Speling op Fox 40
Moderator:Beheerders
-
In mijn Glory 2011 zit een Fox 40 Fit 2011.
Nou zit er speling op de onderpoten. Als ik de voorrem in knijp of de onderpoten beweeg voel je speling en hoor je hem ook tikken.
Is dit normaal? Of een bekend probleem?
ik hoor het graag!
Michiel
Nou zit er speling op de onderpoten. Als ik de voorrem in knijp of de onderpoten beweeg voel je speling en hoor je hem ook tikken.
Is dit normaal? Of een bekend probleem?
ik hoor het graag!
Michiel
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!
- cyberhawk
- Contacteer:
dat is niet normaal !! (denk ik )
mijn fox 40 2005 had na 4jaar speling op een poot.. (rechts)
de ander amper..
maar ik merkte dit zeker niet toen hij gemonteerd was..
alleen toen ik m uit de kronen trok..
nu de service bill gehad.. en moest 47 euro bij betalen voor bushings..
c'est le problem..
als de jouwe met nieuw al klikt.. zou ik ff een mailtje eraan wijden naar fox.. en niet op het forum deze vraag stellen ,. ?
fox blijft de stijfste vork die ik ken tot nu toe..
mijn fox 40 2005 had na 4jaar speling op een poot.. (rechts)
de ander amper..
maar ik merkte dit zeker niet toen hij gemonteerd was..
alleen toen ik m uit de kronen trok..
nu de service bill gehad.. en moest 47 euro bij betalen voor bushings..
c'est le problem..
als de jouwe met nieuw al klikt.. zou ik ff een mailtje eraan wijden naar fox.. en niet op het forum deze vraag stellen ,. ?

fox blijft de stijfste vork die ik ken tot nu toe..
-
Bedankt voor de reacties!
Ik ga fox ook een mail sturen, maar ik wou graag eerst weten of dit een bekend probleem is.
En ik heb ook 2 jaar lang met een Totem gereden. Daar heb ik nooit speling op gehad, daarom vind ik het vreemd dat een fox het wel heeft!
Ik ga fox ook een mail sturen, maar ik wou graag eerst weten of dit een bekend probleem is.
En ik heb ook 2 jaar lang met een Totem gereden. Daar heb ik nooit speling op gehad, daarom vind ik het vreemd dat een fox het wel heeft!
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!
dat hoort zo bij de Fox: doordat er tussen staander en bushing dat beetje speling is, kan de olie telkens als de vork inveert naar boven schieten, en daardoor bushings en seals smeren. Als de toleranties zo nauw waren, dat er niks meer doorheen kan, zou de boel droog lopen.
Ik heb inmiddels vier 40's gehad, en dat geratel bij ingekepen rem was bij elke aanwezig.
Ik heb inmiddels vier 40's gehad, en dat geratel bij ingekepen rem was bij elke aanwezig.
Weet je dat zeker Sepp?
Ik als engineer vind dat dat wel een hele domme constructie; als je inkepingen over de hele lengte van de geleiding maakt kan de olie er ook tussen door
Of zoals bij een krukas van een auto (zitten ook in glijlagers en die hebben ook speling, maar niet zoveel dattie kan bewegen
); de olie wordt via olie kanalen op de plaatsen gebracht waar hij voor smering moet zorgen.
Sorry voor de off-topic, maar ik vraag me al jaren af waarom die FOX vorken zo ontzettend duur moeten zijn en dan ook nog binnen de kortste keren speling hebben of lekken
Ik als engineer vind dat dat wel een hele domme constructie; als je inkepingen over de hele lengte van de geleiding maakt kan de olie er ook tussen door

Of zoals bij een krukas van een auto (zitten ook in glijlagers en die hebben ook speling, maar niet zoveel dattie kan bewegen

Sorry voor de off-topic, maar ik vraag me al jaren af waarom die FOX vorken zo ontzettend duur moeten zijn en dan ook nog binnen de kortste keren speling hebben of lekken

is mij zo uitgelegd van een Fox man - de speling komt er niet binnen de kortste keren op, maar is er al vanaf het begin (althans bij mijn vorken).
al zou je inkepingen maken, kan de olie er misschien wel door, maar smeert niet tussen de bushing en de buis, waar het blijkbaar degelijk effect heeft.
al zou je inkepingen maken, kan de olie er misschien wel door, maar smeert niet tussen de bushing en de buis, waar het blijkbaar degelijk effect heeft.
Laatst gewijzigd door Sepp op vr mei 20, 2011 8:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bij mij zit het er inderdaad ook al vanaf het begin op.
@ Wittereus, een beetje off-topic kan ook interresant zijn.
Ik ben zelf ook student werktuigbouwkunde, dus dit zijn wel interressante discussies!
Nogmaals bedankt voor de reacties...
@ Wittereus, een beetje off-topic kan ook interresant zijn.
Ik ben zelf ook student werktuigbouwkunde, dus dit zijn wel interressante discussies!
Nogmaals bedankt voor de reacties...
- cyberhawk
- Contacteer:
ik heb net mn 40's trug van tox en de bushings mee gekregen seals etc .. en idd er zitten gleufjes tussen de stukken ceramic coating..voor de olie geleiding .. in de bushings
fox meld ook in de manual (maar daar begin ik niet meer over)
dat als je bike lang stil staat hem op zn kop moet laten staan de avond voor het rijden (of een paar uur ) dat de olie in de seals gaat zitten etc.
IK heb nog nooit >>NOOIT speling gehad op mn fox en zeker niet met remmen.. en de speling van de rechterpoot is nu ook weg.. de innertube kon aan de top echt een beetje heen en weer.. nu niet meer.. en zittie snug
ik heb alleen dat mn veer niet ge shrink wrapped was en die hoorde ik tikken tegen de binne wand aan van de innertube,.. en volgens mij heeft tox zelfs dat gefixed
kijk t blijft japans werk aan de lopende band
kijk maar naar mn legend
ik heb gehoord dat als serieuze bikers > niet perse racers dus, als ze een vork kopen m uit elkaar halen en zelf servicen voor gebruik al.. dat zegt wel wat uit ervaring van die gasten /.. fouten zijn menselijk en die tref je ook in vorken aan
fox meld ook in de manual (maar daar begin ik niet meer over)
dat als je bike lang stil staat hem op zn kop moet laten staan de avond voor het rijden (of een paar uur ) dat de olie in de seals gaat zitten etc.
IK heb nog nooit >>NOOIT speling gehad op mn fox en zeker niet met remmen.. en de speling van de rechterpoot is nu ook weg.. de innertube kon aan de top echt een beetje heen en weer.. nu niet meer.. en zittie snug

ik heb alleen dat mn veer niet ge shrink wrapped was en die hoorde ik tikken tegen de binne wand aan van de innertube,.. en volgens mij heeft tox zelfs dat gefixed

kijk t blijft japans werk aan de lopende band
kijk maar naar mn legend

ik heb gehoord dat als serieuze bikers > niet perse racers dus, als ze een vork kopen m uit elkaar halen en zelf servicen voor gebruik al.. dat zegt wel wat uit ervaring van die gasten /.. fouten zijn menselijk en die tref je ook in vorken aan

Hier een FOX vork die het principe, door mij uitgelegd en door Cyberhawk aangegeven, wél heeft;Sepp schreef:is mij zo uitgelegd van een Fox man - de speling komt er niet binnen de kortste keren op, maar is er al vanaf het begin (althans bij mijn vorken).

Hier gevonden;
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm
P.S.; de goede man heeft waarschijnlijk niet duidelijk uitgelegd wat hij bedoelt met "speling"; je hebt een bepaalde passing (met weer een bepaalde tolerantie) nodig tussen de 2 delen die langs elkaar bewegen. Deze passing kun je ook beschrijving als speling, maar geen speling die je kunt voelen/zien. En zeker niet bij een nieuw product!
Laatst gewijzigd door WitteReus op wo mei 25, 2011 2:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- cyberhawk
- Contacteer:
ik heb de mijnes trug van service ik zal eesn kijken
of ik speling krijg..
maar ik betwijfel t
ik heb de mijnes 4jaar gebruikt niet intensief en altijd..
maar gereden desalniettemin
en zeker nooit speling gevoeld in de vork terwijl hij gemonteerd was !
ik heb dezelfde bushings trug gekregen van tox..
ik zal m na een tijdje eruit trekken kijken of ik speling heb op de losse poten
maar ik verwacht niets te voelen alsie in de kronen zit../
of ik speling krijg..
maar ik betwijfel t
ik heb de mijnes 4jaar gebruikt niet intensief en altijd..
maar gereden desalniettemin
en zeker nooit speling gevoeld in de vork terwijl hij gemonteerd was !
ik heb dezelfde bushings trug gekregen van tox..
ik zal m na een tijdje eruit trekken kijken of ik speling heb op de losse poten
maar ik verwacht niets te voelen alsie in de kronen zit../