Ik ook, ik wil best betalen om lid te zijn van DP. Maar wie gaat dat allemaal administreren en bijhouden, het runnen van alleen het forum kost als ik het goed heb al heel veel tijd.JJ schreef:Qua budget: hebben wij als DP daar wat voor over? Ik wel..
JJ
[special] Over nieuw beleid...
Moderator:JJ
Even wat losse reacties op enkele uitspraken:
-DPR is momenteel een stichting. Omzetten naar vereniging met ditto zwaardere belasting is simpelweg veel te veel werk voor een 4 persoons teampje. Een stichting kan zich idd wel bij de KNWU aanmelden, maar dat kost dus knaken.
-Rekening rijden dan. Het klopt dat met name de Elite wegrenners de afgelopen jaren een dure licentie, maar geen inschrijfgeld per wedstrijd hadden. Bij MTB was dit al wel. Per 2011 wordt ingevoerd, dat je per wedstrijd iig een aantal euro betaaald omdat het uitgangspunt van de KNWU is 'de gebruiker betaald'. Sinds wanneer zo'n regeling stimulerend is, is mij dan weer ontgaan.
-Wedstrijden: dat onze rijders gesignaleerd worden op Bergraces komt omdat de personen die dit registreren alleen die bergraces zelf rijden. Natuurlijk rijden ze ook de 'KNWU' wedstrijden!
-Sponsoring dan. Voor veel bedrijven die sponsoren, zijn er vaak 2 criteria: de club moet in het dekkingsgebied zitten van het bedrijf en er moeten werknemers van het bedrijf actief zijn bij de club. Dan is het logisch dat bedrijf Willem12 Co. Ltd gevestigd in Amersfoort de locale hockey club sponsort, waar zijn 2 meiden balletjes slaan. Dat is bij het MTB overigens niet anders, zie team Combee.
Het gaat me in dit specifieke geval over het plotsklaps moeten betalen van een behoorlijke som geld, waar zover ik nui zie, niets tegenover staat.
We klampen ons voorlopig maar vast aan de overgangsregeling de komende 2 jaar en hopen dat voor de uitwerking daarvan ook naar onze argumenten geluisterd wordt.
...en anders kunnen we altijd nog onze eigen wedstrijdjes organiseren. Mateis en JJ zijn er inmiddels erg bedreven in
-DPR is momenteel een stichting. Omzetten naar vereniging met ditto zwaardere belasting is simpelweg veel te veel werk voor een 4 persoons teampje. Een stichting kan zich idd wel bij de KNWU aanmelden, maar dat kost dus knaken.
-Rekening rijden dan. Het klopt dat met name de Elite wegrenners de afgelopen jaren een dure licentie, maar geen inschrijfgeld per wedstrijd hadden. Bij MTB was dit al wel. Per 2011 wordt ingevoerd, dat je per wedstrijd iig een aantal euro betaaald omdat het uitgangspunt van de KNWU is 'de gebruiker betaald'. Sinds wanneer zo'n regeling stimulerend is, is mij dan weer ontgaan.
-Wedstrijden: dat onze rijders gesignaleerd worden op Bergraces komt omdat de personen die dit registreren alleen die bergraces zelf rijden. Natuurlijk rijden ze ook de 'KNWU' wedstrijden!
-Sponsoring dan. Voor veel bedrijven die sponsoren, zijn er vaak 2 criteria: de club moet in het dekkingsgebied zitten van het bedrijf en er moeten werknemers van het bedrijf actief zijn bij de club. Dan is het logisch dat bedrijf Willem12 Co. Ltd gevestigd in Amersfoort de locale hockey club sponsort, waar zijn 2 meiden balletjes slaan. Dat is bij het MTB overigens niet anders, zie team Combee.
Het gaat me in dit specifieke geval over het plotsklaps moeten betalen van een behoorlijke som geld, waar zover ik nui zie, niets tegenover staat.
We klampen ons voorlopig maar vast aan de overgangsregeling de komende 2 jaar en hopen dat voor de uitwerking daarvan ook naar onze argumenten geluisterd wordt.
...en anders kunnen we altijd nog onze eigen wedstrijdjes organiseren. Mateis en JJ zijn er inmiddels erg bedreven in

gaat misschien op voor een criteriumpje, maar voor al dat werk waar een ploegleider achteraan tuft moet wel degelijk betaald worden. Tenzij het een buitenlandse koers is, dan kun je nog wel eens wat benzinegeld versieren (naast het hotel)Steelboy schreef: -Rekening rijden dan. Het klopt dat met name de Elite wegrenners de afgelopen jaren een dure licentie, maar geen inschrijfgeld per wedstrijd hadden.
/Marten
Even een reactie op de mensen die luidkeels "eigen bond" roepen...
Geloof je het zelf? Mountainbikers zijn een kleine groep individualisten, die over het algemeen niet veel verder dan hun eigen voorband kunnen en/of willen kijken. Als dat niet zo was dan hadden we niet het halve bos in ons land van ons af laten pakken, waren we 10 jaar geleden al met transponders aan het rijden, en hield het seizoen niet in de 1e week van juli zowat op.
Als mensen serieus een eigen bond willen beginnen moeten ze het gros van de wedstrijdrenners achter zich krijgen. Dat gaat nooit gebeuren, omdat op individuele basis maar een enkeling bereid is z'n vinger uit z'n r**t te trekken, een paar trainingsuren op te geven, en wat doen voor Het Algemeen Belang.
Ik denk dat de enige oplossing in dit geval is dat de managers van de teams bij elkaar komen en collectief de KNWU de dikke vinger geven. De KNWU is zeker vatbaar voor gesprek, maar er moet wel een lobby achter zitten. Van de renners (en dus clubs) hoef je het niet te hebben.
Geloof je het zelf? Mountainbikers zijn een kleine groep individualisten, die over het algemeen niet veel verder dan hun eigen voorband kunnen en/of willen kijken. Als dat niet zo was dan hadden we niet het halve bos in ons land van ons af laten pakken, waren we 10 jaar geleden al met transponders aan het rijden, en hield het seizoen niet in de 1e week van juli zowat op.
Als mensen serieus een eigen bond willen beginnen moeten ze het gros van de wedstrijdrenners achter zich krijgen. Dat gaat nooit gebeuren, omdat op individuele basis maar een enkeling bereid is z'n vinger uit z'n r**t te trekken, een paar trainingsuren op te geven, en wat doen voor Het Algemeen Belang.
Ik denk dat de enige oplossing in dit geval is dat de managers van de teams bij elkaar komen en collectief de KNWU de dikke vinger geven. De KNWU is zeker vatbaar voor gesprek, maar er moet wel een lobby achter zitten. Van de renners (en dus clubs) hoef je het niet te hebben.
In mijn ogen gaat ook niet de discussie om het feit dat de inschrijfgelden omhoog gaan, maar meer om het geen wat ze mee willen bereiken op de langere termijn. Willen ze de sport aan de top uitdunnen, of willen ze de breedte in? Het eerste bereik je door het moeilijker te maken met regelgeving, licenties en inschrijfgelden. Het tweede bereik je door afschaffing van regelgeving, etc.
Dat er vervolgens het organiseren van een wedstrijd "a pain in the ass" is, dat heeft te maken met de algemene beleidsvoering in Nederland. Zodra de woorden wedstrijd, natuur, evenement in een zin staan, dan staat bureaucratisch Nederland zich al in de handen te wrijven. Echter zou de KNWU hier wel een rol in kunnen spelen, de meedenkende rol dan wel.
Dat er vervolgens het organiseren van een wedstrijd "a pain in the ass" is, dat heeft te maken met de algemene beleidsvoering in Nederland. Zodra de woorden wedstrijd, natuur, evenement in een zin staan, dan staat bureaucratisch Nederland zich al in de handen te wrijven. Echter zou de KNWU hier wel een rol in kunnen spelen, de meedenkende rol dan wel.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ik ga een heel eind met je mee, maar dat je het niet van clubs moet hebben bestrijd ik. In onze vereniging zijn er een groot aantal leden die zich uit de naad werken om de sport naar een hoger plan te tillen (ieder met een eigen motief). Negen van de tien vrijwilligers (!) knokken voor een "betere montainbikewereld" bij bonden, terreineigenaren en andere belanghebbenden.wictor schreef:Even een reactie op de mensen die luidkeels "eigen bond" roepen...
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de laatste 2 jaar een paar keer op het punt heb gestaan om de handdoek in de ring te gooien, omdat ik moe word van de kritiek die vanuit de heup op verenigingen (soms zelfs persoonlijk) wordt afgeschoten door renners die aan de zijlijn staan maar wel graag willen mee eten uit de ruif.
Dat kon ook wel eens het argument van de bond en de verenigingen zijn richting renners cq teams als D-P: "U maakt gebruik van een infrastructuur die bestaat dankzij organisaties als bond, wedstrijdorganisatoren en verenigingen, maar u draagt er niet aan bij. U maakt gebruik van onze voorzieningen en gebruikt die om er zelf beter van te worden in de vorm van een eigen team met persoonlijke cq teamsponsors".Metatron schreef:...renners die aan de zijlijn staan maar wel graag willen mee eten uit de ruif.
Humps are for camels
Vertel mij hoe een team kan bijdragen aan...? Moet een team ook wedstrijden gaan organiseren?
Dat soort argumenten zijn natuurlijk kul en van het niveau pot verwijt de ketel etc. Het is de doelstelling en het enige bestaansrecht van de bond om dergelijke infrastructuur te organiseren. Beetje flauw om dan te gaan wijzen als men gebruik maakt van die infrastructuur?
Dat soort argumenten zijn natuurlijk kul en van het niveau pot verwijt de ketel etc. Het is de doelstelling en het enige bestaansrecht van de bond om dergelijke infrastructuur te organiseren. Beetje flauw om dan te gaan wijzen als men gebruik maakt van die infrastructuur?
- [HEAD]MarxNL
- Contacteer:
Bedoel je dat het inschrijven als dp-stichting, en alles wat erbij hoort, meer kost dan inschrijven per renner/discipline/wedstrijd?Steelboy schreef: -DPR is momenteel een stichting. Omzetten naar vereniging met ditto zwaardere belasting is simpelweg veel te veel werk voor een 4 persoons teampje. Een stichting kan zich idd wel bij de KNWU aanmelden, maar dat kost dus knaken.
Wat willen ze (KNWU) nu eigenlijk? Meer geld binnen halen en meer achterover zitten.KNWU herziening tarieven 2011 schreef: De uiteindelijke doelstelling is het organiseren van wedstrijden eenvoudiger en mogelijk goedkoper te maken, zodat verenigingen en stichtingen uitgedaagd worden tot een actief organisatiebeleid.Hierdoor wordt het wedstrijdaanbod vergroot en wordt het voor de sporters mogelijk dichter bijhuis hun sport te beoefenen.

Onthoud goed dat ik aan de kant van het D-P team sta, maar "audi alteram partem" en hoor dus ook de andere partij.
En onderzoek dus ook de motieven van de andere kant.
Wat is jullie bijdrage aan het systeem dat door de verenigingen en de bond wordt neergezet? Je licenties heb je via de vereniging, maar in ruil daarvoor rijdt je niet in de clubkleuren en lever je ook geen ondersteuning aan de (publicitaire) zichtbaarheid van de club.
Je bent als organisatie ook niet bij de bond aangesloten. Draagt dus ook niet bij en draagt ook niet af, waardoor je stem ook niet gehoord wordt. Je bent onzichtbaar. Welke liefde verwacht je terug? (cit. W12)
Men zou het verwijt kunnen maken dat teams als D-P gratis op de bagagedrager van anderen (bond, organisatoren, verenigingen) meerijden, maar niet zelf meetrappen.
Ik zou het wel weten: voor 500 euro ben je als Stichting D-P bij de bond aangesloten en kun je in je eigen shirt blijven rijden. Je rijders hebben dan een licentie op naam via de stichting D-P. De 1e drie donateurs zijn al bekend: JJ, W12 en Bert L.
Stel ik als laatste voor dat je dan samen met de andere échte MTB verenigingen een virtueel district maakt binnen de bond, zodat je los komt te staan van de regionale indeling en langs die weg het eigen MTB geluid niet verloren gaat in het racefiets geluid.
En onderzoek dus ook de motieven van de andere kant.
Wat is jullie bijdrage aan het systeem dat door de verenigingen en de bond wordt neergezet? Je licenties heb je via de vereniging, maar in ruil daarvoor rijdt je niet in de clubkleuren en lever je ook geen ondersteuning aan de (publicitaire) zichtbaarheid van de club.
Je bent als organisatie ook niet bij de bond aangesloten. Draagt dus ook niet bij en draagt ook niet af, waardoor je stem ook niet gehoord wordt. Je bent onzichtbaar. Welke liefde verwacht je terug? (cit. W12)
Men zou het verwijt kunnen maken dat teams als D-P gratis op de bagagedrager van anderen (bond, organisatoren, verenigingen) meerijden, maar niet zelf meetrappen.
Ik zou het wel weten: voor 500 euro ben je als Stichting D-P bij de bond aangesloten en kun je in je eigen shirt blijven rijden. Je rijders hebben dan een licentie op naam via de stichting D-P. De 1e drie donateurs zijn al bekend: JJ, W12 en Bert L.
Stel ik als laatste voor dat je dan samen met de andere échte MTB verenigingen een virtueel district maakt binnen de bond, zodat je los komt te staan van de regionale indeling en langs die weg het eigen MTB geluid niet verloren gaat in het racefiets geluid.
Humps are for camels
De KNWU kijkt enkel naar de reetfietsers!
(sla de Wieler Revue maar eens open als licentie houder)
Lekker makkelijk om alles onder 1 regelgeving te plaatsen.
Kijk ook eens naar de reactie's in BMX Race, de andere discipline.
http://bmx.startpagina.nl/prikbord/1294 ... g-12948183
http://bmx.startpagina.nl/prikbord/1298 ... g-12985087
Alsof team sponsors opeens clubs gaan sponsoren!

(sla de Wieler Revue maar eens open als licentie houder)
Lekker makkelijk om alles onder 1 regelgeving te plaatsen.
Kijk ook eens naar de reactie's in BMX Race, de andere discipline.
http://bmx.startpagina.nl/prikbord/1294 ... g-12948183
http://bmx.startpagina.nl/prikbord/1298 ... g-12985087
Alsof team sponsors opeens clubs gaan sponsoren!
Bert, ik houd ook van dingen van de andere kant bekijken (zie mijn eerdere post). Ik ben zeer benieuwd wat de overgangsregeling inhoudt en wat de KNWU terug geeft.
Toch vind ik je vragen wat typisch. "Wat is jullie bijdrage"? Die vraag kan alleen maar stammen uit het gevestigde KNWU wielren paradigma, dat geen rekening houdt met de partijen in de MTB branche. Alsof kleine teams met verenigingen concurreren, in plaats van een gezamenlijk doel nastreven.Let op: Ik heb het over teams, niet over LBS-shirtsponsors. Kleine teams gaan verder met ondersteuning, waar verenigingen ophouden en ik vind dat de bond die functie moet waarderen. De bijdrage is in geld weinig, maar sportief gezien significant. De vraag is of de sportieve doelstelllingen bij de KNWU hoger in de rangorde staan dan de financiële doelstellingen.
Bij de wielrennerij leveren de verenigingteams de toptalenten die door de trade teams worden opgepikt. In de mountainbikesport zijn het de kleinere teams die de subtop voorzieningen bieden die de vereniging ze niet kan geven en die de talenten aanleveren.
De maatregelen zijn hartstikke fijn bij het wielrennen, maar zagen wat mij betreft in ieder geval een stuk van een poot vandaan onder de stoel van de breedte van de MTB wedstrijdsport.
Toch vind ik je vragen wat typisch. "Wat is jullie bijdrage"? Die vraag kan alleen maar stammen uit het gevestigde KNWU wielren paradigma, dat geen rekening houdt met de partijen in de MTB branche. Alsof kleine teams met verenigingen concurreren, in plaats van een gezamenlijk doel nastreven.Let op: Ik heb het over teams, niet over LBS-shirtsponsors. Kleine teams gaan verder met ondersteuning, waar verenigingen ophouden en ik vind dat de bond die functie moet waarderen. De bijdrage is in geld weinig, maar sportief gezien significant. De vraag is of de sportieve doelstelllingen bij de KNWU hoger in de rangorde staan dan de financiële doelstellingen.
Bij de wielrennerij leveren de verenigingteams de toptalenten die door de trade teams worden opgepikt. In de mountainbikesport zijn het de kleinere teams die de subtop voorzieningen bieden die de vereniging ze niet kan geven en die de talenten aanleveren.
De maatregelen zijn hartstikke fijn bij het wielrennen, maar zagen wat mij betreft in ieder geval een stuk van een poot vandaan onder de stoel van de breedte van de MTB wedstrijdsport.
Dat gaat ook op voor alle renners die in een prof of continental etc ploeg rijden.bert l. schreef: Wat is jullie bijdrage aan het systeem dat door de verenigingen en de bond wordt neergezet? Je licenties heb je via de vereniging, maar in ruil daarvoor rijdt je niet in de clubkleuren en lever je ook geen ondersteuning aan de (publicitaire) zichtbaarheid van de club.
Probleem met de KNWU structuur is meer dat je er niet omheen kunt en monopolisten zijn iha niet geliefd. Zeker als het een weinig duidelijk opererende kliek is. Ik herinner me nog mijn verbijstering toen ik het KNWU jaarverslag doorploegde, en het woord UCI geen een keer te vinden was!
/Marten
Jeroen,JeroenK schreef: Kleine teams gaan verder met ondersteuning, waar verenigingen ophouden
Zou je dit kunnen onderbouwen?
Mijn indruk is dat vaak een rijder die niet gelapt wordt, gevraagd wordt voor 1 van die " kleine teams". Daar een fiets en een shirtje krijgt met wat korting en denkt het gemaakt te hebben als MTB-er. In hoeverre dat bijdrage aan de sport vraag ik mij af.
Opgepikt van bmxlive.nl
Geldt dit ook voor mtb? Dan gaan de kleine teams er niet komen met enkel ca. 1000 euro.
Van een LFT wordt een gestructureerde aanpak (denk aan financiën en een gediplomeerde trainer) verlangd, wat de sponsor meer zekerheid biedt dat het geïnvesteerde geld “goed†wordt gebruikt en daarmee ten goede komt aan de prestaties van de teamleden en de uitstraling van de sponsor.
Geldt dit ook voor mtb? Dan gaan de kleine teams er niet komen met enkel ca. 1000 euro.
Van een LFT wordt een gestructureerde aanpak (denk aan financiën en een gediplomeerde trainer) verlangd, wat de sponsor meer zekerheid biedt dat het geïnvesteerde geld “goed†wordt gebruikt en daarmee ten goede komt aan de prestaties van de teamleden en de uitstraling van de sponsor.
Het is dan ook een uitspraak met wat grijze gebieden. Sommige verenigingen hebben het zeer matig voor elkaar en sommige teams zijn niet meer dan vriendenclubjes van een fietsenmaker. Ik weet dat het Bar End verenigingsteam veel teams in ondersteuning overtreft, maar een team als DP gaat daar weer overheen.Pino schreef:Jeroen,JeroenK schreef: Kleine teams gaan verder met ondersteuning, waar verenigingen ophouden
Zou je dit kunnen onderbouwen?
Mijn indruk is dat vaak een rijder die niet gelapt wordt, gevraagd wordt voor 1 van die " kleine teams". Daar een fiets en een shirtje krijgt met wat korting en denkt het gemaakt te hebben als MTB-er. In hoeverre dat bijdrage aan de sport vraag ik mij af.
Overigens vind ik veel korting veel waard, met name voor studenten en andere rijders die niet heel veel inkomen hebben. Voor sommige rijders is de meerwaarde van een vereniging slecht toegankelijk. Bar End is vrij sterk in gezamenlijke training. Moet je wel dichtbij wonen.
Op elk potje past een deksel en een serieus wedstrijdteam is een van de deksels.
Overigens: Dat mensen denken dat ze het gemaakt hebben, houd je altijd. In België zie je ze massaal gewichtig doen, in gesponsorde vrijetijdskleding en met blinkend materiaal, ongeacht de uitslagen. -Kijk eens aan-: Daar moet je bij een geregistreerd team horen als renner. Aan de andere kant wordt sport daar meer gewaardeerd, dus wat jij met zure toon 'niet gelapt' noemt, hebben ze daar wél respect voor.
Is er al aan gedacht om eruit te stappen? Dus los van de KNWU verder te gaan. Gewoon met een daglicentie aan de start, of met eentje van de triatlonbond?
Of je aansluiten als renner i.c. stichting bij de die andere bond? Neen, ik bedoel niet de NTFU, maar de Nederlandse Wielrenbond. Hun licentie wordt door de KNWU erkend en dan ben je verder van alle gezever rond de erkenning van het D-P team af. Kun je gewoon als D-P in sponsorshirt aan de start komen.
Of je aansluiten als renner i.c. stichting bij de die andere bond? Neen, ik bedoel niet de NTFU, maar de Nederlandse Wielrenbond. Hun licentie wordt door de KNWU erkend en dan ben je verder van alle gezever rond de erkenning van het D-P team af. Kun je gewoon als D-P in sponsorshirt aan de start komen.
Je verwacht dus toch liefde. De besluiten van de bond worden niet ingegeven om liefde te delen. De bond heeft andere motieven: zichzelf in standhoudenJeroenK schreef:... Aan de andere kant wordt sport daar meer gewaardeerd, dus wat jij met zure toon 'niet gelapt' noemt, hebben ze daar wél respect voor.
Humps are for camels
Bij het tennis hebben we de ATP. De spelers hebben zelf de touwtjes in handen genomen. De schakers hebben de professional Chess Association gehad als tegenwicht tegen de corrupte FIDE. Darten heeft een paar bonden, boxen ook.
Ideaal is het niet, maar als het niet anders kan......je moet bij de gewone bond wel kosten - baten afwegen. Als het geld gaat zitten in stopdassen, dikke auto's en bonussen voor bobo's, dan moet je je afvragen of je dat geld niet beter kan besteden
Ideaal is het niet, maar als het niet anders kan......je moet bij de gewone bond wel kosten - baten afwegen. Als het geld gaat zitten in stopdassen, dikke auto's en bonussen voor bobo's, dan moet je je afvragen of je dat geld niet beter kan besteden

Eens !Steelboy schreef:Vertel mij hoe een team kan bijdragen aan...? Moet een team ook wedstrijden gaan organiseren?
Dit is wat KNWU daarover zegt : De KNWU is de overkoepelende sportbond van en voor de wielersport in Nederland. De KNWU heeft als doel geheel sportief wielerminnend Nederland adequaat te ondersteunen. Dat vraagt van de KNWU een rolinvulling als regisserende sportbond, midden in de samenleving, met een toekomstgericht vizier en een pro-actieve en dienstverlenende instelling, gericht op topsport, wedstrijdsport en alle sportfietsers met een wielerbroek.
Ik had het ook niet over teams, maar over het verwijt dat verenigingen niets doen !
JeroenK schreef:Kleine teams gaan verder met ondersteuning, waar verenigingen ophouden
Dank voor je compliment over Bar End !JeroenK schreef:
Het is dan ook een uitspraak met wat grijze gebieden. Sommige verenigingen hebben het zeer matig voor elkaar en sommige teams zijn niet meer dan vriendenclubjes van een fietsenmaker. Ik weet dat het Bar End verenigingsteam veel teams in ondersteuning overtreft, maar een team als DP gaat daar weer overheen.

Vwb de eerste quote; dat is afhankelijk van hoe je ondersteuning definieert. In zijn algemeenheid zou je kunnen zeggen dat verenigingen het Algemeen belang meer dienen en teams meer het persoonlijk belang. Daar zou je de "knip" moeten maken. Maar feit is dat beiden de renner/mountainbiker ondersteunen.
Een paar voorbeelden :
Team ondersteunt in materiaal
Vereniging ondersteunt door overleg met terreineigenaren
Team ondersteunt in financiële zin (vergoeding o.i.d.)
Vereniging ondersteunt door wedstrijden te organiseren
etc...
Het is m.i. dus afhankelijk van wat je als ondersteuning ziet of een team dan verder gaat dan een vereniging. Wat tel je mee als ondersteuning ?
Maar we gaan volledig off-topic, het gaat hier om de herziening van de tarieven. Ik denk dat teams en verenigingen hier samen in op kunnen trekken, omdat beiden de mountainbiker/renner ondersteunen.
Ok. Duidelijk. Zet dit eens af tegen de doelen van teams als D-P? Ik las eerder in de woorden van Jeroenk dat het doel was sub-toppers cq. potentiële toppers af te leveren aan de grote teams.Jurriaan schreef:Deelname aan het NK is met een NWB licentie niet mogelijk..
Heren elite kent de NWB ook niet.
Ook is de NWB niet aangesloten bij de UCI en is dus deelname aan World Cups niet mogelijk?
Humps are for camels