Wat is er gebeurd met "de echte bikers" ?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

SITH
Wat is er gebeurd met "de echte bikers" ?

Bericht door SITH » za mar 12, 2011 7:56 pm

Tegenwoordig is "mountainbiken" gewoon veldrijden geworden en de spirit van de mountainbike als ontdekkings voertuig is niet meer.

Als ik een rondje op zaterdag door de Gelderse bossen ga rijden dan kom ik alleen 40/50ers tegen met een te dik lijf in een te strak pakje. Dit soort stapt bij elke wortel
van zijn fiets en vermijd elk uitdagend obstakel wat men tegenkomt.

Ondertussen zitten ze mij scheef aan te kijken als ik in m'n cargo pants en gewone T'shirt me in deze bossen bevind. Je ziet ze denken "dat is geen echte fietser". Het al wel aan mij liggen maar ik vind het wel jammer dat het deze kant op is gegaan.

Het is een volkssport geworden.

Maargoed, ondertussen heb ik wel een leuke heuvel gevonden waar ik lekker ben gaan graven en er een leuk uitdagend parcourtje heb weten te realiseren. De hedendaagse mentaliteit van de rijders heeft dan wel het voordeel dat mijn bouwsel mooi en ongeroerd blijft.

Ik ben benieuwd hoe mede forumers hier over denken.

Erikje

Re: Wat is er gebeurd met "de echte bikers" ?

Bericht door Erikje » za mar 12, 2011 9:04 pm

SITH schreef: Als ik een rondje op zaterdag door de Gelderse bossen ga rijden dan kom ik alleen 40/50ers tegen met een te dik lijf in een te strak pakje. Dit soort stapt bij elke wortel
van zijn fiets en vermijd elk uitdagend obstakel wat men tegenkomt.

Ondertussen zitten ze mij scheef aan te kijken als ik in m'n cargo pants en gewone T'shirt me in deze bossen bevind. Je ziet ze denken "dat is geen echte fietser". Het al wel aan mij liggen maar ik vind het wel jammer dat het deze kant op is gegaan.
Je doet in je 2e alinea hetzelfde als de mensen die jij beschrijft in de 3e alinea.... :arms:

mool

Bericht door mool » za mar 12, 2011 9:18 pm

Het is maar net waar je je druk om maakt. Laat mensen lekker lol hebben, dik/dun, oud/jong, boomstronk/geen boomstronk, WHO CARES?!

Ruff Ryder

Bericht door Ruff Ryder » za mar 12, 2011 9:20 pm

Aaah Erikje is er ook nog!!

Anyway, een aantal jaar geleden kon je nog amper vette bikespullen kopen, slechts een aantal winkels die wat speciaals verkochten en alles hardstikke duur.
Nu het meer een 'volkssport' is geworden, is het materiaal ook beter verkrijgbaar en een stuk goedkoper!

Erikje

Bericht door Erikje » za mar 12, 2011 9:21 pm

Ruff Ryder schreef:Aaah Erikje is er ook nog!!
Jazeker, tegenwoordig wél in de 40, té dik en met spannende strakke spandex.... 8)

Ruff Ryder

Bericht door Ruff Ryder » za mar 12, 2011 9:32 pm

Erikje schreef:
Ruff Ryder schreef:Aaah Erikje is er ook nog!!
Jazeker, tegenwoordig wél in de 40, té dik en met spannende strakke spandex.... 8)
Ik vertel nog wel eens het verhaal over jou, dat je mn poen ging halen bij zo'n gozer die de boel aan het flessen was....

Respect! :arms:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za mar 12, 2011 9:58 pm

ga eens mee buffelen. doen we af en toe, kom je de leukste dingen tegen, buiten de 'gebaande' paden.

jj
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Erikje

Bericht door Erikje » za mar 12, 2011 10:05 pm

En die Buffels zijn bijna allemaal over de 40 en zéker te dik..... :lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za mar 12, 2011 10:12 pm

je kijkt teveel in de spiegel jochie... Ga eens mee, we wachten onderweg wel, durf te rijden :-)

JJ

Erikje

Bericht door Erikje » za mar 12, 2011 10:22 pm

JJ schreef:je kijkt teveel in de spiegel jochie... Ga eens mee, we wachten onderweg wel, durf te rijden :-)

JJ
Jochie? Ik ben ouder dan jij..... en zwaarder. Gravelrit zou m weer eens moeten worden.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za mar 12, 2011 11:17 pm

goed! Zie ik je dan, gezellig.

Jochie ja, je bent toch Erik-je?

JJ

Ruff Ryder

Bericht door Ruff Ryder » zo mar 13, 2011 9:09 am

JJ schreef:goed! Zie ik je dan, gezellig.

Jochie ja, je bent toch Erik-je?

JJ

:no:

SITH

Bericht door SITH » zo mar 13, 2011 5:27 pm

Ok, there go's the topic.

Ruff Ryder

Bericht door Ruff Ryder » zo mar 13, 2011 6:31 pm

Trouwens, die 40/50 igers zijn de echte bikers... 10 jaar terug waren het namelijk nog 30/40 igers... :lol:

SITH

Bericht door SITH » zo mar 13, 2011 6:45 pm

Nou volgens mij zijn het de 30,40ers. Als we uit gaan van dat de eerste echte MTB's eind jaren 80 naar Nederland kwamen.

Gran Torino
Contacteer:

Bericht door Gran Torino » zo mar 13, 2011 7:09 pm

Ik ben het met de opener van dit topic wel eens, ik ben namelijk 1 van die bierbuikende 40+ ers die in het bos rijd. Maar niet zoals 15 jaar geleden met een hardtail met zijn 6 en op max speed door t bos raggen, en in de weekend en vakanties met langere veerwegen naar beneden stortend.

Nu met vriendin in idd cargopants en t shirt gewoonweg omdat het lekker zit, en omdat wij gewoon genieten van het in de natuur spelen op je hightech speeltje. Recreërend fietsen dus. En in de vakantie de alpen in om dan heerlijk lange tochten met dito afdalingen te doen. En ja voor die zwartkijkers hier ik KLIM goed met mijn KHS Fetish... Om daarna heel wat high tec air suspended fietsjes door dat tientonner gewicht en dito vering lekker in te halen...

Ik weet dat hier echt alle soorten bikers zitten , ik heb ontzag voor de nieuwe generatie en hun tricks &stuff. Door lef en ander materiaal worden nu stunts gedaan die vroeger echt niet denkbaar waren.

Groot voordeel nu is de verkrijgbaarheid van spulletjes, het duurdere mountainbiken ( lees instelbare demping en vering, lichte producten enzo) is nu voor elke jan modaal te betalen. Hierdoor zijn de toen elite sporten als Downhill normaal geworden in de wereld van het mountainbiken.

Toen ik jonger was gaf ik idioot veel geld uit ( omdat alles veel minder verkrijgbaar en veel duurder was) aan die nieuwe rare Amerikaanse hobby.
IK hoop dat iedereen op dit forum elkaar respecteert omdat we allemaal gek zijn van die dikke banden fietsjes ongeacht je persoonlijke interesse in de differentiatie van deze sport..

SITH

Bericht door SITH » zo mar 13, 2011 7:21 pm

Mooi pleidooi, Torino. Ik vind inderdaad dat er weer meer aandacht mag komen voor het recreatieve aspect van de sport. Komen waar je anders niet komt, zien wat je anders niet ziet. (wat ik er ook mee mag bedoelen, haha)
Enuh, ik weet niet waar jullie de spulletjes kopen maar ik vind de "nieuwe" spullen van tegenwoordig anders niet goedkoper dan vroeger hoor. Als je tegenwoordig een goede AM fiets wil hebben dan leg je zo 3500 euro neer. Maar dan is hij wel 10kg lichter dan 10 jaar geleden ;)

Sneeck

Bericht door Sneeck » zo mar 13, 2011 9:23 pm

Wat mij vooral opvalt is dat 9/10 bikers niet eens hoi terug zegt, althans op een rondje lage vuursche vandaag. Net alsof ze je of niet durven aan te kijken of dwars door je heen kijken en door stoempen om hun oh-zo belangrijke ronde tijd te verbeteren. Mag dan wel 24 jaar zijn maar sinds de 7 jaar dat ik nu bike vind ik het wel gemoedelijk om elkaar te groeten.

Voor de rest lekker relaxt voor de fun rijden en de leuke technische stukjes pakken :evil:

SITH

Bericht door SITH » ma mar 14, 2011 8:38 am

Daar heb je inderdaad ook weer zo'n goed punt. De mentaliteit van de "nieuwe rijders" is ook bar slecht. ik blijf gewoon stug volhouden om bikers gewoon te groeten die ik tegen kom maar zelden krijg je een groet terug. Dus het ligt niet aan je jonge leeftijd hoor, ik als 35er word net zo minachtend aangekeken als elk ander. Ik kan de tijd nog heugen dat als je een mede biker trof dat je vaak aan de praat raakten over de sport.

Maar goed, ik moet maar gewoon me eigen ding doen en geen gezelligheid verwachten want dit is er gewoon niet meer, lang leven de vooruitgang zullen we maar zeggen. Ieder voor zich.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 14, 2011 9:29 am

Ik maakte geen grapje toen ik zei dat je dan een keer mee moet gaan buffelen. Hier het idee:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=45489

Doen we juist om met een groepje bikers een mooie tocht te fietsen, nieuwe paden te ontdekken en samen lol te hebben. Samen uit, samen thuis. Basis conditie vereist, af en toe een stukje klunen door een weiland oid niet uitgesloten. Gewoon een dagje lol dus.

En de leeftijd varieerd, de laatste keren van 30-50 denk ik (lijkt me ook niet erg belangrijk...).

Of kom een keer naar een Singlespeed meeting, NK, EK of WK, daar zul je de sfeer zoals jullie die van vroeger menen te herinneren nog terug zien en voelen.

JJ

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » ma mar 14, 2011 12:27 pm

SITH schreef:Daar heb je inderdaad ook weer zo'n goed punt. De mentaliteit van de "nieuwe rijders" is ook bar slecht. ik blijf gewoon stug volhouden om bikers gewoon te groeten die ik tegen kom maar zelden krijg je een groet terug. Dus het ligt niet aan je jonge leeftijd hoor, ik als 35er word net zo minachtend aangekeken als elk ander. Ik kan de tijd nog heugen dat als je een mede biker trof dat je vaak aan de praat raakten over de sport.

Maar goed, ik moet maar gewoon me eigen ding doen en geen gezelligheid verwachten want dit is er gewoon niet meer, lang leven de vooruitgang zullen we maar zeggen. Ieder voor zich.
Ik denk dat er degelijk nog wel gezelligheid is onder de mountainbikers. Volgens mij zit er sowieso een verschil in wat je doet. Als je kijkt naar DH, Dirt etc etc doen de meeste dat echt als hun sport. Ik merk ook dat hier altijd (ten minste vind ik ) iedereen elkaar wel groet, helpt en steunt waar nodig is. Daar en tegen heb je bij XC ook veel bikers die dat maar gewoon doen om een rondje te rijden als sport erbij waarbij ik dan altijd meteen denk aan schaatsers haha maar dat zal wel aan mij liggen. Voor mijn gevoel groeten de bikers elkaar wel die biken uit passie. Ik kan der naast zitten maar voor mijn gevoel werkt het zo een beetje :D haha

Groetjes
Specialized Demo 8 2011

SITH

Bericht door SITH » ma mar 14, 2011 6:18 pm

Ik denk dat het inderdaad ligt aan de discipline, want de DH,Dirt en AM rijders die vind ik over het algemeen erg aardig en behulpzaam, al kom je deze zelden tegen hier in het bos. Mijn "matige" ervaringen zijn voornamelijk met de "superhelden", hiermee bedoel ik de mannen/vrouwen met de super lichte fietsjes en de superhelden pakjes aan. Wat ik me trouwens wel afvraag, waarom deze heren en dames een helm dragen ;) .

Dan nog even over de "buffeltocht", ik kan die afstanden niet aan hoor. Ik ben niet zo'n lange afstand rijder. Maar die SS meetings/tochten en wedstrijden spreekt me wel aan. Het is toch een ander volk.

ochikiro

Bericht door ochikiro » ma mar 14, 2011 6:27 pm

Eikels vindt je in elk bos.

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » ma mar 14, 2011 7:28 pm

ochikiro schreef:Eikels vindt je in elk bos.
:happy:

Pino

Bericht door Pino » ma mar 14, 2011 8:37 pm

ochikiro schreef:Eikels vindt je in elk bos.
Graag bron vermelden.

Plaats reactie