29" was de norm tijdens E-P-E

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

willem12
29" was de norm tijdens E-P-E

Bericht door willem12 » zo jan 09, 2011 11:10 pm

Gisteren bij de start-finish lokatie van E-P-E rondgehangen, thuisbasis van BOSS.
Foto's maken ging dramatisch....niet lekker. Strand, wind, regen; het was een feest. Helft van de foto's wazig alsof er een mist van regendruppels was....of was dat gewoon het weer en moet ik me beter voorbereiden. Nou ja, hoop geleerd.

Maar goed. Alle prijzen op 29" !! Enige rijders die het strand op en af konden rijden: 29". Ik denk dat het nu heel snel zal gaan.

Niemand had oog voor de renners op 26"
Afbeelding

Er viel gewoon niet op te fietsen (start biz race)
Afbeelding

Ramses op Giant 29"
Afbeelding

Eindelijk winnaar in EPE
Afbeelding

Ook de belgen hebben het door.
Afbeelding

Zelfs Santos...
Afbeelding

Grote wielen of kleine rijdster ?
Afbeelding

Laatse wanhoops pogingen...illegaal stuur, bar-end-shifters, aero helm, stuurbordje omvouwen,
1x9 ....alles wordt uit de kast gehaald door 26" Afbeelding

Dragen gaat sneller
Afbeelding

Nondeju, snel, geef me de grote wielen!! Maar je hebt geen 29" frame?? Niemand gaat het door hebben....
Afbeelding

De laatste 26" wielen, wie wil ze nog.....
Afbeelding

Voor een wat neutralere kijk op EPE door de ogen van een kwaliteitsfotograaf: BOSS
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma jan 10, 2011 11:14 am

goeie foto's, goeie teksten!

Alleen Ramses rijdt wel met een Koga en niet met een Giant... Wel een giant Koga maar dat zul je dan wel bedoelen...

Wat een kansloze harry zeg die knakker met zijn aerohelm, belachelijke outfit en dito fiets... Wat al die gasten daar op de strand met hun fully's eigenlijk rondrijden ontgaat me overigens ook een beetje.

Volgens mij is de enige echte handige 26" MTB voor het strand een Pugsley...

TBB

steelhead

Bericht door steelhead » ma jan 10, 2011 2:45 pm

Onze tijdrijder heeft zelfs geen voorrem!!

Als je 1 fiets hebt en dat toevallig een Fully is zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. Dat zal ook wel gelden voor de 26" vrienden. Maar ik hoop dat ze nu wel het licht beginnen te zien!?
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 10, 2011 4:37 pm

Edoch... is dit dan echt mountainbiken?

Want we rijden normaal ook niet met SuperMoto's in het bos, of euh, met stuurtjes van 50 cm...

Verder mooie plaatjes van Dominee W12 ;)

Pino

Bericht door Pino » ma jan 10, 2011 5:12 pm

Denk dat ik binnenkort een 29" in de verkoop heb, want tot een kerk wil ik niet behoren.
En aan dominees heb ik helemaal een k.t hekel.

Lekker fietsen als je er zn in hebt. Hoe grootje wielen zijn? Boeien....

dader

Bericht door dader » ma jan 10, 2011 6:06 pm

Amen

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma jan 10, 2011 7:16 pm

Totaal voorbijgaand aan de wielmaat-discussie (leuk verslag trouwens :) )

Veel wind --> Aero!

Meneer 1322 heeft naar mijn mening behoorlijk goed nagedacht over zijn materiaal.

Gène

Bericht door Gène » ma jan 10, 2011 7:48 pm

Beter dan nr 291! Met een fully meedoen aan een strandrace, dan heb je het niet begrepen. Goed verslag inderdaad, wel een beetje gekleurd... ;)
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Honey rider

Bericht door Honey rider » ma jan 10, 2011 8:47 pm

Stel je het hypothetische geval voor dat 1322 had gewonnen...
Dat zien we volgend jaar HEEL veel aero-helmpjes.
HA!

Gène

Bericht door Gène » ma jan 10, 2011 8:54 pm

Ik zeg zowiezo +1 voor de aero helm en -1 voor de wolkleurige sokken en het US postel shirtje. Het was mooier als dat geheel in stijl was geweest met een Aero body suit en lycra overschoentjes.

willem12

Bericht door willem12 » ma jan 10, 2011 9:00 pm

Wel leuk om te zien hoe de discussie zich ontwikkelt. Ik schrijf een provocatief stukje over EPE, n.a.v. van de succesvolle 29", in het 29" gedeelte van het forum en dan ben ik een dominee :arms: en keert het volk zich van mij af en gaat 29" onderdelen verkopen ???

1322 had wel geschoren blote benen!!

Gène

Bericht door Gène » ma jan 10, 2011 9:11 pm

ja maar ook wallen, als hij nou zich niet zo had laten gaan tijdens de kerstborrel was tie vast zeker een stuk verder naar voren kunnen gaan. (volledig suggestief uiteraard)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 10, 2011 9:51 pm

willem12 schreef:Wel leuk om te zien hoe de discussie zich ontwikkelt. Ik schrijf een provocatief stukje over EPE, n.a.v. van de succesvolle 29", in het 29" gedeelte van het forum en dan ben ik een dominee :arms: en keert het volk zich van mij af en gaat 29" onderdelen verkopen ???
I'd say: mission accomplished ;)

Peetooorrrr

Bericht door Peetooorrrr » ma jan 10, 2011 10:21 pm

Mooie foto's. Maar een nog beter tekst. moest naarmate het stuk vorderde steeds harder lachen. :o

marten

Bericht door marten » ma jan 10, 2011 10:51 pm

willem12 schreef: ...dan ben ik een dominee :arms: en keert het volk zich van mij af en gaat 29" onderdelen verkopen ???
Tja, dat is nederlands. Een afscheidingsbeweging heb je zo aan je broek hangen :angelnot:
/Marten

Paul Chris

Re: 29" was de norm tijdens E-P-E

Bericht door Paul Chris » di jan 11, 2011 6:21 pm

willem12 schreef:Maar goed. Alle prijzen op 29" !! Enige rijders die het strand op en af konden rijden: 29". Ik denk dat het nu heel snel zal gaan.
Ik begon me al af te vragen waarom ik er bijna twee en een half uur over heb gedaan, ik ben blij dat dat mysterie opgelost is :D 8)

JeroenK

Bericht door JeroenK » di jan 11, 2011 7:45 pm

willem12 schreef: Laatse wanhoops pogingen...illegaal stuur, bar-end-shifters, aero helm, stuurbordje omvouwen,
1x9 ....alles wordt uit de kast gehaald door 26" Afbeelding
Hahaha, wauw. Daar rij je dan, op je 46-27 met windkrachtje 7 tegen met <15km/u. Die zal geen lange overname beurten hebben gedaan. Of hij moest met die aankleding juist al het werk doen van de ehh.. 'mensen die de feestdagen goed benut hebben' om hem heen.

Ik mag hopen dat het een grote grap is, maar gezien de grote moeite die hij voor zijn fiets heeft gedaan, vermoed ik van niet. :lol:

@Lars, aero hoeft niet. Met dat weer rij je toch in een wiel als je slim bent ;).

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » di jan 11, 2011 8:17 pm

JeroenK schreef: Ik mag hopen dat het een grote grap is, maar gezien de grote moeite die hij voor zijn fiets heeft gedaan, vermoed ik van niet. :lol:
Hij stond vlak achter me in het business startvak, maar volgens mij was hij for real :D

Edit: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij wel bijna een uur eerder terug was dan ik, dus ik moet misschien niet alleen aan de grote wielen maar zeker aan de aero-helm :cry:

willem12

Bericht door willem12 » za jan 15, 2011 9:19 pm

JeroenK schreef:Ik mag hopen dat het een grote grap is, maar gezien de grote moeite die hij voor zijn fiets heeft gedaan, vermoed ik van niet. :lol:
Ik heb even op het Kletspraat forum van MtbSchoorl rondgeneusd en daar gaan ze 13 pagina's los op tijdswaarneming, incompetentie LeChampion etc. etc. Ze proberen daar al jaren het "Wereldkampioenschap strandracen voor noord-hollandse strandracers in teamverband" te rijden. Altijd herrie, altijd deining (sic). In dat topic werd ook de eigenaar van bovenstaande fiets genoemd: Marcel van Beek uit Egmond. Hij heeft hem zelf gebouwd, gaat als de brandweer en Top 10 recreanten tijd geloof ik. Kortom, een echte lokal matador. Hij vindt kritiek op z'n stuur en remmen maar onzin, net als 29":
Marcel van Beek op Kletspraat MTB-Schoorl schreef: Ook nog even een aanvulling over 29-ers want het schijnt dat iemand met een 29-er de toertocht EPE als snelste heeft gefietst en dat geeft al aan dat le Champion geen wedstrijd regels hanteert.

Ik ben vereerd dat een aantal op deze site een compliment maken over de fietsen die ik bouw, maar laat ik een illusie meteen wegnemen er zal nooit een 29er uit mijn werkplaats rollen. Tuurlijk is het beter en sneller en is de rolweerstand lager maar het gaat er toch ook om dat het er (in het geval van een ATB) stoer uitziet. Het gaat er ook om dat fietsenbouwers respect hebben voor roots en dat er een verschil moet blijven tussen de geometrie en uitstraling van een racefiets en een ATB.

Ik geef als voorbeeld de Porsche Cayenne, een vreselijke goede auto waar je heel veel mee kunt. Maar het ding ziet er niet uit en wat is het nu eigenlijk een sportauto of een terreinwagen? Het is een lelijk ding waar het merk Porsche zich voor moet schamen als bouwer van sportwagens.

Gelukkig zijn er in wedstrijden regels die zorgen dat het niet alleen om verbetering gaat maar die de competitie eerlijk houden en die er voor moeten zorgen dat traditie overeind blijft. Daarom heeft een baanfiets geen versnellingen en mag een tijdrit fiets geen klein voorwiel en groot achterwiel meer hebben maar moeten de wielen van een tijdritfiets verplicht 28-inch zijn (ook al is het daardoor minder snel).

Gelukkig snappen onze zuiderburen de Belgen het wel want daar is fietstraditie heilig en worden 29ers verboden ook al ondervinden ze veel druk van deelnemers om deze lelijke gedrochten toch toe te staan. Onze oosterburen de duitsers gaan altijd voor beter en de emotieloze duitse fietsenmerken zullen straks alleen nog maar 29ers bouwen ben ik bang. En tuurlijk rijdt het met lagere rolweerstand, want Gary Fisher is niet achterlijk maar Gary is wel een amerikaan en die gaan altijd voor de overtreffende trap en snappen geeneens wat traditie is.

Ik blijf fietsen bouwen volgens het gedachtegoed van "Il commendatore" (Enzo Ferrari) en dat betekent dat een fiets een identiteit moet hebben en traditie moet uitstralen. Als nuchtere Hollanders snappen wij die italiaanse emotie niet en zijn we eigenlijk gewoon opportunistische germanen.

Nee ik ben zeker niet tegen vooruitgang, ik ben juist voor innovatie en ontwikkel en test zelf ook produkten die een ATB sneller of lichter kunnen maken, maar het moet wel een ATB blijven zoals de ATB ooit ontworpen en bedacht is en hoe die in 10tallen jaren een identiteit heeft gekregen.

Ander voorbeeld is van jaren geleden toen er diverse kasseienstroken werden geasfalteerd omdat de fietsklassiekers dan minder gevaarlijk zouden worden. What a f**k, het heet geen kasseienklassieker omdar en onder een laag asfalt kasseien liggen... Gelukkig schaamde onze zuiderburen zich ervoor en is er al weer veel asfalt verwijderd. Daarom hoop ik dat wij ons ooit gaan schamen dat we 29ers hebben toegelaten in een ATB-westrijd....

666
Dat de UCI 29" heeft toegestaan is nog niet in alle provincies van Nederland doorgedrongen geloof ik...:) :)

Ook vermakelijk is het ontmaskeren van Maarten Kemperman als fraudeur. Dubbele identitiet, dubbele nummers, vreemde starttijden, heerlijk, de Telegraaf zou ervan smullen. :evil: :lol:

JeroenK

Bericht door JeroenK » za jan 15, 2011 10:44 pm

Zozo, top 10 recreanten tijd... Er rijden een aantal rappe strandracers bij MTB-schoorl, maar helaas ook wat lui die denken dat ze de koning zijn op het strand, omdat ze er regelmatig trainen.

Mooi man, iemand die nog eens ouderwets durft te roepen dat we ons aan traditie moeten houden. Dat anderen 'geeneens' weten wat traditie is. Dat onze zuiderburen de Belgen zijn en onze oosterburen de Duitsers. Dat de laatste 29ers meer omarmen dan de eerste. Dat de westerburen, de haringen in de Noordzee beter op de hoogte zijn van wat er in onze sport gebeurt, dan hijzelf. Ohnee, dat zei hij niet ;).

Hoe dan ook: Als je traditioneel strandracen wil bedrijven, dan moet je er niet verschijnen met een tijdrijhelm, tijdrij base bar en zonder voorrem. Hijzelf is het beste bewijs dat Le Champion weinig regels aan materiaal stelt. Moet ie ook niet zeuren over 29ers.

Overigens: Ik haalde mijn beste resultaten op het strand op 26". Alle podium plekken bij de amateurs toen de Den Helder strandrace nog in de KNWU nationale kalender zat, 6e en 8e bij Hoek van Holland - Den Helder... Heb de 3 races die ik deed op 29" nooit het goede gevoel gehad... Deze jinx moet nog steeds ongedaan worden gemaakt... :cry:

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo jan 16, 2011 12:27 am

Marcel van Beek op Kletspraat MTB-Schoorl schreef: Tuurlijk is het beter en sneller en is de rolweerstand lager maar het gaat er toch ook om dat het er (in het geval van een ATB) stoer uitziet.
Hij snapt het dus wel degelijk.
Heer12 , u suggereert toch niet dat deze Marcel van Beek het totaal niet begrepen heeft?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jan 16, 2011 4:58 am

Marcel van Beek op Kletspraat MTB-Schoorl schreef: Ook nog even een aanvulling over 29-ers want het schijnt dat iemand met een 29-er de toertocht EPE als snelste heeft gefietst en dat geeft al aan dat le Champion geen wedstrijd regels hanteert.

Ik ben vereerd dat een aantal op deze site een compliment maken over de fietsen die ik bouw, maar laat ik een illusie meteen wegnemen er zal nooit een 29er uit mijn werkplaats rollen. Tuurlijk is het beter en sneller en is de rolweerstand lager maar het gaat er toch ook om dat het er (in het geval van een ATB) stoer uitziet. Het gaat er ook om dat fietsenbouwers respect hebben voor roots en dat er een verschil moet blijven tussen de geometrie en uitstraling van een racefiets en een ATB.

Ik geef als voorbeeld de Porsche Cayenne, een vreselijke goede auto waar je heel veel mee kunt. Maar het ding ziet er niet uit en wat is het nu eigenlijk een sportauto of een terreinwagen? Het is een lelijk ding waar het merk Porsche zich voor moet schamen als bouwer van sportwagens.

Gelukkig zijn er in wedstrijden regels die zorgen dat het niet alleen om verbetering gaat maar die de competitie eerlijk houden en die er voor moeten zorgen dat traditie overeind blijft. Daarom heeft een baanfiets geen versnellingen en mag een tijdrit fiets geen klein voorwiel en groot achterwiel meer hebben maar moeten de wielen van een tijdritfiets verplicht 28-inch zijn (ook al is het daardoor minder snel).

Gelukkig snappen onze zuiderburen de Belgen het wel want daar is fietstraditie heilig en worden 29ers verboden ook al ondervinden ze veel druk van deelnemers om deze lelijke gedrochten toch toe te staan. Onze oosterburen de duitsers gaan altijd voor beter en de emotieloze duitse fietsenmerken zullen straks alleen nog maar 29ers bouwen ben ik bang. En tuurlijk rijdt het met lagere rolweerstand, want Gary Fisher is niet achterlijk maar Gary is wel een amerikaan en die gaan altijd voor de overtreffende trap en snappen geeneens wat traditie is.

Ik blijf fietsen bouwen volgens het gedachtegoed van "Il commendatore" (Enzo Ferrari) en dat betekent dat een fiets een identiteit moet hebben en traditie moet uitstralen. Als nuchtere Hollanders snappen wij die italiaanse emotie niet en zijn we eigenlijk gewoon opportunistische germanen.

Nee ik ben zeker niet tegen vooruitgang, ik ben juist voor innovatie en ontwikkel en test zelf ook produkten die een ATB sneller of lichter kunnen maken, maar het moet wel een ATB blijven zoals de ATB ooit ontworpen en bedacht is en hoe die in 10tallen jaren een identiteit heeft gekregen.

Ander voorbeeld is van jaren geleden toen er diverse kasseienstroken werden geasfalteerd omdat de fietsklassiekers dan minder gevaarlijk zouden worden. What a f**k, het heet geen kasseienklassieker omdar en onder een laag asfalt kasseien liggen... Gelukkig schaamde onze zuiderburen zich ervoor en is er al weer veel asfalt verwijderd. Daarom hoop ik dat wij ons ooit gaan schamen dat we 29ers hebben toegelaten in een ATB-westrijd....

666

Ik dacht dat ik een luddite as. Maar deze meneer slaat alles. Volgens deze redenering moeten we allemaal nog met canti's en 2x5 ATB's rijden. Volgens mij zou deze meneer een stuk prettiger leven hebben als ie zich minder zorgen zou maken om dit soort dingen en meer zou rijden om de fun. Ow ja ossekop sturen en aerohelmen zijn geen ATB traditie.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten

Bericht door marten » zo jan 16, 2011 8:36 am

didadunlop schreef:
Ik dacht dat ik een luddite as. Maar deze meneer slaat alles. Volgens deze redenering moeten we allemaal nog met canti's en 2x5 ATB's rijden.
Dat is toch nieuwerwetse rommel! Een echte mountainbike rij je met terugtraprem en in spijkerbroek ;)
/Marten

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jan 16, 2011 11:39 am

Idd geef die gozer een clunker en zeg dat ie zijn mond moet houden.

Als traditie begint en eindigt bij alleen de bandenmaat ben je wel erg bekrompen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » zo jan 16, 2011 12:22 pm

didadunlop schreef:Als traditie begint en eindigt bij alleen de bandenmaat ben je wel erg bekrompen.
Bekrompen ja, maar ook nogal subjectief. In zijn betoog grijpt hij aan wat hem het beste uitkomt. Het ene moment moeten de regels beter worden nageleefd, het andere moment (als het over zijn buiten-regelemantair verwijderde voorrem gaat :) ) zijn regels bedacht door mensen in ivoren torens die de sport niet begrijpen. Het ene moment is EPE een toertocht, het andere moment staan er "kneuzen voor hem in het startvak". Wat een clown :lol: :lol:

Plaats reactie