(Voor zij die WTB alleen kennen van de onderdelen; schaam je! Lees eerst dit, voor je verder leest

De 12" was een Phoenix SE. SE = Special Edition wat zo veel betekend als dat dit frame is uitgerust met nokken voor Rollercam/Togglecam remmen (zelfde remnokken als voor een u-brake).
Inmiddels bekend met de originele WTB dirt drop bars, moest deze WTB uiteraard ook met een dirt drop bar opgebouwd worden; helaas geen stuurpen voor zulks. Verder had ik nog wat ambitieuze plannen door enkele home-made spulletjes te monteren of zaken aan te passen, zoals het de heren Cunningham en Potts van Wilderness Trail Bikes ook betaamde... Stelde zelf een crankstel samen uit een CQP crankarm, Cook Bros RSR spider en liet bij Boone titanium tandwielen maken die in alle richtingen mooi aan de RSR spider aansloten. Het samenstellen van 't geheel pakte technisch niet uit zoals gehoopt.
Dan was er nog het achterrem-probleem. De met het frame meegekochte Togglecam had een cam-platen (plaat tegen dat rolletje) die bij actuatie tegen de zadelpensluiter kwam. Ik ontwierp een nieuwe cam-plate met een meer offset kabel montage punt en laste deze aan een draadeind zoals origineel; het resultaat werkt perfect. De WTB Paradigm achternaaf is voorzien van een XT freewheel. Deze is uitgewisseld voor een (niet geheel periode-correct) titanium XTR exemplaar (kwam ook wat draaiwerk bij kijken voor een perfecte werking) als ook de titanium as uit de donor naaf die zijn weg vond naar de Paradigm.
Dit project heeft lang op zich laten wachten, meer bepaald door onder andere de LD (limb dick....) stuurpen. In 2006 tekende ik een eigen-ontwerp singlespeed frame uit om uit titanium opgetrokken te worden. De basis hier voor was deze WTB Phoenix, zowel in zijn concept als geometrie met een draai hier en daar. Die fiets, inclusief WTB dirt drop bar, is sinds 2006 in gebruik, maar ontbrak hem ook aan een LD stuurpen.
In 2009 kreeg ik Rody Walter van Groovy Cycle Works zo ver om op korte termijn 2 LD's voor me te maken. Ik liet een vakbekwame spuiter veel tijd besteden in het matchen van de originele kleur om daarmee de stuurpen en de vork (was niet correct op kleur) wel naar mijn zin (=99,99% perfectie) te krijgen. He succeeded... !
Nadat ik 'per toeval' een nagenoeg nieuwe XTR M900 crankstel wist te scoren, kreeg de opbouw weer een boost. Het beoogde voorwiel had 36 spaken, waar het achterwiel er slechts 32 had. Dat betekend dat of het achterwiel te licht was, of het voorwiel te zwaar. Dat laatste dus; een 28gaats voornaaf zou beter gaan. Maar... vind maar een WTB voornaaf met 28 gaatjes... Niet dus. Via een vriend die dicht-op-het-vuur zit, kreeg ik Charlie Cunningham zo ver een nieuwe voornaaf voor me te maken. Dit doet hij met naafflenzen van Harlan Meyer (Hi-E) en eigen onderdelen om een beter overall ontwerp te krijgen, zoals hijzelf zegt. Een setje Cunningham slo-releases en in-line kabel verstellers maakte de bestelling bij Charlie af.
Juist; tijd op iets op te bouwen...... en na wat fine-tunen hier dan eindelijk het resultaat:
Spec's;
- Frame; WTB Phoenix SE '94, 12", framenumber 94291
- Fork; WTB Type II, Rollercam
- Headset; Chris King 1" threaded
- Cable hanger; WTB, replica
- Stem; Groovy Cycles LD
- Handlebar; WTB Dirt Drop
- Brakelevers; DiaCompe GranCompe
- Front brake; WTB Speedmaster Rollercam
- Rear brake; WTB Speedmaster Togglecam, modified
- Cable adjusters; Charlie Cunningham
- Seatpost; American Classic 31.8
- Saddle; WTB SST
- Front hub; Charlie Cunningham
- Rear hub; WTB Paradigm, modified with XTR ti freewheel and axle
- Spokes f+r; DT Revolution, brass nipples
- Rims; Mavic M231
- Skewers; Charlie Cunningham slo-release
- Tires; WTB Velociraptor
- Crankset; XTR M900
- BB; BB-UN91
- Shifters; Shimano XT 735 thumbs on WTB shifter mounts
- Front derailleur; XTR M900
- Rear derailleur; XTR M900
- Cassette; XTR M900
- Chain; CN-HG90
- Pedals; Shimano XT M737 with ti spindles
- Bottlecage; Blackburn titanium






Meer beeldmateriaal:
http://s7.photobucket.com/albums/y292/c ... s/Phoenix/