mateis schreef:Och arm afvallig schaap... Als Klokkie dit ziet, berg je dan maar.
Hij is anderzijds misschien wel een van de weinigen met reele ervaring met 69er.
Ik zal mijn korte mail aan Rec even kopieren:
"Ik heb ze vroeger gebouwd, voor ze te koop kwamen.
Ik zie GEEN ENKEL nut voor het kleine achterwiel.
Nee dat is niet waar. Voor 4-cross en dual-slalom is het wel handiger. XC, niet. Onnatuurlijk oncomfortabel vergeleken met het grotere voorwiel, zeker nu alles naar 100mm veerweg gaat.
29" achterwielen bieden geen echt nadeel. Alleen psychologisch, voor hen die er geen ervaring mee hebben. De voordelen zijn vele malen groter."
Met de commerciele dingen heb ik nooit gereden. Heb er zelfs nooit 1 in mijn maat gezien.
Is de Air9 misschien een beetje slap? Ultra lichte alus kunnen weleens inefficient zijn, energie zuigen. Je leest altijd omgekeerde recenties, van mensen die er (te) veel geld aan uitgegeven hebben, en willen dan anderen hun fout kopieren

Mijn Giant TCR bijvoorbeeld (grootste maat 1250g in 2001 ofzo) was extreem traag bij verogen boven zeg 400W (aanzetten). Een 3kg stalen 1991 Giant MTB was bijvoorbeeld stukken vlotten, zelfs op de asfalt wielerbaan.
Stijle klims vergen veel van fiets en rijder. Heb je je stuur even laag tov het zadel als op je (ab)normale MTB's?

Een 29"er doe je te kort met een te hoge druk in de achterband. Gebruik iets minder (0.2 bar ofzo) dan in een 26" band van dezelfde breedte in een hardtail.
69/96ers hebben 1 groot voordeel : ze zullen stijgen in waarde. De Treks worden alleen verkocht als de prijs lager is dan de waarde van de (29") vork die erin zit. Een ander merk dan een (70%) afgeprijsde Trek, staat dan ook gelijk aan geld vernietigen. De overige 30% worden (bij daadwerkelijk gebruik van de fiets, dus niet gebruiken als rariteits investering) gedekt door het onnodig kleine achterwiel.
Als je niet betaald wordt om je ritjes te maken, rijd je toch lekker op een fiets die wel zin heeft?
Serieus, probeer eens test te rijden op een 29"er die jou goed past, met een goed carbon of zwaar stalen frame. Als dat verschil maakt, weer je welke pad je in moet slaan.