Fixie maken. Waar te beginnen? ( Zo goed als af )

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » za sep 25, 2010 1:59 am

L'ESPRIT schreef:http://www.cyclingcloseouts.com/Product ... heels.aspx

Ik weet niet wat verzenden naar NL/BE kost maar met deze set (voorwiel, achterwiel, buitenbanden, binnenbanden, velglint, 16 tands tandwieltje en lockring) ben je eigenlijk al bijna klaar.
Wow Dat ziet er goed uit ! een beetje te goed mischien ? (Hubs are Fixed/Free Flip-Flop) dat wil toch zeggen dat ze aan 1 kant freewheel zijn en aan de ander fixed right ? niet dat dat een of andere cheap conversion is waar ik gewoon doorheen trap als ik iets doe :D

de shipping is 43 euro dus 117 euro voor alles. Ik heb m'n donorfiets gisteren opgehaald maatje is perfect en best nog goed inorde die fiets. Morgen ff wat foto's pakken en wat stuff opmeten. Hubspace had ik snel ff gemeten straks en vanachter leek het me wel 130mm en vanvoor is 100mm. Morgen achterwiel eens afdoen en tegoei meten.

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » za sep 25, 2010 2:23 am

Dat fixed/free wil inderdaad zeggen dat je aan één kant van de naaf een vast verzet kan monteren en aan de andere kant een freewheel. (Als je inderdaad van plan bent om aan beide kanten een tandwiel te monteren zodat je kunt wisselen tussen fixed en freewheel, hou er dan rekening mee dat beide tandwielen even groot zijn, anders moet je elke keer je ketting inkorten of verlengen as je je wiel omdraait)
De verzendkosten vallen me reuze mee, hou wel rekening met eventuele invoerkosten die de douane zou kunnen rekenen (doen ze soms, is eigenlijk niet echt een pijl op te trekken wanneer wel of niet, je moet gewoon geluk hebben)
100mm voor en 130mm achter zou goed kunnen, dat is de standaard voor racefietsen tegenwoordig.
Tel het aantal tanden van je twee voorbladen eens (misschien staat het erop gegraveerd, dat scheelt weer). De kans bestaat dat het grote blad te groot is en het kleine blad te klein om in combinatie met het bij de wielen meegeleverde 16t tandwieltje een lekkere combinatie te vormen. In dat geval zou je dus een ander kransje of voorblad op de kop moeten tikken. Maar dat zijn de kosten niet, zeker niet gezien hoeveel je bespaart op de wielen, banden etc!

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » za sep 25, 2010 3:50 pm

Ja idd als ik die wielen koop mischien dat ik dan gewoon een heel nieuw crankset koop van Origin 8. want er staat nu een 53 tand op en een 42t. + Altijd leuk om zo een fel kleurtje te kopen hehe maar dat zien we nog wel.

Net wat gemeet en wat dingen van de fiets gehaald. Op de voorvelg staat 17x 630- 27x1.1/4 op de achterband stond 37 x 622 dikke kutband :p

Krijg ik daar 700c x 23 banden op ?

De hubspace vanachter is 130mm vanvoor zonder band erin is het 97 en met band 100 zover ik kan meten. krijg ik daar 100 mm hubs invanvoor ? Voor zo ver ik heb gezien geen barstjes in het frame en de verf valt nog goed mee maar dat is niet zo belangrijk.

hier wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SimonTEmplar op za sep 25, 2010 7:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » za sep 25, 2010 4:16 pm

De maat van je voorwiel wijst op een 27" velg en band, niet echt heel courant 8)

Je achterband lijkt wel een 28", dus of op een van de wielen zit een verkeerde band, of de wielen zijn niet even groot... :?

constantijn13

Bericht door constantijn13 » za sep 25, 2010 4:43 pm

crankset gewoon laten zitten joh, gewoon een 16 of 18 voor achter, 42 voor gebruiken en even de schuurschijf over dat grote tandwiel halen, vijl je zo alle tanden er af. komt je broek niet zo snel tussen de ketting

voor achter heb ik nu voor mezelf (en 2 anderen) een on-one flipflop naaf gebruikt en een rose versand 28 trekking velg(=goedkoop&degelijk). welliswaar maar 120 mm, maar met aan beide kanten 2 m8 ringen past het precies.

als je niet zelf wielen kunt vlechten is het natuurlijk weer anders.
in de uk zit een dude (charlie the bikemonger) die ook veel fixed en SS gear online verkoopt, maar geloof dat verzenden van een heel wiel weer duur is

volgens mij heeft JJ ook fixed gear wielen (anders kan ie ze zeker voor je spaken) en is die dus misschien wel je beste optie

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » za sep 25, 2010 5:46 pm

Paul Chris schreef:De maat van je voorwiel wijst op een 27" velg en band, niet echt heel courant 8)

Je achterband lijkt wel een 28", dus of op een van de wielen zit een verkeerde band, of de wielen zijn niet even groot... :?
Ja voorband is origineel lijkt me en de achterband is ooit is vervangen velg is ook breder + band ook.

Ik wil eigenlijk deze wielset echt kopen 117 euro met verzending. en het enigste wat ik moet doen is ze oppompen en im ready to go. ik weet niet hoeveel duane erop rekent als ze die zouden tegenhouden maar dat helpt m'n budget wel stukkenvooruit :)

http://www.cyclingcloseouts.com/Product ... heels.aspx

die passen toch op m'n fietsie right ? :p stomme vraag mischien hehe er staat wel niets bij van hoe breed de voorhub is :s is dat altijd 100mm of hoe ?

The EighthInch Amelia wheels offer entry level pricing with handbuilt quality. Included with every set is tires, tubes, rim strips, 16t Cog & a lockring! Amelia features 30mm double walled rims, Stainless Black spokes and serviceable hubs to keep the ride rolling!
700c
Available in Black, White, Silver, Purple, Orange or Lime Green.
Hand Laced.
Machined sidewalls for brake use
32 Black Stainless Spokes
Black Loose Bearing hubs
Hubs are Fixed/Free Flip-Flop
You can space this to 126mm, or 130mm
Includes 700x23c Tires Installed!
Includes tubes & rim strips Installed!
16t 1/8" Cog & lockring included (not installed)

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » za sep 25, 2010 6:27 pm

Ik denk wel dat het gaat passen, alleen je komt misschien in de problemen met je remmen. Als het 27 inch voorwiel origineel is, is het frame, en dus ook het montagepunt van je rem, gemaakt voor 27 inch en krijg je de blokjes niet goed op je nieuwe 28 inch velg. Met wat vijlen/ dremelen in de rem denk ik wel op te lossen maar niet ideaal.

Het is denk ik niet voor niks dat de achterrem er af gehaald is.

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » za sep 25, 2010 6:33 pm

Ja hoor dat gaat makkelijk passen, het voorwiel dat er nu in zit is ietsje kleiner, maar je hebt nog een hoop ruimte tussen je band en de vork kroon. Als je de voorrem wilt behouden waneer de nieuwe wielen erin zitten kun je de remblokjes nog omhoog schuiven in de remhoeven, zodat ze weer op de velg uitkomen.
Je kunt het kleine voorblad gebruiken in combinatie met het bij de wielen meegeleverde 16t tandwieltje, dan heb je een verzet van 70,8 gear inches. Rond de 70 is volgens velen een goed verzet om mee te beginnen. Zelf vond ik dat bij m'n eerste fixie veel te licht, en met een Origin 8 crankstel met 46 tanden kom je uit op 77,6 gear inches wat neerkomt op zwaarder trappen, minder snelle acceleratie, minder spinnen en hogere topsnelheid. Maar wa jij fijn vind rijden is natuurlijk heel persoonlijk.
Voordat je tot aanschaf overgaat kun je testen hoe zwaar het verzet gaat aanvoelen. Als je op dit moment op je cassette een tandwiel van 16t hebt kun je ervaren hoe zwaar dat trapt in combinatie met je 42t voorblad. Je kunt ook ervaren hoe zwaar 46x16 is, ookal heb je geen 46t voorblad. Je cassette moet dan wel over een 18t tandwieltje beschikken. In combinatie met je 52t voorblad levert dat 78 gear inches op, vrijwel even zwaar als de combinatie 46X16.
Leuk frame trouwens, goed dat de voorderailleur en schakelhendeltjes met een klemband op het frame zitten, die kan je er gewoon af schroeven en dan heb je daar geen lelijke nutteloze haken en ogen meer aan het frame!

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » za sep 25, 2010 7:45 pm

De achterrem heb ik er zelf afgehaald op de eerste foto's staat ie er nog op. Ik denk ook niet dat ik er nog een voorrem ga opzetten tenzij dat het echt te gevaarlijk is zonder remmen.

Anyway wheelset besteldt hopelijk komt ie snel aan. Maandag tape en een zadel kopen. Dan ook maar eens beginnen met het frame op te schuren en de rest proper te maken.

70 lijkt me wel een beetje licht maar kan nog altijd nadien veranderen eerst maar ff niet te snel rijden :p het is toch want anders op een koersfiets rijden.

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » za sep 25, 2010 8:09 pm

Absolut, en als je geen remmen hebt is snelheid minderen met een lichter verzet een stuk makkelijker dan met een zwaardere. Welke kleur wielen heb je besteld? Ik ben benieuwd, ik vind het eigenlijk misschien zelfs een beetje zonde om het frame over te verven!

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » za sep 25, 2010 8:44 pm

De Witte. Vind je ? Ik dacht em helemaal wit te doen met rose zadel en blauwe tape aan het stuur en later mischien een blauwe crankset.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma sep 27, 2010 6:37 am

L'ESPRIT schreef:Ja hoor dat gaat makkelijk passen, het voorwiel dat er nu in zit is ietsje kleiner
Volkómen logisch, maar een 27" wiel is groter dan een 28" wiel ;)

(ETRTO 630 vs 622)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » ma sep 27, 2010 2:27 pm

Met band?

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 27, 2010 3:42 pm

ERTRO is een maatvoering van de hieldraad van de band (het tweede getal). Dus 630 is meer dan 622.

http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » ma sep 27, 2010 4:37 pm

Ik was net naar de gamma geweest voor spuitbussen te kopen maar ik wil m'n fiets blauw spuiten in plaats van wit wat het eerste plan was. Toen realiseerde ik me dat ik de kleur blauw die ik wil niet helemaal juist wist

Weet iemand ongeveer de benaming van dit soort blauw ? stomme vraag i know maar op doe bussen kan ik het mij gewoon niet voorstellen.

Afbeelding

Ik dacht ook aan 1 bus anti roest grondlaag + 3 bussen Blauw en dan nog 1 bus doorzichtige laque

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 27, 2010 6:25 pm

Heb je vaker met spuitbussen gewerkt?

Het is erg moeilijk om een nette laag te krijgen. Vooral door alle rondingen etc.

Niet om je te demotiveren. Maar goed lakken is een vak apart. Ik zou gewoon fixed maken. Kijken of het wat is en deze fiets helemaal aan gort rijden en sparen voor iets leuks af fabriek.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » ma sep 27, 2010 7:41 pm

Ach, Ik ga gewoon proberen er een fatsoenlijk werkje van temaken. Ik heb er fun mee het te proberen dus als het mislukt mislukt het en probeer ik opnieuw :p no biggie vind de frame kleur er nu toch lelijk uitzien dus kan niet slechter
:lol:

Ik heb wel al eens een fiets gespoten was wel zwarte kleur maar die houd het nog best goed. had er zelfs geen grondlaag op gespoten.

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » di sep 28, 2010 12:03 am

Hoe de hell krijg ik deze vervelende bout eruit ? Is van de rem op het stuur. ik kan er maar niet bij.

Afbeelding

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » di sep 28, 2010 2:02 am

Met een dopsleutel, als je die niet hebt het klembandje doorzagen aan de zijkant, voorzichtig dat je niet in het stuur zelf zaagt.
Wat spuiten betreft dunne lagen aanbrengen, probeer het niet in 1 keer te laten dekken. 2 blikken blauw moet wel voldoende zijn.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 28, 2010 6:35 am

Dopsleutel met verlengstuk of meteen pijpsleutel. Beide verkijgbaar bij de gemiddelde doe het zelf zaak.

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 29, 2010 12:05 am

Ok naar de fietsenwinkel gegaan nieuwe pedal clips en wat tape gekocht

fiets is grotendeels gestripped en bijna volledig opgeschuurd. ga em morgen spuiten. Maar kan iemand me ff zeggen hoeveel lagen je erop moet doen ? ik dacht aan 3 of 4 rij Lagen en telkens 15 minuten wachten. De grondlaag is mischien beetje overbodig maar kan ik best na de kleur een doorzichtige laklaag overdoen en wax of om hem wat meer te laten blinken ? ik lees en hoor echt overal wat anders.

Update
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo sep 29, 2010 7:43 am

Vergeet vooral je trapas en balhoofdstel er niet uit te halen. :lol:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

red_vfr

Bericht door red_vfr » wo sep 29, 2010 8:33 am

ik heb mijn fiets ook gedaan met spuitbussen maar het is best kwetbaar, je moet voorzichtig blijven.

Ik heb toen 2 of 3 lagen in kleur gedaan, stickers geplakt en 1 laag lak.
Alleen die lak heb ik bij te lage temperatuur gedaan, waardoor het niet helemaal top is.

Dus zorg dat je een kacheltje heb, ik schat in minimaal 18gr. of zoek een poedercoater, kost je ca. 100 euro.

Aan de andere kant, als het niet bevalt schuur je het weer op, die paar spuitbusjes kosten de wereld niet natuurljk. Denk dat je 2 kleur nodig hebt en 2 lak.

Succes.

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 29, 2010 2:31 pm

Ik ga het balhoofstel en trapas erin laten, ga het overplakken. ik heb geen materiaal om die dingen eruit te halen dus ga ik er ook niet aan beginnen :roll:

Ok thanks for the tip straks maar eens doen. De kamer waar ik het spuit is vrij warm.

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 29, 2010 4:58 pm

Ok beetje change of plans ik ga toch een grondlaag doen en erna ook doorzichtige lak.

Net ook gevraagd hoelang het kan duren voor m'n wielen aankomen en ze zeiden me 7-10 dagen en als het door duane wordt tegen gehouden kan het tot 2 maand duren :o Als dat gebeurd koop ik me ergens anders nog maar eens wat wielen want zolang wacht ik niet :o

Plaats reactie