crashen met een neckbrace!!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo mar 07, 2012 5:51 pm

Omgekeerde is imho niet direct waar, in mijn geval vond ik het alleen frappant dat ik helemaal geen last had van mijn nek. Blijf hem in ieder geval wel gebruiken, al heb ik het idee dat er ook een ontwerp mogelijk moet zijn wat de belasting weg lijd van je sleutelbeen en zo geen gebroken sleutelbeen oplevert als je hard op je helm gaat.
En hoe sneller hoe groter het risico... ligt een beetje aan waardoor je valt. In mijn geval ging ik juist te langzaam waardoor ik de gap net niet haalde. Snelheid (horizontaal) was dus niet zo groot, verticaal wel aardig ;-)
Ijzeren paarden eten geen haver....

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » wo mar 07, 2012 5:53 pm

Je hebt inderdaad gelijk dat er geen 100% uitsluitsel te geven valt over wel of niet je nek breken bij 20kmph. En dat MX op 120 niet vergelijkbaar is met 40 bij FR..maar het gaat juist om de wel vergelijkbare ongelukken (dus op lage snelheid, waar het bij MX dus vaak mis gaat).

Een neckbrace biedt bovendien niet eens 100% uitsluitsel op nekletsel, maar het is wetenschappelijk bewezen (sowieso vanuit alle geteste hoeken) dat men er baat bij kan hebben. Die crashtest filmpjes gepost door Moveo zijn wel echt, net zo echt als die van Leatt (het is verder ook geen rocketscience...zo'n brace is niets meer dan een barriere voor hyperextensie -> EVS ding zal ook prima volstaan).

Cijfers van gecrashte mensen en aantal met nekletsel zal ook geen uitsluitsel geven, elke val is immers anders (zoveel factoren om rekening mee te houden - hoek, snelheid, obstakels, soort grond/materiaal waar tegen wordt geland, sterkte spieren van het persoon, lenigheid) <- daar kan je denk ik geen goed beeld door krijgen. De brace-fabrkanten verkopen niets meer dan een "verkleining van kans"...en in de sport (DH/FR maar ook MX en racerij) krijgt het toch gretig aftrek :)

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » wo mar 07, 2012 6:41 pm

Een neckbrace biedt bovendien niet eens 100% uitsluitsel op nekletsel, maar het is wetenschappelijk bewezen (sowieso vanuit alle geteste hoeken) dat men er baat bij kan hebben.
dat je er baat bij kan hebben? ja inderdaad dat kunnen we allemaal wel voor stellen ;)... maar de vraag is wanneer en bij welke situatie of persoon of type van rijden?? is het zo dat het per definitie voor iedereen nodig is?

voor hyperextensie is een bepaalde kracht nodig om letsel te veroorzaken. het lijkt mij niet dat iemand als beginned rijder snel aan deze krachten bloot komt te staan is mijn mening. tenzij hij echt een dare-devil is, en bovengemiddeld risico;s durft te nemen. en je weet snel genoeg als je dat bent.
ik ga ervan uit dat elke 'normaal denkend' mens niet voor het eerst op een FR bike stapt en bv het willingen parcour afgaat en direct full speed de grootste sprongen pakt... dat is vragen om problemen. 99,9% bouwt het op...

voor die filmpjes, hoe representatief is dat voor mij als "gemiddeld" rijder? ik word niet zo snel aangereden van achter op de MTB (zie film link) of schuif ik over asfalt de vangrail in ( zie gerelateerde filmpjes). welke krachten simuleren ze?
MX is een groter afname gebied dan FR. een wipeout op een MX is sneller een 'echte crash' dan bij FR. bv schuif je dan soms een stuk over je kont... of een enkele koprol...

en over statistiek. als het daadwerkelijk de kans verkleint. moet dat ook aantoonbaar zijn.

zo niet? dan blijft het, net als elke zondag naar de kerk te gaan, op goed geloof!!

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » wo mar 07, 2012 6:44 pm

ooh zie nu dat ik OT ga eigenlijk.... hier de oorspronkelijk vraagstelling van TS:

Mijn vraag hier, wie heeft deze dingen ook weleens meegemaakt met een brace, en hoe zit het met schouder/sleutelbeen letsel, heeft niemand daar last van dat de brace daarop drukt met een flinke klapper.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » wo mar 07, 2012 8:35 pm

Hehe ja die stats komen vanzelf :)

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo mar 07, 2012 9:12 pm

Zojuist besteld, als hij binnen is post ik foto's :arms:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

DeStiO

Bericht door DeStiO » wo mar 07, 2012 9:32 pm

@wittereus, graag zou ik wat foto's willen zien. Kan namelijk niet precies zien hoe je hem om hebt (ook zn chest bevesteging als bij leatt?)

En gaat het er niet om dat beginners net die extra bescherming nodig hebben? (als beginner stuntel je wat meer en val je waarschijnlijk ook meer)
Ik ben pas een klein jaartje bezig met fr/dh. Daarbij heb ik al wat nasty crashes gezien en een enkele zelf meegemaakt. Ook de kleine craches kunnen grote gevolgen hebben.
Wat is nu het voordeel ten opzichte van een body protector? (behalve als je dat niet lekker vindt zitten)

Ook op de filmpjes op PB enzo zie je toch een brace steeds vaker voorkomen. Dus neem ik aan dat het bij mtb ook een beetje een norm begint te worden. (net als het dragen van een helm is geworden. vroeger droeg toch niemand een helm?)

Wel interessante discussie maar nog steeds weinig raadzaam voor mensen met dit dilemma.
''Ga toch fietsen'' zeiden ze, en daar ging ik......

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do mar 08, 2012 8:28 am

Zal ik zeker doen DestiO. Deze brace heeft idd een chest bevestiging als de Leath;
Afbeelding
Afbeelding

Ik redeneer zo; "vroeger" waren er nog geen schijfremmen en kon je niet zo snel als nu de berg naar beneden ;) Dus nu zijn steeds meer mensen die enorme snelheden halen en toch behoorlijk veilig naar beneden komen. Maar met meer snelheid komen ook meer gevaren om de hoek kijken (natuurlijk kun je ook bij een lage snelheid gemeen vallen, maar dat ff buiten gelaten). Aangezien ik ook mijn grenzen aan het verleggen ben; vroeger deed ik geen 1-2m gab sprongen ;) , wil ik me steeds beter beschermen. Was een neck brace niet uitgevonden dan had ik hem ook nooit willen hebben, toch? Maar ik had evengoed die gab's willen springen 8)
Maar om nu meer dan €250,- uit te geven was ik ook niet van plan. Dan deed ik gewoon wat rustiger aan. Maar nu heb ik een brace voor €105,- gevonden en dat kán en mág ik niet laten voorbijgaan ;)

Genoeg gelult; zodra de brace binnen is maak ik foto's met mijn helm op :arms:
Vraag het de witte reus!

JR

Bericht door JR » do mar 08, 2012 2:51 pm

Ben ook wel benieuwd naar foto's en ervaring van u :roll:

Voor een dikke 100 euro schaf ik me er misschien ook wel ééntje aan.
Zit al eindje te kijken naar een leatt, maar is echt te duur :oops: Zelfs als je ze eens zelden tegen komt in occasie..

En er is maar 1 maat als ik het goed heb..?
En hoe goed werkt dit samen met een harnas/rugprotector...?
S-Works Epic '11 - Specialized Enduro '10 - Demo '08

Smittie

Bericht door Smittie » do mar 08, 2012 7:16 pm

werkt deze EVS R4 Race collar ook met een mtb intergrale helm (661 evolution) ?
op filmpjes is te zien dat hij namelijk te verstellen is maar is dat van mx naar mtb helm?

dit is teminste een protector voor een schappelijke prijs!

Mol

Bericht door Mol » do mar 08, 2012 8:20 pm

ga me ook zo eentje aanschaffen, teminste een redelijke prijs...

voor diegene met vragen op youtube heb ik ook filmpjes ervan gevonden met voorbeelden van het dragen van 1...
Scott Spark
Scott Genius Lt

DeStiO

Bericht door DeStiO » do mar 08, 2012 9:49 pm

Mmm die EVS ziet er inderdaad niet slecht uit!

http://www.youtube.com/watch?v=THbcZ8Vt ... re=related

Ff chekken of die in de buurt van zuid Limburg te krijgen is. In het filmpje geven ze duidelijk de vergelijking met andere braces die de energie verkeerd afvoeren en druk veroorzaken op het sleutelbeen (waardoor die de energie absorbeert en breekt).
Maar daarbij is het wel een filmpje van EVS zelf.

Ik kan ook weinig vinden over maten in die dingen. Ben dan eigenlijk wel adult maar heb een beetje jeugd bouw =P (helm XS)
Wat zou aan te raden zijn?

Seth

Re: crashen met een neckbrace!!

Bericht door Seth » do mar 08, 2012 11:07 pm

spreukenkoning schreef: Mijn vraag hier, wie heeft deze dingen ook weleens meegemaakt met een brace, en hoe zit het met schouder/sleutelbeen letsel, heeft niemand daar last van dat de brace daarop drukt met een flinke klapper.

K heb vorig jaar nog een Alpinestars BNS gebroken door zijwaarts van mijn fietske af te ketsen, 180-helmet slide door te schuiven. De explosieve kracht (break) van de brace smeet me terug op 2 voetjes. Tijdens de crash stond mijn nek in letterlijk in de fik, zenuwknelling. Die sensatie verdween direct toen de brace 'brak' .

Als je googled zul je wel meer berichten vinden waar Leatt dragers sletelbeen letsel oplopen. Dit was een van de redenen dat ik voor de BNS ben gegaan. Daar ikzelf al jaren rugpatient ben, kan ik jje verzekeren dat ik zonder die brace, superman achterna was gegaan. :arms:

van Alpinestars kreeg ik kostenloos een nieuwe =)

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr mar 09, 2012 8:27 am

DeStiO schreef:Mmm die EVS ziet er inderdaad niet slecht uit!

http://www.youtube.com/watch?v=THbcZ8Vt ... re=related

Ff chekken of die in de buurt van zuid Limburg te krijgen is. In het filmpje geven ze duidelijk de vergelijking met andere braces die de energie verkeerd afvoeren en druk veroorzaken op het sleutelbeen (waardoor die de energie absorbeert en breekt).
Maar daarbij is het wel een filmpje van EVS zelf.

Ik kan ook weinig vinden over maten in die dingen. Ben dan eigenlijk wel adult maar heb een beetje jeugd bouw =P (helm XS)
Wat zou aan te raden zijn?
Zoals al door mij gepost is dit (http://khonsracing.nl/index.php?main_pa ... ucts_id=50) een bedrijf die ze in Nederland heeft en waar je dus kunt passen ;)

Of je wacht tot ik hem heb en dan mag je bij mij (of in Kerkrade) komen passen :arms:
PB me maar :arms:
Vraag het de witte reus!

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr mar 09, 2012 8:00 pm

Vandaag binnegekregen
Afbeelding
Afbeelding
Straps eraan gemaakt
Afbeelding

Ik zie er best moe uit :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Hij zit goed en heeft genoeg verstelmogelijkheden en dat voor €105,- :o
Vraag het de witte reus!

DeStiO

Bericht door DeStiO » ma mar 12, 2012 4:53 pm

Netjes netjes!
Haha zie het nu pas XD
Eens even kijken of ze daar nog te bestellen zijn

chillozz

Bericht door chillozz » ma mar 12, 2012 5:30 pm

@ wittereus

hoe bevalt deze neckbrace??

zit te twijfelen om deze ook te nemen.
rust hij erg op het sleutelbeen?
psn:chillozz
come and beat me ;)

have fun

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma jul 23, 2012 2:09 pm

Ondertussen de brace uitgeprobeerd en voor mij zit hij niet fijn; ik kom met de achterkant van mijn helm tegend e brace aan tijdens het rijden waardoor ik niet ver genoeg naar voren kan kijken :?
Ik moet wel zeggen dat ik een andere positie heb aangenomen op mijn fiets (flatbar en kortere voorbouw).
Ik wil hem in Augustus in Winterberg nogmaals testen.

De brace rust niet op je sleutelbeenderen, maar op je bortstbeen. Dit is in mijn ogen beter dan de andere braces.

Tip van mij; test de brace met je eigen helm op in rij positie :arms:
Vraag het de witte reus!

chillozz

Bericht door chillozz » vr jul 27, 2012 5:55 pm

mmm zou je zo niet zeggen als je de foto's ziet zou je zeggen dat je ruimte genoeg hebt.
wil hem gaan gebruiken voor offroad rijden(motor):P
maar twijfel nog altijd
psn:chillozz
come and beat me ;)

have fun

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » di aug 28, 2012 9:41 pm

Inmiddels al wat meer ervaringen met deze brace? (wittereus of anderen)

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do aug 30, 2012 7:37 pm

2 vrienden hebben hem (eentje heeft nu de mijne ;) ) en zij vinden hem perfect zitten!
Vraag het de witte reus!

DESL

Bericht door DESL » vr aug 31, 2012 10:40 am

WitteReus schreef:2 vrienden hebben hem (eentje heeft nu de mijne ;) ) en zij vinden hem perfect zitten!
Hebben die een andere helm (vorm) of rij positie dan dat zij er geen last van ondervinden?
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma sep 10, 2012 8:57 am

Ik denk dat ze vooral een andere rijpostitie hebben.
Ik zal eens kijken om een foto te maken van hun :arms:
Vraag het de witte reus!

borre

Re:

Bericht door borre » ma mar 29, 2021 9:47 am

WitteReus schreef:
vr mar 09, 2012 8:00 pm
Vandaag binnegekregen
Afbeelding
Afbeelding
Straps eraan gemaakt
Afbeelding

Ik zie er best moe uit :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Hij zit goed en heeft genoeg verstelmogelijkheden en dat voor €105,- :o

8 jaar later, hoe bevalt die?
Ben je er al eens mee ge-crashed?

WitteReus
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door WitteReus » di mei 11, 2021 10:18 am

8 jaar later, hoe bevalt die?
Ben je er al eens mee ge-crashed?
Wtf denk je zelf? Hahaha. Nooit mee gecrasht en al snel verkocht omdat ik er niet aan kon wennen.
Vraag het de witte reus!

Plaats reactie