SRAM Automatix 2-speed automaat
Moderator:Beheerders
SRAM Automatix: schakelen zonder kabel
SRAM Automatix: schakelen zonder kabel Geen shifter, geen kabel, geen gedoe. Dat is de nieuwe SRAM Automatix. Dit concept verpakt in een versnellingsnaaf biedt ongekende comfort. De fietser hoeft namelijk niet zelf meer te schakelen. De SRAM Automatix schakelt vanzelf door naar de volgende versnelling zodra een bepaalde snelheid is bereik en uiteraard weer terug bij een vermindering van de snelheid.
Met zijn twee versnellingen in de verhouding 1:1 en 1:1.37 is de SRAM Automatix het best geschikt voor fietsen in de stedelijke omgeving. Deze versnellingsnaaf is volgens SRAM ook zeer geschikt voor vouw- en kinderfietsen. Voor de SRAM Automatix hoeft er geen schakelaar op het stuur gemonteerd te worden.
De twee overbrengingsverhoudingen 1:1 en 1:1.37 zorgen voor een versnellingsbereik van 124%. Het schakelmoment kan vooraf worden ingesteld door SRAM volgens de specificatie van de fietsfabrikant bij een snelheid van 12, 14 of 18 kilometer per uur.
http://www.tweewieler.nl
SRAM Product manager versnellingsnaven Marcus Schneider stelt dat: “De SRAM Automatix is zeer geschikt voor toepassing op onderhoudsvrije fietsen voor dagelijks gebruik en bij korte afstanden tussen de 2 en de 5 kilometer om boodschappen te doen of naar je werk te rijden. De drie vooraf instelde schakel snelheden geven fietsfabrikanten de mogelijkheid de Automatix te specificeren op comfortabele stadsfietsen of snelle vouwfietsen.â€
De nikkelverchroomde versnellingsnaaf weegt 980 gram en wordt geleverd met terugtraprem. Voor gebruik in diverse segmenten kan de SRAM Automatix gecombineerd worden met een brede range tandwielen tussen de 15 en 21 tands. De versnellingsnaaf kan worden geassembleerd in een 28 of 36 spaak velg. De SRAM Automatix zal ook beschikbaar zijn als aftermarket product vanaf augustus 2011.
Publicatie datum : 21-04-2011
Schaamteloos gejat van: http://www.tweewieler.nl
Concurrentie voor Sturmey?
SRAM Automatix: schakelen zonder kabel Geen shifter, geen kabel, geen gedoe. Dat is de nieuwe SRAM Automatix. Dit concept verpakt in een versnellingsnaaf biedt ongekende comfort. De fietser hoeft namelijk niet zelf meer te schakelen. De SRAM Automatix schakelt vanzelf door naar de volgende versnelling zodra een bepaalde snelheid is bereik en uiteraard weer terug bij een vermindering van de snelheid.
Met zijn twee versnellingen in de verhouding 1:1 en 1:1.37 is de SRAM Automatix het best geschikt voor fietsen in de stedelijke omgeving. Deze versnellingsnaaf is volgens SRAM ook zeer geschikt voor vouw- en kinderfietsen. Voor de SRAM Automatix hoeft er geen schakelaar op het stuur gemonteerd te worden.
De twee overbrengingsverhoudingen 1:1 en 1:1.37 zorgen voor een versnellingsbereik van 124%. Het schakelmoment kan vooraf worden ingesteld door SRAM volgens de specificatie van de fietsfabrikant bij een snelheid van 12, 14 of 18 kilometer per uur.
http://www.tweewieler.nl
SRAM Product manager versnellingsnaven Marcus Schneider stelt dat: “De SRAM Automatix is zeer geschikt voor toepassing op onderhoudsvrije fietsen voor dagelijks gebruik en bij korte afstanden tussen de 2 en de 5 kilometer om boodschappen te doen of naar je werk te rijden. De drie vooraf instelde schakel snelheden geven fietsfabrikanten de mogelijkheid de Automatix te specificeren op comfortabele stadsfietsen of snelle vouwfietsen.â€
De nikkelverchroomde versnellingsnaaf weegt 980 gram en wordt geleverd met terugtraprem. Voor gebruik in diverse segmenten kan de SRAM Automatix gecombineerd worden met een brede range tandwielen tussen de 15 en 21 tands. De versnellingsnaaf kan worden geassembleerd in een 28 of 36 spaak velg. De SRAM Automatix zal ook beschikbaar zijn als aftermarket product vanaf augustus 2011.
Publicatie datum : 21-04-2011
Schaamteloos gejat van: http://www.tweewieler.nl
Concurrentie voor Sturmey?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
Hmmm, ik heb een Sturmey S2C met kickback schakelen, groot nadeel in de stad is dat je bij remmen ook vaak een versnelling hoger of lager gaat. Hierbij is vooral hoger lastig om weer snel weg te komen (je schakelt niet zo vlot en makkelijk meer naar laag helaas). Automatisch zou dit probleem oplossen denk ik, maar zal misschien wel weer andere nukken hebben... efficiëntie bijvoorbeeld.
Zonder de internals bekeken te hebben:
Is dit innovatie? Dit concept wordt al 50 jaar gebruikt door Sachs Torpedo (ooit overgenomen doorSRAM)
Wel een geinig concept, net als de Sachs Duomatic.
http://hubstripping.wordpress.com/fs-torpedo-automatic/
Is dit innovatie? Dit concept wordt al 50 jaar gebruikt door Sachs Torpedo (ooit overgenomen doorSRAM)
Wel een geinig concept, net als de Sachs Duomatic.
http://hubstripping.wordpress.com/fs-torpedo-automatic/
De innovatie is dat ze nu automatiX noemen 
Maar het is natuurlijk altijd mooi dat dit soort dingen weer terug komt. Zo zat de S2C standaard in mijn stadsfiets en ik heb er een haat liefde verhouding mee. Handig om twee versnelling te hebben, alleen heel erg jammer is dat hij niet nauwkeurig genoeg kan schakelen zodat hij onvoorspelbaar is waardoor je vaak in de verkeerde versnelling zit.

Maar het is natuurlijk altijd mooi dat dit soort dingen weer terug komt. Zo zat de S2C standaard in mijn stadsfiets en ik heb er een haat liefde verhouding mee. Handig om twee versnelling te hebben, alleen heel erg jammer is dat hij niet nauwkeurig genoeg kan schakelen zodat hij onvoorspelbaar is waardoor je vaak in de verkeerde versnelling zit.
Dat bedoelt Ruben juist, dat die nieuwe duomatic niet altijd goed schakelt wanneer jij wilt, en soms wel schakelt wanneer je dit niet wil. Soms rij je in de lichte gearing en wil je opschakelen, maar grijpt de rem ineens in...
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Heb je het echt over de ''nieuwe''?sneeuwpop schreef:Dat bedoelt Ruben juist, dat die nieuwe duomatic niet altijd goed schakelt wanneer jij wilt, en soms wel schakelt wanneer je dit niet wil. Soms rij je in de lichte gearing en wil je opschakelen, maar grijpt de rem ineens in...
Heb je hem in je fiets?
Is dat ding niet zo super als ik mezelf veronderstel?
Ik wil hem in de toekomst in mijn fiets, een conclusie na 2x 40 meter rijden.
Maar als jij de ervaring hebt dat dat ding k*t is neem ik genoegen met een SS naaf.
Deel je ervaringen of bron(nen) met ons!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat ik zo blij ben met die Duomatic dat ik nog niet echt naar de automatic heb gekeken
JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
En dan nu, de Ueber Automatix:
http://www.tweewieler.nl/nieuws/sram-pr ... ike%20week
Simpel systeem, weinig kabeltjes, automatix. Ben echt benieuwd hoe die rijdt, wat het kost etc. De singlespeed onder de e-bike systemen, like it!
JJ
http://www.tweewieler.nl/nieuws/sram-pr ... ike%20week
Simpel systeem, weinig kabeltjes, automatix. Ben echt benieuwd hoe die rijdt, wat het kost etc. De singlespeed onder de e-bike systemen, like it!
JJ
Ja, ik wil er één. Volgens mij zijn ze niet in 135mm. Kan het met vulringen worden opgelost en heb je dan nog een beetje een normale kettinglijn met een alfine crankstel?
Sohee dat zijn veel vragen in een subforum wat weinig wordt gebruikt
Mochten er mensen meelezen die toevallig in fietsonderdelen handelen mag er mij gelijk een aanbieding gedaan worden voor een compleet wiel.
Sohee dat zijn veel vragen in een subforum wat weinig wordt gebruikt

Mochten er mensen meelezen die toevallig in fietsonderdelen handelen mag er mij gelijk een aanbieding gedaan worden voor een compleet wiel.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
De Automatix is er in 3 versies:
Automatic 2 Speed Hub Coaster 36H 130 OLD 178 Axle
Automatic 2 Speed Hub Freewheel 36H 130 OLD 178 Axle
Automatic 2 Speed Hub Shimano Roller Brake Compatible 36H 130 OLD 178 Axle
Zou moeten lukken met vulringen maar ik heb hem nog niet in handen gehad. Vulringen aan 1 kant en een beetje paraplu spaken zou moeten lukken.
Wat voor velg heb je nodig?
JJ
Automatic 2 Speed Hub Coaster 36H 130 OLD 178 Axle
Automatic 2 Speed Hub Freewheel 36H 130 OLD 178 Axle
Automatic 2 Speed Hub Shimano Roller Brake Compatible 36H 130 OLD 178 Axle
Zou moeten lukken met vulringen maar ik heb hem nog niet in handen gehad. Vulringen aan 1 kant en een beetje paraplu spaken zou moeten lukken.
Wat voor velg heb je nodig?
JJ
Hij is af. Ik noem 'm de Cube Automatix Exzentertretlager.
Heb er al een paar honderd kilometer ermee weg en het is een leuke naaf. De fiets wordt ingezet op woon-werk-woon verkeer. Ongeveer 8000km per jaar. Mocht deze naaf daar niet voor geschikt zijn dan zal ik dat nog even melden.
Er zit een 39:19 verzet op en schakelt heel vloeiend bij 20km/u over naar een verzet wat ongeveer vergelijkbaar is met een 48:17. Schakelen gaat heel makkelijk en zelfs onder volle belasting zoals staan op de pedalen gaat die moeiteloos in zijn zwaardere verzet.
Dit alles is natuurlijk weer mogelijk gemaakt met hulp van www.singlespeed.nl

Heb er al een paar honderd kilometer ermee weg en het is een leuke naaf. De fiets wordt ingezet op woon-werk-woon verkeer. Ongeveer 8000km per jaar. Mocht deze naaf daar niet voor geschikt zijn dan zal ik dat nog even melden.
Er zit een 39:19 verzet op en schakelt heel vloeiend bij 20km/u over naar een verzet wat ongeveer vergelijkbaar is met een 48:17. Schakelen gaat heel makkelijk en zelfs onder volle belasting zoals staan op de pedalen gaat die moeiteloos in zijn zwaardere verzet.
Dit alles is natuurlijk weer mogelijk gemaakt met hulp van www.singlespeed.nl