Recent heb ik voor een symbolisch bedrag (toezegging om de persoon een keer mee te nemen naar een leuk concert) een Cannondale Scalpel 1000 uit 2003 overgenomen. Knappe fiets met lefty vork, tubeless wielen etc. maar ook enig achterstallig onderhoud waar ik uiteraard bekend mee was.
De fiets heeft ongeveer 4 jaar stil gestaan in een verwarmde berging en inmiddels ben ik langzaam aan begonnen met het opknapwerk. Ik heb de vork schoongemaakt / gesmeerd en deze functioneert perfect, de achterrem heeft een lekkage aan de hendel dus die vervang ik door een nieuw setjes remmen welke ik nog heb liggen, alle versnellingskabels worden vervangen en de rest is vooralsnog op te lossen met een grondige poetsbeurt. Leuk projectje voor de avonduurtjes dus!
Nu loop ik echter tegen een probleem met de achterdemper aan waar ik niet helemaal uit kom.
De fiets is voorzien van een Fox Float L demper, voorzien van lockout. Toen ik de fiets in ontvangst nam stond er geen druk meer op de demper, waarschijnlijk door het lange stil staan. Na de demper op druk gebracht te hebben blijkt dat deze vrij hardhandig tegen in interne blokkade aan slaat. Het lijkt er op dat de combinatie van frame en demper op deze wijze de beloofde veerweg van 68mm bij lange na niet haalt. De slag welke de demper kan maken is ongeveer 1cm terwijl dit volgens mij wel meer zou moeten zijn.
De stappen welke ik zelf al ondernomen heb om het probleem te tackelen:
• Alle lucht uit de demper laten lopen om totale slag van de demper te controleren wanneer gemonteerd in het frame ïƒ ca. 1cm slag;
• Dit zelfde wanneer de demper uit het frame is gehaald ïƒ ca. 1 cm slag;
• Demper opgepompt tot ca. 100psi, gemonteerd in het frame ïƒ ca. 1 cm slag;
• Lockout hendel op alle mogelijke posities geprobeerd ïƒ deze functioneert maar lijkt de demper dus niet geheel vrij te geven;
Overigens houdt de demper zijn druk goed vast, dus het is niet zo dat deze lek is of iets dergelijks.
Ben al enige tijd aan het googlen geweest maar kan helaas weinig tot geen info vinden. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn / hoe dit op te lossen is? Wellicht iemand met een scalpel die kan zeggen hoeveel slag de demper normaliter zou moeten hebben?
Fox Float L rear shock; demper maakt slechts beperkte slag
Moderator:Beheerders
MTB: Cannondale Scalpel
RACE: Trek 1.2
ROAD: Cannondale Street
RACE: Trek 1.2
ROAD: Cannondale Street