Mini V-brakes of standaard?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
De Lars Cuevas
Mini V-brakes of standaard?

Bericht door De Lars Cuevas » za aug 06, 2011 11:29 am

Edit

Shimano's huidige lx en XT v-brakes hebben remarmen van 107mm, voor meer spatbord clearance. Dit omdat v-brakes tegenwoordig voornamelijk op trekkingbikes zitten.

"vroeger" was de normale lengte 102mm

Voor mijn racetandem zoek ik V-brakes. Mijn vorige racetandem had ze ook Achter met travel agent, en vóór, heel strak afgesteld, zonder. Voelt sponzig maar remt als een anker. :-) Het waren typeloze goedkope Shimano's.

Met de nieuwe generatie kom ik waarschijnlijk niet uit met cable pull

mini-v's zoals de http://www.tektro.com/_english/01_produ ... rt=2&fid=3
zijn 90mm. Wellicht ook een nette oplossing. Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door De Lars Cuevas op za aug 06, 2011 1:56 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za aug 06, 2011 11:54 am

Naar mijn weten zijn er slechts 2 lengtes voor V-brakes: normale lengte voor MTB/trekkingfiets en korte mini-V-brakes voor cyclocross (=race-remgrepen).
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

didadunlop

Bericht door didadunlop » za aug 13, 2011 12:38 pm

Idd bij mijn weten ook maar twee. Nu vraag ik me trouwens ook af of je die paar MM zou merken.

Volgens mij heeft Marten M-gineering mini -v's liggen. Hem een mailtje sturen?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za aug 13, 2011 2:03 pm

didadunlop schreef:Idd bij mijn weten ook maar twee.
Nu dus iig 3: normaal102, langer 107, en mini 90 :-)

de Tektro's uit mijn eerdere post zijn al besteld, ik laat nog wel weten hoe ze bevallen

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za sep 10, 2011 4:33 pm

Ondertussen de Tektro RX6's gemonteerd en getest:

Ik heb deze remmen dus gekocht voor mijn Duratec racetandem met Dura Ace 9spd STI shifters. Hiermee vervang ik de waardeloze Shimano BR-R550 crossremmen die er op zaten.

De Tektro's remmen super!

Echter: ze trekken nog best veel kabel. Gevolg: wat sponzig gevoel, lange loze slag, en de noodzaak tot strak afstellen.

Houdt daar dus rekening mee, en zorg dat je wielen kaarsrecht zijn. Voor mijn gebruik geen probleem. Maar voor de crosser of solo fitnessfiets lijkt me het niet niet optimaal.

verder bleken de v-brake nokken ver uiteen te staan op mijn fiets. icm de smalle rigida DP18 velg was het lastig om het goed af te stellen. Uiteindelijk heb ik aan de voorzijde moeten knutselen met extra spacers om de blokkies dicht genoeg bij de volg te krijgen.

voor AL die tandemers die met dezelfde vraag zitten: die is bij deze beantwoord ;-)

mateis

Bericht door mateis » ma sep 12, 2011 12:06 pm

De Lars Cuevas schreef:Ondertussen de Tektro RX6's gemonteerd en getest:
De Tektro's remmen super!

Echter: ze trekken nog best veel kabel. Gevolg: wat sponzig gevoel, lange loze slag, en de noodzaak tot strak afstellen.

Houdt daar dus rekening mee, en zorg dat je wielen kaarsrecht zijn. Voor mijn gebruik geen probleem. Maar voor de crosser of solo fitnessfiets lijkt me het niet niet optimaal.
Trage reactie, maar: copy that! Daarbij nog: kabelloop maakt bij mini-v's heel veel uit voor strak danwel sponsgevoel. Ik gebruik op mijn crossers een Tektro RX5 als voorrem voor remvermogen en tegen brakeshudder, en een canti als achterrem, die toch ook nog te blokkeren is en veel moddervrijheid heeft. Werkt voor mij heel goed, maar er zijn veel mensen die niet moeten denken aan zo'n setup...

marten

Bericht door marten » ma sep 12, 2011 1:08 pm

De Lars Cuevas schreef:Ondertussen de Tektro RX6's gemonteerd en getest:
mogen ze van mij Medium-V's noemen, want met 88mm zijn ze 13 mm hoger dan de originele
/Marten

mateis

Bericht door mateis » ma sep 12, 2011 3:30 pm

Dat verklaart dan waarom Lars de punten lange slag, sponzig en superstrak afstellen zo nadrukkelijk noemt. Dat is bij mij ook wel zo, maar misschien toch in ietsje mindere mate dan Lars noemt...

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma sep 12, 2011 5:13 pm

kortste wat ik gezien heb is 85mmm. Wie biedt minder? :)

marten

Bericht door marten » ma sep 12, 2011 5:24 pm

De Lars Cuevas schreef:kortste wat ik gezien heb is 85mmm. Wie biedt minder? :)
3"
Afbeelding
/Marten

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma sep 12, 2011 5:30 pm

ah.... Baby-V's! :-

da's idd korter dan kort. Minder dan 3" zou ik zeggen, da's immers nog altijd ~76mm.

Plaats reactie