Leon bouwt Gilbertson Titanium 29-er

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Leonneke
Contacteer:
Leon bouwt Gilbertson Titanium 29-er

Bericht door Leonneke » do aug 16, 2012 9:46 pm

Hallo beste mensen / bikers;

Mijn naam is Leon van Meijel. Ik ben nieuw hier en kan geen 'voorstel' topic vinden. Dus begin ik hier maar met posten.

Ik ben 48 jaartjes jong en ben eigenaar van een fitness centrum in Aalst-Waalre. Mijn sportieve carriëre kent eigenlijk 2 rode draden. Krachtsport (botje-bouwen) en fietsen. Vanaf mijn 18e levensjaar ben ik verknocht aan het trainen met ijzer. Tja, iedereen heeft het altijd over 'en als je dan stopt' maar na 30 jaartjes trainen durf ik wel te zeggen dat het mijn sport is.

Fietsen doe ik vanaf mijn 13e levensjaar. En jawel, dat is een ideale combinatie. De doorgewinterde krachtsporter doet weinig aan buitensport. Ik heb beiden altijd prima weten te combineren. De nadruk heeft vanaf mijn 18e altijd gelegen op de sportschool. Toch zat ik eigenlijk elke dag wel op de fiets. Al was het maar woon- werkverkeer.

Overigens fiets ik nooit langer dan 1 tot 1 1/2 uur. Daar vind ik gewoon geen bal aan. Een lekker tochtje op het gemak. Een tochtje op interval. Een tochtje door de bossen. Op de racefiets, eerder op een mountainbike. En zeer regelmatig op een ordinarie Phoenix fiets met 3 versnellingen.

Helaas heb ik de afgelopen jaren behoorlijk moeten bezuinigen wat betreft de krachtsport. Een eigen bedrijf (sinds 8 jaren) en een forse blessure. Enkele weken geleden bovendien behoorlijke problemen met m'n nek gekregen. Een tussenwervelschijf verschoven / beschadigd. De afgelopen weken uitsluitend kunnen fietsen op m'n Phoenix hok. Rechtop zitten en omwentelingen draaien. Meer zit er nog niet in.

Ik fiets regelmatig op een race/tourfiets. Een Ridley. Een flatbar/tijdritstuur omdat ik liever in een fatsoenlijke gestrekte houding zit.

Ik ben me de afgelopen weken aan het verdiepen in de 29-er. Die gaat er dus ook 1 komen. De keuze voor het frame is al gemaakt. Een Titanium frame.
Vanwege de mooie eigenschappen van dat materiaal. Wilde eerst voor een stalen frame gaan, maar het gaat een Titanium worden.

2 x 10 speed. Een vaste ofwel Rigid Fork. Ik heb een hekel aan verende en slappe voorvorken. Bij mij moet de energie 'vooruit' gaan. Lekker raggen door de bossen moet mogelijk zijn, maar zo'n flubberende voorvork is niks voor mij.

Via een goede vriend, oud prof Alain van Katwijk, kwam ik terecht bij GILBERTSON.
Ik denk dat er nog niet veel mensen zijn, die weten welk merk dit is.

GILBERTSON is een Nederlands merk. Het is een bedenksel van Gys van Tuyl. Veel mensen zullen die naam absoluut kennen. Samen met zijn zoon, Alan, zijn ze begonnen met het bouwen van Titanium frames.
Gilbert is de voornaam van Gys. Samen met zijn zoon. Gilbertson !!!!!!!!

Dat frame zal dus mijn basis worden. Ik wil me eerst heel goed verdiepen in de opbouw. De echte basis is eenvoudig :

- STERK
- STIJF
- DUURZAAM

De opbouw zal ook in die richting zijn. De wielen wil ik laten bouwen. Dat zal vermoedelijk Force Wheels worden.

Ik kwam hier al een prachtig topic tegen van de opbouw van een Titanium Single Speed. Dat is de richting waarin ik ook werk, maar dan 2 x 10 ..........

De voorvork zal dus vast worden. Dat is eigenlijk mijn eerste uitdaging.
Titanium ? Carbon ?

Van mij mag of eigenlijk moet een voorvork lekker stijf zijn. Uiteraard wil ik qua gewicht ook in de gunstige hoek blijven.

Komende tijd zal ik vooral vragen stellen. Bovendien wil ik een verslagje maken van mijn af te leggen 'pad'...........

Het projectje zal niet in een paar weekjes klaar zijn. Ten eerste wil ik de kosten spreiden en ten tweede wil ik eerst zeker zijn van mijn keuzes.

Ik hoop op dit forum vooral kennis op te doen. Bovendien lijkt het me geweldig, om voor net wat exclusievere onderdelen te kiezen. Zo is mijn oog bijvoorbeeld al gevallen op de HUBS van White Industries.

- Sterk / Old Skool looks / Goed / en ze glimmen zo mooi !!!!!!!

De basis van de bike zal 'glimmend' zijn en uiteraard glanzend zwart.
Maar ondertussen denk ik al hard na om hier en daar wat RODE accenten aan te brengen. Al zijn het maar wat rode spaken en een rood zadel ............

Hoop dat jullie een beeld kunnen vormen. Oooohhh ja, de bikes die ik bedoel zijn te vinden op GILBERTSON

De site is nog lang niet klaar zo te zien, maar de 29-er staat er in elk geval al op.
Ik ga 'm (uiteraard) anders noemen. Slechts het logootje komt er dan op.
Greetz Leonneke

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » do aug 16, 2012 10:21 pm

Leon ten eerste welkom op DP veel plezier hier en gelijk een vraag voor je kiezen: waarom geen (zoals je het zelf noemt) slappe verende voorvork als je last hebt van je nek! Want tegenwoordig is een goede voorvork bijna perfect op ieders wens af te stellen dus slap of stijf met of zonder lock- out! En er zijn ook lichte carbon versies bv van DT-Swiss! Mocht je toch voor vast gaan zou ik een Carbon nemen dan heb je een mooie combi van de 2 exclusiefste materialen die te krijgen zijn! Have Fun!!!
What goes up must come down(hill)

Leonneke
Contacteer:

Bericht door Leonneke » do aug 16, 2012 10:35 pm

Helemaal prima, meteen een vraag.

Ik ga die vering nooit gebruiken. De oorzaken van mijn nekproblemen zijn inmiddels duidelijk. Die krijg ik weer prima onder controle. Zal best wat tijd in beslag nemen maar over enkele maanden ben ik weer prima belastbaar (lees; kan ik weer lekker fietsen)

Toen de eerste mountainbikes naar Nederland kwamen, reed ik op een Specialized. Iets anders als vaste voorvorken bestond er toen volgens mij nog niet. Zuid-Limburg lukte me prima en toen woog ik meestal rond de 95 kilo.

Ik vind gewicht niet het allerbelangrijkste maar als ik zo'n verende voorvork nooit ga gebruiken is het gewoon zonde dat (eventuele) extra gewicht mee te nemen.

Ik vind het overigens wel heel erg mooi als de voorvork een 'dikke' look heeft.
Ik kwam zeer recent de Syncros FL Carbon 29-er tegen en die komt, qua looks in elk geval, in de buurt van mijn wensen. Ook wat reviews gevonden die lovend zijn. Hoewel ik nooit zeker weet hoe hoog ik die reviews op waarde moet inschatten.

Alvast bedankt voor je input.
Greetz Leonneke

hubertje

Bericht door hubertje » vr aug 17, 2012 6:26 am

titanium voorvork?

Leonneke
Contacteer:

Bericht door Leonneke » vr aug 17, 2012 8:52 am

hubertje schreef:titanium voorvork?
Hoi Hubertje;

Daar heb ik absoluut interesse in. Ik lees alleen nogal wat tegenstrijdige berichten over de buigsterkte of buigslapte van Titanium vorken.

Volgens een aantal 'deskundigen' buigt zo'n vork vrij gemakkelijk bij het remmen.
Lees echter ook berichten dat men dit probleem kan oplossen ...........

Ik probeer er wijs uit te worden. In m'n race/tour fiets zit een Carbon voorvork en die stijfheid bevalt me goed.

Ben inmiddels ook terecht gekomen op de site van
TRITON maar daar word ik ook niet echt veel wijzer van ........... Heb je eventueel tips ?
Greetz Leonneke

Qprs

Bericht door Qprs » vr aug 17, 2012 10:30 am

Titanium frame + starre vork: :thumbsup:

Ik heb stiekem al een hoop carbon vorken gehad.. Allemaal buigen ze makkelijk als je hard remt, behalve de vorken van Storck en Niner. Met titanium vorken heb ik helaas geen ervaring..

Ik rij nu met een DT-Swiss XRR vork rond, en die bevalt ook erg goed! Als je rode accenten wilt aanbrengen zit je met deze vork in ieder geval al goed: http://gp1.pinkbike.org/p4pb8450657/p4pb8450657.jpg

Leonneke
Contacteer:

Bericht door Leonneke » za aug 18, 2012 2:01 pm

Qprs schreef:Titanium frame + starre vork ....Ik heb stiekem al een hoop carbon vorken gehad.. Allemaal buigen ze makkelijk als je hard remt, behalve de vorken van ............
Geweldig. Bruikbare informatie. Gisteren nog eventjes bij Azzuri Wielersport in Waalre geweest. ( zoon is een goede vriend ). Men adviseerde mij daar ook een goede Carbon vork te nemen. Titanium buigt te gemakkelijk. Zeker als je 90 + weegt.

Ik ziet trouwens dat die Storck helemaal geen offset heeft. Ik moet daar in elk geval wel rekening mee houden, want de frames van Gilbertson zijn ontworpen rond een Reba vork. ( begin er al een beetje van te snappen ). Ik ga de site van Storck eens opzoeken. Niner vind ik echt prachtig, maar die prijzen zijn een beetje ' over the top' .

Heel erg bedankt voor je links alvast. Iemand toevallig al ervaring met deze ???

SYNCROS FL CARBON 29-ER

Afbeelding
Greetz Leonneke

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za aug 18, 2012 2:59 pm

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Leonneke
Contacteer:

Bericht door Leonneke » za aug 18, 2012 6:11 pm

Ik heb 'm effe aangepast. Thanks !

REVIEW-SYNCROS
Greetz Leonneke

Plaats reactie