Boxxer....welke veer en ervaringen....

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
illuminatastigmata
Contacteer:
Boxxer....welke veer en ervaringen....

Bericht door illuminatastigmata » wo jun 06, 2012 9:41 am

Ola,dit zou in principe ook bij sleutelen of onderdelen passen, maar aangezien de Boxxer vrij specifiek DH/FR is plaats ik het hiero........

Momenteel heb ik in mijn Boxxer de gele(soft)veer geplaatst.
Met mijn gewicht(80 kg.met gear)zou ik volgens de manual de rode(medium)moeten plaatsen.
Mijn fiets(951 dus VPP) heeft vrij veel SAG wat normaal is bij een VPP, en ik vind dat ook erg prettig rijden eerlijk gezegd.
Ik heb mijn vork dus afgesteld aan de hand van het soepel veren van de achterkant, in samenspraak zeg maar.
Bij mijn weten heb ik de vork nog nooit gebottomed.
Rijdt prima, al wil ik nog wel eens met mijn bash opstakels raken door het inveren.
Ik wil nu eens gaan testen hoe een rode veer rijdt aan de voorkant, maar wat is de algehele ervaring hiero omtrent de gemonteerde veer/rijdergewicht.....?
Welke veer hebben jullie in je Boxxer en wat heeft jouw voorkeur?
Rijdt je graag stug en waarom?
Of liever supersmooth en waarom?

Ik denk bijvoorbeeld dat bij jumps als grote tafels en dubbels je meer voordeel hebt van een wat stuggere vering, die je dan de bekende "schop onder je reet"geeft bij de afsprong.....
Ook lijkt het me wel prettig als de vork minder duikt,al zit ik met mijn gele veer nog altijd niet over de 30% SAG heen.
Ergens vind ik het dus ook weer vreemd dat de manual mij de rode voorschrijft....
Dat dit een uitgangspositie is dat weet ik en dat de persoonlijke voorkeur het altijd wint van de manual dat begrijp ik ook.
Het gaat bij trouwens om een R2C2 uitvoering.
Roept u maar.......wat zijn jullie ervaringen hieromheen, of duwen jullie de veer erin die in de manual staat, alle knoppen in het midden en gas erop?
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo jun 06, 2012 11:21 am

Ik rij met de veer die bij mijn gewicht hoort en de instellingen zo ongeveer zoals in de manual staan (heb alleen de rebound 1klik trager en iets meer low speed compression omdat ik hem in bochten wat te veel vond duiken.

Hoe heb je de sag gemeten als je met de gele veer nog geen 30% sag meet? in het zadel zittend of in fietshouding, dus staand op de pedalen met je gewicht centraal? Vind de sag namelijk nogal laag lijken voor jou gewicht?
Ijzeren paarden eten geen haver....

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jun 06, 2012 11:37 am

Sag gemeten staand op de pedalen zoals je 9 van de 10 keer op de fiets staat tijdens het rijden.
SAG is dan ongeveer 30 % zoals af te lezen op het vorkbeen.

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo jun 06, 2012 2:23 pm

dat klinkt als de goede methode ;-)

Ik zou zeggen: als je hem zo goed vind rijden niets aan doen, maar als je het idee iets te kort te komen (bijvoorbeeld op jumps) zou je een andere kunnen proberen. 30% is wel een mooie sag voor een DH, dus wat dat betreft niet raar imho.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » wo jun 06, 2012 3:03 pm

Heb in mn Teus (ook virtual pivot) een 2011 RC met medium veer en heb hierbij ook een sag van ongeveer 30%. Nu weeg ik ongeveer 80kg iets meer met gear en heb mn rebound iets sneller staan als in de manual vind het wel fijn als ie iets terug kickt zeg maar en de compressie net niet helemaal open en ben er redelijk tevreden mee al zou ik graag toch ook een RC2C hebben!
What goes up must come down(hill)

Smittie

Bericht door Smittie » wo jun 06, 2012 4:07 pm

ik had in mijn Boxxer Team '10 eerst een rode zitten maar vond die te hard, kreeg last van mn klauwen en gebruikte de onderste 3cm veerweg bijna nooit.

toen een gele gemonteerd en dat reed 10x beter, zoals je zegt rijd het meer smooth en dan geeft mij de voorkeur boven hard ;)

ik zelf weeg ook ongeveer 80 kg met bodyprotection en alles!

Benani

Bericht door Benani » wo jun 06, 2012 6:43 pm

Ik rij met rode veer in mijn Boxxer, zit ook in 951. Weeg wel iets boven de 80 kg met gear en al.
Heb eens de blauw geprobeerd maar deze was te hard, nu is ie naar mijn menig goe...

bas vlemminx

Bericht door bas vlemminx » wo jun 06, 2012 7:09 pm

hoi.
alles kids?

ik rij met de blauwe veer in mijn boxxer.
ben wel ruim 90 kilo met uitrusting. ik ben nu een paar keer weg geweest met de m6
en op zich reageert de blauwe veer goed alleen zo als wat jij al zij de achterkant is veel soepeler.in vergelijking met mijn oude trek dus ook hier twijfel. het beste is denk ik ter plekken veren wisselen en dan een run maken om te vergelijken maar goed dat is ook een heel gedoe. en die SAG aanduiding op de vork poten is volgens mij ook een beetje een wasseneus de mijn staat altijd op 30% welke veer er ook in zit.

groetjes bas.

mr-blister

Bericht door mr-blister » za jun 09, 2012 4:11 pm

Luchtveer! ;)
Nil Volentibus Arduum

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » za jun 09, 2012 4:29 pm

Hij jongen,alles kits?
Weer lang geleden!
Luchtveer....moet zeggen dat de Lyrik SoloAir Mission Control HEEL goed bevalt.
Wie weet de volgende wellicht een WC, maar dit jaar old school met coil 8)
Laatst gewijzigd door illuminatastigmata op ma jun 11, 2012 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » za jun 09, 2012 10:54 pm

Je kan hem altijd ombouwen naar lucht met een Protone kitje

Smittie

Bericht door Smittie » zo jun 10, 2012 11:23 am

Hotsnail schreef:Je kan hem altijd ombouwen naar lucht met een Protone kitje
kan niet altijd, als je lang met coil gereden heb kunnen er slijtsporen binnen in je poten zitten van de veer die er langs "schuurt"/beweegt.

als je dan die kit monteert zullen de keringen steeds lek gaan en is de kit niet meer lucht dicht dus werkt deze niet meer.

bulldogg73

Bericht door bulldogg73 » zo jun 10, 2012 9:03 pm

Smittie schreef:
kan niet altijd, als je lang met coil gereden heb kunnen er slijtsporen binnen in je poten zitten van de veer die er langs "schuurt"/beweegt.

als je dan die kit monteert zullen de keringen steeds lek gaan en is de kit niet meer lucht dicht dus werkt deze niet meer.
"off-topic" Als de coil kant is versleten, is het dan niet mogelijk om de binnenpoten om te ruilen; poot waar de demper in zit om ruilen met de poot waar de coil in zit?
2013 Canyon Nerve AL 29

Smittie

Bericht door Smittie » zo jun 10, 2012 9:56 pm

bulldogg73 schreef:
Smittie schreef:

"off-topic" Als de coil kant is versleten, is het dan niet mogelijk om de binnenpoten om te ruilen; poot waar de demper in zit om ruilen met de poot waar de coil in zit?
of het past durf ik niet te zeggen, ik denk van wel..
maar dan heb je in principe het zelfde probleem, je rebound damper schuift ook met een o-ring langs de binnenkant van je binnenpoot, als daar dus vegen/krassen zitten zul de o-ring ook stuk gaan...
(rebound damper: )
Afbeelding

dus als je hem ombouwen wilt zal je je vork uit elkaar moeten trekken en goed de binnenkant op krassen en vegen moeten inspecteren

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » zo jun 10, 2012 10:08 pm

goeie tip, overweeg zelf namelijk zo'n kitje...

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » wo jun 27, 2012 9:56 am

had een 2011 demo. met boxxer race
90kg met gear, blauwe veer... ik miste wel wat "soepelheid" bij hogere snelheid. zeg maar een high speed compression instelling, ik had het idee (indd idee) dat een gele veer van zich zelf al soepeler liet aanspreken.

ik had het dus helaas niet uitvoerig getest verder. maar een zwaardere veer leek me stugger aan te spreken...
mijn voorkeur is toch wel dat de vork wat soepeler aanvoelt. zeker bij de kleine snelle hobbeltjes kon de blauwe-veer/boxxer-rc dit niet helemaal volgen.

sampers

Bericht door sampers » wo jun 27, 2012 11:56 am

hier stond nog een protone kit te koop

http://dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=54689
dead straight to live wrong

Tuup J

Bericht door Tuup J » za jun 30, 2012 12:09 am

Hey,

zelf rijdt ik momenteel met de blauwe veer, eentje zwaarder als de standaard medium veer. Mijn gewicht is met gear een 65 kg schat ik zo.

Tot voor een half jaar geleden heb ik altijd met de gele soft veer gereden, lekker comfortabel en dat is ook wat RS aanraadt voor mijn gewicht. Nu rijdt ik wedstrijden, althans dat probeer ik, en merk dat ik het afgelopen half jaar sneller ben gaan rijden en wat agressiever. Tijdens deze wedstrijden sloeg mijn vork vaker door wat eigenlijk weer seconden kost, en het koste ook wel wat energie met accelereren. Daarmee dat ik toen naar een medium veer ben gegaan, hetzelfde probleem en dan nu de blauwe veer erin heb.

Ik moet zeggen dat deze blauwe veer me goed bevalt. De eerste 9/12 cm zijn nog redelijk goed soepel en daarna bouwt die zich heel mooi progressief op. Low speed en high speed heb ik nu wel uit staan. Bike komt nu veel sneller door obstakels heen en mocht ik eens een harde klap krijgen, slaat de vork niet meteen door en behoudt ik beter mijn snelheid.

Ik moet wel zeggen dat dit een instelling is wat echt tot zijn recht komt op een fatsoenlijke downhilltrack. Als ik bijvoorbeeld natuurlijke singletracks ga rijden waar de snelheid lager ligt merk ik dat dit oncomfortabeler is, maar dat neem ik op de koop toe dan.
Life begins at the end of your comfortzone.

degoe
Contacteer:

Bericht door degoe » zo jul 01, 2012 4:53 pm

bulldogg73 schreef:
Smittie schreef:

Raar maar waar. De poten zijn niet 100 % gelijk. De ene is net wat dikker dan de andere binnen maat. Schroefdraad maat en buiten maat zijn wel gelijk. Ps is pas vanaf het 2010 model met boxxer schrift op de poot.

Plaats reactie