Bikepark Les Orres en Vars

Deel ervaringen en informatie over de Bikeparks in europa en de rest van de wereld.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Smittie
Bikepark Les Orres en Vars

Bericht door Smittie » wo jan 25, 2012 10:40 pm

Hallo allemaal

ik ga van de zomer 2 weken kamperen in Embrun aan het lac de serre poncon.
van 1 t/m 17 augustus 2012
samen met mijn vriendin en haar ouders, schoonzusje en haar vriend (wat ook een vriend van mij is en hij fietst ook) ;)

dit is ongeveer 25 minuten rijden vanaf Bikepark Les Orres.
en 45 minuten vanaf bikepark Vars

wie van jullie heeft er ervaring met deze parken en wie zit er toevallig ook in de buurt?
Laatst gewijzigd door Smittie op wo jul 11, 2012 7:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

J.BL

Bericht door J.BL » di jul 10, 2012 12:01 am

Les Orres is mega-vet. Heel veel variatie in de tracks, echt super. Vars vond ik zelf wat tegen vallen, daar moet je opletten op welke dag je gaat, want niet alle liften zijn tegelijk open.

Als je in die buurt zit en je vindt het niet erg om een stukje te rijden, dan moet je zeker Pra Loup ook eens proberen! Heel anders van karakter dan Les Orres, maar ook echt sjiek.
(google maps zegt 52 minuten voor 60 km, kan in werkelijkheid wel iets langer duren)

Smittie

Bericht door Smittie » di jul 10, 2012 12:09 am

Jaa dt zal inderdaad langer duren, had pra loup al gezien maar op de site van het park staat dat ze deze zomer met de skipistes bezig zijn dus de helft van de tracks zijn gesloten dus dat is jammer dan valt die af.

ik denk zelf ook dat Les Orres gaver is dan Vars aangezien er meer tracks zijn en het voordeel dat het maar 16km rijden is.

joddi

Bericht door joddi » di jul 10, 2012 8:02 am

Ik ben 2,5 week geleden een dag naar bikepark les Orres geweest, ondanks dat ik alleen winterberg als vergelijking heb vond ik het echt een geweldig bikepark.

De variatie is indd groot en het was niet druk, wel was 1 vd 2 trails van de top dicht.

Wat wel een leuke en pittige afdaling is is vanaf de top via de zwarte piste naar beneden daarna een willekeurige andere pakken en dan buiten het bikepark een meer enduro achtige afdaling tot Embrun (het dal) maken. Wel zitten er 2 klimmetjes in die route.

Het begin van de route was lastig te vinden maar begint ongeveer hier:

https://maps.google.nl/maps?saddr=Pr%C3 ... 6&t=m&z=16

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » di jul 10, 2012 10:09 am

Ik was er begin juni, helaas waren alle liften nog gesloten toen. Maar Les Orres lijkt inderdaad een van de grotere parken te zijn daar in de buurt.
Maar eigenlijk elke plaats met een skilift is ook een bikepark, er moeten er daar iets van 4 of 5 dicht in de buurt zitten (bijv. Montclar ook, daar zijn dan maar twee afdalingen, maar goed).

En, ben jaloers, wil terug...erggg mooi gebied daar!

Smittie

Bericht door Smittie » di jul 10, 2012 11:21 am

hoe is het eigenlijk met remhobbels in Ler Orres?
zijn er ook nog wat bikeshops voor als er wat stuk gaat of moet je alles zelf meenemen?

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » di jul 10, 2012 12:13 pm

In montclar zat wel een bikeshop(je) direct bij het skistation (makkelijk vindbaar en dichtbij Serre Poncon), die gast zal iig kunnen helpen met reparaties enzo..geen idee of daar echt veel materiaal aanwezig is, dingen die makkelijk mee te nemen zijn zou ik lekker meenemen (remblokjes etc) scheelt waarschijnlijk ook weer een hoop (extra) geld :)

Smittie

Bericht door Smittie » di jul 10, 2012 10:05 pm

iemand ervaring met de afdaling van Vars (de berg genaamd la mayt) tot aan embrun aan het lac de serre poncon?

dit is een afdaling van 32km lang met 1300m hoogteverschil.
is dit allemaal naar beneden of zijn er ook stukken die geklommen moeten worden?
dit lijkt mij wel een mooie uitdaging ;)

http://www.hautes-alpes.net/fileadmin/R ... embrun.pdf

joddi

Bericht door joddi » wo jul 11, 2012 7:18 pm

jammer zelf geen ervaring mee.

Alleen met de afdaling die ik net eerder noemde, deze is 21km lang en gaat 1600 meter naar beneden. De 2 klimmetjes die erin zitten mogen geen naam hebben en zijn ook prima omhoog te lopen, ik vond het iig een mooie afdaling die ik toch 4x gedaan heb in mijn vakantie.

Op ondertaande link is het route nummer 16 maar eenmaal op de route moet je nummer 15 aanhouden.
http://www.atbdrive.nl/fr/hautesalpes05 ... eponon.pdf

Hier nog enkele foto's van de track.

Op de top van het bikepark:
Afbeelding

Op bovenstaande route:
Afbeelding

Afbeelding

Smittie

Bericht door Smittie » wo jul 11, 2012 7:38 pm

@joddi

dit is ook wel een goede optie, Les Orres is even dichterbij dan Vars aangezien we dan gebracht moeten worden door mn schoonvader of ik moet mijn vriendin met mijn auto over de bergweggetjes terug sturen naar embrun (dat heb ik liever niet :angelnot: )

maar is die track een beetje te doen op een scott voltage FR met 180mm veerweg en een giant glory met 200mm veerweg?

voordeel is dat we beide met een vivid air rijden dus we zouden even wat extra lucht in de achterdemper kunnen doen zodat deze minder in veert tijden het trappen :)

maar staan er bordjes vanaf de lift van het park naar het begin van route 16?
aangezien mijn frans niet echt op niveau is wordt de weg vragen lastig :P

joddi

Bericht door joddi » wo jul 11, 2012 10:14 pm

Haha, klinkt bekend ik heb mijn vriendin terug moeten sturen over de bergwegen bij gebrek aan schoonvader :D

Ja goed te doen ik heb weinig hoeven trappen iig, alleen het begin is even vlak, met daarna een klimmetje wat met mijn Fritzz wat energie koste (met een Glory lopen gok ik) daarna vooral dalen.

De route stond zo slecht aangegeven dat ik de eerste keer zonder de route te kunnen vinden maar via het asfalt afgedaalt ben. De volgende dag voorbereid met water+eten wel gevonden.

Onderstaande link is de route vanaf het bikepark naar de start van de route ik zou even op streetvieuw kijken naar de afslag waar je de grote weg afgaat als je die afslag hebt kan het niet meer missen daarna staat hij niet direct aangegeven als route 15/16 maar eerst als decente (afdaling) Baratier/Embrun daarna kan je bordjes 15 volgen en staat het voldoende aangegeven.

https://maps.google.nl/maps?saddr=Onbek ... 6&t=m&z=16

Smittie

Bericht door Smittie » wo jul 11, 2012 10:19 pm

okee helemaal top!
als het bij B begint kan het bijna niet fout gaan ;)

paul.k

Bericht door paul.k » wo jan 16, 2013 5:40 pm

Ben in vars geweest gave baan alleen erg dure liftpas

fredo

Bericht door fredo » za jan 19, 2013 10:54 pm

Voor dh vond ik persoonlijk maar 1 baan echt leuk in Vars (Taillefer track), de rest is echter echt wel super zalig op de enduro!

Embrun was heeeeel stofferig toen ik er was, alles lag er bijgevolg vrij slecht bij, ik geloof even de bikepatrol op hun woord dat het te stofferig was om te kunnen shapen. Tracks die helemaal bovenaan vertrekken zijn niet echt gemakkelijk, zeker de zwarte track een beetje flow rijden is een fikse uitdaging. Er liggen veel tracks in het park en er is voor iedereen wat.

Al bij al, is het een buurt waar ik zeker nog eens terug ga gaan rijden. Vergeet ook Praloup niet en de kleinere parken die daar nog liggen ;)
Laatst gewijzigd door fredo op za jan 19, 2013 11:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Smittie

Bericht door Smittie » za jan 19, 2013 11:02 pm

Ik was hier afgelopen zomer.
Ben alleen in Les Orres wezen rijden.
Zeker een leuk park.
In Vars heb ik alleen gekeken.
Was wel leuk om met auto van 800 naar 1800 meter te rijden :-)

Plaats reactie