Getik in Marzocchi Roco TST R - Half opgelost, HELP

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
greenie
Getik in Marzocchi Roco TST R - Half opgelost, HELP

Bericht door greenie » vr apr 22, 2011 7:01 pm

M'n Marzocchi Roco TST R (2009) maakt een rare tik, enkel wanneer ik over zeer kleine bultjes rijd (wanneer het achterwiel 'valt' zeg maar)

Als ik spring ofzo merk ik het niet, maar als ik bijvoorbeeld op straat in een putje rijd dan gebeurt het telkens. Het geluid is te omschrijven als een metaal dat tikt op een ander, beetje hol. Alsof er ergens speling zit.
Maar volgens mij zit alles goed vast (Intense Socom) en ik voel ook geen speling. Het klinkt helaas wel zo en is zeer vervelend.

De bussen zijn nog in orde voor zover ik dan kan bepalen en de luchtdruk heb ik al meermaals laten leeglopen om dan weer tot 200PSI te gaan. Ook de veer zelf zit juist, met aan de onderkant het gaatje van het plaatje 180° tegenover het eindstuk van de veer.

Kan een service daarbij helpen? Zou het toch speling zijn? Iemand die het probleem herkent?
Op internet veel gelezen dat het een vaak voorkomend probleem is bij de Roco TST's maar ik weet niet hoe dat bij die mensen klinkt. Ik zou graag speling volledig kunnen uitsluiten, maar heb geen andere 240mm demper in de buurt of nieuwe bussen.

Het frame is nog van samsnatch geweest en die denkt niet dat er speling op de lagers zou moeten zitten.

Groeten
Laatst gewijzigd door greenie op za apr 23, 2011 11:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Sean

Bericht door Sean » vr apr 22, 2011 7:09 pm

mischien heb je de boutjes te strak aangedraaid in je frame, zodat hij een beetje klem zit?
Do work Son!

greenie

Bericht door greenie » vr apr 22, 2011 7:41 pm

Als ik de demper demonteer kan ik de achterbrug vloeiend bewegen, de demper indrukken zonder de veer lukt ook zonder onderbrekingen..

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr apr 22, 2011 7:42 pm

heb je preload erop staan? Zoniet een beetje meer aandraaien?

greenie

Bericht door greenie » za apr 23, 2011 9:01 am

Ja is zeker genoeg aangespannen!

Ik begin te twijfelen of het toch niet de bussen zijn, ik voel de tik tot in mijn zadelpen.
Zou wel raar zijn want als ik om beurt een uiteinde van de demper losmaak en dan wat wikkel zit die vast in voor- en achterwaartse beweging. Enkel kan ik hem miniem schuin naar de zijkant houden maar die beweging kan hij niet maken wanneer beide kanten vast zitten..

Lautje

Bericht door Lautje » za apr 23, 2011 9:48 am

Rijd je misschien niet met juist te veel preload?

greenie

Bericht door greenie » za apr 23, 2011 9:50 am

Het getik is er ook wanneer de veer niet geïnstalleerd is (neen dan rijd ik niet :D )

Ik zal even een filmpje proberen maken

greenie

Bericht door greenie » za apr 23, 2011 10:04 am

Zo, je moet het wel wat luider zetten om het goed te horen. Met de veer gemonteerd is dit nog luider. Vervelend dus, en ik dacht dat het aan de bussen lag maar de demper lijkt er echt muurvast in te zitten.

http://dl.dropbox.com/u/18798185/IMG_1371.MOV (2.8 mb, even geduld)
(met m'n laptopboxen hoor ik het net niet, met oortjes wel zeer goed.
Ook komt het geluid een klein beetje achter, maar het gebeurt dus wanneer ik van richting verander, niet ertussen)

Iemand die het herkent of kan plaatsen?

alvast bedankt

greenie

Bericht door greenie » za apr 23, 2011 11:16 am

UPDATE:

ik wilde dus graag een andere demper proberen, kijken of het niet aan het frame lag..

Mijn Manitou Swinger paste natuurlijk niet vanwege de andere bussen en momenteel is hier niemand in de buurt met een passende demper.
Wat ik wel volledig vergeten was, is dat ik nog een oude Fox vanilla 200mm liggen had, waar de bussen van de Roco wel in passen! Ok, 200mm <-> 240mm, maar om te testen is dat wel gelukt. Geen geluid met de oude fox (wel speling op de bus -ander geluid blijkbaar- maar dat weet ik, een bushing had namelijk speling, versleten eyelets)

Vanaf nu kan ik speling op de bussen en frame dus schrappen, het moet wel aan de demper liggen.

Nu twijfel ik; want ik weet dat een Marzo laten servicen altijd lastig is. (in Belgie toch, duurt lang, moet opgestuurd worden, kostelijk..)

1) Koop ik een Fox DHX 5 (en heb ik geen TST meer, die optie is natuurlijk superhandig bij lichte klimmen)?

2) Laat ik de Marzo servicen met de kans dat het niet helpt?

Help :arms: (liefst goedkoopste oplossing)

PS: waarom een service niet zou werken:

-"Knocking sound that reminds me of loose mounts but which it isn’t, effectively has only two distinct compression settings (full open/ almost lockout), but that’s probably all most riders would need."

-"There is a knocking on the turn from compression to rebound. It is a nice shock but the knocking is annoying on smoother trails. On DH I cant notice it because it is working too hard anyway but its always in the back of my mind."

-"The shock "knocks" while changing from rebound to compress. I have spoken to 5 other riders that have this noise on theirs. The shock has been back to marz twice and still same noise. It sounds as if the shock mount is loose."

-"I don’t know what I did but my rear shock clicks on the rebound.
Its fairly loud and effects performance...I've already replaced the bushings and tried a bunch of other things. I work at a bike shop too."

-"I have a Marzocchi Roco TST-R on my Norco Aline Park Edition that has been ridden about 20 days and has developed a click in the first inch or so of travel, it feels like its sticking or something. I'm just wondering if the shock needs a rebuild or if there is a simple fix. It seems like it shouldn't need to be rebuilt so soon, considering the shock is less than a year old."

-"My shock was fine but then an o ring failed and it started to leak, I rebuilt the shock replaced o-ring and oil and now i have the exact same problem."

-"I just mounted an almost new ROCO TST-R on my single pivot Iron Horse and it too is making a clicking or clanking noise (or feel) in the very beginning of the stroke.
It does not occur when the Bottom-Out air chamber is empty, only after you add the recommended (170-210psi)air pressure. I was told the shock has less than 50 miles on it, could it still need to be broken in?"

-"I had a really horrible knocking sound from my 08 tst. Sounded like a chain on steroids hitting the frame. never totally found the problem, but i drained the air resivour and pumped it back up to 170. Now the horrible sound is gone. I know its probably different sounds, but try that out."

-"I have a Roco TST R coil on my coiler supreme, and it has started to make a clunking noise in the fully opened (DS) setting. it goes away if i use the AM setting or the CL. I cant figure out what it is, and i have heard people say it happens sometimes to this particular shock. any ideas on what it might be, and if it is fixable? I forgot to mention, it is almost like the shock is topping out really hard, not bottoming, and nowhere else in the travel does it make the noise."

Flatline

Bericht door Flatline » vr mei 20, 2011 8:10 pm

De beste oplossing is overstappen naar een Fox. Ik en 2 maten van me hebben dezelfde demper gehad met hetzelfde probleem. Bij Marzocchi (cosmic) lossen ze het probleem niet op. Cosmic zegt vervolgens doodleuk dat het de dempingseigenschappen niet beïnvloed. Dat deed het bij mij duidelijk wel en heb uiteindelijk mijn geld terug gehad en een Fox DHX 5.0 gekocht. Rij hier inmiddels al ruim een jaar probleemloos mee.
Yeti 303RDH 2009
Yeti DJ 2009
Santa Cruz Nomad MK1
Corsair König Te Koop!!

greenie

Bericht door greenie » vr mei 27, 2011 8:25 am

Thanks voor je reactie!

Heb ondertussen een 2011 Vidid R2C gekocht! Past met de Totem.

Die heeft het probleem dus opgelost! Wat ben ik opgelucht, kan ik weer geluidsloos trails afsleuren :o

Nu begin ik natuurlijk te twijfelen of het toch niet de bussen zouden geweest zijn, want het leek wel wat krapper met die nieuwe van RockShox. Zal die binnenkort eens overzetten op de Roco en zien wat het geeft. Mocht het dan ook opgelost zijn komt 1 van beide dempers hier binnenkort te koop voor een mooi prijsje!

Die keuze zal vooral afhangen van hoe hard ik de 'lock-out' van de Roco mis en hoe soepel de Vivid rijdt. Want zoals eerder gezegd: die Roco TST R is op zich een prima demper!

Groeten!

Hierin zit die Vivid nu trouwens 8)
yep.

Sinter

Demper

Bericht door Sinter » zo jul 17, 2011 11:16 am

Hoi,

Ik heb het zelfde probleem maar dan voor een Manitou Revox.
Iemand bekend met dit probleem?
Heeft servicen zin of zonde van het geld?

groeten

Sinter

greenie

Bericht door greenie » zo jul 17, 2011 11:39 am

Ik zit ook nog altijd met dezelfde vraag..

Ondertussen een nieuwe Vivid gekocht maar wel jammer dat hier nu op het getik na een perfecte demper stof ligt te vangen.. :(

Als iemand er iets mee kan aanvangen wil ik hem wel voor een prikje wegdoen
yep.

Plaats reactie