Fixie maken. Waar te beginnen? ( Zo goed als af )

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

SimonTEmplar
Fixie maken. Waar te beginnen? ( Zo goed als af )

Bericht door SimonTEmplar » di sep 21, 2010 6:14 pm

Hey, ik zou dus graag een fixie maken ik ben nog opzoek naar een goedkoop framepje maar ik wou eigenlijk wat info vragen hier over waar ik moet beginnen en wat ik allemaal nodig heb.

Ik wil het lekker simpel en goedkoop houden rond de 200 a 250 euro voor heel de fiets te maken.
een beetje in de aard van deze groene fiets dat lijkt me nog wel vrij goedkoop te doen. http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=15&TID=20378

Ik ben 1m71, binnenbeenlengte 79.

Framegroote denk ik zo rond de 53 te zoeken maar Ik snap er dus helemaal niets van en ik heb geen goesting om een framepje te kopen waarbij ik met de trappers de grond raak dus waar moet ik op letten zodat ik niet compleet fout ga ? en hoe zit het qua velg groote ?

Wat zijn zoal de dingen die ik allemaal moet kopen om een fixie te kunnen maken ?

ik hoop dat jullie me een beetje wijzer kunnen maken hierover :p
Laatst gewijzigd door SimonTEmplar op wo feb 23, 2011 8:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di sep 21, 2010 6:41 pm

1: begin met een goede donorfiets.

Eisen:
-Horizontale uitvaleinden
-Standaard maten voor bracket en balhoofd. Geen Franse fietsen uit de 70's dus
-Liefst gewoon vierkante bracketas, crankstel met 130mm steek

Stalen Gazelle uit de vroege 90's is een veilige keus.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » di sep 21, 2010 6:59 pm

Waarom moet het horizontale uitvaleinden hebben ?

zou dit iets zijn ? http://www.2dehands.be:80/fietsen/fiets ... s&start=63

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di sep 21, 2010 7:05 pm

SimonTEmplar schreef:Waarom moet het horizontale uitvaleinden hebben ?
Omdat ketting spannen
Heb niet naar de maat gekeken, maar ziet er verder prima uit.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di sep 21, 2010 7:11 pm

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » di sep 21, 2010 7:36 pm

Awesome thx, Ik vraag me ook af waar je best zo een flip flop hub wielset kan kopen ? Kan je kant en klare hubs met rims kopen of moet je dat allemaal appart kopen ? liefst niet te duur :p

red_vfr

Bericht door red_vfr » di sep 21, 2010 7:40 pm

Hi leuk dat je fixie gaat bouwen, ik heb vorig jaar ook zoiets gedaan, naar ik dacht low budget. Maar verkijk je niet op de kosten, ik zou eerst een begroting maken als ik jou was.

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=32730

Mijn kosten waren ongeveer:
Oude fiets (Frans dat was niet slim ok) 30 euro
WIelen 15 euro, heb de vrij loop van shimano wiel met oude ketting pennetjes geblokkerd, is goedkoopste oplossing.
Lak enzo ca. 50euro
Convertersetje 15euro
Zadel .....
Bandjes bi/bu ca. 50euro
BB 50 euro (tweede hands,en frans draad, wordt bijna niet meer geleverd)
Ketting, crankstel, stuur, remmetje, stuurlint,
zit je zomaar op de 250 euro, nog simpel gedaan.

Veel succes, mark

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 22, 2010 2:25 am

Ok dus ik denk dat dit zowat is wat ik moet kopen alleen weet ik van maten niets. Wat is dat 133mm steek ? wat betekent steek ? :p Ik dacht een ratio van 16/46 of 18/48 dat lijkt me het meest voorkoment.

1.Hubs (Flip flop) Van bij Sheldon http://sheldonbrown.com/harris/fixed-hubs.html
2.Velgen(wit + Blauw) (Weet niet welke soort of maat snap niet juist wat ik moet nemen.)
3.Banden(Zwarte slicks ofzo van bij de locale fietsemaker 700x23 hoor ik vaak wat dat betekent nogmaals ?)
4.Cranks + 2Chainring voor en achter( http://sheldonbrown.com/harris/cranks/130-single.html ) er is zoveel verschil in mm ik snap het niet ?
5.Ketting (Zwart)
6.Zadel(Rose) http://www.amazon.com/KORE-Re-Trobu-Cro ... B003OJDLXW
7.Spuitbussen(Wit)
8.Fietsemaker geld voor het spul allemaal in mekaar te laten zetten want ik heb zo goed als geen tools.

En bij de velgen moeten de spaken erin worden geplaatst door de fietsenmaker?

En hopelijk is de bottom bracket nog ok van de 2dehands fiets
Het stuur ga ik origineel laten. Tape eraf halen.
Pedalen ga ik ook proberen te recyclen.

Btw is dit een deuk achter die chainring ?

Afbeelding

red_vfr

Bericht door red_vfr » wo sep 22, 2010 7:51 am

Hi,

Je kiest mooie spulletjes uit. Maar ik begrijp niet hoe je dit low-budget wil houden. Je zei 200-250 euro, maar aan materiaal ga je hier zo al dik overheen. Denk dat de fietsenmaker om alles in elkaar te zetten ook wel zoiets rekent, en dan moet ie de wielen nog spaken ca. 60euro per stuk.

Je moet er goed om denken dat alle spullen wel bij elkaar en op je fiets passen. Dus als je crack vierkant is, dan ook je trap as, en de juiste schroefdraad weer voor in je frame. etc. Als je hier zelf geen kijk op hebt en alles los nieuw moet kopen en laat monteren, is het dan niet beter om een kant en klare fixie te kopen? nieuw of tweedehands?

En die deuk hoort daar, anders loopt de binnenste kettingblad tegen het frame.

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 22, 2010 2:46 pm

Je hebt wel gelijk dit gaat meer tegen de 400 ero aanziten. Man ik dacht dat het makkelijk ging zijn dit maar hoe fout was ik :o

Dan ga ik toch wat dingen moeten cutten. Kan ik die crankset die er nu opstaat niet gewoon hergebruiken ? Dan kan ik later nog zien of ik em verander. Maar ik weet eigenlijk niet wat ik nog moet doen om het goedkoper te maken ik heb al die dingen wel nodig lijkt me. Dan zal m'n budget wat hoger moeten i gues. En ook eens rondvragen voor mensen die me willen helpen die dingen wat in mekaar zetten buiten de velgen laten spaken dan.

kan iemand me ook ff uitleggen wat de velg groote en die dingen van de band 700 x 23 is ?

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo sep 22, 2010 3:39 pm

SimonTEmplar schreef: Dan ga ik toch wat dingen moeten cutten. Kan ik die crankset die er nu opstaat niet gewoon hergebruiken ?
Kan. En één van de kettingbladen ook. Heb je alleen nog korte bladboutjes nodig a € 5
Maar ik weet eigenlijk niet wat ik nog moet doen om het goedkoper te maken ik heb al die dingen wel nodig lijkt me.
Je kunt ook alleen een fixed achterwiel bestellen en het oude voorwiel houden.

kan iemand me ook ff uitleggen wat de velg groote en die dingen van de band 700 x 23 is ?
AASHTA

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 22, 2010 6:11 pm

Allrighty

Dus grand total voor nu is

1. één Witte achtervelg 36 spokeholes + Spaken dat gaat rond de 60€ kosten denk ik. (inch size geen idee 28 ? )
2. één Rear 36 Hole Black $44.95 (Harris Cyclery Flip-Flop Track Hub)
3. één All-City lockring $13 (Standard size, fits Dura-Ace, Surly, Suzue, Formula/Harris, most other track hubs.) English/ISO Standard
1.29" x 24 tpi
4. één 3/32" Track sprockets. 20$ (Welke tand weet ik nog niet)
5. één Kore ReTrobu saddle (Rose) 34 $
6.Korte bladboutjes 5€
7.Banden (weet niet juist hoeveel dit kost maar ik reken 30 euro voor 2 ofzo.
8.Spuitbussen 50 euro

Vandaag iemand tegengekomen die voor 20€ Spaken kan steken en dan nog iemand die me wel wilt helpen bij het in elkaar steken van de rest. Dus ik ga niet zo vaak naar de fietsemaker moeten hollen.

230 euro nieuwe stukken
50 euro oude fiets
20 euro banden spaken.
300 € totaal

Als ik de fiets heb moet ik nog ff de afstand meten waar de naaf tussen moet niet ? Anyway zeg maar als jullie fouten zien :)
meeste dingen zou ik bij http://sheldonbrown.com/harris/index.html bestellen iemand een beter idee ?

Dit wil ik een beetje berijken. zonder die diepe V velg want dat kost me teveel :p alleen wit is al goed genoeg
Afbeelding

Frank Z

Bericht door Frank Z » wo sep 22, 2010 8:03 pm

Leuk leer-project! Tipjes: ga eens lekker (geduldig) lezen (en vervolgens kopen, want dat scheelt (verzendkosten+invoerrechten)) op m-gineering.nl en singlespeed.nl (sorry, ben even te gemakzuchtig om linkjes te maken), dan krijg je de uitleg die je nodig hebt. Ook lezen op fixedgeargallery.com is leuk.

Uitbesteden? Als je je hebt ingelezen (voorpret!) en alles niet heel snel af moet, bouw je je fiets zelf om. Dit geeft voldoening, technisch inzicht en scheelt weer uitbesteden in geval van pech e.d. Velg is 28" ofwel 700c ofwel 622. Inderdaad even breedte tussen de achtervorken meten voor de juiste naaf. De Hema had laatst nog verf in spuitbussen voor 3,= per stuk.

marten

Bericht door marten » wo sep 22, 2010 8:50 pm

SimonTEmplar schreef: Dan ga ik toch wat dingen moeten cutten. Kan ik die crankset die er nu opstaat niet gewoon hergebruiken ?

Een trapas met moertjes ipv bouten. Meestal een teken dat de crank gegoten en de wighoek op de as 3 ipv 2 graden is. Oppassen als je een van de twee wil hergebruiken dus
/Marten

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 22, 2010 9:09 pm

marten schreef:

Een trapas met moertjes ipv bouten. Meestal een teken dat de crank gegoten en de wighoek op de as 3 ipv 2 graden is. Oppassen als je een van de twee wil hergebruiken dus
Sry maar waarvoor moet ik juist oppassen ?

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » wo sep 22, 2010 9:21 pm

Heb deze achtervelg nog gevonden Velocity Deep V 700c 32H Solid White Rim, Non Machined Sidewall
http://www.amazon.com/Velocity-Solid-Wh ... B001F71DXU

En ook nog http://www.rotterdamfixedgear.com/shop/ waar ze bijna alles hebben wat ik zoek. maakt het uit iet suit welke soort grote velg ik erop zet? bv een 700c met die 700x24c banden lukt dat ?

marten

Bericht door marten » do sep 23, 2010 7:07 am

SimonTEmplar schreef:
marten schreef:

Sry maar waarvoor moet ik juist oppassen ?
In dit stadium van je kennis zo ongeveer voor alles! Enthousiasme heb je al, maar gezien je vragen kom je nog kennis te kort. Boekje lezen en sites afstruinen klinkt saai, maar scheelt wel een stapel dure bling onderdelen die niet gaan passen :D :D
/Marten

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 23, 2010 2:36 pm

Boekje lezen en sites afstruinen klinkt saai, maar scheelt wel een stapel dure bling onderdelen die niet gaan passen
Beste advies van de dag.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do sep 23, 2010 2:46 pm

+1
Knowledge is power.
Zorg dat je weet wat het verschil tussen 120, 126 en 130mm inbouwbreedte is, 130 of 144 mm BCD, 700x23C en 27", 1/8" en 3/32" drivetrains, 42 en 47mm chainline etc.

Zie Sheldon, M-gineering en de Tech Articles op FGG (ff naar beneden scrollen)

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » do sep 23, 2010 9:30 pm

Ok ga er wat proberen meer over te lezen thx :) Morgen naar de fiets kijken hopelijk is het mijn maat. Dan wat dingen opmeten frame spuiten en de parts bestellen. niet allemaal tegelijk natuurlijk. Ik moet eerst zeker zijn dat ik de juiste stukken ga bestellen :p

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 23, 2010 9:38 pm

Niet proberen maar doen. Anders zit je over een paar weken met 300 extra vragen en 300 euri die je voor niks hebt uitgegeven.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Fred

Bericht door Fred » do sep 23, 2010 11:02 pm

Ook erg leerzaam is Bob's garage op ffg.
http://www.fixedgeargallery.com/columns ... indexb.htm

Een uurtje "filmpjes" kijken en je bent een stuk wijzer.

Frank Z

Bericht door Frank Z » vr sep 24, 2010 12:08 am

Naar die filmpjes was ik op zoek: onwijs veel info!

Enne, gewoon luisteren naar Dida, niet eigenwijs zijn (zei 'opa'). :lol:

SimonTEmplar

Bericht door SimonTEmplar » vr sep 24, 2010 2:02 am

Die bob's garage is een blessing van de sky vooral het gedeelte over de botom bracket :p. Ik ga veel zelf doen. Alleen denk ik dat het mischien handiger is als ik een fietsemaker de velg laat spaken en dan ook meteen gewoon de chainline laat doen want anders moet ik toch weer terug om hem te laten re-dishen

Ik heb vroeger zonder enige kennis van een brommer aan de hand van op een forum wat info en met de hulp van een fototje,heel mijn oude scooter uit mekaar gehaald, een nieuwe cilinder geplaatst en terug in elkaar + de scooter afgesteld. Heb er wel een dag over gedaan maar het was gelukt :p

Dus als ik ff oplet welke stukken enzo dan zou het hier wel goed moeten gaan.
Ik snap na die filmpjes in iedergeval al een stuk meer. Ik ga zeker een laptopje naast me zetten als ik er aan begin. hehe

L'ESPRIT

Bericht door L'ESPRIT » vr sep 24, 2010 8:41 pm

http://www.cyclingcloseouts.com/Product ... heels.aspx

Ik weet niet wat verzenden naar NL/BE kost maar met deze set (voorwiel, achterwiel, buitenbanden, binnenbanden, velglint, 16 tands tandwieltje en lockring) ben je eigenlijk al bijna klaar.

Plaats reactie