kona "brake jacks"
Moderator:Beheerders
ik ben de laatste tijd opzoek naar een niet al te dure freeride fiets. n kona stinky leek me wel wat maar naar een beetje research te hebben gedaan op internet zeggen de mensen dat die dingen vaak last hebben van brake jacks. klopt dit?
(ps ik weet niet of ik in het goede gedeelte van het forum zit)
Re: kona "brake jacks"
Volgens mij heet het brake "jack(ing)" en niet "brake jacks"Axel D schreef:ik ben de laatste tijd opzoek naar een niet al te dure freeride fiets. n kona stinky leek me wel wat maar naar een beetje research te hebben gedaan op internet zeggen de mensen dat die dingen vaak last hebben van brake jacks. klopt dit?

Hier een voorbeeld; http://www.youtube.com/watch?v=GGznEH-Atb0
En als je goed gelezen had had je inderdaad allang kunnen weten wat Trizz aangeeft;
http://www.pinkbike.com/news/Kona-Brake ... -2007.html
Dus ben je bang voor brake jacking van je bike zoek dan een kona met het D.O.P.E. systeem geinstalleerd.

Maar ben eens eerlijk; ga je dat merken waar jij de bike voor gaat gebruiken

Veel mensen zullen het effect niet eens merken tot ze met een dope of soortgelijk systeem hebben gereden. Als je frame een optie heeft voor een dope systeem zou ik het er sws op monteren.(baal er van dat mijn Scythe geen floating rem heeft wat dat betreft, ik merk het effect zeker maar dan moet je vooral downhill rijden)
Maar ben eens eerlijk; ga je dat merken waar jij de bike voor gaat gebruikenAxel D schreef:heel erg bedankt allemaal
maar is zo'n dope systeem dan nodig als je vooral op de filthy trails gaat rijden en 1x per jaar naar een (groter) bikepark gaat?

Huur eens een kona mét en zonder D.O.P.E. dan weet je het

- Gran Torino
- Contacteer:
Uhm het is brake squat en dat is weer bijna zoiets als brake jack, het is gewoon een onoverkomelijk iets dat bij alle geveerde fietsen gebeurt. Zeg nou eerlijk heb jij ooit maar dan ook ooit nadelige gevolgen van gehad? Ik denk dat deze term in de fietssport pas 5 jaar bestaat omdat iemand dat opmerkte, en ze idd bij sommige wedstrijd DH fietsen een floating diskbrake systeem hebben bedacht.
Ik denk dat brake squat of brake jacking enkel bij de echt prof DH bikers iets uit zal maken, een paar tienden van een seconde ofzo in een afdaling...
Bij Off road motoren en vrijwel alle auto's werkt de remmerij al decennia op deze manier.. Is dus helemaal niets nieuws onder de zon.
Ik denk dat brake squat of brake jacking enkel bij de echt prof DH bikers iets uit zal maken, een paar tienden van een seconde ofzo in een afdaling...
Bij Off road motoren en vrijwel alle auto's werkt de remmerij al decennia op deze manier.. Is dus helemaal niets nieuws onder de zon.
Laatst gewijzigd door Gran Torino op di mar 01, 2011 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Giant Anthem 3
- Contacteer:
Wie zegt dat het iets uitmaakt voor je rijtijd in dit topic? Waar ik me aan erger is dat de vering achter niet meer normaal vertrouwd aanvoelt tijdens hard remmen in lastige stukken, als je dit effect weg kan nemen/ verminderen met een floating rem kom maar op
Overgens goed voorbeeld, motoren en auto's wegen maar een paar kilo meer dan ons alu colablikje

Overgens goed voorbeeld, motoren en auto's wegen maar een paar kilo meer dan ons alu colablikje

- Gran Torino
- Contacteer:
Ik wilde alleen maar uitleggen dat er 5 jaar geleden niemand last had van dit zeer vervelende fenomeen waar ALLE geveerde fietsen al 20 jaar last van hebben, dat een floating disk niet werkt zeg ik ook niet, alleen had en heeft niemand er echt last van, het is gewoon weer het zoveelste gehypte gimmick om een product opnieuw te verkopen, die dingen bestaan al ruim 20 jaar voor de DH fiets..... Zie bijvoorbeeld de Lawill DH 8 die had ook al een floating brake systeem..Sneeck schreef:Wie zegt dat het iets uitmaakt voor je rijtijd in dit topic? Waar ik me aan erger is dat de vering achter niet meer normaal vertrouwd aanvoelt tijdens hard remmen in lastige stukken, als je dit effect weg kan nemen/ verminderen met een floating rem kom maar op![]()
Kan iemand de luchtgeschakelde airlines DH groep van Shimano bijvoorbeeld nog herrinneren? Another dead gimmick...
-
Ik heb op een kona stinky gereden met en zonder DOPE en dat is toch zeeeeeer duidelijk merkbaar.
Brake-jack is niet zomaar een gimmick.. Het verstijven van de vering onder krachtig remmen lijkt me toch een vrij substantieel issue op een dh-bike. Natuurlijk kun je dit voorkomen door de juiste lijnen te rijden en op de juiste momenten te remmen, maar als je 8 uur op de fiets zit in brakebumpbonanza les-gets oid ben je blij dat je vering toch nog een beetje blijft werken. En waarom zijn er dan zoveel veersystemen die erop uit zijn om o.a. brakejack te voorkomen? BV: VPP, DW-link en zon beetje alles waar David Weagle een patent op heeft?
En 20 jaar geleden was het er ook ja, maar ik mag toch hopen dat de techniek toch een beetje vooruit is gegaan! Een huidig floating brake systeem is toch wel wat verder in zijn ontwikkeling.
Brake-jack is niet zomaar een gimmick.. Het verstijven van de vering onder krachtig remmen lijkt me toch een vrij substantieel issue op een dh-bike. Natuurlijk kun je dit voorkomen door de juiste lijnen te rijden en op de juiste momenten te remmen, maar als je 8 uur op de fiets zit in brakebumpbonanza les-gets oid ben je blij dat je vering toch nog een beetje blijft werken. En waarom zijn er dan zoveel veersystemen die erop uit zijn om o.a. brakejack te voorkomen? BV: VPP, DW-link en zon beetje alles waar David Weagle een patent op heeft?
En 20 jaar geleden was het er ook ja, maar ik mag toch hopen dat de techniek toch een beetje vooruit is gegaan! Een huidig floating brake systeem is toch wel wat verder in zijn ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door maarten.verhoeven op di mar 01, 2011 7:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Gran Torino
- Contacteer:
Volgens mij is de grote kracht van Downhill nog steeds wat jij al aangeeft, de ideale lijnen van het parcours te volgen. En deze voor een wedstrijd een paar keer te lopen. Hierbij ga je al bedenken waar je eventueel helaas even moet remmen.maarten.verhoeven schreef:Ik heb op een kona stinky gereden met en zonder DOPE en dat is toch zeeeeeer duidelijk merkbaar.
Maar je rijd een een DH met zo min mogelijk vertraging dus haal je uit elke bocht die je maakt zoveel snelheid als mogelijk is dus opstaande randen in bochten gebruiken om de snelheid erin te houden ... Dus zo min mogelijk die remmen gebruiken en als je remt is het altijd VOOR een bocht en laat je je remmen los in de bocht om je vertraging weer goed te maken...Meestal rem je toch op een recht stuk en dan geeft een licht stuiterend achterwiel niet zo heel veel. Een blokkerend wiel doet dat altijd. floating disk of niet..En ABS mag niet in de DH wedstrijdsport.. Maar goed dit zal ook wel weer een oldskool opmerking zijn...
En ja ook de tijden zijn veranderd ik trok het op mijn 30e echt niet om meer dan 4 x een DH parcours te rijden op 1 dag... En nee helaas zijn er qua vering en demping en achter veringen in de laatste 20 jaar weinig tot geen substantiële veranderingen....
Ik zie DH als een topsport..
De DH`s in funparken kan je heerlijk op je gevoel rijden, hier rijd je volgens mij wel even wat anders dan dat je UCI wedstrijden DH rijd....
En uhm volgens mij is de DW link gewoon een omgekeerde RTS vering van GT uit eind jaren 80... Hij heeft gewoon op tijd ergens voor betaald om een patent op zijn naam te zetten. Ik ben gewoon een voorstander van alle veersystemen zolang er maar een Horstlink in zit waarvan Specialprized de patenten heeft gekocht en het nu FSR noemt...
Iedereen vind tegenwoordig wel een achterveer systeem voor de fiets uit...
http://www.freepatentsonline.com/7703788.html
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... e1546d326d
Oh ja ik lust best een Stinky air de luxe hoor! Met of zonder floating brake, wel grappig dat de 2011 modellen van Kona geen Floating brakes meer hebben he!

Laatst gewijzigd door Gran Torino op di mar 01, 2011 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gran Torino
- Contacteer:
driedubbel...
pff
-
Dit kun je toch niet echt menen? Ik ga de discussie ook niet meer aan want je bent volgens mij niet echt te overtuigenGran Torino schreef: En nee helaas zijn er qua vering en demping en achter veringen in de laatste 20 jaar weinig tot geen substantiële veranderingen....

Enige wat ik me afvraag is of je ooit wel eens op een wat nieuwer frame hebt gereden (en dan ook echt gereden).. No offence maar de fiets waar je nu op rijdt is nu niet echt hoogstaand kwa veersysteem/geometrie. Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk (ik rij ook op een single pivot).
- Gran Torino
- Contacteer:
Ik heb zelf ouwe zooi en geen conditie meer. Ik vind de techniek gewoon erg leuk. Ik heb vorig jaar in Engeland op een helaas nat WC parcours met 3 zeer gerenomeerde merken fabrieksteams DH apparaten over steen, northshore achtige paden en blubber mogen rijden.. En dat ga ik eind april ook in Riva doen op het Bike festival.. Ik ben een ouwe lul die al erg lang uit deze scene is, maar ik kom altijd oude bekenden tegen en dan is het al snel ouwe jongens krentenbrood. Ofwel ik durf het bijna niet te vragen maar mag ik even? En dat mag dat vrijwel altijd...
Ik ben gewoon een recreanten fietser die bergaf fietsen leuk vind...
Vroeger ging ik met bepakking op mijn volgeveerde GT RTS1 op fietsvakantie met voor en achter bepakking de Alpen , Pyrenenen, en noem de bergen in Europa maar op. En als ik dan bijvoorbeeld op de mont ventou was , ging mijn bepakking , mijn achterrekje van mijn zadelpen af en mijn voordragers van mijn RS mag 21 af en ging ik Downhillen.... Toen was mijn fiets waarmee ik op fietsvakantie ging dat jaar ook de wereldkampioen DH.... Dus je hebt gelijk er is wel wat veranderd, maar de laatste 10 jaar niet echt wereldschokkends...
Ik ga ook geen discussie met je aan, vertel alleen wat ik mijn ervaringen toen waren en dat er qua techniek niet veel veranderd is, misschien dat dat in jouw beleving wel zo is , dan is dat voor jou toch zo? De veerwegen komen niet veel verder dan 20 cm voor en achter en de geometrie veranderd ook niets.. DH mountainbiken zit vol met gadgets en leukigheidjes om de fietsen te verkopen, maar de afgelopen 10 jaar is niemand sneller gaan rijden....
Ik ben gewoon een recreanten fietser die bergaf fietsen leuk vind...
Vroeger ging ik met bepakking op mijn volgeveerde GT RTS1 op fietsvakantie met voor en achter bepakking de Alpen , Pyrenenen, en noem de bergen in Europa maar op. En als ik dan bijvoorbeeld op de mont ventou was , ging mijn bepakking , mijn achterrekje van mijn zadelpen af en mijn voordragers van mijn RS mag 21 af en ging ik Downhillen.... Toen was mijn fiets waarmee ik op fietsvakantie ging dat jaar ook de wereldkampioen DH.... Dus je hebt gelijk er is wel wat veranderd, maar de laatste 10 jaar niet echt wereldschokkends...
Ik ga ook geen discussie met je aan, vertel alleen wat ik mijn ervaringen toen waren en dat er qua techniek niet veel veranderd is, misschien dat dat in jouw beleving wel zo is , dan is dat voor jou toch zo? De veerwegen komen niet veel verder dan 20 cm voor en achter en de geometrie veranderd ook niets.. DH mountainbiken zit vol met gadgets en leukigheidjes om de fietsen te verkopen, maar de afgelopen 10 jaar is niemand sneller gaan rijden....
En om in 2011 te zeggen dat het spul van de jaren 80 hetzelfde is als nu, dan heb je anders ook een aardige pan af. Of moet je bb nog steeds lekker hoog zijn zodat je geen stenen raakt Gran Torino?WitteReus schreef:Hey mool;mool schreef:Kun je het ook nog over iets anders dan 'vroeger' hebben?
Zonder "vroeger" of verleden is er geen vooruitgang of toekomst. En denk daar maar eens over na
- Gran Torino
- Contacteer:
Zonder vroeger zat jij nu nog op een ongeveerd stalen ros...mool schreef:Kun je het ook nog over iets anders dan 'vroeger' hebben?

Ik post hier ook genoeg vers van de pers dingen hoor: http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=50846 En jij?

- Gran Torino
- Contacteer: