Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.
Moderator:Beheerders
-
fly high - Berichten:693
Bericht
door fly high » do okt 06, 2011 1:47 pm
beetje appart... iedereen die een neckbrace draagt en daar hard mee valt komt met het verhaal; jaa zonder neckbrace had ik me nek gebroken... right...
En er zijn tig mensen die zonder neckbrace rijden en die breken toch ook niet om de haverklap hun nek?

Brakes are like tampons... every pussy needs them!!
-
WitteReus
-
Contacteer:
Bericht
door WitteReus » do okt 06, 2011 3:05 pm
Dat meen ik ook fly high, maar ik zie wel de toegevoegde waarde van een neck-brace!
Mool;
als je je bot eens hebt gebroken breekt het normaal niet meer op dezelfde plaats, toch?
en dus niet het hele bot wordt sterker

-
elias den otter - Berichten:90
Bericht
door elias den otter » do okt 06, 2011 3:09 pm
@ fly high..ik ken twee mensen die hun nek hebben gebroken met fietsen persoonlijk, en twee die er aan zijn overleden indirect. het gaat niet alleen om de frequentie maar vooral om de ernst. ik heb liever een quasimodo armpje dan de rest van mn leven(als je het overleeft) in een zakje moeten poepen en dat ik mn hele omgeving ermee opzadel om me in een ander soort tweewieler rond te duwen..
-
mool - Berichten:335
Bericht
door mool » do okt 06, 2011 6:45 pm
WitteReus schreef:Dat meen ik ook fly high, maar ik zie wel de toegevoegde waarde van een neck-brace!
Mool;
als je je bot eens hebt gebroken breekt het normaal niet meer op dezelfde plaats, toch?
en dus niet het hele bot wordt sterker

Je kan je bot gewoon op de plek breken waar die al eens eerder gebroken is geweest. De plek waar 'ie gebroken is geweest is NIET sterker dan voor de breuk. Sterker nog: tot het volldig hersteld is (en dat duurt wel even) is het kwetsbaarder door de structuur waarmee het bot wordt aangemaakt in de herstel-fase.
-
M-ike - Berichten:20
Bericht
door M-ike » do okt 06, 2011 6:54 pm
Op de plaats waar de breuk zat zal je het niet nog een keer breken, mits volledig hersteld. Ik Heb zelf mijn C4 nekwervel verbrijzeld. Dit gebeurde met trails rijden, en ik geloof er heilig in dat dit met een nekbrace niet gebeurd zou zijn. Ik rijd nu ook voortaan altijd met nekbrace, want het vermindert het risico op nekletsel.
-
WitteReus
-
Contacteer:
Bericht
door WitteReus » do okt 06, 2011 7:13 pm
Thanks m-ike!
-
Sneeck - Berichten:899
Bericht
door Sneeck » do okt 06, 2011 7:33 pm
fly high schreef:beetje appart... iedereen die een neckbrace draagt en daar hard mee valt komt met het verhaal; jaa zonder neckbrace had ik me nek gebroken... right...
En er zijn tig mensen die zonder neckbrace rijden en die breken toch ook niet om de haverklap hun nek?
De mensen die nooit met een helm op rijden vallen toch ook nooit op hun hoofd? Diegene die geen gordel om doet in de auto krijgt ook nooit een whiplash?
Als je serieus op dat niveau gaat overwegen wat wel en niet nut heeft kan je beter in bed blijven liggen. Moet je alleen wel af en toe omdraaien anders krijg je doorligplekken en das ook slecht voor je.
Zoek je gevaar op --> bescherming wenselijk zo niet vereist om erger te voorkomen.
-
sampers
Bericht
door sampers » do okt 06, 2011 8:56 pm
de twee keer dat ik iets gebroken heb was het de scafoid (beentje in de pols) en die fractuur noemen ze de fietsbreuk, omdat dat heel regelmatig breekt bij fietsers die hun handen proberen zetten als ze vallen.
heb er telkens om gevraagd, en werd me te altijd verteld dat je botten gewoon worden zoals ze daarvoor waren wanneer ze genezen. dus helemaal niet sterker of zwakker.
over de nekbrace, ik geraak er niet uit, ik heb er nog steeds geen omdat het zo duur is, en omdat die niet compatibel is met mijn body armor, dus extra duur...
maar daarbuiten blijft het een twijfel. een helm is een no nonsens aankoop, waarom een brace niet?
dead straight to live wrong
-
fly high - Berichten:693
Bericht
door fly high » vr okt 07, 2011 9:46 am
Sneeck schreef:fly high schreef:beetje appart... iedereen die een neckbrace draagt en daar hard mee valt komt met het verhaal; jaa zonder neckbrace had ik me nek gebroken... right...
De mensen die nooit met een helm op rijden vallen toch ook nooit op hun hoofd? Diegene die geen gordel om doet in de auto krijgt ook nooit een whiplash?
Als je serieus op dat niveau gaat overwegen wat wel en niet nut heeft kan je beter in bed blijven liggen. Moet je alleen wel af en toe omdraaien anders krijg je doorligplekken en das ook slecht voor je.
Zoek je gevaar op --> bescherming wenselijk zo niet vereist om erger te voorkomen.
haha, sorry hoor!
ps, ik rij ook met een leattbrace.... en helm.

Brakes are like tampons... every pussy needs them!!
-
alain
Bericht
door alain » za okt 08, 2011 8:12 am
Sinds ik mijn nek gebroken heb draag ik een Leatt,
voordien zag ik het nut er ook niet van in.
Een beetje titanium hardware doet een mens van gedacht veranderen

-
M-ike - Berichten:20
Bericht
door M-ike » za okt 08, 2011 3:29 pm
[quote="alain"]Sinds ik mijn nek gebroken heb draag ik een Leatt,
voordien zag ik het nut er ook niet van in.
Een beetje titanium hardware doet een mens van gedacht veranderen

[/quote]
Hier precies hetzelfde verhaal, met wat ik meegemaakt heb betaal ik liever 1000x een neckbrace dan mijn nek breken. Het is gewoon het risico dat je loopt bij deze sport
-
DeStiO
Bericht
door DeStiO » wo mar 07, 2012 12:15 am
Beste mensen,
Aangezien ik downhill/freeride toch wat serieuzer ga nemen en wat vaker er mee bezig ben lijkt het me verstandig om toch eens bescherming aan te schaffen.
Nu ben ik al in bezit van wat basis bescherming zoals een helm en kneepads.
Nu heb ik van een vriend eens een 661 full body protector aan gehad. Dit viel echter meteen tegen.
Toen heb ik een spine protector geprobeerd (zoals je ook voor snowboards hebt).
Maar het blijft me in beweging beperken en irriteert me al snel. Daarom rijdt ik momenteel dus zonder enige andere bescherming (behalve knie en helm dan)
Ook het dragen van een neckbrace lijkt me geen overbodige luxe. Nu zie ik alleen vaker mensen dragen wel gewoon kneepads en een helm en een nackbrace maar bv geen body.
Wat is nu de juiste combinatie? en helpt een neckbrace wel zo goed als men beweerd? ook in combinatie met andere bescherming?
Zou je bv liever alleen een body dragen (beschermt alles vooral je rug enzo) of bv alleen een leatt? en waarom?
Ik kom er momenteel niet helemaal uit en het prijskaartje voor een neckbrace help ook niet helemaal.
''Ga toch fietsen'' zeiden ze, en daar ging ik......
-
Tuup J
Bericht
door Tuup J » wo mar 07, 2012 8:07 am
Ik draag een leat en een O'neal rugprotector met sas tec foam. Die sas tec foam kun je eruit halen en daar heb ik de leat dan in uitgesneden. Deze rugprotector beschermt je borst niet en je armen niet, wel zit er een beetje bescherming op de zijkant ter hoogt van je ribben. Dat sas tec foam gaat door lichaamshitte naar je rug vormen en zit daardoor als gegoten.
Ik vraag me af of je met een leat wel bescherming bij je borst nodig hebt, daar zit voor een groot gedeelte de leat toch overheen. Dat ik me armen niet heb beschermd is mijn eigen keuze, vind dit een stuk fijner rijden en neem het voor lief dat als ik crash ik me armen open kan hebben liggen.
Life begins at the end of your comfortzone.
-
Thomas_mtb - Berichten:319
Bericht
door Thomas_mtb » wo mar 07, 2012 9:45 am
Ik zelf ben net begonnen met FR/DH, toch een neckbrace aangeschaft. De prijs kan wel hoog lijken (bijv. 300e), maar je wil je zelf er niet van kunnen beschuldigen dat je door schrieperigheid meer schade op hebt gelopen dat nodig was. (althans, dat was mijn overweging)
Ben voor de Moveo gegaan, en die valt prima te combineren met een body armor (de steun op je rug kan wat worden afgehaald waardoor dat goed past, bovendien is de rest van de brace verstelbaar waardoor je het goed passend kan krijgen.
Wil zelf overigens wel overstappen op idd een rugprotector, neckbrace en wat voor de ellebogen...voel me net een michelinmannetje met al die rommel aan

-
Bericht
door Thomas_mtb » wo mar 07, 2012 11:12 am
Heb jij die nu zelf al gekocht dan?

Of wacht je liever tot veel anderen hem ook kopen? :P
-
Hotsnail
-
Contacteer:
Bericht
door Hotsnail » wo mar 07, 2012 12:34 pm
Tsja, zal ik dan ook maar een duit in het zakje doen? begin februari bij de FT over mijn stuur gegaan op de hoge drop, gevolg dat ik vol op mijn helm lande. Wel een gebroken sleutelbeen, verder geen last van mijn nek. Geen idee of het zonder leatt anders was geweest, maar probeer het liever niet uit...
Ijzeren paarden eten geen haver....
-
Dope-on-Wheels - Berichten:539
Bericht
door Dope-on-Wheels » wo mar 07, 2012 2:07 pm
als iemand weet hoe je bepaalde gegevens kan opvragen/ophalen over sport gerelateerde ongelukken / blessures op jaar basis. dan zou je een heel eind kunnen komen om een inschatting te kunnen maken.
de neckbrace is iets wat bij MTB nog 'niet lang' zijn intrede heeft gedaan.
dus zoek even uit vanaf welk jaar er massaal neckbraces gebruikt zijn gaan worden.
vergelijk daarna de nek gerelateerde blessures bij MTB van voor en na die tijd...
is er een dalende of stijgende trend? of blijft het constant?
Dit is niet volledig zaligmakend inderdaad.
je moet dan ook bekijken en op waarde schatten of men harder en hoger is gaan springen/rijden met de jaren. met als gevolg ook een stijgende lijn in de zwaartes van blessures die daar aan verbonden zijn.
als je dat kan vergelijken zal je toch tot een onderbouwde mening kunnen komen om het wel of niet te doen. of het wel of niet zin heeft.
-
Bericht
door Dope-on-Wheels » wo mar 07, 2012 2:08 pm
(een paar crash test dummys geven toch niet altijd een realistisch evenbeeld. maar misschien dat iemand mythbuster wilt contacteren?

) )
-
Smittie
Bericht
door Smittie » wo mar 07, 2012 4:00 pm
als je dit ziet zou je er graag 1 willen hebben!
-
Bericht
door Thomas_mtb » wo mar 07, 2012 4:54 pm
Ja statistieken zijn leuk, maar als je met de gebakken peren zit heb je daar ook niet veel aan
In de MX is het eerder norm dan punt van discussie, en dan gaat het niet enkel om de klappers op 120kmph, juist ook die met 20-30 kunnen lullig uitpakken (otb'tje met pisboog bijvoorbeeld)
-
Bericht
door Dope-on-Wheels » wo mar 07, 2012 5:34 pm
@filmpje, merk wel op dat het filmpje gepost is door MOVEO zelf...
statistieken is naar mijn weten hier de enige manier om zinnig te kunnen beredeneren of het helpt of niet.
een ding staat 100% vast, slechter word je er zeker niet van!
ik werp slechts ideen op om tot een betere onderbouwde mening te komen. ik vind het namelijk ook erg interresant of het nu wel echt zoveel helpt.
dat je kan vallen op je nek met 20kmph over je stuur, is geen onderbouwde mening om aan te tonen dat iedereen bij elke val over zijn stuur met 20kmph zijn net NIET breekt wanneer hij een neck brace draagt. of anders gezegt, breekt iedereen zijn nek zonder brace bij zo'n val?? lijkt me wel voorbarig.
waarom draagt men dan niet fietsend op straat in het dagelijks leven ook zo'n brace???
en ja statistisch: "er zijn meer mensen die fietsen op straat dan aan FR doen", heoveel mensen ken je er die OTB op straat hun nek braken?
ik ken mensen die omvallen bij niet goed uitklikken uit hun spd en hun sleutelbeen breken. dat zijn dingen die bijna niet te voorkomen zijn. sommige ongelukjes zijn zo gebeurd.
het gaat hier om MTB en met name FR dat het zou helpen letsel te voorkomen. als we buiten dit context gaat praten is einde wel zoek van de discussie. dan zou je om te beginnen een boekje open kunnen doen over de tour de france? strakke pakjes en 40-100kmph in afdalingen... en een schuimen helm??? of het veel zal helpen tja, maar slechter zouden ze er niet van worden. maar zie je ze er al mee rijden haha :P
kort door de bocht opgezet:
de krachten die je bij een botsing te verwerken krijgt met MX met 120kmph tov FR met 40 kmph is een factor 3 (!!!!)
als je denkt dat het niet veel lijkt, vang eens als vorobeeld 10 kg op, op je nek en daarna 30 kg... dan praten we even verder.
(daarbij praat ik nog niet eens over de impact belasting/acceleratie krachten die vrij komen. met 20kmph tegen een stilstaand object rijden ipv met 120kmph. je snelheid van 120 tot 0 af laten nemen in 0,00001 seconden heeft een exponentieel hogere kracht tot gevolg dan wanneer je van 20 tot 0 gaat. dus of MX direct vergelijkbaar is?)
mijn conclusie is hieruit wel: hoe hogere snelheid je haalt met FREERIDING, hoe meer zin het heeft de brace WEL aan te schaffen. dus wedstrijdrijders en pro's... omdat je toch tijdens een race net ff wat meer risico neemt...
in mijn ogen zal een beginner (of iemand die gewoon 'niet te gek' doet) niet zo snel snelheden (of hoogtes!) bereiken waarbij ik een brace nodig acht...
nog een ander tegenlicht, ik hoor meerdere mensen praten hier dat ze een sleutelbeen breuk hebben opgelopen door een neckbrace. is dan het omgekeerde ook direct aan te nemen? geen neckbrace was gebroken nek? of was geen neck brace ook geen gebroken sleutelbeen? of zorgde de brace JUIST voor de gebroken sleutelbeen?
en dit allemaal geld dus op het onuitgesproken uitgangspunt; dat een neckbrace bij een valpartij gericht op het nek gebied, minder of geen letsel tot gevolg heeft.
ter verduidelijking, ik kom NIET met de stelling dat het NIET nodig is. maar hoor graag onderbouwd waarom wel!