De adapter die 'Trekrules' laat zien heb ik ooit op mijn DH fiets gehad omdat daar een speciale achterrem met afwijkende bevestigingsmaat voor was. Je klemt de adapter met 4 schroeven op het frame en vervolgens zit de quick-release van je achterwiel er nog doorheen.
Mocht je dus geen QR (10mm) hebben maar een dikkere as, dan weet ik niet of je deze adapter kunt gebruiken.
Je moet bij het verwijderen van je achterwiel sowieso altijd de quick-release helemaal verwijderen. En houd er rekening mee dat de lak onder de adapter het niet gaat overleven.
Daarnaast ondervond ik het probleem dat als je remt bij het achteruit rollen van de fiets, de adapter naar achteren kantelt. Dat heb ik toen opgelost met een extra beugeltje die ik kon bevestigen aan de originele bevestigingspunten van de schijfrem.
Het is dus wel een 'houtje-touwtje' systeem wat wellicht niet op ieder frame past. In mijn geval werkte het prima en als je geen andere mogelijkheid kunt vinden is dit wellicht het proberen waard. Er zijn in ieder geval ook nog mogelijkheden om de adapter passend te maken.