Downhill/Freeride met Tubeless banden
Moderator:Beheerders
Ik vroeg mij af wie hier Downhill/Freeride rijd met Tubeless banden?
zijn alle banden hier geschikt voor? |(gaat voor mij om maxxis minion en schwalbe big betty)
wat zijn de voor en nadelen?
gewichtsbesparing?
rijd je Tubeless snel lek?
welke bandenspanning kan je rijden zodat er geen lucht ontsnapt aan de zijkanten als je banden over je velg "rolt"
hoe denken jullie over tubeless rijden?
zijn alle banden hier geschikt voor? |(gaat voor mij om maxxis minion en schwalbe big betty)
wat zijn de voor en nadelen?
gewichtsbesparing?
rijd je Tubeless snel lek?
welke bandenspanning kan je rijden zodat er geen lucht ontsnapt aan de zijkanten als je banden over je velg "rolt"
hoe denken jullie over tubeless rijden?
Ik persoonlijk heb erg goede ervaringen met tubeless. Met die Joe's No Flats kitjes kan je voor zover ik weet vrijwel alle banden/velgen combinaties ombouwen. Velglint om geen lucht langs de spaaknipples te laten ontsnappen, een ander ventiel om geen lucht daar te laten ontsnappen en ten slotte de (latex)vloeistof die ervoor zorgt dat een punctuur opgevuld wordt door de vloeistof ( moet de band wel blijven draaien ). De eerste keer ombouwen duurde wel even, maar met wat zeepsop en een compressor kom je al ver!
Op vlak van gewicht win je toch heel wat. Niet enkel statisch gewicht, maar ook roterend gewicht. En laat dat net erg belangrijk zijn. Ik merkte het toch tijdens het rijden, deels ook omdat ik ervoor met 'vrij' zware binnenbanden reed.
Qua gebruiksgemak vond ik ze aangenamer dan met binnenband, ik heb nooit meer een 'platte band' gehad sinds ik tubeless rij. Wel jammergenoeg een gescheurde band, maar niks kon dat voorkomen/verhelpen. Je kan altijd nog een binnenband meenemen, gaat er net zo gemakkelijk terug in als anders.
Ik zou zeggen, doen!
Op vlak van gewicht win je toch heel wat. Niet enkel statisch gewicht, maar ook roterend gewicht. En laat dat net erg belangrijk zijn. Ik merkte het toch tijdens het rijden, deels ook omdat ik ervoor met 'vrij' zware binnenbanden reed.
Qua gebruiksgemak vond ik ze aangenamer dan met binnenband, ik heb nooit meer een 'platte band' gehad sinds ik tubeless rij. Wel jammergenoeg een gescheurde band, maar niks kon dat voorkomen/verhelpen. Je kan altijd nog een binnenband meenemen, gaat er net zo gemakkelijk terug in als anders.
Ik zou zeggen, doen!
heb net nieuwe minions 2.35 met voor een super tacky en achter een 60a beide dual plyde mich schreef:conti rubber queen 2.4 black chilli aan!
deze wegen 1120 gr
heb vaker goede verhalen gehoord over de rubber queens
de 2.4 wegen:
Rubber Queen 2.4 60-559 26 x 2.4 black foldable 870
Rubber Queen 2.4 60-559 26 x 2.4 black 1050
Rubber Queen 2.4 60-559 26 x 2.4 black foldable 950
Rubber Queen 2.4 UST 60-559 26 x 2.4 black foldable 1110
http://www.conti-online.com/generator/w ... en_en.html
welke rijd jij dan? de vouwbanden schelen wel een stuk|!
Ervaring leert mij inderdaad ook dat ter plaatse een band vervangen niet meteen heel evident is. Of toch niet proper, tenzij je een flesje water en wat doekjes mee wilt pakken enkel en alleen om een tubeless band om te leggen. Waarbij je dan waarschijnlijk ook nog eens een deel vloeistof verliest, en die vloeistof is nu niet meteen zo goedkoop dat je telkens bij het omleggen van een band de vloeistof in de band kan weggieten. Ik doe het alleszins toch liever - en beter - thuis.
Maar is het voor mij wel waard, en het is bij mij nu ook niet zo dat ik zo vaak een band verwissel.
Maar is het voor mij wel waard, en het is bij mij nu ook niet zo dat ik zo vaak een band verwissel.
heb vorig seizoen bij wijze van proef over de hype op onder andere fora als mtbr.com een wielsetje gespaakt met mavic ex823 velgen in combinatie met maxxis ust minions. deze waren 2de hands en gingen er aan in verbier (stijl!) maar heb het hele seizoen met die band (alleen achter) gereden zonder vloeistof. het bleef prima op druk, kan me niet herinderen dat ik er lucht bij heb moeten pompen maar anders is dat nog geen ramp. het blijft sws een stuk beter op druk dan latex biba's.
ergste wat er met tubeless kan gebeuren is als je nét te lage luchtdruk rijdt en een lomp scherpe bocht maakt. de hieldraad van de band kan dan los komen waardoor er veel lucht vrij kan komen en je effectief dus een lege band hebt. sowieso dus altijd een pompje mee en niet onder de 1.8 bar rijden.
ergste wat er met tubeless kan gebeuren is als je nét te lage luchtdruk rijdt en een lomp scherpe bocht maakt. de hieldraad van de band kan dan los komen waardoor er veel lucht vrij kan komen en je effectief dus een lege band hebt. sowieso dus altijd een pompje mee en niet onder de 1.8 bar rijden.