Verstelbare zadelpen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Don

Bericht door Don » vr mar 11, 2011 4:25 pm

En de specialized command seatpost...? Chmod, wat waren daar de bezwaren op?
Zondagsrijder

dnuz

Bericht door dnuz » zo jul 17, 2011 10:09 am

ben zelf ook op zoek naar een andere seatpost. Had eerst een Maverick die kon na een jaar een rondje draaien in de pen. Handig bij het insturen van de bocht :) Daarna bij CRC een Joplin gekocht. 1 week in de Alpen gebruikt toen kon hij terug naar CRC omdat er geen beweging meer in te krijgen was. Kreeg laatst een mailtje terug van ze dat het onduidelijk is hoe lang de reparatie gaat duren en dat ze daarom mijn geld teruggeven. Wel goede service. Al met al ben ik wel ff klaar met de Joplin dus. Twijfel zelf tussen Gravity Dropper en Rock Shox Reverb. Iemand ervaring met de laatste?

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » zo jul 17, 2011 11:06 am

dnuz schreef:ben zelf ook op zoek naar een andere seatpost. Had eerst een Maverick die kon na een jaar een rondje draaien in de pen. Handig bij het insturen van de bocht :) Daarna bij CRC een Joplin gekocht. 1 week in de Alpen gebruikt toen kon hij terug naar CRC omdat er geen beweging meer in te krijgen was. Kreeg laatst een mailtje terug van ze dat het onduidelijk is hoe lang de reparatie gaat duren en dat ze daarom mijn geld teruggeven. Wel goede service. Al met al ben ik wel ff klaar met de Joplin dus. Twijfel zelf tussen Gravity Dropper en Rock Shox Reverb. Iemand ervaring met de laatste?
Met die laatste zeker.
Fijne makkelijke pen. Goed in te stellen, ook de snelheid waarmee de pen mag terug komen, dat kun je op je stuur regelen. Knop is goed bereikbaar en makkelijk te gebruiken. Ik zeg: Reverb

robbs

Bericht door robbs » zo jul 17, 2011 3:51 pm

Dat kan ik bevestigen. Ik rij inmiddels vanaf maart met de Reverb, o.a. in de Eifel en Luxemburg. Overigens ging het eerste exemplaar stuk: het werd zomaar een verende zadelpen. Maar via Kroone Liefting en de AGU werd mij zonder mankeren een nieuwe toegestuurd. Die blijft heel, is onderhoudsarm en werkt als een trein. Montage en inkorten van de leiding was een eitje.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me". Uit "De renner" van Tim Krabbé.

mateis

Bericht door mateis » zo jul 17, 2011 8:59 pm

dnuz schreef:... een Joplin gekocht. 1 week in de Alpen gebruikt toen kon hij terug naar CRC omdat er geen beweging meer in te krijgen was. Kreeg laatst een mailtje terug van ze dat het onduidelijk is hoe lang de reparatie gaat duren en dat ze daarom mijn geld teruggeven. Wel goede service.
Check, idem. Ik kreeg ook mijn geld terug. Dat was al de helft van de prijs van een nieuwe Reverb, dus toen heb ik die gekocht. Doet goed zijn werk, hoewel de laagste stand wel erg laag is en die ook wel een stukkie speling begint te ontwikkelen. Daarnaast, en dat is vervelender, verliest ie wel eens wat hoogte. Volgende week even kijken hoe dat zich houdt, anders mag ook de Reverb terug voor een garantieclaim. Nadeel van de Reverb: de kabelloop, iig op mijn fiets. Ik had liever een ouwerwets hendeltje onder mijn zadel gehad ipv het gelazer met de extra kabel met variabele lengte.

eiri

Bericht door eiri » zo jul 17, 2011 10:06 pm

dnuz schreef:Twijfel zelf tussen Gravity Dropper en Rock Shox Reverb. Iemand ervaring met de laatste?
Ik heb op twee fietsen de Reverb. Daarvoor gebruikte ik de GravityDropper. Hoewel ik de Reverb een erg fijne zadelpen vind, maak ik me ook een beetje zorgen over de betrouwbaarheid. Na een half jaar, ging er een lek en moet dus binnenkort in onderhoud.

Eigenlijk wil ik weer terug naar de GravityDropper. Die is zo simpel, daar kan bijna niets aan stuk en elk onderdeel is zelf te bestellen en te vervangen. Neem dan niet de Turbo, want de kabelloop daarvan is echt niet fijn. Mijn reden voor de Reverb was de raise (die was toen groter dan bij mijn GravityDropper en ik had wel wat problemen bij het rijden bij temperaturen lager dan -5. Dan vroor het mechanisme vast. Bij de Reverb wordt de olie wat dikker en werkt hij iets langzamer.

Ik zou wel gaan voor de GravityDropper. De Multi is niet echt nodig. Bij de reverb gebruik ik een tussenstand ook niet vaak.

RR

Bericht door RR » ma jul 18, 2011 9:29 am

Rijd zelf al jaren met een Gravity-dropper op beide bikes (XC/AM en FR) en vind dit de meest ideale zadelpennen (zie ook eerder post). Ondertussen een Joplin en een Reverb uitgeprobeerd, beide werken schitterend door het hydraulische systeem, waarbij de Reverb de kroon spant door zijn veel betere reguleerbaarheid voor het verstellen.

Grootste nadeel van beide systemen vind ik dat het zadel niet blokkeert in de laatste stand, dus als je de bike in de lift aan het zadel ophangt (zoals in W'berg) dan kom je boven en de pen volledig uit getrokken. Bij de Reverb geen probleem, schiet vanzelf weer naar beneden. De Joplin blijft staan en dien je naar beneden te drukken, helaas bij deze pen als dit veelvuldig gebeurt ontstaan er luchtbellen in het systeem en dien je de unit te ontluchten. Niet moeilijk wel irritant, want het zadel komt niet meer in de hoogste stand terug en blijft gewoon iets voor het eind hangen.

Conclusie voor mij waarbij ik alleen gebruik van de hoog / laag functie en een onderhoudsarm systeem wil hebben, waarbij ik op vakantie iets kan vervangen zonder speciaal gereedschap. ====>>>> de Gravity-dropper :D
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

hubertje

Bericht door hubertje » ma jul 18, 2011 10:47 am

reverb moet zowat de beste optie zijn vanaf nu lijkt me..

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jul 18, 2011 4:29 pm

ik moet zeggen dat mijn KS i950 het goed heeft gehouden heel de mega lang..

volgens mij is deze ook goedkoper en lichter dan de RS variant,,.
nu is het wel zo dat deze idd meer/beter af te stellen is..

maar je trekt m wel idd zonder hendel te gebruiken zo omhoog.. maar dat vind ik niet zo heel erg..
met de hand voel ik wel een beetje speling .. maar tijdens het rijden merk je dat niet ,..

dnuz

Bericht door dnuz » zo aug 14, 2011 10:37 am

heb inmiddels de Reverb aangeschaft, bij actionsports was de prijs nog wel redelijk (240). Wel ff opletten op de inbouwhoogte, er zit nog een ijzeren ring op van zo'n 3.5 cm. Alles bij elkaar steekt zadelpen zo'n 16 cm uit. Nou heb ik best lange benen, maar dat had niet veel hoger moeten zijn..

tettinx
Contacteer:

Bericht door tettinx » ma okt 03, 2011 7:40 pm

Onlangs de KS i950 zonder remote aangeschaft.
Geweldig een verstelbare seatpost!

Maar tijdens de derde rit was het ineens gedaan met de pret. In de hoogste stand heb ik, last van (ongewilde) 'sag'. Als je op het zadel gaat zitten zakt het tot 2 à 3 cm naar beneden afhankelijk van de druk die je erop uit oefent. Als je het zadel in ongeveer de middenste positie zet is die 'sag' verdwenen. Enkel in de uiterste stand. En dat is natuurlijk één van de 2 standen die je het meeste gebruikt, ofwel dicht ofwel open.

Iemand zelfde probleem? Oplossing? Wegsmijten?

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di okt 04, 2011 7:34 am

tettinx schreef:Iemand zelfde probleem? Oplossing? Wegsmijten?

Ook gehad....(wel pas na een jaar gebruikt te hebben)retour gestuurd naar waar die vandaan kwam en hij is kostenloos gerepareerd....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di okt 04, 2011 1:53 pm

heey dat onthoud ik ff..

ik heb er tot nu totaal geen last van ,. maar je weet maar nooit

Jay Kay

Bericht door Jay Kay » ma jan 09, 2012 12:38 pm

Ben volop m'n Joplin van cranckbrothers aan het inrijden - niet echt netjes weer dus, regen en modder. Voorlopig houd ie het zeer goed - en dus tevreden.
Krijgt ook de nodige schokken te verwerken. . . zal bevindingen blijven posten :-)
You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.

DESL

Bericht door DESL » di jan 10, 2012 6:11 pm

Hmmm, als ik zo alle comments van de div. seatposts samenvat zijn ze nog erg "onbetrouwbaar" de een zakt in, de ander krijgt speling, geheel weigeraars enz. enz.

Het wordt dan vaak onder garantie of geld terug weer rechgebreid maar toch!
Voor een product met deze prijzen (+-240 euro) had ik wel wat meer betrouwbaarheid verwacht of ben ik dat?

Al met al veel gemengde ongenoegen (op een enkeling na) voor een hoop geld is wat ik lees.

Begrijp me niet verkeerd het is zeker een nuttig en zinvolle upgrade maar voor deze kwaliteit mogen ze niet meer dan de helft kosten naar mijn zin.

Ik weet wel dat ik voorlopig nog even wacht met de aanschaf van een van deze overpriced posts tot ze een hoop van de in dit topic genoemde kinderziektes onder controle hebben.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

JR

Bericht door JR » di jan 10, 2012 6:17 pm

Fox komt met ééntje in 2013 :arms:

En aangezien het Fox is, zal deze toch wel in orde zijn denk ik 8)
S-Works Epic '11 - Specialized Enduro '10 - Demo '08

Mzungu

Verstelbare zadelpen

Bericht door Mzungu » di jan 10, 2012 9:17 pm

Onbetrouwbaar... Dat valt wel mee. Die Gravity Droppers zijn nauwelijks kapot te krijgen. Ik rij er al 4 jaar mee, meerdere keren per week en gebruik hem iedere rit intensief. Af en toe even uit elkaar en nieuw vet.

Op mijn andere fiets heb ik een Rase (23 cm verstelbaar!). De veer van deze is wat minder sterk, maar ook hier af en toe wat Brunox tegenaan en hij glijdt weer soepel op en neer. Mijn Chameleon verandert van klimgeit naar dirt-jumper in minder dan een handomdraai.

Volgens mij de beste uitvinding voor mountainbikes sinds de hydraulische schijfrem. Misschien niet zinvol als je alleen vlakke parcoursen zo snel mogelijk wil afleggen, maar voor het speelsere werk, springen, droppen en afdalingen echt ideaal.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jan 11, 2012 6:59 am

JR schreef:En aangezien het Fox is, zal deze toch wel in orde zijn denk ik 8)

Hun dempers zijn erg goed,de vorken daarintegen......
OVERPRICED en alles behalve super.
Dus voor zo'n zadelpen heb ik ook mijn tweifels eerlijk gezegd.

dale c

Bericht door dale c » vr feb 17, 2012 8:55 am

Fox komt met ééntje in 2013
idd, de DOSS, zie nsmb: http://nsmb.com/5016-vid-fox-doss-post/
en mtbr http://interbike.mtbr.com/fox-doss-adjustable-seatpost
Afbeelding
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » za feb 18, 2012 1:44 am

Cranck Bros. Komt ook met een nieuwe pen....
Benieuwd of de boys geleerd hebben.....

http://www.mtb-news.de/news/2012/02/02/ ... iostuetze/

............

Tuup J

Bericht door Tuup J » za feb 18, 2012 2:38 pm

Ik heb de blacx jewel 2012 verstelbare zadelpen, nog niet mee gereden maar heb er alle vertrouwen in.

Tech info:
http://www.blacx.eu/jewel_techspecs.html
Life begins at the end of your comfortzone.

frykt

Bericht door frykt » zo feb 19, 2012 3:20 pm

Ik heb de X-fusion Hilo gekocht.

Heb voor deze 'moeten' kiezen omdat ik een 30.0 zadelbuis heb. Daar alleen X-Fusion, Gravity en KS een 27.2 hebben. De Gravity vind ik niet mooi. De KS kon ik nergens vinden voor een schappelijke prijs en de X-fusion zag er goed uit, recensies van gelezen, filmpjes bekeken op youtube...

Voor 156euro gekocht op www.actionsports.de, ben hier heel content van, werkt perfect, 10cm verstelbaar op gelijk welke positie. Eerst dacht ik dat 10cm zoveel niet is maar dit is ruimschoots voldoende (voor mij).
+ speed never kills, suddenly becoming stationary is what gets you +

DESL

Bericht door DESL » do mar 08, 2012 2:51 pm

Moet zeggen dat die nieuwe kronolog van CB potentie heeft al ben ik geen CB fan.
http://www.bikerumor.com/2012/03/05/new ... ews-specs/

Geen side play, pen zakt niet uit als je aan 't zadel trekt (bikepark lift proof) en
pen komt mooi gecontroleerd in 2 stappen (anti balzak tik) omhoog.
Nu alleen de prijs nog!

Of wachten tot september op de TCAS van Thomson :o
http://bikethomson.com/droppost/
--Cranked Crusaders--

DESL

Bericht door DESL » do apr 26, 2012 7:05 pm

Toch ook maar voor een dropper gegaan, 't is de CB Kronolog geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Tot nu toe erg onder de indruk van deze dropper, maaaaar time will tell!
--Cranked Crusaders--

dnuz

Bericht door dnuz » vr jun 22, 2012 4:56 pm

mijn Reverb heeft het na twee weken Alpen ook opgegeven. Bleef in laagste positie staan. Hij stond op de nominatie voor een reparatie, maar ben hem tijdens een weekendje Ardennen kwijt geraakt. :) Mooi excuus voor een nieuwe. Met een Maverick, Joplin en Reverb ben ik inmiddels grootverbruiker van het genre.

goede zaak dat CB met een nieuwe versie komt, maar ze hebben flink wat krediet verspeeld met de Joplin. Kan iemand zijn ervaringen met de Kronolog delen ? Volgens mtbr lijdt ook deze aan "Erectile dysfunction".. http://www.mtbr.com/cat/controls/seatpo ... 64crx.aspx

De Fox ziet er veelbelovend uit, maar als hij echt rond de 400 euro gaat kosten..pff.

Plaats reactie