Welke Fietsendrager (Trekhaak) voor DH bikes
Moderator:Beheerders
- Fullthrottle @ Team Solid
- Contacteer:
Wie kan er duidelijkheid scheppen..
Ik ben al een tijdje opzoek naar een ideale fietsendrager voor het vervoeren van 2 DH bikes. En wil toch eigenlijk nog voor de kerst ene aanschaffen.
Ik zou graag jullie ervaring willen weten over de fietsen dragers die jullie gebruiken.
De problemen waar ik tegen aanloop zijn:
- Brede banden passen vaak niet in de sledes
- Het totaal gewicht wat de drager kan hebben is te laag
- Het klem gedeelte is niet breed genoeg.
- De sledes staan te kort bij elkaar waardoor de vork en achterbrug tegen elkaar komen.
Welke types adviseren jullie ?
M.v.g.
Robin
Ik ben al een tijdje opzoek naar een ideale fietsendrager voor het vervoeren van 2 DH bikes. En wil toch eigenlijk nog voor de kerst ene aanschaffen.
Ik zou graag jullie ervaring willen weten over de fietsen dragers die jullie gebruiken.
De problemen waar ik tegen aanloop zijn:
- Brede banden passen vaak niet in de sledes
- Het totaal gewicht wat de drager kan hebben is te laag
- Het klem gedeelte is niet breed genoeg.
- De sledes staan te kort bij elkaar waardoor de vork en achterbrug tegen elkaar komen.
Welke types adviseren jullie ?
M.v.g.
Robin
Thuis hebben wij 2 fietsendragers.
1 voor 2 en 1 voor 3.
Nu kan je nergens eigenlijk een fietsendrager vinden waar je 2 dh bikes erop kan zetten.
Meestal en het makkelijkste is om een fietsendrager van 3 te pakken. past prima en je houd ruimte er tussen zodat je fietsen niet kunnen beschadigen.
Kijk anders bij Thule, goede ervaringen mee.
1 voor 2 en 1 voor 3.
Nu kan je nergens eigenlijk een fietsendrager vinden waar je 2 dh bikes erop kan zetten.
Meestal en het makkelijkste is om een fietsendrager van 3 te pakken. past prima en je houd ruimte er tussen zodat je fietsen niet kunnen beschadigen.
Kijk anders bij Thule, goede ervaringen mee.
Thuis gebruiken we ook een Thule. 2 DH bikes past opzich wel, maar moet je wel doeken tussen de achterbrug en vork doen.
Bij Canadian Dirt gebruiken we Spinder. Echt hele stevige dingen. Voor 3 bikes heb je ze al, waar niks aan elkaar komt. Mega snel en stabiel systeem waardoor die er heel snel op te zetten is en af te sluiten is. Terugweg van Oostenrijk hebben we hem echt goed getest(bikes erop, hoge snelheid en met onverharde wegen).
Op voorraad bij MTB-CITY en Canadian-Dirt imports, kunt misschien eens een kijkje nemen en naar advies vragen en evt testen?
Cheers
Bij Canadian Dirt gebruiken we Spinder. Echt hele stevige dingen. Voor 3 bikes heb je ze al, waar niks aan elkaar komt. Mega snel en stabiel systeem waardoor die er heel snel op te zetten is en af te sluiten is. Terugweg van Oostenrijk hebben we hem echt goed getest(bikes erop, hoge snelheid en met onverharde wegen).
Op voorraad bij MTB-CITY en Canadian-Dirt imports, kunt misschien eens een kijkje nemen en naar advies vragen en evt testen?
Cheers
-
- Contacteer:
Heb je al gekeken naar North Shore Racks? Die gasten maken dragers speciaal voor FR/DH bikes. Ik zie alleen niet so snel hoe je hem aan je trekhaak monteert, maar dat lijkt me wel moeten kunnen. Check out http://northshoreracks.com.
Voorbeeldje:

Voorbeeldje:

Community: www.facebook.com/dutchdownhill
http://www.sicklines.com/reviews/review-kuat-nv-rack/
Do I need to say more?
Maar in NL verkrijgbaar? Volgens mij niet...
Do I need to say more?

Life begins at the end of your comfortzone.
ZIet er wel goed uit. Maar geen lichtbak of kentekenplaat? IK had laat laatst 90euro boete omdat me fiets voor het kenteken hing.Tuup J schreef:http://www.sicklines.com/reviews/review-kuat-nv-rack/
Do I need to say more?
Als je een trekhaak heb dan past deze niet? of heb je speciale demontabele trekhaak nodig?
Daar zeg je wat ja, niet eens opgelet.red_vfr schreef:ZIet er wel goed uit. Maar geen lichtbak of kentekenplaat? IK had laat laatst 90euro boete omdat me fiets voor het kenteken hing.Tuup J schreef:http://www.sicklines.com/reviews/review-kuat-nv-rack/
Do I need to say more?
Als je een trekhaak heb dan past deze niet? of heb je speciale demontabele trekhaak nodig?
Volgens mij heb je een afneembare trekhaak nodig ja.
Re: Welke Fietsendrager (Trekhaak) voor DH bikes
Sinds begin dit seizoen gebruik ik een Spinder Falcon. Prima stabiele drager.
Brede banden passen vaak niet in de sledes
Met een beetje proppen lukt dat bij de Spinder wel. Bijgeleverde bandjes zijn echter geen succes, ik gebruik spanbandjes om de banden vast te snoeren. Dat werkt prima.
Het totaal gewicht wat de drager kan hebben is te laag
De Spinder Falcon claimt tot 25kg per bike te kunnen dragen. Lijkt me genoeg voor downhillbikes.
Het klem gedeelte is niet breed genoeg.
Je bedoelt hiermee de 'arm' die je vastklemt aan je frame/zadelpen? Ik klem alles aan mijn zadelpen, nooit problemen mee gehad.
De sledes staan te kort bij elkaar waardoor de vork en achterbrug tegen elkaar komen.
Bij twee bikes met 150mm achterkant raken de bikes elkaar inderdaad. Ik stop er meestal een doekje tussen. Je hebt ook nog een luxere versie van de Spinder Falcon, de Falcon Elite, die heeft meer afstand tussen de bikes.
Punt wat niet genoemd is, maar wat bij 2 downhillbikes nog maar net goed gaat (naja, eigenlijk net niet, maar het moet maar...): de wielgootjes kunnen niet ver genoeg uit elkaar als je grote wielbasis hebt. Op het 'verst' past het eigenlijk net niet, dus het zit niet ideaal.
Vind het een prima fietsendrager, de Spinder Falcon. Enige jammere van Spinder vind ik het hoge gehalte plastic en fragiele spul wat erop zit. Na de eerst keer gebruik had ik al wat stukgedraaid (stukje plastic in de uitschuifarm van de wielgootjes) en had de afdrukken van aandraaischroeven al in het aluminium staan. Lijkt verder weinig invloed te hebben op stabilieteit. Ik had ook draaiknoppen met slotjes bijbesteld, leek me wel handig als je even ergens je auto neerzet, dat niet supersimpel de bike eraf gepakt kan worden. Maar die dingen zijn niks waard. Sleuteltjes krijg je er niet makkelijk in en verbuigen al als je ernaar kijkt. Heb ze nooit gebruikt, ben veel te bang dat als ik ze 'op slot' draai dat ik de sleutel er niet meer in krijg of kapot draai, en vervolgens mijn bikes niet meer los krijg.
Dat vind ik dan wel weer behoorlijk tegenvallen van een drager van ruim 200 euro.
Met een beetje proppen lukt dat bij de Spinder wel. Bijgeleverde bandjes zijn echter geen succes, ik gebruik spanbandjes om de banden vast te snoeren. Dat werkt prima.
De Spinder Falcon claimt tot 25kg per bike te kunnen dragen. Lijkt me genoeg voor downhillbikes.
Je bedoelt hiermee de 'arm' die je vastklemt aan je frame/zadelpen? Ik klem alles aan mijn zadelpen, nooit problemen mee gehad.
De sledes staan te kort bij elkaar waardoor de vork en achterbrug tegen elkaar komen.
Bij twee bikes met 150mm achterkant raken de bikes elkaar inderdaad. Ik stop er meestal een doekje tussen. Je hebt ook nog een luxere versie van de Spinder Falcon, de Falcon Elite, die heeft meer afstand tussen de bikes.
Punt wat niet genoemd is, maar wat bij 2 downhillbikes nog maar net goed gaat (naja, eigenlijk net niet, maar het moet maar...): de wielgootjes kunnen niet ver genoeg uit elkaar als je grote wielbasis hebt. Op het 'verst' past het eigenlijk net niet, dus het zit niet ideaal.
Vind het een prima fietsendrager, de Spinder Falcon. Enige jammere van Spinder vind ik het hoge gehalte plastic en fragiele spul wat erop zit. Na de eerst keer gebruik had ik al wat stukgedraaid (stukje plastic in de uitschuifarm van de wielgootjes) en had de afdrukken van aandraaischroeven al in het aluminium staan. Lijkt verder weinig invloed te hebben op stabilieteit. Ik had ook draaiknoppen met slotjes bijbesteld, leek me wel handig als je even ergens je auto neerzet, dat niet supersimpel de bike eraf gepakt kan worden. Maar die dingen zijn niks waard. Sleuteltjes krijg je er niet makkelijk in en verbuigen al als je ernaar kijkt. Heb ze nooit gebruikt, ben veel te bang dat als ik ze 'op slot' draai dat ik de sleutel er niet meer in krijg of kapot draai, en vervolgens mijn bikes niet meer los krijg.
Dat vind ik dan wel weer behoorlijk tegenvallen van een drager van ruim 200 euro.
Ik zou voor een Pendle gaan. Ook specifiek DH en te krijgen bij CRC:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=22922
er zijn ook nog andere modellen van Pendle.
Die Küat is wel echt vet, maar snap de bevestiging niet goed.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=22922
er zijn ook nog andere modellen van Pendle.
Die Küat is wel echt vet, maar snap de bevestiging niet goed.
- Contacteer:
Die Kuat rack is me wel een futoristisch aparaat zeg !

Vraag me alleen af of de fietsen niet veel heen een weer bewegen bij het remmen en optrekken.
De meeste dragers hebben idd een hoog kunstof gehalte. Ik was ook aan het denken om een drager voor 3 fietsen tekopen en dan zou ik 2 DH bikes verder uitelkaar kunnen zetten.
Wat is jullie ervaring met thule? of Mft.
Het klem mechanisme van de diverse merken varieeren ook sterk. zoals:

En Misschien is een rechte drager zoals deze beter voor de wielbasis als die geboven van thule.

Vraag me alleen af of de fietsen niet veel heen een weer bewegen bij het remmen en optrekken.
De meeste dragers hebben idd een hoog kunstof gehalte. Ik was ook aan het denken om een drager voor 3 fietsen tekopen en dan zou ik 2 DH bikes verder uitelkaar kunnen zetten.
Wat is jullie ervaring met thule? of Mft.
Het klem mechanisme van de diverse merken varieeren ook sterk. zoals:

En Misschien is een rechte drager zoals deze beter voor de wielbasis als die geboven van thule.

En een drager voor bovenop je auto is dat niks?
Tegenwoordig heb je daar geen dakrails meer voor nodig, kijk maar naar de modellen van thule. Die hebben dakrails/drager voor zowat elk model auto.
Thule heeft trouwens een mooie fietsdrager voor dakrails/drager, waarbij je je bike klemt met je 20mm voorvork, of standaard 9mm. Alleen je voorwiel in de auto dan. Enige probleem is dat je bike zonder voorwiel niet meer als 17 kg mag wegen... En dat zal voor sommige dh bikes niet haalbaar zijn.
Ik weet ook niet hoeveel wind zo'n bike vangt bovenop je auto..
Het ziet er iig wel vet uit :p.
Kwa kosten zul je denk ik dan ook goedkoper uit zijn.
Tegenwoordig heb je daar geen dakrails meer voor nodig, kijk maar naar de modellen van thule. Die hebben dakrails/drager voor zowat elk model auto.
Thule heeft trouwens een mooie fietsdrager voor dakrails/drager, waarbij je je bike klemt met je 20mm voorvork, of standaard 9mm. Alleen je voorwiel in de auto dan. Enige probleem is dat je bike zonder voorwiel niet meer als 17 kg mag wegen... En dat zal voor sommige dh bikes niet haalbaar zijn.
Ik weet ook niet hoeveel wind zo'n bike vangt bovenop je auto..
Het ziet er iig wel vet uit :p.
Kwa kosten zul je denk ik dan ook goedkoper uit zijn.
- Contacteer:
- Xircuit
- Contacteer:
Ik gebruik sinds een jaar onderstaande Thule Europower 916, net zoals op het plaatje hieronder. Hij is gemaakt voor fietsen met elektrische ondersteuning, die plusminus ongeveer even zwaar zijn als een setje DH fietsen. Ik gebruik 'm alleen voornamelijk voor XC bikes.
Met bikes van 2x 25kg achterop vergeet je 'm: zeer stabiel dus. Montage is zeer eenvoudig door middel van een handomdraai. Hij is kantelbaar zodat de klep open kan (erg praktisch!) en hij kan op slot, dwz dat de laatste klem middels de sleutel kan worden afgesloten, dat geeft wel een zekerheid om die fietsen even te verlaten. 2.25 banden passen nog wel, breder zal lastig worden, maar stabiele montage lijkt mij wel mogelijk: De banden zullen dan op de houder staan, maar altijd er wel iets in vallen. Wellicht dat je langere straps er aan moet zetten.
De klemmen zijn voor ronde buizen, dat zou met sommige DH bikes lastig kunnen zijn. De klemmen zijn wel behoorlijk goed verstelbaar. Toch zou ik sowieso naar een dealer gaan om te testfitten. Verder is het een (echte thule) super degelijk ding.

Met bikes van 2x 25kg achterop vergeet je 'm: zeer stabiel dus. Montage is zeer eenvoudig door middel van een handomdraai. Hij is kantelbaar zodat de klep open kan (erg praktisch!) en hij kan op slot, dwz dat de laatste klem middels de sleutel kan worden afgesloten, dat geeft wel een zekerheid om die fietsen even te verlaten. 2.25 banden passen nog wel, breder zal lastig worden, maar stabiele montage lijkt mij wel mogelijk: De banden zullen dan op de houder staan, maar altijd er wel iets in vallen. Wellicht dat je langere straps er aan moet zetten.
De klemmen zijn voor ronde buizen, dat zou met sommige DH bikes lastig kunnen zijn. De klemmen zijn wel behoorlijk goed verstelbaar. Toch zou ik sowieso naar een dealer gaan om te testfitten. Verder is het een (echte thule) super degelijk ding.

Ich Heisse Super Fantastisch!
zal binnekort is kijkken welk mark ik heb,
ik heb wel een hele fijne die koste 350 euro en die vouw je als het ware om je trekhaak , die sluit zich dus automatisch zelf op en de fietsen staan er zeer stevig op.
met 170km/uur staan me bike's nog steeds mooi stil.
heb er ook al 3 verschillende gehad maar deze bevalt me echt goed de rest mooi verkocht en deze houdt ik dus mooi
zal binnekort het merk ff hier posten
ik heb wel een hele fijne die koste 350 euro en die vouw je als het ware om je trekhaak , die sluit zich dus automatisch zelf op en de fietsen staan er zeer stevig op.
met 170km/uur staan me bike's nog steeds mooi stil.
heb er ook al 3 verschillende gehad maar deze bevalt me echt goed de rest mooi verkocht en deze houdt ik dus mooi
zal binnekort het merk ff hier posten
psn:chillozz
come and beat me
have fun
come and beat me

have fun
- Xircuit
- Contacteer:
Overigens is dat type niet als 3-fietsen uitvoering verkrijgbaar. En om nu 3x 75kg achter de auto te hangen. De overhang wordt ook nog eens groter... Je moet er dan zeker niet een te lichte auto voor zetten, lijkt me.
Op het dak is ook niet alles, zeker als je er drie 25 kilozware bike er steeds op moet tillen. De daklast van een gemiddelde auto zit op 75 tot 100 kg, dat kan nog wel. Maar het vangt inderdaad veel wind.
Tja, de beste oplossing is dan toch een verlengde Volkswagen T5 TDI.
Op het dak is ook niet alles, zeker als je er drie 25 kilozware bike er steeds op moet tillen. De daklast van een gemiddelde auto zit op 75 tot 100 kg, dat kan nog wel. Maar het vangt inderdaad veel wind.
Tja, de beste oplossing is dan toch een verlengde Volkswagen T5 TDI.

Ich Heisse Super Fantastisch!
http://www.fietsenwinkel.nl/images/prod ... ichten.jpg
dat is die die ik bedoelde weet alleen even niet meer hoe het hier werkte voor plaatjes/foto's te posten iets met url toch ?
ziet der zo opzich niet stevig uit maar dat is die zeker wel
dat is die die ik bedoelde weet alleen even niet meer hoe het hier werkte voor plaatjes/foto's te posten iets met url toch ?
ziet der zo opzich niet stevig uit maar dat is die zeker wel

come and beat me
have fun
come and beat me

have fun
- Contacteer:
heet oogt inderdaad wat onstabiel uit maar omdat hij zich dus om de trekhaak klemt zit hij muurvast plus het gewicht van de fietsen.Fullthrottle @ Team Solid schreef:meen je dat serieus 170km/uur met die drager?
ziet er niet zo heel stevig uit.
gr Robin
ik heb nog nooit zon stevige gehad als deze mij bevalt hij dus prima

come and beat me
have fun
come and beat me

have fun
- [HEAD]MarxNL
- Contacteer:
Dat plaatje is van de Thule 916 Europower.Xircuit schreef:
Je kan voor deze drager een gootje aanschaffen. Als je moe bent

Overigens heb ik regelmatig deze drager in handen en moet aan klanten uitleggen hoe deze werkt. Super handig, een aanrader!
Je zou eventueel uit kunnen zoeken of de plaat waar de wielen in staan los leverbaar is. (normaal gesproken zijn alle onderdelen los te bestellen) Die zou je dan kunnen "modificeren" voor extra brede banden. Anders een wat lucht uit de band laten lopen.
Maar het is absoluut een aanrader!
Re: Welke Fietsendrager (Trekhaak) voor DH bikes
Goede review! Ik ben het eigenlijk op alle punten met je eens.mool schreef:Sinds begin dit seizoen gebruik ik een Spinder Falcon. Prima stabiele drager.
Mijn headlines van de Spinder (Falcon):
- Die wielstraps meteen weggooien en vervangen voor spanbandjes (ten eerste zijn de laatste praktischer en als er iets kapot gaat sta je daar in Frankrijk oid opzoek naar Spinder spares....)
- Boutjes en ander klein hardware hadden voor die prijs van van RVS mogen zijn....
- Slotknoppen voor de klemmen zijn echt but.
Als je bovenstaande punten in ogenschouw houdt/vervangt, heb je een prima drager. 2 DH fietsen passen goed en staan stevig tot zeker 160 km/h, harder kan mijn auto niet.
Wel even wat diverse maten verwarmingsbuisisolatie kopen bij de bouwmarkt. Om voorvork en framebuizen te beschermen.
- Contacteer:
Verwarmings isolatiebuis dat is een goeie !
Die ga ik me al halen zit nu steeds met oude theedoeken
Te rotzooien haha
Goeie tip
Maar zo te horen moeten de fietsen drager fabrikanten nog veel leren ....
Ik had een mooi model van Mft gevonden die heeft de sleedes wat verder uit elkaar
Staan op 190 mm morgen eens meten op de geleende fietsendrager
Het is de Mft euro select en deze is met rvs.bevestigings materiaal
Die ga ik me al halen zit nu steeds met oude theedoeken
Te rotzooien haha
Goeie tip
Maar zo te horen moeten de fietsen drager fabrikanten nog veel leren ....
Ik had een mooi model van Mft gevonden die heeft de sleedes wat verder uit elkaar
Staan op 190 mm morgen eens meten op de geleende fietsendrager
Het is de Mft euro select en deze is met rvs.bevestigings materiaal