Hoi, ik ben er nog hoor. Had wat andere druktes.
@Loeky: de chainstay is 443mm, ik had 'm vergeten. Hij is gemeten zonder sag. Hij wordt maximaal 456mm, dat is als de vork 112mm is ingeveerd
@willem12: het zwaartepunt van de fiets ligt op 651mm voor de achteras en 583mm boven het grondvlak. Ik ben aan het uitdokteren waar alle zwaartepunten van de diverse lichaamsdelen van de mens zitten. Ik denk dat ik qua zwaartepunt van het geheel niet uit de toon zal vallen met andere fietsen kijkend naar de wielbasis en crankpositie. Die bepalen uiteindelijk waar je je gewicht kan plaatsen.
Van drie fietsen resp. wielbasis, chainstay, toptube:
Iron Horse Sunday 1149, 438, 572
Nicolai Ion 1175, 433, 568
Orange 224 1186-1206, 453, 579-599
Phlegmer 1180, 433, 573
Ik denk dat ik toch best wel in de buurt van gangbaar materiaal zit behalve dan idd de balhoofdhoek die ik dus zo gekozen heb ivm de naloop en offset van de voorvork.
Ik ben van de week ook bezig geweest om te bepalen hoeveel vermogen er verloren zou gaan in de demping van mijn fiets met deze single pivot geometrie. Ik kwam uit op een waarde, afhankelijk van de demping, op1-2 Watt. Ik wil de berekening wel posten zodra ik weet hoe ik ergens zelf een pdf-je kan plaatsen want ik zou graag weten of ik het wel goed gedaan heb. Érg veel kan ik er niet naast zitten want ik heb een aardig artikel gevonden over het trapverlies van een full suspension fiets:
http://courses.k-state.edu/fall2005/KIN ... resart.pdf wat ook op die orde van grootte uitkomt. In dit artikel had het proefkonijn een vermogen van 250W, dan hebben we het dus over een verlies van nog geen procent. Ik vraag me af hoeveel voordeel een vpp systeem hier kan leveren.
Once something is approved by the government, it's no longer immoral.