nieuwe tandem
Moderators:JJ, Beheerders
wie heeft er ervaringen met aanschaf tandem frames? Ik ben op zoek naar een frame voor een piloot van 1m90 en stoker van 1m60. Het liefst een met een inbouwbreedte van 135mm
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Re: nieuwe tandem
race of mountainbike?
Indien mountainbike: volgeveerd of hardtail?
Duratec kan een prima hardtail op maat voor je bouwen voor een mooie prijs.
Marzochi DJ met steekas en tandemkit er in.
Dikke wiels er onder,
200mm schijven,
verende zadelpen achterin en knallenmaar
en mag het écht sjiek moeten: Ventana bouwt fullies op maat.
Indien mountainbike: volgeveerd of hardtail?
Duratec kan een prima hardtail op maat voor je bouwen voor een mooie prijs.
Marzochi DJ met steekas en tandemkit er in.
Dikke wiels er onder,
200mm schijven,
verende zadelpen achterin en knallenmaar
en mag het écht sjiek moeten: Ventana bouwt fullies op maat.
Duratec ken ik maar die beginnen aan hun succes ten onder te gaan (met dank aan cannondale die gestopt zijn met hun race tandems). Ik vroeg mij dus af of ik een goede bouwer over het hoofd had gezien.
Een fully hoeft niet. Joleen durft toch niet over terrein heen waar je een fullie voor nodig hebt.
VV eigenlijk ook niet omdat de extra hoogte de stuureigenschappen vaak nadelig beïnvloed en een paar goede banden ook veel kunnen.
Een fully hoeft niet. Joleen durft toch niet over terrein heen waar je een fullie voor nodig hebt.
VV eigenlijk ook niet omdat de extra hoogte de stuureigenschappen vaak nadelig beïnvloed en een paar goede banden ook veel kunnen.
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
vv is geen probleem, als je maar een frame koopt dat daar op voorbereid is...
@ Duratec: zit wat in. Je moet goed scherp zijn, er wil wel eens wat misgaan.
@ Cannondale: Jan Mulder zei me dat Cannondale één jaar pauze heeft met de tandem,s, ivm productmigratie naar het verre oostuh...
Rudi heeft een http://www.pedalpower.de/produkte/tande ... .php?nr=23
En tot slot meer inspiratie hierzo: http://www.mtbtandems.com/ De site is crappy, maar up to date.
k wil het monster wel een keer komen besturen als het af is
@ Duratec: zit wat in. Je moet goed scherp zijn, er wil wel eens wat misgaan.
@ Cannondale: Jan Mulder zei me dat Cannondale één jaar pauze heeft met de tandem,s, ivm productmigratie naar het verre oostuh...
Rudi heeft een http://www.pedalpower.de/produkte/tande ... .php?nr=23
En tot slot meer inspiratie hierzo: http://www.mtbtandems.com/ De site is crappy, maar up to date.
k wil het monster wel een keer komen besturen als het af is

Cannondale heeft nog wel meer problemen: de inbouwbreedte is bij hun standaard 145mm wat goed is voor vakantie/toer rijders maar zeer onhandig voor wedstrijd rijders (of rijders met te veel troep in hun kelder).
Zowel C als C houden bij hun frame's geen rekening met de hogere inbouwlengtes van een DJ vork. Ben trouwens benieuwd naar de nieuwe Cannondales die migratie zou toch al een tijdje geleden moeten zijn.
Ben trouwens bang dat de cx tandem eerder klaar is dan de xc...
Zowel C als C houden bij hun frame's geen rekening met de hogere inbouwlengtes van een DJ vork. Ben trouwens benieuwd naar de nieuwe Cannondales die migratie zou toch al een tijdje geleden moeten zijn.
Ben trouwens bang dat de cx tandem eerder klaar is dan de xc...
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Cannondale in ieder geval. Die van ons is eigenlijk te hoog met de DJ. Daarom gaat er binnenkort (maar dat zeg ik al een jaar) een RockShox in. Ding ligt op zolder, meen een Argyle.De Lars Cuevas schreef:Wie?Adze schreef: Zowel C als C houden bij hun frame's geen rekening met de hogere inbouwlengtes van een DJ vork.
Die hogere bouw is voor ons gebruik misschien lastiger, maar met Adze's lengte en gebruik waarschijnlijk geen probleem.
Die 145mm is vooralsnog voor ons geen probleem. De verleiding om een Rohloff te gebruiken wordt daarmee weerstaan. De DT naaf is nog steeds de meest geschikte naaf.
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Re: nieuwe tandem
Kijk eens in de winkel van Bartacus, die heeft een eigen-merktandem met - als ik het goed heb - een Kinesisframe @135 mm. Santosframes (ook te koop bij het Duitse Velotraum) hebben een inbouwbreedte van 137,5 mm zodat je kunt kiezen tussen Rohloff en een 140 mm-derailleurnaaf. Wij hebben zelf een 140 mm CK-naaf in zo'n frame zitten, dat werkt prima.Adze schreef:wie heeft er ervaringen met aanschaf tandem frames? Ik ben op zoek naar een frame voor een piloot van 1m90 en stoker van 1m60. Het liefst een met een inbouwbreedte van 135mm
<nieuwsgierig>Wat wil er wel eens misgaan?<?nieuwsgierig>De Lars Cuevas schreef:@ Duratec: zit wat in. Je moet goed scherp zijn, er wil wel eens wat misgaan.
Heb ik ook gehoord. Aanvankelijk wilden de Verre Oostenaren helemaal stoppen met tandems, maar vermoedelijk hebben ze aangevoeld dat dat niet handig is.De Lars Cuevas schreef:@ Cannondale: Jan Mulder zei me dat Cannondale één jaar pauze heeft met de tandem,s, ivm productmigratie naar het verre oostuh...
Is ook in NL te koop, hoef je niet naar D.De Lars Cuevas schreef:Rudi heeft een http://www.pedalpower.de/produkte/tande ... .php?nr=23
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
onze Kinesis tandems van 135mm inbouwbreedte vorderen gestaag qua opbouw.
De racetandem krijgt over 2 weken de cranks, dan kunnen we de kettinglijn gaan bepalen. Wielen, sturen, shifter, etc is er allemaal al. Achterder is het ook wachten op. Vork wordt nu door Jan deJonckheere gemaakt naar eigen ontwerp van mij. Spannend dus, hoop deze tandem toch wel binnen een maand af te hebben. Dan opbouwen en kleur bepalen en de zaak laten spuiten etc.
Voor de MTBtandem heb ik gisteren een setje Bye Bye Gustav's besteld. Er dienen nog een setje dikke sterke wielen voor gebouwd te worden (steekas compatible), de vork moet geserviced worden, cranks moet ik nog een keer bij dubbelop ophalen, maar met deze tandem hebben we niet zo'n haast, we hebben tenslotte nog de MT3000 staan waarmee we ook prima kunnen offroaden. Alleen mag die straks van zijn/haar oude dag gaan genieten als vakantiefietstandem en gaan we de Kinesis als hardcore MTB tandem gebruiken.
@ Dubbelop, kom je nog eens langs in de hut? D'r staat toevallig nu een heeeeeeeele lange fiets klaar voor de verkoop!
De racetandem krijgt over 2 weken de cranks, dan kunnen we de kettinglijn gaan bepalen. Wielen, sturen, shifter, etc is er allemaal al. Achterder is het ook wachten op. Vork wordt nu door Jan deJonckheere gemaakt naar eigen ontwerp van mij. Spannend dus, hoop deze tandem toch wel binnen een maand af te hebben. Dan opbouwen en kleur bepalen en de zaak laten spuiten etc.
Voor de MTBtandem heb ik gisteren een setje Bye Bye Gustav's besteld. Er dienen nog een setje dikke sterke wielen voor gebouwd te worden (steekas compatible), de vork moet geserviced worden, cranks moet ik nog een keer bij dubbelop ophalen, maar met deze tandem hebben we niet zo'n haast, we hebben tenslotte nog de MT3000 staan waarmee we ook prima kunnen offroaden. Alleen mag die straks van zijn/haar oude dag gaan genieten als vakantiefietstandem en gaan we de Kinesis als hardcore MTB tandem gebruiken.
@ Dubbelop, kom je nog eens langs in de hut? D'r staat toevallig nu een heeeeeeeele lange fiets klaar voor de verkoop!
Ben vooralsnog niet in de buurt helaas. Voor de nieuwsgierigheid: wat is er 'eigen ontwerp' aan de vork die je bij DeJonckheere laat maken? Misschien een steekas in een vaste vork of zo?Tall Boy Bram schreef:Vork wordt nu door Jan deJonckheere gemaakt naar eigen ontwerp van mij.
[...]
@ Dubbelop, kom je nog eens langs in de hut? D'r staat toevallig nu een heeeeeeeele lange fiets klaar voor de verkoop!
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
tekening gemaakt hoe ik het wil hebben qua vorm en looks en diameter buis. Wilde een dikke vork maar met weinig ruimte rondom band zonder remnokken maar met schijfremnok voor 203mm's. Geen ATB vork waar een racefietswiel + band in verzuipt. (Dus dat je ziet dat er L+R plenty ruimte zichtbaar is. Wilde een strakke vork hebben. Beetje in lijn met de Salsa racevork voor schijfremmen. (maar die was niet tandemproof...)
TBB
TBB
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
26 wielen? Dat is een bijzondere fietsAdze schreef:De keuze is gemaakt: Het wordt een belg (Dejonckhere), ongeveerd en geschikt voor 26 en 28 wielen zodat hij ook voor vakantie/wegtochten geschikt is.

Iets serieuzer: als je spatborden wilt monteren zul je die bij het wisselen van de wielen vermoedelijk ook moeten wisselen. Trouwens: met de kwaliteit van de huidige 29"-wielen kun je je afvragen of je die 26"-optie nog wel nodig hebt. Waarom niet puur 29"?
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
oja, de onze staat ook al weer een tijdje online...

Dus...
Moet nog wel een definitief kleurtje krijgen. Voorvork is inmiddels ook al ingeruild voor een Santos tandemvork, alu poten met stalen stempijp. De vork die JdJ uit België voor ons gemaakt had heb ik afgekeurd voor gebruik. Die was niet recht en ook te iel qua patten. Santos had een betere vork. Plus dat ik daar ook een langere stempijp mee had zodat ik ook hoger kon zitten, nu wel een flink stuk te laag op de foto, leverde pijn in de onderrug op. We kunnen er wel serieus hard mee. 60 met allebei weinig puf in de benen is niet slecht...
TBB

Dus...
Moet nog wel een definitief kleurtje krijgen. Voorvork is inmiddels ook al ingeruild voor een Santos tandemvork, alu poten met stalen stempijp. De vork die JdJ uit België voor ons gemaakt had heb ik afgekeurd voor gebruik. Die was niet recht en ook te iel qua patten. Santos had een betere vork. Plus dat ik daar ook een langere stempijp mee had zodat ik ook hoger kon zitten, nu wel een flink stuk te laag op de foto, leverde pijn in de onderrug op. We kunnen er wel serieus hard mee. 60 met allebei weinig puf in de benen is niet slecht...
TBB
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Spatborden? Heb al een wasmachienedubbelop schreef: Iets serieuzer: als je spatborden wilt monteren zul je die bij het wisselen van de wielen vermoedelijk ook moeten wisselen. Trouwens: met de kwaliteit van de huidige 29"-wielen kun je je afvragen of je die 26"-optie nog wel nodig hebt. Waarom niet puur 29"?

ik ga niet voor 29" omdat ik dan weer een extra maat in huis heb. 26 en 28 vind ik eigenlijk wel voldoende. Ook is joleen niet zo groot, zeker in verhouding met een 29"wiel. Misschien dan maar een 69 model?
Op een tandem voor fietsvakanties en straatgebruik zou ik altijd spatborden willen hebben, maar dat is persoonlijk. En die extra maat valt mee: 29" is eigenlijk 700c, alleen heet het anders. Idworx noemt die wielen al 30" omdat een 700c-wiel met dikke band die buitendiameter heeft. Marketing is een vakAdze schreef:Spatborden? Heb al een wasmachienedubbelop schreef: Iets serieuzer: als je spatborden wilt monteren zul je die bij het wisselen van de wielen vermoedelijk ook moeten wisselen. Trouwens: met de kwaliteit van de huidige 29"-wielen kun je je afvragen of je die 26"-optie nog wel nodig hebt. Waarom niet puur 29"?
ik ga niet voor 29" omdat ik dan weer een extra maat in huis heb. 26 en 28 vind ik eigenlijk wel voldoende. Ook is joleen niet zo groot, zeker in verhouding met een 29"wiel. Misschien dan maar een 69 model?


Ik heb toch en ander beeld bij fietsvakaties; De fiets gaat mee de auto/vliegtuig in op weg naar de beste paadjes. Een tandem/MTB/racefiets is een hobby, geen vervoersmiddel.dubbelop schreef:Op een tandem voor fietsvakanties en straatgebruik zou ik altijd spatborden willen hebben, maar dat is persoonlijk. En die extra maat valt mee: 29" is eigenlijk 700c, alleen heet het anders. Idworx noemt die wielen al 30" omdat een 700c-wiel met dikke band die buitendiameter heeft. Marketing is een vakEn die 69 zou ik voor thuis bewaren
ps: 69 in braile verliest toch wat in de vertaling...
Zo zie je maar: fietsvakantie kan betekenen "met de fiets op vakantie" of "op vakantie met de fiets". Ieder zijn eigen invulling.Adze schreef:Ik heb toch en ander beeld bij fietsvakaties; De fiets gaat mee de auto/vliegtuig in op weg naar de beste paadjes. Een tandem/MTB/racefiets is een hobby, geen vervoersmiddel.
ps: 69 in braile verliest toch wat in de vertaling...
P.S. Braille heeft toch iets te maken met gevoelige vingers?
