Nieuw en zoek een fiets [edit: het is een monkey!]
Moderators:JJ, Beheerders
Halle 29'ers,
Lees regelmatig op dit forum, nu ook ingeschreven omdat ik een mooie bike had zien staan. Het ging om deze fiets, Surly Karate Monkey SS.
Precies wat ik zocht eigenlijk, ben wielrenner en wil een mtb erbij om hier op de veluwe een beetje door het bos te kunnen raggen af en toe. Heb al eerder een SS gehad (Gazelle Champion Mondial) en het singlespeeden beviel prima.
Weet iemand nog iets vergelijkbaars te koop staan als de fiets van Erikje? Vraagprijs was 575 euro, vind ik ook een mooi budget voor "erbij".
Heb er ook aan zitten denken om zelf iets op te bouwen, maar denk dat dit niet gaat lukken binnen (of zeg tot 750€) hetzelfde budget.
Iemand ideeën / tips?
Lees regelmatig op dit forum, nu ook ingeschreven omdat ik een mooie bike had zien staan. Het ging om deze fiets, Surly Karate Monkey SS.
Precies wat ik zocht eigenlijk, ben wielrenner en wil een mtb erbij om hier op de veluwe een beetje door het bos te kunnen raggen af en toe. Heb al eerder een SS gehad (Gazelle Champion Mondial) en het singlespeeden beviel prima.
Weet iemand nog iets vergelijkbaars te koop staan als de fiets van Erikje? Vraagprijs was 575 euro, vind ik ook een mooi budget voor "erbij".
Heb er ook aan zitten denken om zelf iets op te bouwen, maar denk dat dit niet gaat lukken binnen (of zeg tot 750€) hetzelfde budget.
Iemand ideeën / tips?
Laatst gewijzigd door rve op do jun 02, 2011 6:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga denk ik proberen zelf iets op te bouwen. Heb (nog) niet echt veel verstand van MTB onderdelen, maar met een beetje hulp van hier en speuren op het net moet het lukken.
Ik wil het dus liefst low-budget houden, max 750 euro. Maar wel met degelijke onderdelen.
Om te beginnen het frame:
On one inbred is volgens mij wel een goede basis? Veel waar voor je geld lees ik veel over dit frame.
Alternatief is Surly Karate Monkey, maar die is alweer een aardig stukje duurder (€495, frame + vork).
Voor de rest niet echt veel gevonden nog, iemand nog tips?
Vork:
Ik wil (denk ik) een stalen vork. Carbon en alu vind ik niet echt mooi bij het frame passen. Ik wil v-brakes monteren, dus heb ik nokjes op het frame nodig. Dan wordt de spoeling al aardig dun volgens mij, heb er twee op mijn lijstje staan nu:
Salsa CroMoto
en
Surly Karate Monkey
Zijn er nog andere (gunstig geprijsde) stalen vorken die ik over het hoofd zie?
Tot zover frame en vork, hopelijk kunnen jullie er wat over zeggen. Wordt vervolgd...
Ik wil het dus liefst low-budget houden, max 750 euro. Maar wel met degelijke onderdelen.
Om te beginnen het frame:
On one inbred is volgens mij wel een goede basis? Veel waar voor je geld lees ik veel over dit frame.
Alternatief is Surly Karate Monkey, maar die is alweer een aardig stukje duurder (€495, frame + vork).
Voor de rest niet echt veel gevonden nog, iemand nog tips?
Vork:
Ik wil (denk ik) een stalen vork. Carbon en alu vind ik niet echt mooi bij het frame passen. Ik wil v-brakes monteren, dus heb ik nokjes op het frame nodig. Dan wordt de spoeling al aardig dun volgens mij, heb er twee op mijn lijstje staan nu:
Salsa CroMoto
en
Surly Karate Monkey
Zijn er nog andere (gunstig geprijsde) stalen vorken die ik over het hoofd zie?
Tot zover frame en vork, hopelijk kunnen jullie er wat over zeggen. Wordt vervolgd...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Hallo, welkom hier!
nieuw voor 750 euro is mss lastig als je voor zelf opbouwen gaat, compleet is e wel wat te vinden. Heb je zelf geen onderdelen liggen die je kunt gebruiken?
De on one is idd een prima basis, als je v brakes wilt kom je bijna niet om de karate monkey heen.
Veel plezier met het maken van je lijstje !
JJ
nieuw voor 750 euro is mss lastig als je voor zelf opbouwen gaat, compleet is e wel wat te vinden. Heb je zelf geen onderdelen liggen die je kunt gebruiken?
De on one is idd een prima basis, als je v brakes wilt kom je bijna niet om de karate monkey heen.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Bedankt!JJ schreef:Hallo, welkom hier!
JJ
Heb zelf helemaal niks liggen, op wat race spul na. Budget is niet heilig, maar wel een streven. Aan welke complete bikes denk je voor dit budget?
Ik kan toch gewoon een KM vork in een On One frame gebruiken?
Vanavond verder met mijn lijstje, balhoofd maar eens bekijken.
Dank voor de input!
Je verhaal klinkt me bekend in de oren. Ik heb zelf lang getwijfeld tussen de On-One Inbred en de Surly Karate Monkey. De Inbred met On-One Crabon vork is wat minder lomp dan de KM die dan wel weer V-brake nokken heeft (waar ik op mijn vorige fiets voldoende remkracht mee had). Aanbieding van 99 pond voor een Inbred frame en 99 pond voor een vork, en BB7 schijfremmen voor 50eur per stuk heeft de doorslag gegeven en heeft mij tot nu toe geen windeieren gelegd http://flic.kr/p/9xufQ7 . Ook al een paar keer met dikke pret over de Veluwe gereden. Hoewel, zou ik daar in de buurt wonen zal er toch wel een stalen 1x9 cyclocrosser komen.
Snel sommetje?
KM frame & vork (500) + 2xAvid SD7 (40) = 540
Inbred frame (210) & KM vork (70) + 2xBB7 (100) = 380
Echter, de Inbred 29er frames zijn out-of-stock...
Dida is erg tevreden met zijn KM, dat is wat ik weet.
Snel sommetje?
KM is hier toch gewoon te bestellen?
Mooie fiets ochikiro! Waarom de keuze gemaakt voor discs als je voldoende remkracht had met de v-brakes?ochikiro schreef:Je verhaal klinkt me bekend in de oren. Ik heb zelf lang getwijfeld tussen de On-One Inbred en de Surly Karate Monkey. De Inbred met On-One Crabon vork is wat minder lomp dan de KM die dan wel weer V-brake nokken heeft (waar ik op mijn vorige fiets voldoende remkracht mee had). Aanbieding van 99 pond voor een Inbred frame en 99 pond voor een vork, en BB7 schijfremmen voor 50eur per stuk heeft de doorslag gegeven en heeft mij tot nu toe geen windeieren gelegd http://flic.kr/p/9xufQ7 . Ook al een paar keer met dikke pret over de Veluwe gereden. Hoewel, zou ik daar in de buurt wonen zal er toch wel een stalen 1x9 cyclocrosser komen.
Snel sommetje?
Mooie aanbieding ook, waar heb je dat gescoord? Vork is normaal 173 zie ik.
Dank je. De enige frivoliteit die ik me heb veroorloofd zijn zelfgespaakte Semi Discs op Hope Pro SS. De rest is basic stuff van On-One of Deore.
Keuze voor BB7 op Inbred ipv SD7 op KM omdat het sommetje toendertijd erg gunstig uitkwam. Aanbieding was een jaartje of 2 geleden bij On-One (frame en vork) en Bike-Components (BB7/SD7). Sinds toen zijn de prijzen bijna verdubbeld bij On-One (en gelijk gebleven bij Surly
). Zal ook wel iets te maken hebben met dollars, ponden, euros en de daartussen liggende ruilverhoudingen. En iets met VAT...
Mijn BB7 vs SD7 in gebruik-ervaringen met sliding dropouts:
- Bij beide al een over-the-bar meegemaakt waarbij ik me eigenlijk niet kon herinneren dat ik bewust hard aan de remgreep had getrokken.
- BB7s moet ik bij wiel wisselen steeds afstellen. Omdat ik beide wielen eruit moet halen om dat ding in mijn auto te proppen ben ik daar al erg gedreven in geworden
- Hoe dat met V-brakes zit met horizontale drop-outs weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed dat de verticale positionering wat minder kritisch is. Dus als je met tuggnuts oid. je wiel elke keer er recht in krijgt.
- Als je alleen maar rondje om het huis fietst weegt het afstellen minder mee.
- Er is niet zo heel veel keuze in 29" mtb velgen van diverse breedtes of met technische snufjes als tubeless-ready/prepared/whateva met een net remvlak. WTB dual duty had ik overwogen. Niks mis mee natuurlijk als je wat over de Veluwe wilt raggen, of niet de behoefte hebt om binnenkort met latex aan de slag te willen gaan.
Keuze voor BB7 op Inbred ipv SD7 op KM omdat het sommetje toendertijd erg gunstig uitkwam. Aanbieding was een jaartje of 2 geleden bij On-One (frame en vork) en Bike-Components (BB7/SD7). Sinds toen zijn de prijzen bijna verdubbeld bij On-One (en gelijk gebleven bij Surly

Mijn BB7 vs SD7 in gebruik-ervaringen met sliding dropouts:
- Bij beide al een over-the-bar meegemaakt waarbij ik me eigenlijk niet kon herinneren dat ik bewust hard aan de remgreep had getrokken.
- BB7s moet ik bij wiel wisselen steeds afstellen. Omdat ik beide wielen eruit moet halen om dat ding in mijn auto te proppen ben ik daar al erg gedreven in geworden

- Hoe dat met V-brakes zit met horizontale drop-outs weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed dat de verticale positionering wat minder kritisch is. Dus als je met tuggnuts oid. je wiel elke keer er recht in krijgt.
- Als je alleen maar rondje om het huis fietst weegt het afstellen minder mee.
- Er is niet zo heel veel keuze in 29" mtb velgen van diverse breedtes of met technische snufjes als tubeless-ready/prepared/whateva met een net remvlak. WTB dual duty had ik overwogen. Niks mis mee natuurlijk als je wat over de Veluwe wilt raggen, of niet de behoefte hebt om binnenkort met latex aan de slag te willen gaan.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Daar zat ik ook aan te denken, maar die heeft dus schijven..red_vfr schreef:De gary fisher Marlin singlespeed heb je voor rond de 500 euro.
Dan kan je de voorvork nog upgraden. of een starre er in zetten.
JJ
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt, maar je had hem afgelopen Zondag zo mee kunnen nemen...Erikje schreef:KM in zijn én mijn maat ook....Ergens augustusochikiro schreef: Echter, de Inbred 29er frames zijn out-of-stock...![]()
Dat is ook de reden dat ik even pauze hou met verkopen van mijn KM, ik wou een nieuwe maar niet leverbaar in 18"
JJ
Er blijken bedrijven te zijn die "gewoon" hun spullen op voorraad te hebben en zich niks aantrekken van de tendens die wordt geschetst door minderwetende distributeurs. Dat siert hen.... dát en lekkere koffieJJ schreef: Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt, maar je had hem afgelopen Zondag zo mee kunnen nemen...

Voor frame en vork blijft er nog maar 1 over op mijn lijstje: Surly KM. Omdat ik v-brakes boven schijven verkies gaat dit hem worden denk ik.
Volgende stap, bracket + crankstel:
Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer qua systemen, maar ik denk dat ik voor dit bottom bracket ga. Kost (bijna) niks en is erg duurzaam en onderhoudsvrij als ik de ervaringen zo lees.
Nu een crankstel wat hierop past. Ik zat zelf te denken aan Sugino XD cranks, zie deze shop. Met een 33 tandwiel erop en dan achter het juiste kransje erbij zoeken voor een geschikt verzet.
Vraagjes mbt bb en crank:
-vierkante as goede keus?
-ik lees dat veel mensen op een SS een wat kortere crank kiezen, bv 165mm. iemand hier ervaring daarmee?
-is er een goedkoper alternatief voor het crankstel (die evt ook in 165 te krijgen is)?
Alvast bedankt voor de input!
Volgende stap, bracket + crankstel:
Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer qua systemen, maar ik denk dat ik voor dit bottom bracket ga. Kost (bijna) niks en is erg duurzaam en onderhoudsvrij als ik de ervaringen zo lees.
Nu een crankstel wat hierop past. Ik zat zelf te denken aan Sugino XD cranks, zie deze shop. Met een 33 tandwiel erop en dan achter het juiste kransje erbij zoeken voor een geschikt verzet.
Vraagjes mbt bb en crank:
-ik lees dat veel mensen op een SS een wat kortere crank kiezen, bv 165mm. iemand hier ervaring daarmee?
-is er een goedkoper alternatief voor het crankstel (die evt ook in 165 te krijgen is)?
Alvast bedankt voor de input!
A) ja, meest duurzame systeem dat ik kenrve schreef:Vraagjes mbt bb en crank:
-is er een goedkoper alternatief voor het crankstel (die evt ook in 165 te krijgen is)
B) Nee, gebruik juist langere cranks voor meer krachtsoverbrenging! Maar met kortere cranks kan je wel sneller spinnen....
C) Goedkoper dan een specifiek singlespeed-crankstel? Je kunt natuurlijk een simpel geared crankstel van marktplaats halen en hier met speciale singlespeed-bladboutjes een enkel tandblad op zetten.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Update:
Ben eruit, het wordt een Surly KM in het zwart.
Build list wordt al aardig compleet, nog even een paar vraagjes voor de kenners:
Stuur:
Ik vind dit een tof stuur. Maar heb eerlijk gezged geen idee wat prettig is. Hoe breed moet een stuur zijn, rize of niet? Zal best persoonlijk zijn, maar hoor graag meningen.
Banden:
Ga de fiets gebruiken op veschillende soorten terreinen, zandpaden, gravelpaden, maar af en toe ook wat stukken asfalt / klinkers. Hebben jullie tips mbt type band en breedte van de band?
Binnenkort alles bestellen en opbouwen!
Ben eruit, het wordt een Surly KM in het zwart.
Build list wordt al aardig compleet, nog even een paar vraagjes voor de kenners:
Stuur:
Ik vind dit een tof stuur. Maar heb eerlijk gezged geen idee wat prettig is. Hoe breed moet een stuur zijn, rize of niet? Zal best persoonlijk zijn, maar hoor graag meningen.
Banden:
Ga de fiets gebruiken op veschillende soorten terreinen, zandpaden, gravelpaden, maar af en toe ook wat stukken asfalt / klinkers. Hebben jullie tips mbt type band en breedte van de band?
Binnenkort alles bestellen en opbouwen!
-
SS stuur moet vooral breed zijn zodat je er flink aan kunt rukken als je omhoog stoempt
denk aan breder dan 65cm (rij zelf met 710mm)
Rise ligt aan je frame maat en zit positie. Over het algemeen zijn de voorkanten van de 29er hoger dan bij een 26, waardoor minder rise of zelfs straight bar dezelfde zitpositie geeft als met riser op 26
door het grotere contact oppervlak van de band kun je met net een maatje smaller rijden dan op de 26. neem aan dat je de KM rigid rijd met de tale voorvork, dan kan je weer voor een maatje bredere voorband kiezen voor iets meer vering.
mijn vriendin rijdt met een geared 29er voor met een Racing Ralph 2,4 achter met een smallere
als je voor smaller wil zou je iid voor iets meer noppen kunnen kiezen (NN)
Ben zelf van mening dat we hier in NL (meestal) niet meer noppen nodig hebben dan de RR
my 2cents,
denk aan breder dan 65cm (rij zelf met 710mm)
Rise ligt aan je frame maat en zit positie. Over het algemeen zijn de voorkanten van de 29er hoger dan bij een 26, waardoor minder rise of zelfs straight bar dezelfde zitpositie geeft als met riser op 26
door het grotere contact oppervlak van de band kun je met net een maatje smaller rijden dan op de 26. neem aan dat je de KM rigid rijd met de tale voorvork, dan kan je weer voor een maatje bredere voorband kiezen voor iets meer vering.
mijn vriendin rijdt met een geared 29er voor met een Racing Ralph 2,4 achter met een smallere
als je voor smaller wil zou je iid voor iets meer noppen kunnen kiezen (NN)
Ben zelf van mening dat we hier in NL (meestal) niet meer noppen nodig hebben dan de RR
my 2cents,
Dank voor je reactie!
Ben inmiddels druk met Jelle aan het heen-en-weer-mailen om eea te bestellen. Ik ga inderdaad voor een breder stuur zonder rise.
Banden worden Bontrager Jones, maar eens proberen hoe die bevallen. Heb nog geen ervaring met mtb banden.
Binnenkort meer..
Ben inmiddels druk met Jelle aan het heen-en-weer-mailen om eea te bestellen. Ik ga inderdaad voor een breder stuur zonder rise.
Banden worden Bontrager Jones, maar eens proberen hoe die bevallen. Heb nog geen ervaring met mtb banden.
Binnenkort meer..
- socrates69
Je krijgt er geen spijt van, heb alweer een paar maanden m'n Karate Aap (dank JJ) en het is verre weg de meest 'fun' fiets die ik ooit heb gereden! Zozeer zelfs dat een prachtige carbon Specialized (wegfiets) die kilo's lichter is dan de KM gewoon stof staat te happen.rve schreef:
Ben inmiddels druk met Jelle aan het heen-en-weer-mailen om eea te bestellen.
Binnenkort meer..
Ik ben zelf helemaal weg van de volgende combinatie: KM frame, misfit FU bar, Racing Ralph 2.4, een brooks swift zadel en Ergon (bio cork) grips ...ongelofelijk comfortabel, na ritjes van een paar uur, geen centje pijn. (Behalve m'n beenspieren)
Veel plezier ermee!
Een Karate Aap is cool!
Ja, zo'n brooks zadel vind ik ook gaaf staan op een KM, heb er al meerdere langs zien komen op internet.
Vandaag een rondje over de Veluwe (woon in Putten) met de racer en ik zat stiekem alvast paadjes te spotten voor als de KM straks in de schuur staat.
Hopelijk heb ik het frame en alle onderdelen snel in huis zodat ik de boel op kan bouwen.
Vandaag een rondje over de Veluwe (woon in Putten) met de racer en ik zat stiekem alvast paadjes te spotten voor als de KM straks in de schuur staat.
Hopelijk heb ik het frame en alle onderdelen snel in huis zodat ik de boel op kan bouwen.