UCI is weer lekker bezig

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

marten
UCI is weer lekker bezig

Bericht door marten » vr jan 07, 2011 9:55 am

Nu alleen voor de weg, baan en cross maar maak je borst maar nat:
http://www.bike-eu.com/news/4690/all-uc ... lable.html

homologatieprocedure voor frames, dus je moet een fabrieksframe kopen met een goedkeuringssticker, en je mag hem niet eens overspuiten
/Marten

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jan 07, 2011 10:14 am

Je moet alleen een frame met sticker kopen ALS je deelneemt aan UCI / ProTour achtige wedstrijden zoals ik het lees, zodat vermeden wordt dat je aan de start staat en een official je verbiedt te rijden, omdat je frame niet reglementair is...

Maar idd, het klinkt een beetje als geldklopperij en voortrekken van de grote merken/fabrikanten...

marten

Bericht door marten » vr jan 07, 2011 12:20 pm

Steelboy schreef:Je moet alleen een frame met sticker kopen ALS je deelneemt aan UCI / ProTour achtige wedstrijden zoals ik het lees, zodat vermeden wordt dat je aan de start staat en een official je verbiedt te rijden, omdat je frame niet reglementair is...

Maar idd, het klinkt een beetje als geldklopperij en voortrekken van de grote merken/fabrikanten...
Ook op clubniveau zit je eerder in een UCI koers als je denkt. En als je het niet in orde hebt is het natuurlijk ideaal om die buitenlanders een hak te zetten
/Marten

Gène

Bericht door Gène » za jan 08, 2011 10:29 am

Zo heeft dat vermeende motortje van Cancellara toch nog meer effect gehad dan eerst werd gedacht.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

steelhead

Bericht door steelhead » za jan 08, 2011 12:11 pm

Tijdens de Eurobike een gesprek met een Engelse framebouwer gehad die een samenzwerings theorie uiteen zette die me eigenlijk niet eens zo vreemd in de oren klonk.

In de VS neem de custom scene nog steeds flink toe. Zo veel dat in het hogere prijssegment een aanzienlijk deel van de omzet in de zakken van de kleine bouwers verwijnd. Daar hebben ze al vanalles aan gedaan: BB30, Pressfit, Di2, etc... En als het tegenwerken niet lukt zelf op de custom bandwagon stappen: Trek project one, Serotta, Merlin, Litespeed,.....

Als je de serieuse amateurs in de VS bekijkt rijd een groot deel op een custom frame (crumpton, Vanilla, Krik, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc,). Daar zullen de grote jongen flink de balen van hebben. De nieuwe UCI regel zal die Engelsman als een logisch gevolg klinken.

Ik zeg niet dat ik het met zijn hele verhaal eens ben, maar ik weet wel dat er in de Custom scene een hoop geld rond gaat en dat de grote jongen daar maar al te graag een hap van zouden nemen. En deze nieuwe UCI regel ziet eruit als een flinke hap.

:ban:
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

marten

Bericht door marten » za jan 08, 2011 12:43 pm

steelhead schreef:Tijdens de Eurobike een gesprek met een Engelse framebouwer gehad die een samenzwerings theorie uiteen zette die me eigenlijk niet eens zo vreemd in de oren klonk.

In de VS neem de custom scene nog steeds flink toe. Zo veel dat in het hogere prijssegment een aanzienlijk deel van de omzet in de zakken van de kleine bouwers verwijnd. Daar hebben ze al vanalles aan gedaan: BB30, Pressfit, Di2, etc... En als het tegenwerken niet lukt zelf op de custom bandwagon stappen: Trek project one, Serotta, Merlin, Litespeed,.....

Als je de serieuse amateurs in de VS bekijkt rijd een groot deel op een custom frame (crumpton, Vanilla, Krik, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc,). Daar zullen de grote jongen flink de balen van hebben. De nieuwe UCI regel zal die Engelsman als een logisch gevolg klinken.

Ik zeg niet dat ik het met zijn hele verhaal eens ben, maar ik weet wel dat er in de Custom scene een hoop geld rond gaat en dat de grote jongen daar maar al te graag een hap van zouden nemen. En deze nieuwe UCI regel ziet eruit als een flinke hap.

:ban:
Ik denk nog eerder dat het gericht is tegen alle handige Harries die een container goedkoop carbon uit China laten aanrukken, en dat met de naam van de fietsenmaker erop in de winkel komt. Maar alle collateral damage is uiteraard mooi meegnomen
/Marten

Gène

Bericht door Gène » za jan 08, 2011 1:23 pm

Ter verduidelijking, het bewuste reglement.

De kosten zijn trouwens
12.000 CHF + BTW per frame in max. 8 maten voor de volledige procedure.
1.400 CHF + BTW per verandering, of om een extra maat op te nemen.
800 CHF + BTW voor iedere verkorte procedure in max. 8 maten.
Wat het verschil is tussen een verkorte en volledige procedure is me niet helemaal duidelijk. Het goedkeuren van de tekeningen duurt max. 1 maand, het controleren max. 2 maanden.

De kosten van het niet hebben van een stickertje of het onjuist volgen van de procedure zijn tussen de 10.000 CHF en 100.000 CHF.

De kas van de UCI moet worden gespekt, dat is duidelijk. Alweer een middel om geld te verkrijgen en er niets mee te doen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jan 08, 2011 3:30 pm

Uiteraard, geld moet rollen. Waarom niet bij de UCI... en dan vooral in hun richting.

Om op een sceptische toon verder te gaan; ik zie niet echt in welk gigantisch groot probleem ze hadden dat daar dit soort oplossingen voor nodig waren. Natuurlijk wil geen enkele fabrikant pas bij aanvang van een wedstrijd te horen krijgen dat het materiaal niet 100% orde is, maar als de regels van de UCI duidelijk omschreven staan, is het toch de eigen verantwoordelijkheid van de fabrikant om zorg te dragen dat zijn gesponsorde rijders met materiaal aan de start verschijnen dat conform te reglementen is?

Schrijf duidelijke regels voor, zorg dat die goed toegankelijk zijn en basta. Geen stickertje nodig, geen keuringen nodig, minder rompslomp.

steelhead

Bericht door steelhead » za jan 08, 2011 5:20 pm

UCI gaat (en is) bepalen welke fiets de consument die op zondag een rondje rijdt gaat kopen.

FIFA bepaald de wet in het land waar het WK is.

We moeten ophouden met proffesionele sporten. Dan zijn we gelijk van bovenstaande en veel doping problemen af.

Bobo's hebben zelden het beste met de sporter voor. En al helemaal niet met de fans. Het is allemaal een ziekelijke bedoeling geworden.

ANARCHIE!!!!!! Ik ga gelijk de schuur ik om de versnellingen van mijn fiets te halen. Ohh wacht even dat heb ik al gedaan!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

didadunlop

Bericht door didadunlop » za jan 08, 2011 6:27 pm

+ 1 voor Steelhoofd...:D

Dit soort profsport praktijken is vergif voor sporbeleving.

Tijd voor unsanctioned toertjes etc.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za jan 08, 2011 7:45 pm

Ik ga volledig met de regel akkoord...

...mits de UCI gehomologeerde officials inzet met een sticker op hun voorhoofd

(en ze mogen niet hun haar geverfd hebben)

marten

Bericht door marten » za jan 08, 2011 9:05 pm

De Lars Cuevas schreef:Ik ga volledig met de regel akkoord...

...mits de UCI gehomologeerde officials inzet met een sticker op hun voorhoofd

(en ze mogen niet hun haar geverfd hebben)
Dat bord voor de kop, is dat niet goed genoeg?

Misschien wordt het tijd voor een framesticker om te garanderen dat dat er geen enkele cent van het aankoopbedrag naar de U$I gevloeid is ;)
/Marten

JeroenK

Bericht door JeroenK » za jan 08, 2011 10:14 pm

Wat een hoop revolutionaire blah blah hier... Het komt me over als binnenbroeks geruk van alternatieve zijde. Na zo'n bericht heel even kort aan de vingers likken en dan gelijk ff lekker de grote boze bond gaan bashen, terwijl niet eens duidelijk is waarover het precies gaat. Na een verhaal uit het verband te halen, trekken we vrolijk de conclusie nog even door naar de toekomst en naar MTB... Van de DP redaktie had ik wel wat meer research verwacht...

Weten jullie al waarover het precies gaat? Er staat (nog) nergens dat je niet met een non-UCI approved frame en vork mee mag doen met wedstrijden. Zo wel, laat het me weten.

De nieuwe approval procedure moet er voor zorgen dat fietsfabrikanten zeker weten dat hun vorken en frames voldoen aan de UCI standaard, voordat ze veel geld besteden aan productievoorbereiding en productie.

@Gène, dit heeft niets met Fabian te maken.
@DeKerfs, dit heeft alles te maken met dat Specialized met de Shiv kwam die vervolgens afgekeurd werd en o.a. Oval die nagelnieuwe stuurtjes alleen nog maar aan de triathleten kwijt kon, omdat de UCI een maximale aspect ratio voor framebuizen en onderdelen kwam. De UCI en de grote fabrikanten zijn eens gaan praten over hoe dat in de toekomst vermeden kan worden en deze regeling, met allerlei geheimhouding clausules en maatregelen is het gevolg.

Tip:

Je kan dit zelfs uitleggen als verdiende loon voor de grote fabrikanten die pro-tour ploegen sponsoren om vervolgens massaal de waren aan de vereerders van de pro-tour helden te verkopen. Juist die fabrikanten gaan op de grenzen zitten van constructie en aerodynamica, soms, omdat het echt voordeel oplevert, of simpelweg om een onderscheidend 'feature' te kunnen marketen. Juist die fabrikanten zullen dus gaan dokken voor zekerheid. Niet je lokale hippe framebouwer uit de VS. Die lezen de regels even goed en constateren dat ze ruim safe zitten.

Wie betere informatie heeft, mag me corrigeren! :arms:

Pino

Bericht door Pino » za jan 08, 2011 10:58 pm

JeroenK schreef: Wie betere informatie heeft, mag me corrigeren!
1 aanvulling
Die maximale verhouding van lengte/ breetde was bij de fabrikanten al zeer goed bekend voordat hij gehandhaafd ging worden.
Dat fabrikanten krokodillentranen gaan huilen als het gehandhaafd gaat worden is van een verregaande hypocrisie.

En ik lees hier weer de complottheorie gedachtengang. Niet de meest overtuigende argumentatie.

marten

Bericht door marten » zo jan 09, 2011 8:12 am

/Marten

marten

Bericht door marten » zo jan 09, 2011 8:17 am

Pino schreef:
JeroenK schreef: Wie betere informatie heeft, mag me corrigeren!
1 aanvulling
Die maximale verhouding van lengte/ breetde was bij de fabrikanten al zeer goed bekend voordat hij gehandhaafd ging worden.
Dat fabrikanten krokodillentranen gaan huilen als het gehandhaafd gaat worden is van een verregaande hypocrisie.
.
Het technisch reglement is een grote chaos, je moet maar raden welk plaatje waar bijhoort, definities zijn lachwekkend of worden niet gegeven (er zijn jaren geweest dat iedere racefiets een te lang zadel had!) , artikelen zijn in regelrechte tegenspraak met de sport (volgens het technisch reglement mag je de fiets niet duwen) enz. De logische reactie zou natuurlijk zijn daar eens de bezem door te halen
/Marten

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jan 09, 2011 8:35 am

JeroenK schreef: Van de DP redaktie had ik wel wat meer research verwacht...
Sinds wanneer was dit een redactioneel stuk...?

marten

Bericht door marten » zo jan 09, 2011 9:06 am

DeKerfs schreef:
Sinds het in het Cafe staat, daar zitten toch alle journalisten? :D :drunk:
/Marten

steelhead

Bericht door steelhead » zo jan 09, 2011 12:15 pm

@Marten: LOL!!!

Vroeger kocht een profploeg frames in bij een fabrikant. Dan kregen ze maatwerk en qualiteit.
Tegenwoordig (uitvinding van Meneer Riis) krijgen ze de frames en een bak geld. Daar staat tegenover dat ze op elke fiets moeten rijden die ze aangereikt krijgen en het nog lekker moeten vinden ook. Moest een fabrikant vroeger zijn best doen op technisch niveau om zijn fietsen in het peleton te krijgen, is het nu een centenkwestie. Geen probleem zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar.
Maar waar er vroeger feedback van de renner kwam want die wilde het beste en kon dat eisen moet deze nu (in de meeste gevallen) zijn mond houden en fietsen.

Dat betekend voor de consument dat zijn fiets echt in de PC is ontworpen en niet in het peleton.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Pino

Bericht door Pino » zo jan 09, 2011 12:44 pm

steelhead schreef:
Vroeger kocht een profploeg frames in bij een fabrikant. Dan kregen ze maatwerk en qualiteit.
Ik verbaas mij over het volkomen gemis aan historische besef en kennis die uit deze zin blijkt.

Gène

Bericht door Gène » zo jan 09, 2011 1:08 pm

Heeft zich iemand trouwens ooit de moeite genomen om dit eens door te nemen? Het jaarverslag van de UCI (2009)?

JeroenK

Bericht door JeroenK » zo jan 09, 2011 4:35 pm

marten schreef:
DeKerfs schreef:
Sinds het in het Cafe staat, daar zitten toch alle journalisten? :D :drunk:
De redakteurs reageren, dus dat maakt hun bijdrage een redaktionele bijdrage ;).

Maargoed, license holders dus. I stand corrected. Welke license holders allemaal? Pro tour? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dit op alle niveau's gaan doorvoeren.

marten

Bericht door marten » ma jan 10, 2011 6:33 pm

Gène schreef:Heeft zich iemand trouwens ooit de moeite genomen om dit eens door te nemen? Het jaarverslag van de UCI (2009)?
Respect: ze geven toch nog meer uit aan de strijd tegen de doping dan aan de directiesalarissen ;)

(maar het scheelt niet veel)
/Marten

Gène

Bericht door Gène » ma jan 10, 2011 7:34 pm

@ JeroenK: ProTour (Continental) constructeurs lijkt me hoogst waarschijnlijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat een "klein" merk een ProTour team gaat voorzien van materiaal.

Dus deze hele discussie: storm in een glaasje water?

marten

Bericht door marten » ma jan 10, 2011 9:34 pm

Gène schreef:@ JeroenK: ProTour (Continental) constructeurs lijkt me hoogst waarschijnlijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat een "klein" merk een ProTour team gaat voorzien van materiaal.
Om te beginnen, de KNWU neemt doorgaans klakkeloos het UCI reglement over. En voor alles op de internationale agenda zullen ze wel moeten. Dus voor het clubkampioenschap zal het wel meevallen, maar NK en buitenlandse koersen krijgen er beslist mee te maken. Dat maakt het dus direct lastig om als club de junioren of elite op een niet UCI goedgekeurde fiets te zetten. Mag je een keertje mee naar een buitenlandse koers zou je geen fiets hebben! En als het met frames lukt hebben Blatter*) CS nog wel een paar ideetjes: kleding en componenten

zie ook
http://www.bikebiz.com/news/read/approv ... ike-prices

*) ik kan die lui moeilijk uit elkaar houden ;)
/Marten

Plaats reactie