm

Goed geschreven JJ. Denk dat dit een hit wordt (is) het vult niet echt een gat op volgens mij maar dit is meer een fiets waarmee alles kan. Zoiets wat we zondag deden "knallen door de natuur" daar is ie zonder meer geschikt voor niet voor toertochten vaste routes en wedstrijden dat vind ie te saai.
:)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 20, 2012 8:55 pm

Het viel me trouwens wel op hoe lekkere grip dat "simpele" profiel heeft. ga je toch denken over al die speciale profielen op MTB banden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » ma aug 20, 2012 8:58 pm

Komt natuurlijk ook door weinig luchtdruk en breedte.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di aug 21, 2012 12:10 am

Size matters.

Van Walt Wehner weten we dat een 36x2.2 band, feitelijk een straatband van brommer kwaliteit (zooi dus) simpelweg niet aan het glijden te krijgen is.

29+ van Surly is ruim 30.6"hoog. En dik. En dus lage druk. Grote velg, dus lang contactvlak. Ik ben erg benieuwd hoe dit rijdt, in het echie. Ben ik al een jaar of 7 benieuwd naar :-)

2e hands Pugsleys zijn zojuist meer waard geworden. Bouw deze Rabiit holes met de juiste offset, en de 29x3.0 wielen pássen! Of je dan nog wel 26x3.7 nodig hebt ergens voor, ik betwijfel het, maar Jelle en Dida zullen het je beter kunnen vertellen. 26x4.8", ja dat zal wel beter zijn voor surplacen in enkeldiep mul zand of sneeuw. Als je haast hebt, geloof ik dat 29x3.0 een goede stap is op weg naar 32x3.0 :-)

ochikiro
Berichten:302
Lid geworden op:di sep 16, 2008 2:21 pm

Bericht door ochikiro » wo aug 22, 2012 1:01 pm

Vraagje van iemand die in NL normaal maar met 10psi/0.7bar in zijn Weirwolfjes 29x2.55 rijdt: wat geeft een dikkere grijns op het smoelwerk, Krampus of Fat Front?

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo aug 22, 2012 1:36 pm

ochikiro schreef:Vraagje van iemand die in NL normaal maar met 10psi/0.7bar in zijn Weirwolfjes 29x2.55 rijdt: wat geeft een dikkere grijns op het smoelwerk, Krampus of Fat Front?
Bedenk ook het effect van de Krampus op het achterwerk.
En, de Knard 3.0 banden wegen nagenoeg hetzelfde als die 2.55's.

pieterp
Berichten:291
Lid geworden op:za jan 03, 2004 9:42 pm

Bericht door pieterp » wo aug 22, 2012 4:14 pm

Het lijkt me ook een zalige bikepacking bike zolang het asfalt aandeel in de route beperkt is en het parcours dus wat uitdagender is.

ochikiro
Berichten:302
Lid geworden op:di sep 16, 2008 2:21 pm

Bericht door ochikiro » wo aug 22, 2012 4:56 pm

pieterp schreef:Het lijkt me ook een zalige bikepacking bike zolang het asfalt aandeel in de route beperkt is en het parcours dus wat uitdagender is.
Magura van het 4bikers forum rijdt regelmatig van dat soort tochtjes, onlangs ook nog eens met bepakking. Dat laatste met kleine wielen, bouncy fork en een Rohloff. Hoewel hij ook wel regelmatig een Sandman Hoggar met bouncy fork en Surly Fat Larrys ter beschikking heeft. Geen idee waarom hij die niet gebruikt heeft. Misschien wel een geschikte kandidaat om een Krampus onder zijn kont te zetten voor een weekendje ter vergelijk?

ochikiro
Berichten:302
Lid geworden op:di sep 16, 2008 2:21 pm

Bericht door ochikiro » wo aug 22, 2012 4:59 pm

Cloxxki schreef:Bedenk ook het effect van de Krampus op het achterwerk.
Als dat hetzelfde oplevert als waarom ik achter die Weirwolf door een RaceKing heb vervangen, dan pas ik voor die 'meesturende achteras'. Lichtgewichten hebben ook zo hun voordelen ;-)

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo aug 22, 2012 5:50 pm

ochikiro schreef:
Cloxxki schreef:Bedenk ook het effect van de Krampus op het achterwerk.
Als dat hetzelfde oplevert als waarom ik achter die Weirwolf door een RaceKing heb vervangen, dan pas ik voor die 'meesturende achteras'. Lichtgewichten hebben ook zo hun voordelen ;-)
Hoe breed of smal zijn je velgen?

ochikiro
Berichten:302
Lid geworden op:di sep 16, 2008 2:21 pm

Bericht door ochikiro » do aug 23, 2012 1:37 pm

Salsa Semi

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » zo sep 02, 2012 7:18 pm

pieterp schreef:Het lijkt me ook een zalige bikepacking bike zolang het asfalt aandeel in de route beperkt is en het parcours dus wat uitdagender is.
De Krampus is nog maar het begin...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » zo sep 02, 2012 7:48 pm

Nog een update:

de complete fietsen worden geleverd met een Shimano Zee crank.

De Surly mannen hadden op eurobike de definitieve versie van de yoke bij zich, lichter, eenvoudiger, stijver en goedkoper dan de versie op de pre productie modellen.

Afbeelding

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » ma sep 03, 2012 10:46 am

Trouwens; wat een stylist die jelle zeg (zie foto`s boven) He got swag
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Plaats reactie