Kona Unit 2011 | 2 x 9 ervaringen gevraagd!?
Moderators:JJ, Beheerders
Dan zijn het waarschijnlijk heerlijke banden voor de droge lente en zomer dagen!!! En bevallen ze niet dan mogen ze keihard opgepomd hun dienst doen als weg bandjes!!
- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Hij is binnen, nu nog wachten op het achterpadje,
Voorlopgie specslist:
Frame Material Kona Cromoly Butted
Sizes , 22"
Fork P2 29er, Rockshox Reba RLT/Ti QR20
Crankarms FSA Comet / Truvativ Stylo
Chainrings 32T/Guard / 22/32/42
B/B FSA MegaExo
Pedals Crank Brothers Candy 3
Chain KMC Z610 /Sram
Freewheel Formula 18T / Sram PC-980
F/D X-9
R/D X-9
Shifters X-9
Brake Calipers Hayes Stroker Trail
Front Brake Rotor Hayes 185mm
Rear Brake Rotor Hayes 160mm
Brake Levers Hayes Stroker Trail
Headset Chris King
Handlebar Kona Energy
Stem Kona XC/Road
Seatpost Thomson Elite
Seat Clamp Kona SeatClamp
Grips ESI Grips
Saddle Fizik Alliant
Front Hub Hope Pro 2 Red QR20
Rear Hub Hope Pro 2
Spokes DT Swiss Comp
Rims ZTR Crest
Front Tire Maxxis Aspen
Rear Tire Maxxis Aspen
No Tubes
Paint Color White
Foto's komen nadat hij is omgebouwd
Rinse
Voorlopgie specslist:
Frame Material Kona Cromoly Butted
Sizes , 22"
Fork P2 29er, Rockshox Reba RLT/Ti QR20
Crankarms FSA Comet / Truvativ Stylo
Chainrings 32T/Guard / 22/32/42
B/B FSA MegaExo
Pedals Crank Brothers Candy 3
Chain KMC Z610 /Sram
Freewheel Formula 18T / Sram PC-980
F/D X-9
R/D X-9
Shifters X-9
Brake Calipers Hayes Stroker Trail
Front Brake Rotor Hayes 185mm
Rear Brake Rotor Hayes 160mm
Brake Levers Hayes Stroker Trail
Headset Chris King
Handlebar Kona Energy
Stem Kona XC/Road
Seatpost Thomson Elite
Seat Clamp Kona SeatClamp
Grips ESI Grips
Saddle Fizik Alliant
Front Hub Hope Pro 2 Red QR20
Rear Hub Hope Pro 2
Spokes DT Swiss Comp
Rims ZTR Crest
Front Tire Maxxis Aspen
Rear Tire Maxxis Aspen
No Tubes
Paint Color White
Foto's komen nadat hij is omgebouwd

Rinse
Whoop Whoop!
- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat je kleinste verzet het meest kritisch is, als je in Ardennen of Alpen achtig terrein wil rijden. Let daarop bij je keuze van tandwielen. Bij 9-speed is zonder trucage een 34 je grootste kransje achter, dus alle reden om voorop niet te groot te gaan.
Dus eerder 36-24 voor, ipv 39-26. Kleiner dan 24 zou ik niet gaan, omdat dat ten koste gaat van het schakelen voor. Dat is bij 36-22 een te grote sprong. Laat geen prutser je anders vertellen
. Je wil niet dat je ketting op je BB shell ligt bij typische 'Ardennen marathon'- 90 graden bocht van afdaling naar steile klim.
Kleiner dan 36 voor zou ik ook niet gaan. Met 36-11 heb je zelfs genoeg om in vlakke NL wedstrijden je bij de start vooraan te mengen, is mijn ervaring. Zou je kleiner gaan, dan gaat het denk ik te veel ten koste van je snelheid in bijtrap afdalingen.
Even rekenen aan de versnellingen, voor de 26" - 29" vergelijking (@100rpm):
* 26 inch, 22-32 is 1.4 m vooruitgang.
* 29 inch, 22-32 is 1.6 m vooruitgang. Dat is hetzelfde als 22-28 rijden op 26".
* 29 inch, 24-34 is eveneens 1.6m vooruitgang.
* 29 inch, 26-34 is 1.8m vooruitgang. Dat is net iets lichter dan 22-24 op 26".
Mocht je toch 10-speed gaan, of een 36 aan een cassette flanst:
* 29 inch, 26-36 is 1.7m vooruitgang.
Aan jou de inschatting wat je kan hebben, maar als je geen obsessieve stoemper bent en graag tractie houdt op idioot steile, losse Ardennen klimmen, dan zou ik niet te zwaar gaan.
<Met dank aan wijlen Sheldon B http://sheldonbrown.com/gears/>
Dus eerder 36-24 voor, ipv 39-26. Kleiner dan 24 zou ik niet gaan, omdat dat ten koste gaat van het schakelen voor. Dat is bij 36-22 een te grote sprong. Laat geen prutser je anders vertellen

Kleiner dan 36 voor zou ik ook niet gaan. Met 36-11 heb je zelfs genoeg om in vlakke NL wedstrijden je bij de start vooraan te mengen, is mijn ervaring. Zou je kleiner gaan, dan gaat het denk ik te veel ten koste van je snelheid in bijtrap afdalingen.
Even rekenen aan de versnellingen, voor de 26" - 29" vergelijking (@100rpm):
* 26 inch, 22-32 is 1.4 m vooruitgang.
* 29 inch, 22-32 is 1.6 m vooruitgang. Dat is hetzelfde als 22-28 rijden op 26".
* 29 inch, 24-34 is eveneens 1.6m vooruitgang.
* 29 inch, 26-34 is 1.8m vooruitgang. Dat is net iets lichter dan 22-24 op 26".
Mocht je toch 10-speed gaan, of een 36 aan een cassette flanst:
* 29 inch, 26-36 is 1.7m vooruitgang.
Aan jou de inschatting wat je kan hebben, maar als je geen obsessieve stoemper bent en graag tractie houdt op idioot steile, losse Ardennen klimmen, dan zou ik niet te zwaar gaan.
<Met dank aan wijlen Sheldon B http://sheldonbrown.com/gears/>
Laatst gewijzigd door JeroenK op ma apr 04, 2011 1:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Thanks.JJ schreef:Die kan zo in de FAQ!
![]()
JJ
Overigens is er wel een Shimano 9-speed cassette met een 36, maar dat is een baksteen en die heeft geen 11, waardoor je zwaarste versnelling ineens een stukje lichter wordt.
Voordat de obese fiets-bezitters (*) hier in opstand komen en hele betogen schrijven over de relativiteit van gewicht: Rinse riep net privé triomfantelijk het gewicht van z'n Kona en hoe dat nog zo beperkt was gebleven ondanks een 2,5kg frame. Ik vermoed dat ie het dus wel belangrijk vind

(*) Kies zelf of 'obees' over de fiets of de bezitter gaat.
Vooruitgang
, die hou ik erin, veel mooier dan het Engelse "gearinches"
Ik was hier ook erg mee bezig toen ik van 26" naar mijn eerste 29er ging. Ik had al voor het frame binnen was een setje 20-30-40 op een ouder Compact Drive crankstel klaar liggen. Dat was om de 10% extra "vooruitgang" te compenseren.
Wat blijkt, ik rijd met de 29er ook 22-32-44 en "gewoon" 10% harder ......
Al moet ik zegge dat de 11t niet echt slijt
Op de Curtlo 29er SS zit een 38t voor, en daar heb ik nu een 11-36 bij om 1x10 te proberen in NL. Ik reed altijd met de volle versnellingsbak, maar het is eigenlijk zinvoller om je bike op te bouwen voor de NL, en dan te verbouwen voor een speciaal weekeinde.
Enjoy!!

Ik was hier ook erg mee bezig toen ik van 26" naar mijn eerste 29er ging. Ik had al voor het frame binnen was een setje 20-30-40 op een ouder Compact Drive crankstel klaar liggen. Dat was om de 10% extra "vooruitgang" te compenseren.
Wat blijkt, ik rijd met de 29er ook 22-32-44 en "gewoon" 10% harder ......
Al moet ik zegge dat de 11t niet echt slijt

Op de Curtlo 29er SS zit een 38t voor, en daar heb ik nu een 11-36 bij om 1x10 te proberen in NL. Ik reed altijd met de volle versnellingsbak, maar het is eigenlijk zinvoller om je bike op te bouwen voor de NL, en dan te verbouwen voor een speciaal weekeinde.
Enjoy!!
Common sense was never common
- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Ik ben ook van plan een Kona unit aan te schaffen. maar ik heb geen idee welke maat MTB ik zou moeten hebben. ik ben 1,89m en rij op een 58cm racefiets fiets. Ivm Slooping en inch maat voering op de kona site weet ik niet goed welke maat ik moet nemen. kan iemand mij hierbij helpen?
h
h
TEAM REALENGER.