hope cali[per blijft lekken

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
cyberhawk
Contacteer:
hope cali[per blijft lekken

Bericht door cyberhawk » ma aug 15, 2011 12:16 pm

ik post t hier ook maar ff

ik heb mn hope mono trial remmetje weer een een beurt gegeven omdat de inner bore lekte
bij het verwijderen van mn pistons zag ik dit
Afbeelding
de zilveren "ringen" is de weg gesleten anodisatie.. het blauwe ringetje is de gleuf waar de seal in hoort te vallen
ik heb t idee dat mn caliper ingesleten is..
de pistons heb ik heel fijn opgeschuurd omdat er aanslag op de seal plek zat..
nu met een half uur rijden lekte de bore cap zijde.. zo erg dat de olie op mn disc zat..

nu dacht ik eerst .. nieuwe pistons kopen.. maar als de caliper zelf ingesleten is heeft dat geen nut..

iemand hier ervaring in ? ik heb dit nog nooit gezien !
en let wel .. ik clean en service mn bike en parts verdomd goed..
laatste beurt lekte de caliper niet eens toen ik er nieuwe seals in gooide,.
zo ik bij hope kunne aankloppen hiermee ?

Sneeck

Bericht door Sneeck » ma aug 15, 2011 4:01 pm

Hmm iets zegt me dat je niet de pistons had moeten/ hoeven schuren, hoe fijn ook. Die tolerantie is vrij cruciaal tussen goed sealen met weinig wrijving. Overgens verbaast het me niet dat de anodisatie daar weg is gesleten, remolie tast wel meerdere soorten lak en verf aan. Ook zal de piston zelf er tegen aan willen leunen tijdens het remmen.

Gezien de kosten van nieuwe seals en pistons zou ik er niet echt over nadenken om dit eerst te proberen.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=17244

of de grootste m4, maar denk eerder de moto.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=9218

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma aug 15, 2011 4:32 pm

nou ik heb met versleten 400-450 waterproof
een beetje het aangekoekte zwarte vuil verwijderd.. nou niet echt m dunner gemaakt,.. en zeker niet lang lopen schuren.. alleen glad gemaakt..

maar de moto piston is idd dezelfde maat maar gaat niet werken omdat trial pads met een magneetje werken en niet met veertjes..

het zilveren wat je ziet is wel echt slijtage..want de rest binne in is nog gewoon zwart.. ben bang dat het rubbertje niet meer genoeg word geklemd nu en zo de olie erdoor komt.. :(

ik kan een complete nieuwe caliper kopen voor iets minder dan 80E bij tarty
ik denk dat dat de beste optie is..

waarom deze calipers niet dubbel gesealed zijn blijft voor mij de vraag..? of bredere rubbers.. ik bedoel trial is moord voor je rem.. ik wil ook niet lang blijven rijden met de M6 :bandana:

net al tech hendels gekocht.. t geld houd ergens op :(

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » ma aug 15, 2011 4:47 pm

terugsturen!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

greenie

Bericht door greenie » ma aug 15, 2011 6:32 pm

en ben je zeker dat de seal juist zit/niet versleten is?

Kan je de pistons niet een wisselen van kant? Misschien het proberen waard alvorens (zoals je zegt) weeral geld te moeten uitgeven
yep.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di aug 16, 2011 9:59 am

greenie schreef:en ben je zeker dat de seal juist zit/niet versleten is?

Kan je de pistons niet een wisselen van kant? Misschien het proberen waard alvorens (zoals je zegt) weeral geld te moeten uitgeven
ehm dude.. dit is de 2de keer dat ik m service.. de seal is nieuw.. zoals dat bij revisie hoort ;)
en hij zit echt wel juist.. hij kan niet eens anders,.. :arms:

als ik een bandenlichter tussen de pistons steek en de rem inknijp.. zie je de olie omhoog komen langs de piston :|

ik heb tarty ook een mailtje gestuurd , met hun ervaring moeten ze er vaker van hebben gehoord denk ik..? ik hoop dat t bij pistons blijft.. 2x 10E is nog te doen ,..

greenie

Bericht door greenie » di aug 16, 2011 1:40 pm

Iets extremer: -ik laat mijn fantasie eens lopen-

caliper strippen (desanodiseren) om er dan een nieuwe, iets dikkere laag op te leggen? Dan spreek ik over micrometers natuurlijk :) Experten op dat vlak weten zeker wat ze doen maar het is wel een risico volgens mij.. Als het met enkel nieuwe pistons opgelost kan worden doe je dat maar :D
yep.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di aug 16, 2011 1:48 pm

greenie schreef:Iets extremer: -ik laat mijn fantasie eens lopen-

caliper strippen (desanodiseren) om er dan een nieuwe, iets dikkere laag op te leggen? Dan spreek ik over micrometers natuurlijk :) Experten op dat vlak weten zeker wat ze doen maar het is wel een risico volgens mij.. Als het met enkel nieuwe pistons opgelost kan worden doe je dat maar :D
:shock: :o :o ja gek ! en dan rood :D met een zwarte V2 bore cap erin :P

ik zal eens ff gaan vragen bij een maatje van me 8)

Loki

Bericht door Loki » za okt 29, 2011 8:46 pm

Als ik vragen mag, hoe is dit verder verlopen? De keerringen van de klauwen zijn behoorlijk aan de maat, vind ik. Daardoor kunnen de zuigers best een eindje schuin in vergelijking met de remmen van m'n motor. Met een klein schijfje en trial gebruik is dat misschien gaan rubben?

Een paar dagen terug heb ik mijn mono 4's uit elkaar gepulkt. Daar bleken alle zuigers van de achterrem naar de vaantjes te zijn. Lekkage had ik pas toen ik één zuiger, die bleef hangen, terug had gedrukt in de remklauw. Maar bij alle zuigers was de anodiseerlaag en het aluminium aangetast over de hele lengte (axiaal) op verschillende plaatsen rondom. Dus niet enkel aan de onderkant waar normaal gesproken nattigheid zich verzamelt.

Voor was overigens maar één zuiger met een klein plekje. Maar het kan zijn dat ik die zuigers in het verleden heb voorzien van een heel dun laagje vet.

In eerste instantie dacht ik eraan om alle zuigers te vervangen. De nieuwe zijn blijkbaar anders ontworpen en van een ander materiaal (phenolic?). Echter had ik geregeld last van een verglaasde rem. Misschien doe ik er beter aan om een mono mini remklauw op de kop te tikken, eventueel met een 160 schijf, suggesties misschien?

Bij motorremklauwen is het trouwens niet ongewoon dat de keerringen minimaal taps toe lopen. In zo'n geval kunnen ze wel verkeerd gemonteerd worden. Inmiddels heb ik er zelf een paar vast gehad maar zou niet durven zeggen of ze van Hope taps zijn.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma okt 31, 2011 9:14 am

volgens mij heb ik in de showroom bij mn gu het antwoord gegeven..
en idd vergeten deze post af te wikkelen..

ik heb van hope een totaal nieuwe klauw gekregen om dat de caliper gescheurd was :shock:
het vervangen van de seal en piston zou voldoende moeten zijn geweest als dat neit zo was denk ik,..
de seals lopen neit taps.. wat ik eigenlijk ook had gedacht ?
de rede dat hij bij mij zo erg gesleten was , is omdat dit mn triel rem is..
en enorme krachten krijgt te verduren dan bij normaal remmen .. \denk dat onder erge frictie de zuiger de cilinder wand kan raken ..

maar effe over je M4..
ik zou wel voor de phenolic gaan .. die zijn ontworpen voor betere hitte afvoer,,
als je een kleinere zuiger neemt,,. en kleinere schijf ,.. zou je imo alleen maar meer problemen moeten krijgen. ?

ik ga binnekort ook mn M4 revisren.. met idd phenolic pistons en nieuw seal kitje.. ik heb krassen op de zuigers zitten en eentje wil idd niet zo soepel meer in de bore bewegen ,. het luisterd vrij nouw allemaal.. beetje schuren werkt niet en gaan ze op zeker lekken :(

Loki

Bericht door Loki » di nov 01, 2011 12:09 am

Zo, een scheur erin is niet mis. Goed werk van Hope dat ze zonder morren een nieuwe klauw sturen.

Naar mijn idee belast ik de klauw niet genoeg. Hoogteverschillen zijn er hier in zeeland nauwelijks dus meer dan een beetje bijremmen af en toe is er niet bij. Vandaar dat ik vermoed voldoende te hebben aan een mono mini.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di nov 01, 2011 9:29 am

ze hebben neit alleen een caliper verstuurd.. maar heel mn rem gebleed en nieuwe blokken erop for free :)

maarre verglazing treed op bij over verhitting..
niet om je vakkundigheid in twijfel te trekken maarre >? loopt de schijf niet tegen het blok aan ? of waren het beide blokken ?
ik denk dat bij "normaal" gebruik een mini ook wel zou moeten kunenn ,, maar hoe kleiner de rem en schijf.. des te minder hitte hij kwijt kan ? en is er kans op oververhitting etc..

ik weet niet of iedereen het met die theorie eens is ?
maar ik heb dat nog nooit gehad met een M4.. ondanks eindeloze wheelies/manuals met de rem slepend etc..

Loki

Bericht door Loki » wo mei 23, 2012 8:33 pm

Klein beetje late reactie.. maar allee.

Een tijdje terug kocht ik een nieuw tech x2 remmetje met een 140mm (inmiddels) floating schijf. Om er zeker van te zijn dat de boel goed gemonteerd kon worden ben ik bij de plaatselijke mtb boer geweest (beebikes) en die hebben de mounts voor en achter keurig bewerkt met zo'n speciale frees.

Waarschijnlijk waren de MonoM4's daarom niet optimaal. Beetje aanlopen, schijf op den duur niet meer 100% recht, nog wat aanlopen dus verglazen.

Ergo: monteer een rem goed! behalve het bewerken van de IS2000 bevestiging ben ik een tijdje zoet geweest om te zorgen dat de schijf perfect haaks en gelijktijdig werd aangetikt door de remblokken.

Plaats reactie