
Codename "project SX" Update
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
Van het weekend ff met de Totem in de weer geweest en de eerste keer gespoten. Nu nog maar een keer schuren, want ik heb 'm met net even iets te grof schuurpapier geschuurd dus je ziet nu kleine krasjes. Komt wel goed. Verder ben ik nog een beetje met een speclist bezig geweest:
Stuur: Dartmoor Nitro 780 mm
Stem: Dartmoor Funky 40 mm
Headset: Dartmoor Charge/Moloko
Zadelpen: Nu nog Raceface, maar er moet iets volledig zwarts in
Zadel: Ben ik nog niet uit
Remmen: Formula The One Greg Minnaar Ltd Edition (als iemand iets zwarts heeft om hier tegen te ruilen laat het me even weten per PB)
Shifter: X9 (kijk nog naar de mogelijkheid om e.e.a. zwart te laten anodiseren)
Derrie: X0 met korte Carbon kooi (kijk nog naar de mogelijkheid om e.e.a. zwart te laten anodiseren)
Chainguide: Dartmoor Blade
Cranks: Shimano Hone
kettingblad: Dartmoor Sting
Naven: Halo of Dartmoor
Spaken: Dartmoor met blauwe spaaknippels
Velgen: Dartmoor Raider
Banden: Schwalbe Big Betty
Stuur: Dartmoor Nitro 780 mm
Stem: Dartmoor Funky 40 mm
Headset: Dartmoor Charge/Moloko
Zadelpen: Nu nog Raceface, maar er moet iets volledig zwarts in
Zadel: Ben ik nog niet uit
Remmen: Formula The One Greg Minnaar Ltd Edition (als iemand iets zwarts heeft om hier tegen te ruilen laat het me even weten per PB)
Shifter: X9 (kijk nog naar de mogelijkheid om e.e.a. zwart te laten anodiseren)
Derrie: X0 met korte Carbon kooi (kijk nog naar de mogelijkheid om e.e.a. zwart te laten anodiseren)
Chainguide: Dartmoor Blade
Cranks: Shimano Hone
kettingblad: Dartmoor Sting
Naven: Halo of Dartmoor
Spaken: Dartmoor met blauwe spaaknippels
Velgen: Dartmoor Raider
Banden: Schwalbe Big Betty
http://ilja.pinkbike.com/blog/Project-SX.html
Eerste laag verf!!!
De poedercoater was een nogal onzekere factor aangezien ik niet weet wanneer ik 'm terug zal hebben. Dat kan alsnog als dit niet blijkt te werken.
De eerste laag is een overspuitbare anti-steenslag verf. Ten eerste is heeft deze een goede hechting op alu en is een goede matte basislaag en uiteraard chipped de verf dan minder snel. Hier overheen komt een hitte bestendige lak die flink elastisch en krasvast is.


Eerste laag verf!!!
De poedercoater was een nogal onzekere factor aangezien ik niet weet wanneer ik 'm terug zal hebben. Dat kan alsnog als dit niet blijkt te werken.
De eerste laag is een overspuitbare anti-steenslag verf. Ten eerste is heeft deze een goede hechting op alu en is een goede matte basislaag en uiteraard chipped de verf dan minder snel. Hier overheen komt een hitte bestendige lak die flink elastisch en krasvast is.


Nou....
We gaan maar weer fijn helemaal opnieuw beginnen met die klotelak. De hittebestendige lak blijft zo zacht dat ik met monteren de ene na de andere beschadiging oploop. Met mijn nagel kan ik er een kras inzetten. Afbijten dus maar weer
Verdomme.....
We gaan maar weer fijn helemaal opnieuw beginnen met die klotelak. De hittebestendige lak blijft zo zacht dat ik met monteren de ene na de andere beschadiging oploop. Met mijn nagel kan ik er een kras inzetten. Afbijten dus maar weer

Verdomme.....

Laatst gewijzigd door sherlock op do apr 21, 2011 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Giant Anthem 3
- Berichten:1002
- Lid geworden op:ma sep 21, 2009 9:44 am
- Locatie:Nieuw Annerveen
- Contacteer:
Lak
Je had gewoon lekker de originele lak erop moeten laten zitten, dan had je maandag mee kunnen rijden 

Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race
Cube 29 AMS Race
- cyberhawk
- Berichten:3917
- Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
- Locatie:het leed dat dordrecht heet
- Contacteer:
aii dude .. dit was een optie van mij..sherlock schreef:Nou....
We gaan maar weer fijn helemaal opnieuw beginnen met die klotelak. De hittebestendige lak blijft zo zacht dat ik met monteren de ene na de andere beschadiging oploop. Met mijn nagel kan ik er een kras inzetten. Afbijten dus maar weer![]()
Verdomme.....

maar let wel de lak moet echt UITGEHARD zijn..? in de oven op 80 graden of in de volle zon laten bakken wat ik met mn ledalen heb gedaan..
de hittebestendige lak moet ook heet worden om hitte te kunnen weerstaan..
daarom had ik al gezegd dat je de kroon dan wel los moet hebben voor de oven,,. de zon is nou niet zo'n probleem...
- bulldogg73
- Berichten:219
- Lid geworden op:za feb 20, 2010 2:50 pm
- Locatie:Heerlen
Sherlock.
Als ik een tip mag geven betreffende het spuiten?
(Ik ga er dan wel van uit dat je het frame weer blank maakt, vetvrij etc.)
Spuit eerst een laag ets-primer voor de hechting op aluminium.
Zorg dat je de verf bij een verfspeciaalzaak koopt die zelf spuitbussen maakt en koop dan 2 komponenten (2k) verf.
Dit is wel iets duurder (15-20 euro per bus) maar hard dan ook volledig uit en blijft niet zacht zoals 1k verven. Let wel op deze is slechts heel beperkt houdbaar (1 week) daar deze in de bus door de verharder al uithard.
Als je meerdere lagen spuit, gebuik dan een scotchpad om de tussenlagen heel lichtjes op te ruwen voor de volgende laag en ontvet deze steeds weer.
Na de kleur, de fiets afspuiten met een 2k blanke lak, zijdeglans of hoogglans naar wens.
Ik heb dit zelf allemaal door schade en schande geleerd en ben zeker geen pro spuiter, maar met bovenstaande kan je zeker een goed resultaat boeken.
Nog een mooie SX erbij is altijd welkom toch?!
Als ik een tip mag geven betreffende het spuiten?
(Ik ga er dan wel van uit dat je het frame weer blank maakt, vetvrij etc.)
Spuit eerst een laag ets-primer voor de hechting op aluminium.
Zorg dat je de verf bij een verfspeciaalzaak koopt die zelf spuitbussen maakt en koop dan 2 komponenten (2k) verf.
Dit is wel iets duurder (15-20 euro per bus) maar hard dan ook volledig uit en blijft niet zacht zoals 1k verven. Let wel op deze is slechts heel beperkt houdbaar (1 week) daar deze in de bus door de verharder al uithard.
Als je meerdere lagen spuit, gebuik dan een scotchpad om de tussenlagen heel lichtjes op te ruwen voor de volgende laag en ontvet deze steeds weer.
Na de kleur, de fiets afspuiten met een 2k blanke lak, zijdeglans of hoogglans naar wens.
Ik heb dit zelf allemaal door schade en schande geleerd en ben zeker geen pro spuiter, maar met bovenstaande kan je zeker een goed resultaat boeken.
Nog een mooie SX erbij is altijd welkom toch?!

2013 Canyon Nerve AL 29
Scotschpad zou ik niet doen; waterproof 1200/1400 korrel schuurpapier tussen door!
En ontvetten tussendoor is niet nodig, als het maar stofvrij is
De laatse 3 regels ben ik het helemaal met je eens!
Sherlock; wat ik denk wat gebeurt is is dat je onderlaag "overspuitbare anti-steenslag verf" niet met de hittebestendige lak gemengd kan worden. Hierdoor kan je hittebestendige lak niet uitharden.
Wat ook kan is dat de "overspuitbare anti-steenslag verf" zacht blijft (is ook de bedoeling) en je hittebestendige lak hard wel uit en zal hierdoor sneller beschadigen (hard laagje op zachte ondergrond breekt sneller
).
Hou iig de moed erin, want de meesten hier (denk ik
) zouden nog niet eens aan zoiets beginnen
Succes!
En ontvetten tussendoor is niet nodig, als het maar stofvrij is

De laatse 3 regels ben ik het helemaal met je eens!

Sherlock; wat ik denk wat gebeurt is is dat je onderlaag "overspuitbare anti-steenslag verf" niet met de hittebestendige lak gemengd kan worden. Hierdoor kan je hittebestendige lak niet uitharden.
Wat ook kan is dat de "overspuitbare anti-steenslag verf" zacht blijft (is ook de bedoeling) en je hittebestendige lak hard wel uit en zal hierdoor sneller beschadigen (hard laagje op zachte ondergrond breekt sneller

Hou iig de moed erin, want de meesten hier (denk ik


Succes!