Klick-makes-big
Het klassieke shot. Ik blijf de voorbouw een gedrocht vinden naar...het fiets heerlijk. In eerste instantie geprobeerd om alleen frame te kopen en op te bouwen met wat er in de schuur ligt...yeah right
Hardware:
Frame: Salsa Vaya 55cm, touring geometry met ruimte voor 1.8 banden
Voorwiel: Shimano Naafdynamo + DTSwiss velg (Gespaakt door JJ)
Achterwiel: Uit m'n Zion Singlespeed, Hope2 Singlespeed naaf + Stan Arch (Gespaakt door JJ)
Stuur: Salsa Cowbell 3 + Lizard Skin Bar Tape (dik,comfy)
Remmen: BB7 Mountain. Road versie nergens te krijgen en deze waren op forum, dus beter.
Remgrepen: Cane Creek
Aandrijving: een mix uit alles wat Shimano en de schuur te bieden had.
Versnellingspookjes: Shimano Dura Ace 9 speed shifters
Crank: Shimano 105 Compact
Voor derrie: Tiagra
Achter derrie: XT Shadow
Cassette: Laatste 6 tandwielen uit een XT casette.
Nog op te lossen:
- Omdat je laatste 6 tandwielen gebruikt op de normale positie van de eerste 6, komt de derailleur te snel de grote tandwielen tegen. Consensus op mtbr.com is om een 1-2mm ringetje te plaatsen tussen de bevesting van de derailleur en het frame, of om de achterkant van de casette 1-2mm weg te frezen. Voorlopig een ringetje.
- L stelschroef moet langer worden, niet 1cm uitslag besperken maar 1cm + 3 tandwielen
- Ghost shifting. Cassette uit de schuur blijkt behoorlijk versleten te zijn...
- Voor derailleur heeft piepkleine (1mm) marge tussen cassette en crankarm.
- Ik zoek nog 1.7 of 1.8 banden met een beetje profiel voor de 8 van NO Brabant.
- Als ik vóór een kleiner buitenblad plaats (bijv TA 46 tands) kan ik achter naar een Ultegra 9 speed cassette met 27 tandjes.
- Doppies om alle gaten te dichten. Er kunnen wel 3 bidons op, 2 bagagedragers, 2 spatborden.....pff.
Eerste testrit was 70km over Veluwe, stuk weg, stuk onverhard en stuk toertocht van Voorthuizen. Hij zit comfortable en stuurt lekker rustig. Takken en bobbels voelen wel iets anders aan met 1.6 Marathon Supreme i.p.v. 2.4 NN. Wat opvalt is de nette en rustige kettinglijn. Kaarsrecht en fluisterstil.
Edit: remmen toegevoegd