kwaliteitsverschil naven
Moderator:Beheerders
-
Beste allemaal,
ik ben toe aan een nieuw wielsetje en in mijn budget-vriendelijke hoekje is het Shimano wat de klok slaat. Het prijsverschil tussen deore, LX en XT is te verwaarlozen, maar van de XT hoor ik slechte verhalen. Is de rest dan nog slechter? Duurzaamheid is voor mij het belangrijkst.
Hoor graag! Vriendelijke groet, Paul
ik ben toe aan een nieuw wielsetje en in mijn budget-vriendelijke hoekje is het Shimano wat de klok slaat. Het prijsverschil tussen deore, LX en XT is te verwaarlozen, maar van de XT hoor ik slechte verhalen. Is de rest dan nog slechter? Duurzaamheid is voor mij het belangrijkst.
Hoor graag! Vriendelijke groet, Paul
- cyberhawk
- Contacteer:
als je duurzaam wil koop je geen shitmano.. met losse cups, cones en balletjes..
maar zoek je een fabrikant die de evolutie wel erkend en industrie lagers gebruikt..
geloof me : doorsnee shitmano lager en een no-name naaf zullen t zelfde zijn aldan niet goedkoper voor de no-name naaf denk ik nog ook.. !

maar zoek je een fabrikant die de evolutie wel erkend en industrie lagers gebruikt..

geloof me : doorsnee shitmano lager en een no-name naaf zullen t zelfde zijn aldan niet goedkoper voor de no-name naaf denk ik nog ook.. !
-
- Jean-Pierre
- cyberhawk
- Contacteer:
superstar heeft ook bijne de zelfde engagements als hope .. dus ja doen ,, alhoewel de achternaaf van hope nogal duur isTIthomas schreef:Hope is redelijk te betalen en super kwaliteit.
Superstar is goedkoop en naar mijn weten zeer veel waar voor je geld.
DT Swiss is ook top kwaliteit, wel duur naar mijn idee.
denk ik dat je met 170 euro standaard prijs heel chill en goedkoop uitbent met een wielset in de kleur die je wil van superstar,... ?
Hope achternaven duurcyberhawk schreef:superstar heeft ook bijne de zelfde engagements als hope .. dus ja doen ,, alhoewel de achternaaf van hope nogal duur isTIthomas schreef:Hope is redelijk te betalen en super kwaliteit.

- cyberhawk
- Contacteer:
nou 166 euro voor een naafje.. als hij al om shitmano vroeg wegens kosten !Trekrules schreef:Hope achternaven duurcyberhawk schreef:superstar heeft ook bijne de zelfde engagements als hope .. dus ja doen ,, alhoewel de achternaaf van hope nogal duur isTIthomas schreef:Hope is redelijk te betalen en super kwaliteit.
vind ik wel duur.. ?
maar er is nu de evo versie

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=60997
nieuw nieuw niew kopu kopu kopuh
toch zeg ik 170 euro voor een complete wielset(superstar) tegenovwer 166 euro voor een naaf.. ? zeg jij t maar..
- didadunlop
Nah de nieuwe XT (M775) is idd frut. De oudere serie is niks mis mee. Als je er mee om kunt gaan. Het is idd geen navenset die geschikt is voor meer als stevig XC werk.
Maar als je dat doet en de naven goed leert afstellen en onderhouden kan je er lang mee doen. Tevens zijn er nogal tegenstrijdige berichten over de mate waarin industrielagers(enkelrijige groefkogellagers) tegen zijdelingse belastingen kunnen. In auto's zitten niet voor niks tonlagers etc.
Ik rij ook met Hope en daar heb ik geen problemen mee. Wel al twee keer geklooi gehad met niet goede passingen (toleranties) van nieuwe lagers. Overigens goed en snel opgelost door Hope.
Qua prijs valt er niks af te dingen op shimano. Maar nadeel is dat het wat gevoeliger is voor onderhoud (je moet ze zelf afstellen). Als industrielagers kapot gaan moet je er nieuwe in persen. Het is dan maar de vraag of alle toleranties dan nog kloppen.
Maar als je dat doet en de naven goed leert afstellen en onderhouden kan je er lang mee doen. Tevens zijn er nogal tegenstrijdige berichten over de mate waarin industrielagers(enkelrijige groefkogellagers) tegen zijdelingse belastingen kunnen. In auto's zitten niet voor niks tonlagers etc.
Ik rij ook met Hope en daar heb ik geen problemen mee. Wel al twee keer geklooi gehad met niet goede passingen (toleranties) van nieuwe lagers. Overigens goed en snel opgelost door Hope.
Qua prijs valt er niks af te dingen op shimano. Maar nadeel is dat het wat gevoeliger is voor onderhoud (je moet ze zelf afstellen). Als industrielagers kapot gaan moet je er nieuwe in persen. Het is dan maar de vraag of alle toleranties dan nog kloppen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- cyberhawk
- Contacteer:
zeg er nou gewoon eerlijk bij dat na 6 modderritten de hele naaf uitelkaar moet .. alles schoonmaken nieuw vet erin.. afstellen idd van de lagers..de body en engagements zijn een deel en neit te servicen alleen te vervangen .. en als je dan er een jaar of 2 mee hebt gereden.. en je serviced ze, dan passen de nieuwe balletjes ook niet omdat de oude zijn ingesleten op de conus wat de naaf shell zelf is en is niet vervangbaar..didadunlop schreef:Nah de nieuwe XT (M775) is idd frut. De oudere serie is niks mis mee. Als je er mee om kunt gaan. Het is idd geen navenset die geschikt is voor meer als stevig XC werk.
en dan heb je t over toleranties van industrie lagers

- didadunlop
Nope niet waar. Ik ga uit van 1x per jaar met wekelijks rijden gehele jaar door. Ach en ingesleten. Het kan allemaal een hoop hebben hoor. Ook al zijn ze op elkaar ingesleten. Dat is het voordeel van cup en conus. Allemaal iets flexibeler. Ik rij ook met achteras en conussen in een voornaaf (fixie ombouw) en dat werkt gewoon. Als mensen gewoon regulier XC rijden dan valt er niks af te dingen op Shimano.cyberhawk schreef: zeg er nou gewoon eerlijk bij dat na 6 modderritten de hele naaf uitelkaar moet .. alles schoonmaken nieuw vet erin.. afstellen idd van de lagers..de body en engagements zijn een deel en neit te servicen alleen te vervangen .. en als je dan er een jaar of 2 mee hebt gereden.. en je serviced ze, dan passen de nieuwe balletjes ook niet omdat de oude zijn ingesleten op de conus wat de naaf shell zelf is en is niet vervangbaar..
en dan heb je t over toleranties van industrie lagersje moet ook niet voor 10 euro lagers halen ,. maar gewoon goeie SKF shit ofzo.. het enige wat ik wel kan zeggen tegen hope is dat de SS as niet helemaal onbreekbaar is
en superstar stalen assen hanteerd (ook alu) deze dus iets zwaarder zijn maar tegelijk sterker imo
Maar goed Niks mis met Hope. Voor die prijs. Superstart heb ik geen ervaringen mee. Maar zo'n beetje alle naven rond dat segment komen wsl uit een of twee fabrieken in taiwan (formula ofzo) . Dus dan maakt het merk ook niet meer uit. Hope is born and bred in de UK. Overigens vraag ik me af hoe die evo2 het doen. Naaldlagers zijn idd beter voor de freehub body. Maar gezien de kwaliteit van de afdichting vraag ik me af hoe lang ze goed blijven. Want Hope moet ook ieder jaar open om alle troep uit de pallen te halen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
Okee, bedankt weer allemaal. Tot nu toe doe ik het onderhoud aan m'n naven gewoon zelf (shimano) maar ik vind het een klereklus. Overigens ben ik niet zo'n veeleisende rijder, volgens mij zitten er nu alivio naven in mijn wielen en die hebben het een jaar of drie volgehouden met af en toe stellen.
Mijn budget ligt op een euro of 150. Voor dat geld kan ik een wielsetje met DT Swiss krijgen, met Extreme naven (huismerk Rose) of Mavic Crossrides, die ook industrielagers hebben (industrie- en cardridge lagers zijn neem ik aan het zelfde?)
Zou binnen deze keuze een merk de voorkeur moeten hebben? Of nog iets anders? Hope zal niet lukken voor dit budget. Heb een voorkeur voor bestellen in NL of bij Rose, vanwege geen creditcard en weinig geduld.
Mijn budget ligt op een euro of 150. Voor dat geld kan ik een wielsetje met DT Swiss krijgen, met Extreme naven (huismerk Rose) of Mavic Crossrides, die ook industrielagers hebben (industrie- en cardridge lagers zijn neem ik aan het zelfde?)
Zou binnen deze keuze een merk de voorkeur moeten hebben? Of nog iets anders? Hope zal niet lukken voor dit budget. Heb een voorkeur voor bestellen in NL of bij Rose, vanwege geen creditcard en weinig geduld.
- didadunlop
Ja industrie/cartride lagers zijn hetzelfde. Wel zijn er enorm veel verschillende soorten cartridgelagers. Maar in fietsen worden over het algemeen enkelrijige groefkogellagers toegepast.
En die rose naven zullen wsl gewoon formula naven zijn met een rose sticker erop. Wederom niks mis mee. Formula maakt enorm veel naven voor enorm veel fabrikanten en grote namen.
Ach en voorkeur. Als je toch bezig bent zou ik ekkes doorsparen voor Hope. Das wel een stapje omhoog hoor.
Of deze set:
http://www.bike-components.de/products/ ... satz-.html
Heb je nog 70 euri over voor andere leuke dingen.
En die rose naven zullen wsl gewoon formula naven zijn met een rose sticker erop. Wederom niks mis mee. Formula maakt enorm veel naven voor enorm veel fabrikanten en grote namen.
Ach en voorkeur. Als je toch bezig bent zou ik ekkes doorsparen voor Hope. Das wel een stapje omhoog hoor.
Of deze set:
http://www.bike-components.de/products/ ... satz-.html
Heb je nog 70 euri over voor andere leuke dingen.
-
-
Zeg heb jij al niet een hele tijd een setje crossride disc in de aanbieding?marten schreef:MAvic kan geen naven bouwenPaul Chris schreef:ik ga een mooi setje wielen met industrielagers vinden, bedankt! Zag bij bike-components een 2010 mavic setje voor 110 euro, of anders de Rose.

Maar even serieus: Probeer je de verwarring aan mijn kant te vergroten of maakt mavic echt slechte naven?
- cyberhawk
- Contacteer:
ik heb ook gehoord dat het beste wielsetjes zijn alleen de naven wat minder..
afgelopen jaren zijn ze wat beter..
meer voor racers.. 1 seizoen abuse en dan verkopen ,. wou eerst de zilveren editie van afgelopen jaar.. maar dat heb ik toch maar laten schieten,.
nu heeft een maatje van me ze liggen voor een project.. ik kijk eerst ff bij hem hoelang ze meegaan
afgelopen jaren zijn ze wat beter..
meer voor racers.. 1 seizoen abuse en dan verkopen ,. wou eerst de zilveren editie van afgelopen jaar.. maar dat heb ik toch maar laten schieten,.
nu heeft een maatje van me ze liggen voor een project.. ik kijk eerst ff bij hem hoelang ze meegaan

-
-