Productie/technische tekeningen Shimano?
Moderator:Beheerders
Vraagje.
Zijn er van de huidige XT, XTR en Saint groepen ook recente technische tekeningen met bemating te vinden zoals deze(uit 2009)?
http://www.peterverdone.com/wiki/index. ... ilder_Info
Ik wil namelijk met een aantal studenten een superzuinig voertuig wat op waterstof loopt bouwen en we willen gebruik maken van MTB schijfremmen. Dus ik dacht, op dit forum weten ze het vast wel...
Zijn er van de huidige XT, XTR en Saint groepen ook recente technische tekeningen met bemating te vinden zoals deze(uit 2009)?
Ik wil namelijk met een aantal studenten een superzuinig voertuig wat op waterstof loopt bouwen en we willen gebruik maken van MTB schijfremmen. Dus ik dacht, op dit forum weten ze het vast wel...
Re: Productie/technische tekeningen Shimano?
de postmount en IS2000 standaards zijn niet veranderd, de afmetingen van de klauwen zal je zelf moeten opmetenWiltore schreef:Vraagje.
ps mechanische klauwen krijg je betrouwbaarder niet-aanlopend dan hydraulische
/Marten
- didadunlop
nah een kant aangestuurd is niet zo erg volgens mij. Ze remmen hard zat. Vooral als je er vier hebt en goed speelt met je kabeltrek.
Maar als je superzuinig wil rijden dan wil je iedere vorm van wrijving die kan ontstaan voorkomen. En dan zit je met mechanische remmen denk ik wat safer dan met hydraulische. Of je zult de retourveren etc moeten versterken zodat je er 100% vanopaan kunt dat blokken niet gaan plakken tegen de schijf.
Maar als je superzuinig wil rijden dan wil je iedere vorm van wrijving die kan ontstaan voorkomen. En dan zit je met mechanische remmen denk ik wat safer dan met hydraulische. Of je zult de retourveren etc moeten versterken zodat je er 100% vanopaan kunt dat blokken niet gaan plakken tegen de schijf.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Jongens, bedankt voor jullie tips!
Dan moet het met deze maten dus helemaal goed komen denk ik.
Of we voor mechanisch of hydraulisch gaan weet ik nog niet maar het allerbelangrijkste criterium is het rendement. Ze moeten zo licht mogelijk zijn, zo vrij mogelijk lopen en toch ook een voertuig van 200 kg (incl bestuurder) op een helling van 20% stil kunnen zetten.
Of we voor mechanisch of hydraulisch gaan weet ik nog niet maar het allerbelangrijkste criterium is het rendement. Ze moeten zo licht mogelijk zijn, zo vrij mogelijk lopen en toch ook een voertuig van 200 kg (incl bestuurder) op een helling van 20% stil kunnen zetten.
dat lukt ook met twee mechanische op de vooras (en een niet te wilde schuurstraal) Je moet alleen even controleren of je voldoende vooras belasting hebt voor de hellingproef met de neus omhoogWiltore schreef:Jongens, bedankt voor jullie tips!
/Marten
- didadunlop
Ik gebruik BB7's op mijn MTB. Met voor 180 en achter 160 schijven. En nergens problemen met stoppen.
Ik ben het wel eens met Marten. twee stuks voor en misschien met 203 schijven.
BB7's zijn iets zwaarder maar wel een zekerheid dat er niks aanloopt.
Ik ben het wel eens met Marten. twee stuks voor en misschien met 203 schijven.
BB7's zijn iets zwaarder maar wel een zekerheid dat er niks aanloopt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.