Hallo Allen,
Hier een vraagje van een nieuw lid.
Ik heb sinds kort (half jaartje) een mountainbike, een Bulls copperhead 3. Ik ben ondertussen geheel verslaafd en ga nu minstens twee keer per week een goede lange ronde op de MB.
Ik kom erachter dat mijn vork wel een beperkende factor is en ik wil hem graag vervangen.
Er zit een suntout nrx 7600 op. De veerweg van deze vork is volgens mij 750 mm.
Als ik kijk naar vergelijkbare bulls fietsen zie ik dat er vaak een rock shox vork op zit. Deze hebben volgens mij meer veerweg.
Welke vork kan ik kopen en maakt het uit dat de veerweg langer is?
Welke vork Bulls copperhead 3
Moderator:Beheerders
Als je een vork met meer veerweg monteert, komt die normaalgezien ook hoger. Dit wil zeggen dat de afstand van uw voorwielas tot aan je kroon langer wordt. Hierdoor ga je vooraan hoger zitten, meer naar achter gekanteld en heb je dus meer gewicht op je achterwiel. Als je overdrijft, kan je niet meer deftig sturen en trappen zal minder efficient zijn.
Anderzijds heeft een kleine wijziging in veerweg meestal geen problemen. Een centimeter meer of minder voel je meestal niet zo direct.
Anderzijds heeft een kleine wijziging in veerweg meestal geen problemen. Een centimeter meer of minder voel je meestal niet zo direct.
Conclusie; ga op zoek naar een vork van 80-100mm en je hebt meer veerweg zonder teveel aan je geometrie te wijzigenfredo schreef:Als je een vork met meer veerweg monteert, komt die normaalgezien ook hoger. Dit wil zeggen dat de afstand van uw voorwielas tot aan je kroon langer wordt. Hierdoor ga je vooraan hoger zitten, meer naar achter gekanteld en heb je dus meer gewicht op je achterwiel. Als je overdrijft, kan je niet meer deftig sturen en trappen zal minder efficient zijn.

Je zult zien dat bij voorvorken je betaalt voor kwaliteit en dit betekent dat je óf een kwalitatief goede vork voor veel geld haalt. Óf een kwalitatief mindere vork voor minder geld.
Dit zul je zelf moeten bepalen.
Maar als "rule of thumb" kun je voor een goede 100mm vork 150 euro aanhouden. Tenminste; ik zou er niet veel meer voor geven!
Maar wil je "top off the line" zoals een FOX, dan zul je 200-300 euro moeten rekenen voor een goede 2e hands.
Nog een tip; meet je stuurbuis lengte op vordat je voor een 2ehands gaat zoeken

Kijk in de te koop topic voor mooie aanbiedingen

Hallo,
Ik ben ondertussen ook al wijzer.
Ik heb een lange stuurbuis nodig, degene die er nu inzit is bijna 26 centimeter. Ik moet dus bijna wel voor een nieuwe gaan om hem te vervangen.
als je zegt max. 150 euro voor zo'n vork, waar denk je dan aan?
Ik loop ook tegen het probleemaan dat ik v-brake nokken heb, deze zorgen er bijv. voor dat ik niet meer voor een REba kan gaan.
Ik ben ondertussen ook al wijzer.
Ik heb een lange stuurbuis nodig, degene die er nu inzit is bijna 26 centimeter. Ik moet dus bijna wel voor een nieuwe gaan om hem te vervangen.
als je zegt max. 150 euro voor zo'n vork, waar denk je dan aan?
Ik loop ook tegen het probleemaan dat ik v-brake nokken heb, deze zorgen er bijv. voor dat ik niet meer voor een REba kan gaan.
Tinnieman, welkom op het forum.
26 cm. is erg hoog. Tweedehands heb je een kleine kans om zoiets te vinden, maar niets is onmogelijk.
Voor 150 euro zie ik een wat oudere Reba (en evt. met v-brake-nokken) wel als een mogelijkheid. Ik zou als tweedehands vork wel een bepaalde kwaliteit eisen.
Denk dus aan goed onderhoud en ook een bepaalde ondergrens aan merken: Rockshox Reba, Recon. Niet lager zoals bijvoorbeeld een Tora.
26 cm. is erg hoog. Tweedehands heb je een kleine kans om zoiets te vinden, maar niets is onmogelijk.
Voor 150 euro zie ik een wat oudere Reba (en evt. met v-brake-nokken) wel als een mogelijkheid. Ik zou als tweedehands vork wel een bepaalde kwaliteit eisen.
Denk dus aan goed onderhoud en ook een bepaalde ondergrens aan merken: Rockshox Reba, Recon. Niet lager zoals bijvoorbeeld een Tora.