Hij is oranje en je kan er van alles mee doen

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

willem12
Hij is oranje en je kan er van alles mee doen

Bericht door willem12 » vr feb 17, 2012 6:20 pm

Het crisis dus dit wordt mijn laatste fiets :) Geen racert, geen 29" met dikke banden, maar een fiets die me overal naar toe kan brengen. Dit jaar weinig singlespeed vanwege operatie aan de knie en dus veel geschakeld on- en off-road. Maar ook met bagage, en ook naar Frankrijk en ook...kortom, een nieuw frame aangeschaft bij de dealert om de hoek. Staal en in favoriet kleur.
Afbeelding

Frame wordt geleverd met extra nokjes. Dit biedt mogelijkheden.
Afbeelding

Jelle had een vriend van vriend en die had weer de passende nokjes. Kom daar nog maar eens om bij je LBS anno 2012.
Afbeelding

Past !
Afbeelding

Het wordt een 2x5 speed. Singlespeed achterwiel met Hope naaf. Alleen de body van een SRAM cassette. Shadow derailleur hapt nu in de tanden, kijken of dit met stelschroeven weg te werken is...anders een non-shadow derailleur, maar liever niet.
Afbeelding

Volgende keer verder :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » za feb 18, 2012 2:39 pm

Ziet er erg mooi uit! De combi staal, oranje en buiscommandeurs kan op mijn warme sympathie rekenen :) Ben ik nou de enige hier die meer foto's wil zien? :(

Okee dan, daar komt-ie: MEER FOTO'S! :arms:

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » za feb 18, 2012 3:29 pm

We willen meer foto's! :)

koekie

Bericht door koekie » za feb 18, 2012 3:41 pm

vamos met die foto's!

van den Mountainh

Bericht door van den Mountainh » za feb 18, 2012 3:43 pm

Gaat volgens mij een gaaf fietsje worden.
Foto's......

willem12

Bericht door willem12 » za feb 18, 2012 7:47 pm

Vanmiddag afgemonteerd, tussenring tussen derailleur en pat geplaatst om mm extra ruimte te maken. Stelschroef (L) vraagt nog wat arbeid. Morgen 1e proefrit. Er komt spontaan een idee bij me op; ik neem een fototoestel mee :)

willem12

Bericht door willem12 » zo feb 19, 2012 8:19 pm

IJshagel..perfect weer om de fiets uit te proberen..brrrr.
Afbeelding

Voornaaf doet aan stroomverzorging.
Afbeelding

Onderweg kwam ik ook nog deze tegen.
Afbeelding

ochikiro

Bericht door ochikiro » zo feb 19, 2012 9:14 pm

FWIW, Op mijn dura-ace was het stelschroefje voor de 5sp spider van de 9sp deore cassette precies goed.

EDIT: oh wacht, dat is het probleem niet (commenten tijdens carnaval is niet zo'n goed idee). Waarom wil je op een dergelijke fiets zo graag een shadow derailleur?
Laatst gewijzigd door ochikiro op zo feb 19, 2012 9:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ochikiro

Bericht door ochikiro » zo feb 19, 2012 9:15 pm

En is dat een cowbell?

En daar hoort een 2e bidonhouder op als je een beetje deftige afstanden wilt gaan fietsen.

Mooi ding verder.

willem12

Bericht door willem12 » ma feb 20, 2012 12:48 pm

Klick-makes-big
Afbeelding

Het klassieke shot. Ik blijf de voorbouw een gedrocht vinden naar...het fiets heerlijk. In eerste instantie geprobeerd om alleen frame te kopen en op te bouwen met wat er in de schuur ligt...yeah right :)

Hardware:
Frame: Salsa Vaya 55cm, touring geometry met ruimte voor 1.8 banden
Voorwiel: Shimano Naafdynamo + DTSwiss velg (Gespaakt door JJ)
Achterwiel: Uit m'n Zion Singlespeed, Hope2 Singlespeed naaf + Stan Arch (Gespaakt door JJ)
Stuur: Salsa Cowbell 3 + Lizard Skin Bar Tape (dik,comfy)
Remmen: BB7 Mountain. Road versie nergens te krijgen en deze waren op forum, dus beter.
Remgrepen: Cane Creek

Aandrijving: een mix uit alles wat Shimano en de schuur te bieden had.
Versnellingspookjes: Shimano Dura Ace 9 speed shifters
Crank: Shimano 105 Compact
Voor derrie: Tiagra
Achter derrie: XT Shadow
Cassette: Laatste 6 tandwielen uit een XT casette.

Nog op te lossen:
- Omdat je laatste 6 tandwielen gebruikt op de normale positie van de eerste 6, komt de derailleur te snel de grote tandwielen tegen. Consensus op mtbr.com is om een 1-2mm ringetje te plaatsen tussen de bevesting van de derailleur en het frame, of om de achterkant van de casette 1-2mm weg te frezen. Voorlopig een ringetje.
- L stelschroef moet langer worden, niet 1cm uitslag besperken maar 1cm + 3 tandwielen
- Ghost shifting. Cassette uit de schuur blijkt behoorlijk versleten te zijn...
- Voor derailleur heeft piepkleine (1mm) marge tussen cassette en crankarm.
- Ik zoek nog 1.7 of 1.8 banden met een beetje profiel voor de 8 van NO Brabant.
- Als ik vóór een kleiner buitenblad plaats (bijv TA 46 tands) kan ik achter naar een Ultegra 9 speed cassette met 27 tandjes.
- Doppies om alle gaten te dichten. Er kunnen wel 3 bidons op, 2 bagagedragers, 2 spatborden.....pff.

Eerste testrit was 70km over Veluwe, stuk weg, stuk onverhard en stuk toertocht van Voorthuizen. Hij zit comfortable en stuurt lekker rustig. Takken en bobbels voelen wel iets anders aan met 1.6 Marathon Supreme i.p.v. 2.4 NN. Wat opvalt is de nette en rustige kettinglijn. Kaarsrecht en fluisterstil.

Edit: remmen toegevoegd
Laatst gewijzigd door willem12 op ma feb 20, 2012 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » ma feb 20, 2012 1:43 pm

Herkenbaar, eerst het frame en dan met wat oude onderdelen afmonteren, wat meestal resulteert in een compleet nieuwe fiets.
Ziet er goed uit, sexy kleurtje, leuk om weer eens buiscommandeurs te zien. Wel jammer van de reflectiestrepen op de banden, hij zou er nog iets strakker uit zien zonder, is wel iets minder veilig natuurlijk.
Ik vraag me alleen af waar nou al die opgewekte stroom voor wordt gebruikt, je bewaart het toch wel alvast hoop ik :-)

willem12

Bericht door willem12 » ma feb 20, 2012 2:20 pm

Ruben schreef:Ik vraag me alleen af waar nou al die opgewekte stroom voor wordt gebruikt, je bewaart het toch wel alvast hoop ik :-)
Dat wordt een volgende posting, maar denk aan licht, gps en (foto/gps/telefoon) accu opladen.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma feb 20, 2012 5:51 pm

Dat ziet er inderdaad wel uit als een kilometervreter.
Wat zijn je plannen Willem? PBP?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

willem12

Bericht door willem12 » ma feb 20, 2012 7:53 pm

Geen specifieke plannen, behalve de wens om altijd, overal te kunnen fietsen en dat gaat op de een of andere manier niet altijd goed op een mountainbike.

Frank Z

Bericht door Frank Z » di feb 21, 2012 12:32 pm

Mooie fiets geworden! Stalen do-it-all fietsen hebben een streepje voor bij mij. Ik zat dit weekend zelf te klooien met 2x6 en een happende (normale) achterderailleur. Heb dit opgelost met een moertje op de afstandschroef te draaien om meer ruimte te creëren.

mateis

Bericht door mateis » di feb 21, 2012 1:19 pm

Leuke fiets... behalve de cranks dan.

Ik was voor een setje ouwerwetse vierkant-as Turbines ofzo gegaan met dezelfde steek. En een kleiner blad dan 50t, maar dat laatste is natuurlijk persoonlijk. Smaak daarentegen NIET.

ochikiro

Bericht door ochikiro » di feb 21, 2012 3:30 pm

Qua banden zou je eens kunnen kijken naar wat Guitar Ted hieronder heeft liggen. Ook een oranje fiets om overal veilig te kunnen fietsen. Maar jouw schakeloplossing komt mooier over.

En wat betreft die crank, een Sugino XD in het zwart zou niet misstaan. En voor cassette en achterderailleur zou je eens kunnen kijken bij Clenbutador. 33x32 lijkt me voldoende om met lichte bepakking overal naar boven te fietsen waar je met die smalle bandjes omhoog wilt fietsen. Alhoewel, die +20% strade bianchi in Toscane voor de geest halende, op die XD past ook nog een granny ;-)

willem12

Bericht door willem12 » di feb 21, 2012 3:42 pm

@Mateis @Ochihiro
Komen jullie nu mee....mooie cranks.

Deze 105 had ik heel opportunistisch gekocht omdat ik hem dan ook a.s. Augustus op de racert kan schroeven voor de ORM. Us ben zunig :)

ochikiro

Bericht door ochikiro » di feb 21, 2012 4:48 pm

Als je de Vaya hebt staan zou ik die pakken voor de ORM. Niets leukers dan schijfremmen en brede bandjes op de afdaling van de Jaufenpass. En van een beetje comfort op 238km is niemand langzamer geworden.

mateis

Bericht door mateis » di feb 21, 2012 4:55 pm

Haha, je hebt groot gelijk! Hoewel je natuurlijk gewoon je racefiets weggedaan had als je echt zunig geweest was...

@Ochi: wat een fijn hoekje internet onder die Sugino link! Ik heb twee jaar geleden nog een setje Shimano Ultegra 6600 compact cranks geruild tegen een setje Shimano 600's in 175mm (in die lengte worden ze al wat lastiger te vinden). Als je gewoon klassieke cranks zoekt, zijn die Sugino's wel een hele mooie en betaalbare optie. En ze bieden daar ook een keuze aan vierkante, niet te dure bb's. :shock:

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di feb 21, 2012 7:12 pm

Ik hoop dat je uit de voeten komt met je versnellings set-up tijdens de ORM.
Dat is niet echt een tochtje om mee te spotten. Wel fantastisch om te rijden.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

ochikiro

Bericht door ochikiro » di feb 21, 2012 9:57 pm

@mateis: Leuk hoekje ja. Leuk motto ook: "Wollt ihr das totale Klettern?" Kwam ik een jaar of zes geleden tegen en het ziet er nog steeds hetzelfde uit. Geen idee hoe ze zijn met service ed. Het is geen internetwinkel maar ter plaatse in Eifel of Beieren afhalen. En die Antriebe moeten uit Beieren komen. Kwam toen een Centaur CT voor vierkantas tegen voor 50eur op marktplaats en gebruik die naar tevredenheid. Mocht die vervangen moeten worden komt er een Sugino Alpina.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 27, 2012 10:44 pm

Ik had ook het probleem met shadow en singlespeed naaf (Hope).

Ringetje achter de derailleur loste het voor mij niet op. Ik heb botweg een eind weggevijld van de derailleur. Kan morgen wel even een fototje maken wat je moet wegvijlen.

Andere optie is natuurlijk microdrive...:D

Verders vette fiets! Het is dat ik van mijn fietsplan in Uden moest kopen (vandaar die merida) maar anders had er bij ook zoiets gestaan.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dader

Bericht door dader » za mar 03, 2012 9:35 pm

Mooie Vaya Willem!

Zo'n long cage derailleur is ook niet echt nodig toch? Waarom niet een normale medium 105 of Ultegra? Hoef je ook niet te prutsen.

willem12

Bericht door willem12 » di mar 20, 2012 10:08 pm

@Ochihiro
Zo beter? Twee bidons, twee frame tasjes (foto, accu, koekjes, GPS)

Afbeelding

Plaats reactie