Fixie klus

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Jalfrezi
Fixie klus

Bericht door Jalfrezi » za jan 14, 2012 3:23 pm

Aangestoken door mijn broer, ben ik begonnen om een oud framepje om te bouwen tot een Fixie.

Het doel is een no-nonsense, "less-is-more" fiets voor zowel in de zomer als in de winter. Helemaal kaal is niet de bedoeling, verlichting, (demontabel) spatbord en remmetje moeten vervelende situaties voorkomen... :doctor:

Alle onnodige ogen zijn ondertussen van de fiets verwijderd. Het frame staat nu bij de poedercoater voor een nieuw kleurtje, ook de wielen heb ik uit elkaar gehaald om de velgen mee te laten coaten.

Nu sta ik voor een dilemma:

Optie 1) ga ik de oude shimano UG freewheelnaaf vast (laten) lassen, of
Optie 2) gebruik ik dit moment om een nieuwe (fixed) naaf te kopen?

Op zich probeer ik alles zo veel mogelijk orgineel te houden, maar het moet kwalitatief wel een goed fietsje worden... 8)

Heeft iemand hier goede ideeën over?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za jan 14, 2012 5:39 pm

Ja, doe een concessie en gebruik een dedicated naaf. Dat bespaart je problemen en je weet dan dat je wiel goed is. Die naven zijn in allerlei kleuren en vormen te krijgen, dus er is vast 1 die lijkt op de originele naaf.

Succes, en..... fotootje als ie klaar is!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

red_vfr

Bericht door red_vfr » za jan 14, 2012 7:17 pm

Je kan dan ook een flip flop naaf nemen, heb je nog vrijheid om te wisselen en twee verzetten erop te zetten.

Jalfrezi

Bericht door Jalfrezi » zo jan 15, 2012 12:22 pm

Hier alvast een foto van de "donor" (en om even te oefenen met het plaatsen van foto's :) )

Afbeelding

Hmmm, something went wrong... (krijg wel de link te zien, maar geen foto)
Ff zoeken...

... Nou dat valt niet mee. :? (te weinig forum ervaring :? )
Heeft iemand een tip over het plaatsen van een foto?

even de tip van /Marten proberen (zie volgend bericht):
Afbeelding

Hij werkt! Dank je.
Laatst gewijzigd door Jalfrezi op zo jan 15, 2012 2:26 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

marten

Bericht door marten » zo jan 15, 2012 12:58 pm

Jalfrezi schreef:Hier alvast een foto van de "donor" (en om even te oefenen met het plaatsen van foto's :) )

Afbeelding

Hmmm, something went wrong... (krijg wel de link te zien, maar geen foto)
Ff zoeken...

... Nou dat valt niet mee. :? (te weinig forum ervaring :? )
Heeft iemand een tip over het plaatsen van een foto?
twee domeinnamen in een link is een beetje veel, enb een kleiner formaat wil ook wel eens helpen

Afbeelding
/Marten

Jalfrezi

Bericht door Jalfrezi » zo jan 15, 2012 2:25 pm

red_vfr schreef:Je kan dan ook een flip flop naaf nemen, heb je nog vrijheid om te wisselen en twee verzetten erop te zetten.
Zo had ik het nog niet bekeken, dat dubbele verzet kan inderdaad wel makkelijk zijn. Ondertussen heb ik een mogelijk geschikte kandidaat gevonden:

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... a981d9292b

Klopt het dat ik daar nog een losse sluitring bij aan moet schaffen?
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... d39fc4c5d1

En een kransje natuurlijk :D

Heeft iemand ervaring met deze naaf?

ChristiaanRoos

Surly Naaf

Bericht door ChristiaanRoos » ma jan 16, 2012 1:47 pm

Volgens mij had ik een Surly naaf op mijn eerste fixie. Werkt prima! Even uitzoeken welke spaaklengte je moet hebben voor je velg. Dit kan je makkelijk berekenen met de spoke calculator op de website van DT-Swiss

http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx

Zou in ieder geval zowieso voor een nieuwd naaf gaan ipv vastlassen. Er komen behoorlijke krachten op de naaf te staan doordat je optrekt en afremt dmv de ketting en je moet er niet aan denken dat je gelasde naaf het gegeeft.

Je moet inderdaad een sluitring kopen. Dit heet de lock-ring. Let op dat sluitring en lock-ring dezelfde draad gebruiken. Ik geloof dat Surly hierin juist afwijkt.
Laatst gewijzigd door ChristiaanRoos op ma jan 16, 2012 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ChristiaanRoos

Surly

Bericht door ChristiaanRoos » ma jan 16, 2012 1:50 pm

Nee ik had het mis, ik had een Miche naaf. Denalniettemin zowel Surly als Miche maken prima spullen.

ChristiaanRoos

Surly Naaf

Bericht door ChristiaanRoos » ma jan 16, 2012 2:22 pm

Volgens mij had ik een Surly naaf op mijn eerste fixie. Werkt prima! Even uitzoeken welke spaaklengte je moet hebben voor je velg. Dit kan je makkelijk berekenen met de spoke calculator op de website van DT-Swiss

http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Calculator.aspx

Zou in ieder geval zowieso voor een nieuwd naaf gaan ipv vastlassen. Er komen behoorlijke krachten op de naaf te staan doordat je optrekte en afremt dmv de ketting en je moet er niet aan denken dat je gelasde naaf het gegeeft.

Jalfrezi

Bericht door Jalfrezi » di jan 17, 2012 9:16 pm

Leuke tool, die calculator! Bedankt voor de tip.

Het frame is ondertussen binnen. Ziet er erg goed uit! Wel zijn de uitgangen van de trapas een beetje rafelig. Mijn LBS gaat dat mooi voor me afvlakken... Daarna eerst nog even alle onderdelen (die teruggezet worden) uit elkaar halen, goed schoonmaken, kogellagers even vervangen en weer in elkaar zetten. Ik heb er nu al zin in!

Mijn stuurtje had ik als chop'nflop verzonnen, inclusief de gedachte dat alles wat er niet op hoort er af moet. Dus een flink stuk van het stuur afgezaagd..., nu ik zo kijk heb ik misschien wel een beetje veel weggehaald. (Past hij in iedergeval wel beter in de gang 8))

Wel kwam ik, al struinend, nog op een website die nog op wat gevaren van de Fixie wees (verder is hij wel positief :-) ). Misschien goed om dat hier ook even te delen : :crashed:
http://sheldonbrown.com/fixed.html#danger

urban waste

Bericht door urban waste » vr jan 27, 2012 1:01 pm

Dat van die gevaren had ik eerder moeten weten ;). Dat laatste is me namelijk ook een keer overkomen (dom, dom) maar gelukkig niet in de mate zoals op de foto's. Vinger bij onderhoud tussen ketting en tandwiel waar ik nog wel een fijne ontsteking aan heb overgehouden.

De bovenste 2 nog nooit last van gehad. Wel met het opstappen is het even wennen en bij obstakels niet uit automatisme gaan staan! (heel fijn voor je polsen :oops: ). Voor de rest is het trouwens een enorme aanrader :) .

Jalfrezi

Bericht door Jalfrezi » vr jan 27, 2012 8:28 pm

urban waste schreef:De bovenste 2 nog nooit last van gehad. Wel met het opstappen is het even wennen en bij obstakels niet uit automatisme gaan staan! (heel fijn voor je polsen :oops: ). Voor de rest is het trouwens een enorme aanrader :) .
Dat zijn nog eens tips!

Ik ben de fiets nu aan het opbouwen en heb de goede raad ter harte genomen om niet de oude naaf proberen vast te lassen. Ik heb een setje dia compe gran comme fix/fix hubs tweedehands op de kop getikt. Zien er goed uit (radiaal spaken wordt nog aangepast omdat ik andere velgen wil gebruiken). Alleen past de kleur (zwart) niet zo bij de rest van de fiets (wit met bruin), maar ja een kleinigheidje hou je toch.

Wat wel gek is, is dat ik een Surly kransje gekocht heb wat prima past qua schroefdraad
Afbeelding
alleen de lockring van Surly past niet :? :?

Weet iemand welke lockring ik dan zou kunnen gebruiken? Webshops zijn erg zuinig met de specificaties van het type draad...

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » zo jan 29, 2012 3:30 pm

Ga je dat radiale helemaal weghalen en gewoon 3 kruis doen?

Radiaal is niet aan te bevelen in het achterwiel, in het voorwiel staat het leuk maar achter is het gewoon niet sterk genoeg, vooral niet bij fixed gear, omdat er dan meer kracht op komt te staan.

marten

Bericht door marten » zo jan 29, 2012 6:59 pm

Jalfrezi schreef:
urban waste schreef: alleen de lockring van Surly past niet :? :?

Weet iemand welke lockring ik dan zou kunnen gebruiken? Webshops zijn erg zuinig met de specificaties van het type draad...

heb je niet nodig met radiaal gespaakte wielen :D

Er zijn drie soorten draad voor de lockring: engels, italiaans en frans. Aziaten zijn eigenlijk altijd engels, net als Surly. Draai je wel de goeie kant op?
/Marten

Plaats reactie