advies Specialized enduro 2008
Moderator:Beheerders
ik kom tot de conclusie dat het bikepark toch veel leuker is dan het XCén. Nu ( na een flinke crash) zit ik in dubio Of mijn Speci ombouwen ( dikkere vork + demper) of een nieuwe (lichte) freerider kopen. Nu is mijn vraag: scheelt de zadel hoek en de bakhoofdhoek ( die kan ik niet veranderen) nu echt zo heel veel in het rijden. Ik heb wel de neiging om snel met mijn voorwiel te duiken. Of ligt dat gewoon aan mijn techniek ( het gebrek hieraan dus) 

It's no fun when it doesn't hurt
Je enduro is ontworpen op de vork die er in zit. En met alleen de vork vervangen zijn voor én achter niet meer op elkaar afgestemd zijn. Mijn eerste ervaring in een bikepark was ook met een enduro. Je wilt snel meer dan waar de fiets voor bedoeld is.
Ik zou zeggen als je meer wilt, verkoop je enduro en stap over op een SX-trail (of een ander merk)
Ik ben erg blij met m'n Big Hit, het bikepark werd hiermee veel "toegankelijker" en daarmee nog leuker. Waarschijnlijk had een SX trail voor mij hetzelfde effect gehad. Nadeel is dat er met een Big Hit niet meer te fietsen valt, een SX daarentegen daarmee kun je in NL ook nog aardig uit de voeten. (tuurlijk...de hardcore XC-ers hou je echt niet bij, maar dat was waarschijnlijk ook niet het geval met de enduro)
Ik zou zeggen als je meer wilt, verkoop je enduro en stap over op een SX-trail (of een ander merk)
Ik ben erg blij met m'n Big Hit, het bikepark werd hiermee veel "toegankelijker" en daarmee nog leuker. Waarschijnlijk had een SX trail voor mij hetzelfde effect gehad. Nadeel is dat er met een Big Hit niet meer te fietsen valt, een SX daarentegen daarmee kun je in NL ook nog aardig uit de voeten. (tuurlijk...de hardcore XC-ers hou je echt niet bij, maar dat was waarschijnlijk ook niet het geval met de enduro)
Heej Thanx,.. goed advies. Aangezien ik toch meestal een rondje XC rijdt wil ik wel iets waar ik nog een beetje mee rond kan komen,... maar dat hoeft niet op snelheid. De ellende is dat je haast nergens dat soort fietsen kunt testen. Voor mijn enduro te testen moest ik al naar Vaals ( vanuit Tilburg). Ik ga eens polsen wat mijn enduro nog op gaat brengen!
-
ik heb xc gereden op een sx trail. ik moet zeggen dat je wel de fiets er ook wat voor moet 'afstellen'.
ik had een talas 36 en zette deze op 140mm, dit maakt de echt steile klimmen ook nog te doen.
voor had ik ook een derrie met 2 bladen (ipv 1) vanwege het verzet om berg op te komen.
xc op de SX reed ik met SPD's erop.
maar zoals verwacht en al gezegd, je gaat echt kapot om met de coil demper bergop te fietsen. met spd's kan je nog net iets 'effectiever' trappen als je goed 'duwt en trekt' met de voeten. met platform pedalen resulteerd het voor mij bij bergop rijden dat ik de vering compleet in trap en hier ontiegelijk veel energie in verlies.
maaarrrr daarentegen!!!! als je bergaf gaat knal je zo hard al die xcers voorbij, die staan je gewoon na te kijken hoe snel je wel niet gaat.
je ben met gemak het eerst beneden, maar ook vaak het laatst boven.
met een xc-er ga je ook vaak voor het zo ver mogelijk kunnen rijden in een korte tijd. met een Freerider xcen moet je echt voor de rij fun gaan!
volgens mijn bescheiden mening
bestaat niet de fiets voor optimaal XCen en ook nog kunnen Freeriden in de volledige zin. bij een compromis tussen beide zal je toch concessies moeten doen. er zal altijd wel wat zijn wat je moet inleveren aan de ene kant om aan de andere kant iets te winnen.
als ik jouw was zou ik gewoon beide nemen !! als het budget het toelaat, of spaar net ff wat meer

ik had een talas 36 en zette deze op 140mm, dit maakt de echt steile klimmen ook nog te doen.
voor had ik ook een derrie met 2 bladen (ipv 1) vanwege het verzet om berg op te komen.
xc op de SX reed ik met SPD's erop.
maar zoals verwacht en al gezegd, je gaat echt kapot om met de coil demper bergop te fietsen. met spd's kan je nog net iets 'effectiever' trappen als je goed 'duwt en trekt' met de voeten. met platform pedalen resulteerd het voor mij bij bergop rijden dat ik de vering compleet in trap en hier ontiegelijk veel energie in verlies.
maaarrrr daarentegen!!!! als je bergaf gaat knal je zo hard al die xcers voorbij, die staan je gewoon na te kijken hoe snel je wel niet gaat.
je ben met gemak het eerst beneden, maar ook vaak het laatst boven.
met een xc-er ga je ook vaak voor het zo ver mogelijk kunnen rijden in een korte tijd. met een Freerider xcen moet je echt voor de rij fun gaan!
volgens mijn bescheiden mening

als ik jouw was zou ik gewoon beide nemen !! als het budget het toelaat, of spaar net ff wat meer

Tsja,.. ik zal nooit een echte Hardcore freerider worden en ook geen XC held. Dus een do-it all komt mij goed uit. Ik heb nu mijn oog laten vallen op een Canyon Torque. Hopelijk kan ik die nog ergens gaan testen. Ook Scott heeft nu een nieuwe: de Genius LT met 180MM,..maar wel een AM geometrie, ik weet niet of dat handig is......Tsja keuzes maken

Ik heb een Santa Cruz Nomad,voor en achter 160 mm veerweg. M'n vork kan ik laten zakken tot 115mm,komt bij het klimmen goed van pas.Ik kan er hier in Nederland goed mee uit de voeten en in een bikepark ook.Is voor mij een ' do it all' bike,ik rij er toertochten mee,een stukje xc en hij gaat mee naar de Alpen of het bikepark.
Ook een Orange Alpine of een Lapierre Spicy zijn in mijn ogen goede bike's die voor beide (xc en fr) goed te gebruiken zijn.Ook trek heeft mooie modellen op dit gebied.
Ook een Orange Alpine of een Lapierre Spicy zijn in mijn ogen goede bike's die voor beide (xc en fr) goed te gebruiken zijn.Ook trek heeft mooie modellen op dit gebied.
Geometrie is echt heel erg belangrijk, zeker als je snelle technische afdalingen doet.
Een enduro is wel echt een enorm veelzijdige fiets. Ik heb nooit op een 2008 model gefietst, maar heb wel anderhalf jaar op een 2007 SX Trail rondgegerden. Alhoewel deze behoorlijk downhill-waardig (lees: lomp) was opgebouwd (met 170mm Marzocchi 66, Hope M6 remmen, coil demper, wielset van 2,5 kilo etc.) was ie met een paar lichte banden maar een kilo of 16 en best goed te gebruiken voor een stuk xc'en. Overall een erg goeie all-rounder.
Echter, begin dit jaar heb ik ook eens een 2010 Enduro aan de tand gevoeld, en dat was toch wel even anders dan die SX Trail. Ik heb ruim 2 uur hier in de bossen gebiked, op vlak, omhoog en omlaag, en t verbaasde me vooral hoe makkelijk deze bike klimt. De 2 bladen vóór, pro-pedal demper en in hoogte verstelbare zadelpen hielpen hier enorm bij, net als z'n lage gewicht dankzij o.a. een air demper en een erg lichte maar sterke wielset.
Een maand later heb ik met dezelfde bike (slechts een breder en lager stuur gemonteerd) de IXS Cup in Winterberg gereden, waar m'n mond echt openviel. Echt niet normaal hoe snel die bike, na wat spelen met vork- en demperinstellingen, de berg af wil. Ik had echt het gevoel op een downhillbike te zitten, en heb dan ook genoeg mensen met full-on downhillbikes t snot voor de ogen gereden.
Enduro all the way, ik zeg het je.
Een enduro is wel echt een enorm veelzijdige fiets. Ik heb nooit op een 2008 model gefietst, maar heb wel anderhalf jaar op een 2007 SX Trail rondgegerden. Alhoewel deze behoorlijk downhill-waardig (lees: lomp) was opgebouwd (met 170mm Marzocchi 66, Hope M6 remmen, coil demper, wielset van 2,5 kilo etc.) was ie met een paar lichte banden maar een kilo of 16 en best goed te gebruiken voor een stuk xc'en. Overall een erg goeie all-rounder.
Echter, begin dit jaar heb ik ook eens een 2010 Enduro aan de tand gevoeld, en dat was toch wel even anders dan die SX Trail. Ik heb ruim 2 uur hier in de bossen gebiked, op vlak, omhoog en omlaag, en t verbaasde me vooral hoe makkelijk deze bike klimt. De 2 bladen vóór, pro-pedal demper en in hoogte verstelbare zadelpen hielpen hier enorm bij, net als z'n lage gewicht dankzij o.a. een air demper en een erg lichte maar sterke wielset.
Een maand later heb ik met dezelfde bike (slechts een breder en lager stuur gemonteerd) de IXS Cup in Winterberg gereden, waar m'n mond echt openviel. Echt niet normaal hoe snel die bike, na wat spelen met vork- en demperinstellingen, de berg af wil. Ik had echt het gevoel op een downhillbike te zitten, en heb dan ook genoeg mensen met full-on downhillbikes t snot voor de ogen gereden.

Enduro all the way, ik zeg het je.
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
Klopt helemaal,... ik ben harstikke tevreden over de Enduro. Maar ik zoek eigenlijk compensatie voor mijn slechte techniek ( lees meer: veerweg en geometrie) Als ik nu een dikkere demper erop kon leggen zou ik hem houden. En ik merk dat ik het zadel nier laag genoeg krijg zodat ik veel op het voorwiel rijdt. Al met al is het een fijne fiets. Misschien ga ik toch nog proberen met een dikkere vork en andere wielen,...Iedereen bedankt voor de input