houten trail in bos

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
colinvanassen
houten trail in bos

Bericht door colinvanassen » ma jan 02, 2012 7:42 pm

ben van plan houten trail te maken met step up op houten obstakel van 2 m hoog , drop van 1,2 m en dan ruime kombocht van hout.
wat von hout heb ik dan eigenlijk nodig en is het dan duur?[/quote]

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jan 03, 2012 8:02 am

Als ik dit zo lees een behoorlijk kansloze missie.
Een obstakel in het bos bouwen is èèn.
De tijd dat het (heel)blijft liggen is twee.
En hier gaan vragen wat het kost.....???

Succes.
Laatst gewijzigd door illuminatastigmata op di jan 03, 2012 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » di jan 03, 2012 10:12 am

Hee Colin,

Iluminata heeft wel gelijk ben ik bang.....Zie dat je in montferland woont en dat bos os van natuurmonumenten en zij zijn geen fan van atb in het algemeen en al helemaal niet van eigengebouwde obstacles.
Woon zelf in Doetinchem en heb al meerdere malen geprobeerd met NM te praten zonder succes.
Gewoon even wachten tot het voorjaar dan is SFA weer open! We zijn nu bezig met een dikke nieuwe lijn!

:arms:

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » di jan 03, 2012 1:07 pm

Hey lui,

Jullie hebben misschien meer achtergrond-informatie dan ik, maar ik lees alleen maar dat colin een obstakel wil bouwen. Nergens staat wáár hij dat wil doen., misschien wel in z'n eigen tuin...

Zijn vraag is heel simpel: wat voor hout moet hij gebruiken en wat kost het.
Er zijn genoeg trailbuilders op dit forum die daar prima antwoord op kunnen geven.

Ik kan me voorstellen dat dít niet het soort reacties is waar hij op zit te wachten...

GuusBouwmans
Contacteer:

Bericht door GuusBouwmans » di jan 03, 2012 1:57 pm

+1 vinny!
Do what you like, and you'll like what you do!

xRemcox

Bericht door xRemcox » di jan 03, 2012 2:19 pm

Titel zegt toch echt dat ie het in het bos wil maken...

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » di jan 03, 2012 2:30 pm

Hout is een vrij duur iets, zeker wanneer je nog naar school gaat en dergelijke.
Het hangt er ook van af welk hout je koopt (kwaliteitslabel, FSC label of niet, soort hout)
Zelf ben ik een enorme voorstander van bankirai, zeer hard en zwaar hout maar ideaal als steunpaal. Het is enorm sterk en je moet het niet behandelen alleen moet je wel voorzien zijn van goed gereedschap. Als draagbalken kan je gebruik maken van die dikke balken die ze ook op daken of stellingen gebruiken. Deze zijn ook vrij goedkoop.
Om het plateau zelf te beplanken kan je eventueel gebruik maken van oude palets die je uit elkaar haalt.
Nog enkele tips: Maak je verbindingen met draadstang, het is enorm sterk en je kan het later nog uit elkaar halen indien nodig!
Afbeelding
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

colinvanassen

Bericht door colinvanassen » di jan 03, 2012 10:39 pm

ja we hebben zelf een stuk bos naast ons huis, zit al 4 jaar een baantje, komt geen hond daar, zat er aan te denken om daar die trail te zetten

colinvanassen

Bericht door colinvanassen » di jan 03, 2012 10:41 pm

het hout kan mijn vader van zijn werk mee nemenm ( de steunbalken ) voor de rest liggen op het industrie terrein nog genoug palet's :D

colinvanassen

Bericht door colinvanassen » di jan 03, 2012 10:42 pm

vinnycorleone schreef:Hey lui,

Jullie hebben misschien meer achtergrond-informatie dan ik, maar ik lees alleen maar dat colin een obstakel wil bouwen. Nergens staat wáár hij dat wil doen., misschien wel in z'n eigen tuin...

Zijn vraag is heel simpel: wat voor hout moet hij gebruiken en wat kost het.
Er zijn genoeg trailbuilders op dit forum die daar prima antwoord op kunnen geven.

Ik kan me voorstellen dat dít niet het soort reacties is waar hij op zit te wachten...
je hebt gelijk , bedankt :tumbsup:!

sampers

Bericht door sampers » do jan 05, 2012 12:27 am

Het heet trouwens een "Northshore". Een houten obstakel/brug en komt uit Canada; British Columbia's "North Shore". En komt vaak voor in Freeride mountainbiking over heel de wereld.

Als je met die termen aan de gang gaat, kan je er op het net nog wel wat over vinden.

Ook als je wat foto's van bikeparks opzoekt (winterberg bevoorbeeld) of "naar new world disorder" films kijkt kan je wel wat inspiratie opdoen,
dead straight to live wrong

DeStiO

Bericht door DeStiO » do jan 05, 2012 1:01 pm

Wij doen vaak eerst een stevige houten constructie maken (dit is de basis dus moet goed en stevig zijn, soort van rails waar je de pallets boven op legt) Daarna het geheel bekleden met pallets en voula een leuke shore.
Zoals je al aangaf zijn pallets easy te krijgen (en ook niet duur) maar voor de basis constructie zou ik wat beter hout gebruiken.
''Ga toch fietsen'' zeiden ze, en daar ging ik......

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » do jan 05, 2012 1:51 pm

Hee colin,

Bij beek liggen nog mooie stammen....wel oppassen voor die F@#kers van natuurmonumenten.
Wat ook goed werkt is vragen bij aannemers en bouwplaatsen of je het resthout mag hebben.
Dikke balken voor de onderconstructie, pallethout om over heen te rijden. tegen de tijd dat het verrot is wil je toch alweer wat anders.... :lol:

Bij SFA kopen we het hout bij sloopbedrijven ( bergevoet doetinchem) en marktplaats bij de steigerboer ( afgekeurd steigerhout).

succes met bouwen!

gerco301
Contacteer:

Bericht door gerco301 » vr jan 06, 2012 9:56 pm

In Sleen maken we de staanders van Lariks bomen, die mogen we uit het bos zagen van de boswachter en die schillen we, dan gaanze langer mee.
Ze hoeven geen 10 jaar te staan maar Lariks is prima voor dit soort dingen.
De planken hebben we gekregen van een houtzagerij die met de staatsbosbeheer open dag in Sleen.
Die zijn nu op, dus halen we de schaaldelen van Lariks bij een houtzagerij uit Duitsland tegen een leuk prijsje, want het is brandhout.

Succes met bouwen, als je zorgt voor een mooie degelijke constructie, zal het met het gezeur wel mee vallen.

Plaats reactie