Mountaincycle Fury

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Qprs
Mountaincycle Fury

Bericht door Qprs » wo aug 18, 2010 7:05 am

Mijn nieuwe ragbak, een Mountaincycle Fury.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Een wandelaar in de Limburgse bossen was in ieder geval niet onder de indruk: :lol:
'Kiek hum goan op z'n Aldi fiets"

Afbeelding
Afbeelding

Speclist:

frame: Mountaincycle Fury
headset: eenvoudig FSA ding
vork: RockShox Revelation 426
demper: RockShox Ario
stuurpen: Syntace F149
Stuur: RaceFace Atlas Freeride
grips: Lizardskins lock-on grips
zadelpen: Crankbrothers Joplin 3
zadel: Fizi'k Gobi
remmen: Formula The One (180/160mm)
wielen: Hope Hoops met Stans Flow velgen
bandjes: Continental Rubber Queens 2.2
shifters: Shimano Saint
a.derailleur: Shimano Saint
v.derailleur: Shimano XT
crankstel: Truvativ Stylo (36/22t)
pedalen: Nukeproof Neutron

gewicht: 13,94kg.
Laatst gewijzigd door Qprs op wo aug 18, 2010 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo aug 18, 2010 7:09 am

er zit nog een stukje draad in je poplock hevel/knop... :roll:

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 18, 2010 8:51 am

Zonder dat stukje kabel is de demper locked-out (duurde verontrustend lang voordat ik dat doorhad :frusty: :lol:).
Aangezien ik niet zo'n poploc ding op mijn stuur wil heb ik het zo maar even opgelost.

revis

Bericht door revis » wo aug 18, 2010 9:45 am

Mooie bike.
Tja, als het geen Cube of Merida is, dan is het vlug een Aldi fiets. ;)

Sven

Bericht door Sven » wo aug 18, 2010 10:28 am

Vely Nice! Mountaincycle is inderdaad underrated, ik vind het een mooi frame met een mooie setup. Veel plezier ermee!
En van die Limburgers moet je niet al teveel aantrekken *ahum..*..

PS: Waar is mountaincycle eigenlijk? Ik bedoel, als in forumlid Mountaincycle? Die had de laatste keer een gele Fury...

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 18, 2010 12:57 pm

Het kan overigens ook nog een verdwaalde Brabander zijn geweest, hoorde het niet zo goed dankzij de ratelende Hope achternaaf.
Die gast zal gedacht hebben dat ik op een Aldi fiets rondreed, inclusief wasknijper met speelkaart tussen de spaken :lol:
Sven schreef:PS: Waar is mountaincycle eigenlijk? Ik bedoel, als in forumlid Mountaincycle? Die had de laatste keer een gele Fury...
Bedoel je niet cHoc?
Dat is de eigenaar van de enige gele Fury die ik ben tegenkomen via de zoekfunctie.

mateis

Bericht door mateis » wo aug 18, 2010 2:33 pm

Mooi stukje bewerkt alu hoor! En de bekende smaakvolle opbouw...

Hoe rijdt ie? We denken tegenwoordig allemaal dat single pivots voorbij zijn, natuurlijk. Is dat ook zo of valt er met een moderne demper nog wel mee te fietsen? ;)

Ohja, en die vork is een Reva, toch? Hoe is die? Serieuze overweging voor mijn Trance X, nu de standaard Reba qr wat te licht bleek. :angelnot:

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 18, 2010 3:55 pm

Ik ben eigenlijk al helemaal lyrisch over het rijgedrag, en dat terwijl ik nog niet echt tevreden ben over de achtervering.

De achterdemper is in het begin van de veerweg nogal stug, alsof er een soort propedal aanstaat.
Hierdoor trapt de fiets verrassend efficient, maar is de achtervering niet echt plush te noemen.
Die demper gaat dus nog vervangen worden. Ik ben benieuwd of het nog vooruit komt als ik een demper monteer die wel graag inveert.

Verder is de handling gewoon perfect, voor mij dan. XC racers en hardcore freeriders moeten verder kijken, maar als je daar tussen in zit is dit echt een fijn frame. De omschrijving van Mountaincycle klopt dan ook helemaal:
"Built for Epic Cross Country and All Mountain and when a bike is this much fun screaming down the hills, then it’s surely verging on freeride territory as well."

Daarnaast is het frame stijf! Iets wat ik aanvankelijk niet verwacht had, totdat ik het frame in het echt zag. Met zo'n massieve achterbrug constructie moet het wel heel hard gaan wil dat flexen.

De vork is een Revelation 426 Dual Air. Gewoon een harstikke fijne voorvork, die ondanks dat ik nog niet veel moeite heb gedaan om 'm te finetunen nu al erg goed bevalt. Voelt aan als een zeer stevige vork (het is nu net een Pike coil, maar dan lichter).

Sven

Bericht door Sven » wo aug 18, 2010 4:16 pm

Qprs schreef:Het kan overigens ook nog een verdwaalde Brabander zijn geweest, hoorde het niet zo goed dankzij de ratelende Hope achternaaf.
Die gast zal gedacht hebben dat ik op een Aldi fiets rondreed, inclusief wasknijper met speelkaart tussen de spaken :lol:
Sven schreef:PS: Waar is mountaincycle eigenlijk? Ik bedoel, als in forumlid Mountaincycle? Die had de laatste keer een gele Fury...
Bedoel je niet cHoc?
Dat is de eigenaar van de enige gele Fury die ik ben tegenkomen via de zoekfunctie.
Inderdaad, cHoc. Verkeerde link gelegd in mijn hersenen.

Wat voor een Hope naven heb je, kleur/type, en waar heb je ze besteld?

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 18, 2010 4:59 pm

Sven schreef:Wat voor een Hope naven heb je, kleur/type, en waar heb je ze besteld?
Het zijn Hope Hoops met Stans Flow velgen, en die komen altijd met zwarte naven (Hope Pro2 in dit geval). Erg fijne wielen voor het geld, besteld bij CRC.

Volledige speclist staat nu in de startpost.

Sven

Bericht door Sven » wo aug 18, 2010 5:25 pm

Nette wieltjes, nette prijs trouwens ook!!

cHoc

Bericht door cHoc » wo aug 18, 2010 5:52 pm

Strakke bak, ziet er goed uit :thumbsup:
Qprs schreef:Het kan overigens ook nog een verdwaalde Brabander zijn geweest, hoorde het niet zo goed dankzij de ratelende Hope achternaaf.
Hahahaha, schitterende gedachte, wasknijper met een speelkaart tussen de spaken.
Qprs schreef:
Bedoel je niet cHoc?
It's me, en die gele heb ik alweer 4 jaar ;)
shoot me again, I ain't dead yet

lc4

Bericht door lc4 » wo aug 18, 2010 5:54 pm

Hij/zij ziet er weer strak uit, net als die Commencal Meta die je hiervoor had. Vond die trouwens mooier... Maar da's persoonlijk.

Gène

Bericht door Gène » do aug 19, 2010 6:56 am

Komt het restant van de zadelpen niet erg kort bij de demper?
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Qprs

Bericht door Qprs » do aug 19, 2010 8:15 am

lc4 schreef:Hij/zij ziet er weer strak uit, net als die Commencal Meta die je hiervoor had. Vond die trouwens mooier... Maar da's persoonlijk.
Heb nog een tijdje zitten twijfelen tussen deze Mountaincycle en een nieuwe Commencal.
Vind de Commencal frames ook erg mooi, en je kan er in feite precies dezelfde fiets mee opbouwen: http://www.pinkbike.com/photo/3112394/

Maar in het kader van: als de Fury niet bevalt kan ik altijd nog zo'n Commencal kopen ben ik voor de Mountaincycle gegaan. Ook omdat dit frame geanodiseerd is, de helft goedkoper is, en ook nog eens een stuk ruiger is imho :D

Gène schreef:Komt het restant van de zadelpen niet erg kort bij de demper?
Nee, ik heb zonder lucht in de demper even gekeken wat er allemaal gebeurt, maar de demper komt amper omhoog. Als ik met een demper met piggyback ga rijden wordt het wel wat krap, maar de zadelpen kan 2 a 3 cm ingekort worden.

cHoc

Bericht door cHoc » do aug 19, 2010 10:42 am

Qprs schreef:
Gène schreef:Komt het restant van de zadelpen niet erg kort bij de demper?
Nee, ik heb zonder lucht in de demper even gekeken wat er allemaal gebeurt, maar de demper komt amper omhoog. Als ik met een demper met piggyback ga rijden wordt het wel wat krap, maar de zadelpen kan 2 a 3 cm ingekort worden.
En een demper met piggyback kan altijd nog anders erin zetten.
Trouwens, zou je de demper sowieso niet omdraaien?? dan kun je makkelijker lucht erin pompen.

Qprs

Bericht door Qprs » do aug 19, 2010 11:39 am

cHoc schreef:En een demper met piggyback kan altijd nog anders erin zetten.
Trouwens, zou je de demper sowieso niet omdraaien?? dan kun je makkelijker lucht erin pompen.
Ik kan er nu eigenlijk gewoon goed bij met een pompje, dus omdraaien is niet nodig.
Nu is het gedeelte van demper wat inveert ook nog ietwat beschermd door de zadelbuis/zadelpen, heb ik het idee. De sticker op de demper heeft al wat beschadigingen..

madrista666

Bericht door madrista666 » ma aug 23, 2010 11:40 am

ferm nieuw machien jonge!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma aug 23, 2010 12:10 pm

Qprs schreef: Nu is het gedeelte van demper wat inveert ook nog ietwat beschermd door de zadelbuis/zadelpen, heb ik het idee. De sticker op de demper heeft al wat beschadigingen..
:shock:
ehh zadel pen iets afzagen ?
hij raakt toch neit de demper met volledig inveren ofwel :shock:

cHoc

Bericht door cHoc » ma aug 23, 2010 12:38 pm

cyberhawk schreef:
Qprs schreef: Nu is het gedeelte van demper wat inveert ook nog ietwat beschermd door de zadelbuis/zadelpen, heb ik het idee. De sticker op de demper heeft al wat beschadigingen..
:shock:
ehh zadel pen iets afzagen ?
Dat lijkt mij niet, zoveel ruimte is er wel, de demper heeft "maar" een slag van 50mm. en de demper gaat niet zover omhoog tijdens het inveren.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » ma aug 23, 2010 2:56 pm

cyberhawk schreef:
:shock: ehh zadel pen iets afzagen ?
Dat vroeg ik me dus ook af: Ik verwacht dat Qprs bedoeld dat de sticker op de demper beschadigd door het achterwiel opspattende steentjes etc.
Wellicht een lelijk spatbordje monteren om de demper en scharnierpunten te beschermen tegen modder en stenen komend van het achterwiel? En of een dikke vetnippel op de scharnierpunten zetten en na elke rit ff doorsmeren zodat water en vuil naar buiten komen.

Qprs

Bericht door Qprs » di aug 24, 2010 7:26 am

Gijsberg schreef:Dat vroeg ik me dus ook af: Ik verwacht dat Qprs bedoeld dat de sticker op de demper beschadigd door het achterwiel opspattende steentjes etc.
Precies! Ik ben bezig een subtiel spatbordje in elkaar te knutselen.

De achterrem jankt nu overigens als een gek wanneer ik hard van links naar rechts ga, of tijdens klimmen/sprinten. Zelfs wanneer ik een Shimano snelspanner met superheldenkracht vastram loopt de boel aan wanneer er wat kracht op komt :x
Dat was bij de eerste paar ritten nog niet het geval.. Eens kijken wat er precies aan de hand is, en hoe het op te lossen is..

didadunlop

Bericht door didadunlop » di aug 24, 2010 8:12 am

Qprs schreef:
Gijsberg schreef:Dat vroeg ik me dus ook af: Ik verwacht dat Qprs bedoeld dat de sticker op de demper beschadigd door het achterwiel opspattende steentjes etc.
Precies! Ik ben bezig een subtiel spatbordje in elkaar te knutselen.

De achterrem jankt nu overigens als een gek wanneer ik hard van links naar rechts ga, of tijdens klimmen/sprinten. Zelfs wanneer ik een Shimano snelspanner met superheldenkracht vastram loopt de boel aan wanneer er wat kracht op komt :x
Dat was bij de eerste paar ritten nog niet het geval.. Eens kijken wat er precies aan de hand is, en hoe het op te lossen is..
Lichte speling op de naaf?

Wel een vette bak overigens.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Qprs

Bericht door Qprs » di aug 24, 2010 9:05 am

Dat zou kunnen, zowel de wielen als remmen zijn laatst nog in Oostenrijk gebruikt, dus wellicht dat ze daar wat battle damage hebben opgelopen..

Ik ga er binnenkort wel even mee langs de LBS, kijken wat zij ervan denken.

Qprs

Bericht door Qprs » di sep 07, 2010 10:59 am

Unleashed the Fury in Zuid-Limboland :evil:

http://www.pinkbike.com/video/158342/

Dat ik die boom niet kon ontwijken ligt niet aan de fiets, ik had nog een beetje een maandagmorgen-waas voor m'n ogen :lol:

Ik merkte dat de fiets vrij snel steigert bij steil klimwerk.. Ik ga eens proberen of dat beter gaat als ik het stuur wat lager zet.
De demper werkt inmiddels een stuk beter, en het probleem met de rem is ook opgelost (de remklauw stond niet netjes in het midden waardoor de schijf af en toe tegen de klauw schuurde..)

Ben er wel blij mee. :arms:

Plaats reactie