Avid BB7 versus Shimano SLX Disc brakes...

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

Avid BB7 vs Shimano SLX

Peiling eindigde op za nov 06, 2010 12:43 pm

Shimano SLX
2
67%
Avid BB7
1
33%

Totaal aantal stemmen: 3

monkeyman86
Avid BB7 versus Shimano SLX Disc brakes...

Bericht door monkeyman86 » wo okt 27, 2010 12:43 pm

Hoi allemaal,

Laat ik mij eerst even voorstellen, ik ben nieuw op dit forum, en ik ben een mountainbike aan het in elkaar zetten voor een adventure-race en verder "recreatief" gebruik.

Nu heb ik een Giant Terrag0 frame uit 2003 en daar wil ik schijfremmen op zetten, alleen omdat ik toch wel op een budget werk zit ik te twijfelen tussen de avid BB7 en de shimano SLX.

Hebben mensen hier ervaring met de remmen? Vooral als het gaat om gebruiksgemak en kwaliteit. Ik hou er van om meerdaagse tochten te maken en als je remkabel dan breekt denk ik dat je bij zo'n shimano al gauw in de problemen komt? Vandaar eventueel de keuze voor de avids.. Anderzijds vind ik de shimano's er in ieder geval veel beter uit zien :D

Nou, hoor het graag!

Erikje

Bericht door Erikje » wo okt 27, 2010 1:23 pm

De kans dat de BB7 een kabel breekt is miljoenen keren groter dan bij een Shimano SLX systeem.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 27, 2010 1:36 pm

Hoe vaak heeft er hier iemand een remkabel gebroken? Mij is het iig nog nooit gebeurd.

Ik ben fan van BB7's vanwege de mooie afstelmogelijkheden en omdat ik niet hou van geklooi met vloeistoffen. Tevens vindt ik het makkelijker om een kabeltje etc bij me te hebben dan een volledige ontluchtingsset.

Maar ik denk dat qua durability e.e.a. elkaar niet zo zal ontlopen. Oliedruk is wel wat minder gevoelig voor vuil / modder etc. Kabels kunnen dan nog wel eens vollopen. Voor mij weegt dat niet op tegen de voordelen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Michielvanosch

Bericht door Michielvanosch » ma dec 06, 2010 1:12 pm

SLX remmen zijn super. Als je ze met de BB7 gaat vergelijken ga ik voor de SLX, omdat je voor dit geld gewoon al een goeie set hydrolische remmen hebt.
Het voordeel van hydrolische remmen is dat ze beter te doseren zijn en eigenlijk geheel onderhoudsvrij zijn. Ze moeten alleen bij gemiddeld gebruik 1 keer in de 2 jaar ontlucht worden.

Ik heb ze zelf op mijn XC fiets zitten en ben er zeer tevreden over!

asianrobpoop

Bericht door asianrobpoop » do dec 09, 2010 5:59 pm

Ga voor de Shimano SLX set, zonder twijfel. Je gaat je minder ergeren aan af en toe een bleeding te moeten (laten) uitvoeren dan constant de BB7's te moeten afstellen.
Erikje schreef:De kans dat de BB7 een kabel breekt is miljoenen keren groter dan bij een Shimano SLX systeem.
Natuurlijk, Shimano SLX heeft geen kabel.
NS Bikes Analog 2010, DMR Wingbar, DMR V8 Greaseports Sick Green Edition, Deity Grips.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do dec 09, 2010 10:33 pm

dan constant de BB7's te moeten afstellen.
Ik hoef ze niet voortdurend af te stellen. Sterker nog. Als ik ze een keer goed af stel hoef ik ze geen eens te bleeden...:D

Het is gewoon wat je zelf lekker vindt. Qua remkracht maakt het voor NL en XC niks uit (deze zomer in Wales ook geen probleem gehad) en qua onderhoud heeft alles plussen en minnen.

Maar inderdaad hydraulisch staat leuker en moderner..;)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

walter

Bericht door walter » vr dec 10, 2010 1:44 pm

Zelf erg blij met de BB7's :)

Maar... ik heb geen ervaring met de SLX.
Vraag me trouwens af of de SLX stemmers wel ervaring hebben met de BB7 :?

Na jarenlange ervaring met touwtjes remmen en hydraulische remmen kwam ik tot de conclusie dat vloeistofremmen zeker niet onproblematisch zijn.

asianrobpoop

Bericht door asianrobpoop » vr dec 10, 2010 3:50 pm

walter schreef:Zelf erg blij met de BB7's :)

Maar... ik heb geen ervaring met de SLX.
Vraag me trouwens af of de SLX stemmers wel ervaring hebben met de BB7 :?

Na jarenlange ervaring met touwtjes remmen en hydraulische remmen kwam ik tot de conclusie dat vloeistofremmen zeker niet onproblematisch zijn.
Ik ken een aantal mensen die met BB7's rijden. Beter gezegd, die er mee hebben gereden. Ik ken ook een aantal mensen die met BB5's hebben gereden en daarna zijn overgestapt naar BB7's. Weinig ervan rijden nog met die "brol" zoals ze zeggen. Ik heb zelf ervaring met Shimano Deore LX schijfremmen, Deore schijfremmen en Deore XT's. Ik heb bij Itek gewerkt voor een tijdje (ja, ok, dat is niet beduidend met de vele prutsers die er werken) maar er was meer werk aan mechanische dan hydraulische schijfremsystemen. Bijkomend nadeel voor een groothandel in fietsen is dat alles goed moet zijn, maar ook snel moet gaan. Thuis werken is natuurlijk niet zo druk als op het werk, dus kies je eerder voor goed en tijdrovend tegenover snel en gepruts. Bleeden en ontluchten ging toch naar mijn ervaring sneller en gemakkelijker dan mechanische schijfremmen afstellen.

Dit is mijn ervaring die ik hier meedeel ;)

AANPASSING: Ik had Juicy 3's op m'n Specialized van 2007 en een goede vriend heeft XX remmen. Beiden zijn van Avid en een ramp om te ontluchten.
NS Bikes Analog 2010, DMR Wingbar, DMR V8 Greaseports Sick Green Edition, Deity Grips.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr dec 10, 2010 4:47 pm

Nou schrik je ervan als ik zeg dat afstellen van BB7 voor mij al hobbist zonder goede en ruime werkplaats nog geen 5 minuten kost? Links en rechts indraaien tot de schijf op de goed plek zit (Ik zet hem ergens anders neer dan avid voorschrijft omdat ik hem dan wat lekkerder vindt remmen)vastschroeven en de blokken los zetten en klaar..:D Werkje van niks.

Alles waar je niet mee om kunt gaan is brol en BB7's hebben wel een iets grotere learning curve dan hydraulisch. Maar als je die eenmaal gehad hebt zijn het ideale remmetjes.

En al die andere mechanische remmen waar je het over hebt is wsl die tektro en goedkope shimano troep. Dat is niet te vergelijken met de BB7. Zowel in power als in gebruiksvriendelijkheid.

asianrobpoop

Bericht door asianrobpoop » vr dec 10, 2010 4:58 pm

Ik las net een hele review op mtbr.

BB7's zijn even krachtig als SLX's, als goed afgesteld zelfs krachtiger. Ze zijn door de kabel ofwel soepeler, ofwel erg strak. XT remmen zelfs niet veel beter dan SLX's maar wegen 75gr minder (WAUW!).

bottomline is: koop waar ge u het liefst mee bezig houdt. Een spuit of een tang. :D

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr dec 10, 2010 5:44 pm

bottomline is: koop waar ge u het liefst mee bezig houdt. Een spuit of een tang.
+ 1..

Morgen eens die nieuwe remblokken van me inrijden. Hopelijk is het een beetje droog.// (wsl niet en mag ik weer lekker poetsen)

Plaats reactie