Leuke ideeën voor een singlespeed voor stadsgebruik

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Paul Chris
Leuke ideeën voor een singlespeed voor stadsgebruik

Bericht door Paul Chris » di mei 17, 2011 8:26 pm

Binnenkort mag ik met een bijdrage van de belastingdient een fiets van de zaak aanschaffen. Die heb ik niet echt nodig, maar is natuurlijk wel leuk. Ik zit er aan te denken om voor een nieuwe singlespeed voor stadsgebruik te gaan. Zelf kan ik er een aantal vinden maar ik ben benieuwd of jullie nog leuke ideeën hebben.

Mijn werkgever heeft het fietsenplan in eigen beheer, dus ik ben niet gebonden aan een merk of winkel, als ik maar een bonnetje heb waar een hele fiets op staat.

Er zijn een aantal criteria:

- maximaal 700 euro
- Singlespeed
- ruimte voor spatborden
- velgremmen
- niet te zwaar
- recht stuur (liefst met een beetje sweep)
- ruimte voor 35 mm bandjes

Zelf heb ik kunnen vinden:

http://www.12gotrading.nl/crosshybride/ ... trict_2010

Leuk ding, is belt drive handig?

http://www.12gotrading.nl/crosshybride/ ... trict_2010

Leuk want flipflop

http://www.12gotrading.nl/crosshybride/ ... ub_50_2011

Maar er is vast meer! Ik kwam ook de Stevens Velocita nog tegen, maar boven budget en ik vind het design niet zo.

ikbenerik
Contacteer:

Bericht door ikbenerik » di mei 17, 2011 8:41 pm

Zelf heb ik een Trek District 2nd die ik gebruik als stadsfietsje. Toevallig ook bij 12GO vandaan. Heb geen ervaring met de beltdrive. Hoor wel veel positieve geluiden erover plus dat het behoorlijk kek is natuurlijk. Dat de District een topfiets is kan ik je wel vertellen. Heb hem nu ongeveer 2 jaar en het is denk mn beste aankoop ooit geweest.

Pieter!

Bericht door Pieter! » do mei 19, 2011 10:51 am

Hoi, ik rijd nu 3/4 jaar met een singlespeed door de stad. Aanrader. De mijne is zelfs een fixie (=doortrapper) en dat is nog leuker. Mijn route: ik woon ten zuiden van de stad Groningen en werk in die stad, aan de noordkant. Dus ik fiets ongeveer 5 km door "platteland" en dan 8 km door stadsverkeer.

- alleen bij stoplichten en zo mis ik soms een versnelling. Als je een singlespeed of fixie hebt en je wilt een beetje opschieten dan heb je toch een redelijk zwaar verzet nodig. Dus dan kom je weer wat langzamer weg
- verder mis ik mis de versnellingen niet, ook niet bij bruggen, viaducten, of met tegenwind. Gewoon wat harder stampen!
- stilte is heerlijk, geen ratelende derailleurs
- geen 'zuigende' versnellingsnaven met een 'vaag' gevoel. Nee, gewoon 1-op-1 direct contact met je wiel.
- met een fixie heb je eigenlijk (ik wel tenminste) klikpedalen nodig. Dus ook fietsschoenen, en het is iets lastiger bij het stoplicht (in- en uitklikken). Dus voor puur stad is denk ik een singlespeed handiger dan een fix. Ik denk dat ik dus ook nog een singlespeed ga opbouwen (ouwe zooi, deraill. eraf slopen, goede banden er op)
- o ja: goede banden = lekkerder fietsen. Ik heb Grandbois bandjes erop, rolt heerlijk.

Edit: die Treks zien er goed uit!

En verder nog wat gedachten/antwoorden:

- Belt drive is leuk en stoer, maar ook duur en ik meen minder goed/robuust dan een ouderwetse ketting

- moet je geen spatborden/ bagagedrager/ slot/ licht/standaard? Niet stoer inderdaad
:shock: ben ik met je eens, maar voor praktisch gebruik wel erg handig. Is niet fijn om steeds zo'n streep water op je rug te krijgen als het regent..... 8)

George2

Bericht door George2 » do mei 19, 2011 7:17 pm

Kona Paddy Wagon misschien? Ik weet even niet uit mijn hoofd wat ze standaard (nieuw) kosten maar volgens mij kom je een heel eind met 700.

Standaard met flip/flop naaf dus zowel singlespeed als fixed te rijden en met 57mm remmen is er ook ruimte voor spatborden.

partyboj

Bericht door partyboj » do mei 19, 2011 7:50 pm

+1 voor de paddywagon.
Ik heb die van mij nu drie jaar en het is een heerlijke fiets.
Ik rijd nu zelf met een terugtraprem. In de winter met SKS spatborden (paddy heeft nokken voor montage).

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » do mei 19, 2011 11:24 pm

George2 schreef:Kona Paddy Wagon misschien? Ik weet even niet uit mijn hoofd wat ze standaard (nieuw) kosten maar volgens mij kom je een heel eind met 700.

Standaard met flip/flop naaf dus zowel singlespeed als fixed te rijden en met 57mm remmen is er ook ruimte voor spatborden.
Daar was ik inderdaad ook naar aan het kijken, had eigenlijk een voorkeur voor een recht stuurtje maar vind de paddy wel mooi.

Spatbordjes moeten er sowieso op. De eisen voor woon-werk zijn verder overigens verwaarloosbaar, ik woon 800 meter van mijn werk dus daar heb ik hem niet eens echt voor nodig maar ik "mis" een singlespeed voor op de weg. Ik denk sowieso dat ik voor een fiets met flip-flop ga, kan ik ook eens fixed proberen. De paddy heeft voor nu de beste papieren, eens kijken of iemand in de buurt er een heeft staan.

dader

Bericht door dader » vr mei 20, 2011 7:10 am

http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=52_90

Charge heeft ook leuke singlespeeds misschien iets boven je budget.

dré

Bericht door dré » vr mei 20, 2011 7:13 pm

dader schreef:http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=52_90

misschien kan er iemand een charge verkopen voor 700 op papier en geef je nog wat onder de toonbank?

er schijnt in a'foort een leuk bedrijf te zitten ....

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » vr mei 20, 2011 7:30 pm

dré schreef:
dader schreef:http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=52_90

misschien kan er iemand een charge verkopen voor 700 op papier en geef je nog wat onder de toonbank?

er schijnt in a'foort een leuk bedrijf te zitten ....
Toch wel een bedrijf met en showroom he, anders hoeft het van mij niet :)

Edit: op zich kan dat wel natuurlijk, het mag denk ik zelfs wel op de bon staan. Maareeh, de charges hebben geen flip-flop toch? Ik vind de Grinder wel sjiek.

Hilco

Bericht door Hilco » vr mei 20, 2011 9:50 pm

als en terugtrap rem ook zou mogen :

Sparta Styler: helemaal met Brooks
Afbeelding

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » za mei 21, 2011 12:48 pm

Natuurlijk best een leuk ding die sparta, maar dan heb je het wel echt over een stadsfiets. Als het dan toch een stadsfiets zou worden geef ik de Vanmoof een goede kans, heeft ook een iets sportievere geo dan bv die sparta:

Afbeelding

yubaba

Bericht door yubaba » zo mei 22, 2011 12:26 pm

of een Bella Ciao,

bella ciao heeft mooie stalen frames, gemaakt in italie. in een aantal uitvoeringen waarbij ik deze [http://www.bellaciao.de/?page_id=2174] wel heel mooi vind. chroom zie je niet meer zovaak

Afbeelding

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » zo mei 22, 2011 12:40 pm

yubaba schreef:of een Bella Ciao,

bella ciao heeft mooie stalen frames, gemaakt in italie. in een aantal uitvoeringen waarbij ik deze [http://www.bellaciao.de/?page_id=2174] wel heel mooi vind. chroom zie je niet meer zovaak

Afbeelding
Very very cool. En de enige nederlandse dealer zit op een steenworp. Maar op bikesales4u kost-ie bijna 1600 pond, dus dat wordt wel een beetje zeuren vrees ik. Maar een hele mooie fiets!

De andere modellen zijn ook de moeite waard trouwens, ik vind de "reporter" ook erg classy!

http://www.bellaciao.de/en/?page_id=977

Michielvanosch

Bericht door Michielvanosch » zo mei 22, 2011 4:16 pm

Kijk is bij de collectie van Giant. Die hebben best een aantal leuke modellen!

Zoals de Seek: http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 034/46150/.
Heb je een aantal versnellingen, alleen geen velgremmen.
Of de Bowery '72: http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 037/46151/. Daar zou je alleen nog een recht stuur op moeten zetten.
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » ma mei 23, 2011 12:20 pm

Michielvanosch schreef: Of de Bowery '72: http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 037/46151/. Daar zou je alleen nog een recht stuur op moeten zetten.
Vet freewheel no brakes, waar hebben we dat eerder gezien? :angelnot:

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » ma mei 23, 2011 4:09 pm

OohDie schreef:
Michielvanosch schreef: Of de Bowery '72: http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 037/46151/. Daar zou je alleen nog een recht stuur op moeten zetten.
Vet freewheel no brakes, waar hebben we dat eerder gezien? :angelnot:
Ted shred style! :o

Ik ga binnenkort een proefritje maken op de Bella Ciao!

Afbeelding

edit: plaatje

urban waste

Bericht door urban waste » ma dec 19, 2011 10:32 am

Pieter! schreef:Hoi, ik rijd nu 3/4 jaar met een singlespeed door de stad. Aanrader. De mijne is zelfs een fixie (=doortrapper) en dat is nog leuker. Mijn route: ik woon ten zuiden van de stad Groningen en werk in die stad, aan de noordkant. Dus ik fiets ongeveer 5 km door "platteland" en dan 8 km door stadsverkeer.

- alleen bij stoplichten en zo mis ik soms een versnelling. Als je een singlespeed of fixie hebt en je wilt een beetje opschieten dan heb je toch een redelijk zwaar verzet nodig. Dus dan kom je weer wat langzamer weg
- verder mis ik mis de versnellingen niet, ook niet bij bruggen, viaducten, of met tegenwind. Gewoon wat harder stampen!
- stilte is heerlijk, geen ratelende derailleurs
- geen 'zuigende' versnellingsnaven met een 'vaag' gevoel. Nee, gewoon 1-op-1 direct contact met je wiel.
- met een fixie heb je eigenlijk (ik wel tenminste) klikpedalen nodig. Dus ook fietsschoenen, en het is iets lastiger bij het stoplicht (in- en uitklikken). Dus voor puur stad is denk ik een singlespeed handiger dan een fix. Ik denk dat ik dus ook nog een singlespeed ga opbouwen (ouwe zooi, deraill. eraf slopen, goede banden er op)
- o ja: goede banden = lekkerder fietsen. Ik heb Grandbois bandjes erop, rolt heerlijk.

Edit: die Treks zien er goed uit!

En verder nog wat gedachten/antwoorden:

- Belt drive is leuk en stoer, maar ook duur en ik meen minder goed/robuust dan een ouderwetse ketting

- moet je geen spatborden/ bagagedrager/ slot/ licht/standaard? Niet stoer inderdaad
:shock: ben ik met je eens, maar voor praktisch gebruik wel erg handig. Is niet fijn om steeds zo'n streep water op je rug te krijgen als het regent..... 8)
Inderdaad een doortrapper (fixie) is erg veel fun! Ik zou zelf niet meer anders willen voor woon-werk verkeer. Het gevoel is lastig te omschrijven, maar je bent meer 1 met je fiets lijkt het. En het grote voordeel ten op zichte van een single speed met freewheel is dat je bijna nooit je remmen hoeft te gebruiken (ik heb voor de oa de veiligheid gewoon handremmen op mijn doortrapper....niet echt trendy ;)). Je leert nog beter vooruit te kijken/denken en je traint je knieën ook door het afremmen.

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » di dec 20, 2011 11:17 pm

Grappig, zag dat m'n topic uit de mottenballen is.
Heb n.a.v. mijn zoektocht een tijdje op een fixed gereden maar ik had er niet zoveel mee, had toch meer sensatie verwacht ofzo. Waar is al die fuzz over 8)
Ook een proefritje gemaakt op de bella ciao, maar dat was nogal een tegenvaller: reed niet lekker (best zwaar, de loop had een zwaar punt maar dat kan een te strakke ketting geweest zijn) en had allerlei rammeltjes, vond ik niet echt in verhouding met de prijs die, voor wat je krijgt, nogal hoog is. Design en handgemaakt is leuk, maar 700 euro voor een kaal stalen frame met afmontage die niet zou misstaan in de schappen van de Halfords ging me dan weer wat te ver.
Uiteindelijk ben ik gewoon voor een heule echte stadsfiets gegaan, wel zo praktisch met twee kinderen die nogal ens mee moeten. Maar met wat het uiteindelijk is geworden al ik jullie hier niet vermoeien.. :lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo dec 21, 2011 7:46 pm

Big Dummy??

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » do dec 22, 2011 10:37 pm

@JJ: Was het maar zo'n feest... :cry:

Plaats reactie