Starten met Freeride/Downhill
Moderator:Beheerders
-
Hoi bikers,
Ik wil gaan beginnen met freeride/downhill. Een tijdje geleden heb ik ook al een topic gemaakt hierover, maar ik heb toen maar even gewacht met de aanschaf van een bike, aangezien ik soms nogal impulsief ben. Maar het kriebelt nog steeds dus dit keer weet ik het for sure!!
Ik heb al een beetje gezocht op de forums, maar ik ben op zoek naar een freeride/downhill bike. Het lijkt mij een verstandig idee om eerst maar met een goede tweedehands fiets te beginnen. Mijn budget ligt rond de €800,-/€1000,-. Ik ben 1,95m en weeg 85kg dus denk dat een framemaat L verstandig is. Heeft iemand suggesties in fietsen? Of weet iemand een goede winkel waar ze tweedehands fietsen verkopen?
Verder kom ik zelf uit Zaltbommel, zijn er andere mensen die uit de buurt komen? Zo ja, waar gaan jullie dan fietsen?
Alvast bedankt!!
Simon
Ik wil gaan beginnen met freeride/downhill. Een tijdje geleden heb ik ook al een topic gemaakt hierover, maar ik heb toen maar even gewacht met de aanschaf van een bike, aangezien ik soms nogal impulsief ben. Maar het kriebelt nog steeds dus dit keer weet ik het for sure!!
Ik heb al een beetje gezocht op de forums, maar ik ben op zoek naar een freeride/downhill bike. Het lijkt mij een verstandig idee om eerst maar met een goede tweedehands fiets te beginnen. Mijn budget ligt rond de €800,-/€1000,-. Ik ben 1,95m en weeg 85kg dus denk dat een framemaat L verstandig is. Heeft iemand suggesties in fietsen? Of weet iemand een goede winkel waar ze tweedehands fietsen verkopen?
Verder kom ik zelf uit Zaltbommel, zijn er andere mensen die uit de buurt komen? Zo ja, waar gaan jullie dan fietsen?
Alvast bedankt!!
Simon
-
-
-
Klopt, het is inderdaad de Norco Shore 2006. Jaspero, enig idee welke framemaat jij mij aanraad? Oh en zijn er bepaalde afmetingen zodat ik weet welk framemaat een fiets heeft, dus bijv:jaspero schreef:Die fake transition is wellicht meer gericht op Dirt/slopestyle.
De shore daarentegen is wel een echte freerider. Als ik mij niet vergis is dat het model van 2006 en dan zou die 43cm duiden op een maat M.
35 - 40 cm = Small
40 - 45 cm = Medium
45 - 50 cm = Large
-
-
Ga een keer een stukje op een fiets rijden.
Dan weet je of een Medium goed voor je is, als hij te kort aanvoelt moet je voor een Large gaan!
Dan weet je of een Medium goed voor je is, als hij te kort aanvoelt moet je voor een Large gaan!
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!
Bij jou lengte zou ik zeggen dat je een L moet hebben. Echter bij FR/DH raad men meestal aan vanwege de wendbaarheid om een Medium te rijden. Als je de mogelijkheid hebt zou ik inderdaad een rondje gaan rijden.
Als je een fiets gevonden hebt, kun je via de website van de fabrikant de geometrie opzoeken.
Als je een fiets gevonden hebt, kun je via de website van de fabrikant de geometrie opzoeken.
-
hou er rekening mee dat dit niet om je totale lengte gaat maar om de lengte van je benen. probeer als je de kans hebt eerst de fiets uit..
voorbeeld bij mij is een L net te groot en een M soms te klein. met een breder stuur worden mijn handen verder ui0 telkaar geplaatst waardoor ik het gevoel heb dat ik meer gestrekt zit.
nu ben jij195 en dus bijna 20 cm langer als mij. een M is sowieso te klein. je zal waarschijnlijk met je knieen tegen het stuur komen. (misschien past het zo wel maar met bescherming niet)
zoek vrolijk verder naar een L na de zomer komt er weer een hoop leuk spul redelijk goedkoop beschikbaar hier op het forum dus tot die tijd gewoon lekker doorsparen:)
voorbeeld bij mij is een L net te groot en een M soms te klein. met een breder stuur worden mijn handen verder ui0 telkaar geplaatst waardoor ik het gevoel heb dat ik meer gestrekt zit.
nu ben jij195 en dus bijna 20 cm langer als mij. een M is sowieso te klein. je zal waarschijnlijk met je knieen tegen het stuur komen. (misschien past het zo wel maar met bescherming niet)
zoek vrolijk verder naar een L na de zomer komt er weer een hoop leuk spul redelijk goedkoop beschikbaar hier op het forum dus tot die tijd gewoon lekker doorsparen:)
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
-
Bedankt voor je reactie nut-case! Heb inderdaad wel langere benen dan een ander gemiddeld mens.
Weet iemand een goede fietsenzaak waar ze freeride/downhill fietsen verkopen? Dan kan ik even rondkijken naar wat modellen. Ik dacht dat ik hier op het forum een lijst had gevonden waar ze dit soort fietsen verkopen, maar ik kan het niet meer vinden, misschien een ander forum :S
En misschien is even doorsparen en na de zomervakantie rustig rond kijken een mooie optie
Weet iemand een goede fietsenzaak waar ze freeride/downhill fietsen verkopen? Dan kan ik even rondkijken naar wat modellen. Ik dacht dat ik hier op het forum een lijst had gevonden waar ze dit soort fietsen verkopen, maar ik kan het niet meer vinden, misschien een ander forum :S
En misschien is even doorsparen en na de zomervakantie rustig rond kijken een mooie optie

-
Enduro is volgens mij een XC fiets voor wat ruiger terein... Richting All Mountain als je het al niet zo kan noemen. Naar boven gaat wat minder makkelijk dan met een echte XC fiets als de Epic van Specialized. Het ruige terein naar beneden is echter wat zekerder met een Enduro... Heb filmpjes gezien waarbij ze de Enduro echt goed gebruiken en de fiets het ook aankan!
met m'n 191cm heb ik geen problemen gehad met M sized frames, wat meer van belang is is je rij-style en de geometrie van de fiets.
Wat wendbaarheid betreft is een groter frame wel wat trager, maar ook dat is weer te compenseren met rij-style.
Kheb jaren met een S trek diesel gereden, icm TravisTriple werkelijk snelle bak!
Wellicht verstandig eens te verdiepen in welk soort achtervering je het beste bij je rij-style past. Koop hoe dan ook een Truvativ Boobar, dat shceelt ook in je cockpit ruimte
hope this helps, succes
Wat wendbaarheid betreft is een groter frame wel wat trager, maar ook dat is weer te compenseren met rij-style.
Kheb jaren met een S trek diesel gereden, icm TravisTriple werkelijk snelle bak!
Wellicht verstandig eens te verdiepen in welk soort achtervering je het beste bij je rij-style past. Koop hoe dan ook een Truvativ Boobar, dat shceelt ook in je cockpit ruimte
hope this helps, succes
Hey Seth, met alle respect, maar hier heeft de TS helemaal niks aan.Seth schreef:met m'n 191cm heb ik geen problemen gehad met M sized frames, wat meer van belang is is je rij-style en de geometrie van de fiets.
hope this helps, succes
Hij wil beginnen met rijden, dan heeft hij echt geen verstand van achtervering en "truvativ Boobar"

Hij wil gewoon van ons horen wat hij het beste kan doen in zijn situatie

-
Passie voor sport is altijd goed. Heb inmiddels het email adres van Seth gekregen dus als hij dingen te moeilijk uitlegt dan ontvangt hij een mailtje van mij met vragen :P
Bedankt beide! Ik ga denk ik morgen maar eens een kijkje nemen bij Bikes4Fun in Vaals. Straks even bellen of ze wat grote framematen hebben staan zodat ik een kijkje kan nemen in welke richting framemaat ik nu kan zoeken. Rijd liever niet 7 kwartier voor niks :P Iemand nog een andere downhill/freeride shop dat meer centraal ligt in Nederland?
Bedankt beide! Ik ga denk ik morgen maar eens een kijkje nemen bij Bikes4Fun in Vaals. Straks even bellen of ze wat grote framematen hebben staan zodat ik een kijkje kan nemen in welke richting framemaat ik nu kan zoeken. Rijd liever niet 7 kwartier voor niks :P Iemand nog een andere downhill/freeride shop dat meer centraal ligt in Nederland?
Ben er zelf nog nooit geweest maar kwam op internet Monique's Bikeshop tegen in Eindhoven http://www.moniquesbikeshop.nl/
Pinkbike Photo Album Knolly Podium, Prophet SL en een Klein Adroit
Niet centraal, maar wel dichter in de buurt dan Vaals en de zaak ligt direct aan de afrit van de autoweg;
http://www.southside-sportsbikes.com/
En als je wilt kom ik je helpen met uitzoeken
http://www.southside-sportsbikes.com/
En als je wilt kom ik je helpen met uitzoeken