Met een fixed door de sneeuw naar werk.

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
MarkMeisner
Contacteer:
Met een fixed door de sneeuw naar werk.

Bericht door MarkMeisner » di apr 12, 2011 9:15 am

Is het te doen met een fixie met dikke banden (700x50), rijden in de sneeuw?

Ik wil een mooie woon-werk fiets maken die gewoon helemaal clean is. Internal cables zou perfect zijn met een geared hub maar is lastig om soepel te houden.

Enkele rit is 15km, fixed moet dat wel elke dag te doen zijn maar wil ook in de winter rijden, ik twijfel of fixed dan ook nog wel veilig is.

marten

Re: Met een fixed door de sneeuw naar werk.

Bericht door marten » di apr 12, 2011 11:05 am

MarkMeisner schreef:.. maar wil ook in de winter rijden, ik twijfel of fixed dan ook nog wel veilig is.
Waarom niet, met fixed heb je een uitstekend gevoel hoe glad de ondergrond is.

Verder is het vooral een bandenverhaal
/Marten

TIthomas

Bericht door TIthomas » di apr 12, 2011 11:10 am

rij hier woon werkverkeer op een Salsa el Mariachi met 's winters 42-16 en zomers 44-16 fixed verzet erop.
29'er wielen met Salsa semi 29'er velgen en hope naven, hierop liggen Marathon racer bandjes in 40mm. Voor een Avid BB7 rem, 17 graden stuurtje. Heerlijke fiets!

Al was het met verse sneeuw + ijzel soms wel beetje spannend en zwaar, merendeel van de sneeuwdagen toch wel op de fiets naar mijn werk gegaan.

Dus, mooi project, gewoon doen!

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di apr 12, 2011 11:28 am

Interessant, bedankt voor de reacties. Dat het uiteraard aan de banden ligt kon ik verwachten maar was benieuwd of het te doen was met remmen/grip. Een extra voorrem is ook wel aan te raden?

Ik zat te denken aan een On One Inbred 29" met een son naafdynamo voor, alfine 11 achter en een marybar. Voor en achter een setje bb7's maar dan zit ik weer met drie kabels en dat is nou wat ik niet wil :)

Fixed zou alweer twee kabels schelen, een voorrem zou dan blijven. Als ik dan ook de Son zou laten vallen kan ik kiezen voor een tita Van Nicolas frame, wat ook wel vet is.

Wat ook nog ern optie is alfine 11 met son naaf voor en enkel een bb7 voor. Dan heb ik nog maar twee kabels maar achter geen rem en dat lijkt me geen succes met sneeuw.

TIthomas

Bericht door TIthomas » di apr 12, 2011 11:31 am

Fixed met voorrem lijkt mij de optie! Een allfine 11 heb je in Nederland niet nodig (of je moet in Limburg wonen).
Eenmaal het goede verzet gekozen, dan wordt fixed nog een mooie manier van afwisselend trainen, met wind mee train je je souplesse en je basis uithoudingsvermogen terwijl je met windje tegen je beenspieren en je HR max. een boost geeft!

Gewoon Fixed doen, mocht het niet bevallen dan heb je alleen een achterwiel over. Allfine lijkt mij een veel grotere startinvestering...

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di apr 12, 2011 7:46 pm

Bedankt voor de tips, ik ga daar eens naar kijken en een mooi frame zoeken!

Deze is ook wel erg nice (frame is ver buiten mijn budget), geared hub achter en een schijf voor, kabels zijn bijna niet zichtbaar door weinig gebruik van buitenkabels maar is daardoor misschien wel meer onderhoudsgevoelig.

Afbeelding

http://www.flickr.com/photos/amarobikes ... 203020874/

Wellicht trek ik het wel met enkel een voorrem, die 10 dagen dat er sneeuw op de weg ligt zou ik dan met mijn stadsfiets (of auto) naar de zaak moeten rijden. Als ik er zo aan denk is het vreemd om concessies te doen voor 10 dagen op een heel jaar :)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di apr 12, 2011 8:04 pm

Afhankelijk vanje route als het echt glad is spikes monteren (nu vast bestellen ;) ), dan maakt het niet uit of je fixed of freewheel rijdt, of het werkt zit tussen je oren!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

marten

Bericht door marten » di apr 12, 2011 8:28 pm

MarkMeisner schreef:Bedankt voor de tips, ik ga daar eens naar kijken en een mooi frame zoeken!

Wellicht trek ik het wel met enkel een voorrem, die 10 dagen dat er sneeuw op de weg ligt zou ik dan met mijn stadsfiets (of auto) naar de zaak moeten rijden. Als ik er zo aan denk is het vreemd om concessies te doen voor 10 dagen op een heel jaar :)
problemen die je s'winters hebt zijn

kabels die vastvriezen, binnendoor het frame gaat daar echt niet helpen, maakt onderhoud alleen maar lastiger

spatborden die volgeplamuurd raken met modder en ijs. Kun je de fiets bij de kachtel zetten, maar dat geeft troep en dan vriezen je kabels weer vast ;)

freewheels die het niet meer doen: oplossing fiets niet met water afspuiten als het gaat vriezen ;)

In sneeuw kun je prima fietsen als er maar geen richels ijs onder liggen. Dan helpt alleen lage bandenspanning, spikes en brede banden. En zelf relaxed blijven en hard genoeg durven fietsen zodat je niet zoveel hoeft te slingeren om overeind te blijven
/Marten

ochikiro

Bericht door ochikiro » di apr 12, 2011 9:09 pm

Die Schiaffino, dat is heel geen sneeuwfiets. Dat is een hoogst illegale tijdstrandritfiets.

rinus

Bericht door rinus » di apr 12, 2011 10:04 pm

Ik zeg ... goed te doen !

Wat marten zegt is helemaal waar : Fixie is tractie, net als een spijker band ;)

Voor een spijker band en achter met een super moto vindt echt een aanbeveling.
Dacht vorig jaar een keertje op een ijzelstuk dat ik ingehaald werd door de achter band, :fear: maar fixie is echt traktie.

Rij met twee remmen, en kabels zitten nooit vast.
Dat van die spatborden is inderdaad knap irritant, voor al met sneeuw, moet je elke 4 a 5 km afstappen om je fiets een stukje achter uit te duwen om de sneeuw er uit te krijgen.
Maar als je echt fixed kan rijden kan je dat natuurlijk zonder af te stappen 8)

Bij een beperkt budget zeg ik een 26 inch on-one.
Heb je alle opties.
ooit allemaal op een 29er !

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » wo apr 13, 2011 4:04 am

Budget is ongeveer € 1500,- maar als ik er een maandje langer over zou doen tzt dan komt het ongeveer richting de € 1800,-

Zit nu naar een Niner sir 9 frame te kijken die ook wel heel erg mooi is in Gunsmoke, maar dan gaat gelijk een heel stuk van mijn budget aan diggelen :D

http://i17.photobucket.com/albums/b80/S ... G_1010.jpg

Ik steek liever iets meer geld in een wielsetje dan in het frame, in mijn ogen krijgen de wielen meer te verduren.

Plaats reactie