Van single speed naar versnellingen
Moderator:Beheerders
Klein vraagje.
Is het mogelijk om alleen van voren 3 versnellingen te hebben.
En dan van achter alleen een derrieur.
Of zou de ketting dan alsnog van het achtertandwiel lopen.
Alvast bedankt (:
Alvast bedankt (:
Luctor et Emergo (:
- cyberhawk
- Contacteer:
nee dat moet kunnen ,, maar ik denk dat je met 3 teveel wil,.. van 42 naar 22 ofzo dat kan je derrie niet opvangen denk ik.. tenzij je een groot blad achter rijd ?
maar als je je derrie fixed zet op het ene tandwieltje achter.. met zo min mogelijk ketting icm het grote blad voor..
dan zou ie nog strak genoeg moeten kunnen staan om voor naar klein te schakelen ,,??
het is een beetje een raar idee MAAR wel origineel
maar als je je derrie fixed zet op het ene tandwieltje achter.. met zo min mogelijk ketting icm het grote blad voor..
dan zou ie nog strak genoeg moeten kunnen staan om voor naar klein te schakelen ,,??
het is een beetje een raar idee MAAR wel origineel

Oké bedankt voor het snelle antwoord :P
Is er trouwens ook geen achter derailer die er eigenlijk voor gemaakt is om alleen je ketting te spannen en dat je dan gewoon een front derailer er op doet? Want ik was laatst naar de lokale fietsenwinkel geweest om het te vragen. Maar die zijden dat het niet kon alleen was toch beetje nieuwschierig of hij er niet naast zat :P
Is er trouwens ook geen achter derailer die er eigenlijk voor gemaakt is om alleen je ketting te spannen en dat je dan gewoon een front derailer er op doet? Want ik was laatst naar de lokale fietsenwinkel geweest om het te vragen. Maar die zijden dat het niet kon alleen was toch beetje nieuwschierig of hij er niet naast zat :P
Luctor et Emergo (:
- didadunlop
Er is wel een "derailleur" bedoeld om niet te schakelen. Twee zelfs. De Paul Components Melvin en de shimano kettingspanner voor de alfine naven. Volgens mij heeft rohloff ook iets maar dat weet ik niet zeker.
De vraag is of het zin heeft. Achter met 3 kransjes rijden is veel simpeler. Ikzelf rij met 6 kransjes op een Hope singlespeed naaf. En met enige werken kan je zelfs 7 kransjes kwijt op die naaf.
De vraag is of het zin heeft. Achter met 3 kransjes rijden is veel simpeler. Ikzelf rij met 6 kransjes op een Hope singlespeed naaf. En met enige werken kan je zelfs 7 kransjes kwijt op die naaf.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Re: Van single speed naar versnellingen
Als je achter een kettingspanner met geleidewieltje hebt zorgt het wieltj er voor dat de ketting niet van het tandwiel valt. De ketting heeft verder geen idee wat er voor het spanwieltje gebeurt, dus in principe kun je daar een tripel monteren. Moet de spanner wel voldoende capaciteit hebben om de vrijkomende ketting op te spannen, voor de meeste ss spanners zal dat niet het geval zijnklompee schreef:Klein vraagje.
Alvast bedankt (:
/Marten
LOL, er zijn een heleboel ketting spanners? Yessdidadunlop schreef:Er is wel een "derailleur" bedoeld om niet te schakelen. Twee zelfs. De Paul Components Melvin en de shimano kettingspanner voor de alfine naven. Volgens mij heeft rohloff ook iets maar dat weet ik niet zeker.

- cyberhawk
- Contacteer:
de bodies zijn niet breder geworden voor 10speed makker.. de kransjes zijn dunner..Ninko schreef:Jow.... Welkom in 2010! Tegenwoordig hebben ze zelfs al bredere bodies dan op een SS naaf en daar kun je al 10 kransjes op kwijtdidadunlop schreef: Ikzelf rij met 6 kransjes op een Hope singlespeed naaf. En met enige werken kan je zelfs 7 kransjes kwijt op die naaf.![]()
![]()
Why??![]()
je mist een ding !red_vfr schreef:Waarom is het dan nog een SS naaf als je er een cassette op kwijt kan? Dan ken je toch gewoon een cassette naaf nemen?
een SS naaf heeft minder dish
de flensen staan verder uit elkaar en dus een sterker wiel..
en met het meeste vlieg werk heb je niet alle gears nodig..
4x-ers rijden soms ook met 3 gears..
ik heb er over nagedacht met mn spanner te werken en ook 2-3 kransjes te gaan rijden met mn trial bike..en Dj bike
er zijn zoveel voordelen als je buiten het boekje denkt

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
De Hope is een Trial/Singlespeed naaf. Trialers moeten een bepaald aantal kransjes achter 'kunnen' hebben. Daarom is de body nog enigzins breed. Een willekeurige normale cassette gaat er ook niet op passen, alleen zwaar gemodificeerde (delen van) exemplaren.cyberhawk schreef:je mist een ding !red_vfr schreef:Waarom is het dan nog een SS naaf als je er een cassette op kwijt kan? Dan ken je toch gewoon een cassette naaf nemen?
Voor de singlespeeder is het makkelijk om toch nog enigzins je kettinglijn aan te kunnen passen. En inderdaad dat Dis verhaal.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
Ow die yessrr spanner is skon.
Ja idd een sterker wiel met links en rechts even lange spaken. Tevens vind ik 6 versnellingen ruim zat.
Ik gooi er trouwens een normale cassette op hoor. Of de bovenste 6 van een xt cassette of de middelste 6 van een xtr cassette. Dus niks speciaals aan. Als je er 7 op wil dan zul je wel wat moeten afdraaien ergens.
je kan ook een goedkoper cassette openschroeven en losse kransen erop zetten. Kan je zelf spelen met je verzetkeuze.
JJ schreef:De Hope is een Trial/Singlespeed naaf. Trialers moeten een bepaald aantal kransjes achter 'kunnen' hebben. Daarom is de body nog enigzins breed. Een willekeurige normale cassette gaat er ook niet op passen, alleen zwaar gemodificeerde (delen van) exemplaren.cyberhawk schreef:je mist een ding !red_vfr schreef:Waarom is het dan nog een SS naaf als je er een cassette op kwijt kan? Dan ken je toch gewoon een cassette naaf nemen?
Voor de singlespeeder is het makkelijk om toch nog enigzins je kettinglijn aan te kunnen passen. En inderdaad dat Dis verhaal.
JJ
Ja idd een sterker wiel met links en rechts even lange spaken. Tevens vind ik 6 versnellingen ruim zat.
Ik gooi er trouwens een normale cassette op hoor. Of de bovenste 6 van een xt cassette of de middelste 6 van een xtr cassette. Dus niks speciaals aan. Als je er 7 op wil dan zul je wel wat moeten afdraaien ergens.
je kan ook een goedkoper cassette openschroeven en losse kransen erop zetten. Kan je zelf spelen met je verzetkeuze.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Dat zeg ik, delen van of gemodificeerde delen. Het blijft prutsen 
JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
misschien ten overvloede maar kijk bv ook eens op: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=389595
[/url]
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee
- didadunlop
Zo lang ik geen onderdelen fysiek aanpas en alleen besluit om iets niet te installeren of anders is het geen prutsen IMHO...Dat zeg ik, delen van of gemodificeerde delen. Het blijft prutsen

- @sph@ltdude
- Contacteer:
Re: Van single speed naar versnellingen
It's been done before:klompee schreef:Klein vraagje.
Alvast bedankt (:

Thread op mtbr
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Vooralsnog geen problemen met een Shitmano XT-775 naaf.
Zowel singlespeed als geared.
Sterker nog, ik meen dat ik inmiddels meer probleemloze km's heb gemaakt met de 775 dan met de WI of XT 756.
Maar dit terzijde.
3 bleden voor en 1 kransje achter kan dus wel (waarom zou het niet kunnen?) maar wat is het nut ?
Voor schakelt het altijd minder goed dan achter.
Achter heb je de mogelijkheid meer dan 3 kransjes te monteren.
Achter heb je toch een soort van kettingspanner nodig, dus waarom niet meteen een echte derailleur ?
OK, voor heb je ook een soort van kettinggeleider nodig, dus waarom niet meteen een voorderailleur ?
Tja, voor je het weet heb je 3x10 op je fiets.
Waar ging het ook al weer over ?
Zowel singlespeed als geared.
Sterker nog, ik meen dat ik inmiddels meer probleemloze km's heb gemaakt met de 775 dan met de WI of XT 756.
Maar dit terzijde.
3 bleden voor en 1 kransje achter kan dus wel (waarom zou het niet kunnen?) maar wat is het nut ?
Voor schakelt het altijd minder goed dan achter.
Achter heb je de mogelijkheid meer dan 3 kransjes te monteren.
Achter heb je toch een soort van kettingspanner nodig, dus waarom niet meteen een echte derailleur ?
OK, voor heb je ook een soort van kettinggeleider nodig, dus waarom niet meteen een voorderailleur ?
Tja, voor je het weet heb je 3x10 op je fiets.
Waar ging het ook al weer over ?
- didadunlop
Op mijn big dummy gebruik ik probleemloos 6 losse kransen hoor. En das een normale hope ss naaf.steelhead schreef:Met losse kransen ga je op een Hope SS geen 6 cogs kunnen gebruiken de onderste grijpt dan geen tanden op de body. Ik heb ee Ultegra 12-27 waarbij ik de grootste carrier heb uitgedraaid om de onderste losse cog wel op de tanden te krijgen en met gebruik van spacer past alles OK.
hallo mensen weer een tijdje geleden.
Ik was toch singlespeed blijven rijden. Maar mn achteruittrap systeem is naar de $!^%# gegaan dus toch maar versnellingen van achter. Maar ik heb nog norgens een cassete gevonden met bijvoorbeeld 3 a 4 tandwielen. Dus moet je er dan zelf 1 uit elkaar trekken?
Ik was toch singlespeed blijven rijden. Maar mn achteruittrap systeem is naar de $!^%# gegaan dus toch maar versnellingen van achter. Maar ik heb nog norgens een cassete gevonden met bijvoorbeeld 3 a 4 tandwielen. Dus moet je er dan zelf 1 uit elkaar trekken?
Luctor et Emergo (: