hardtail voor freeride downhill
Moderator:Beheerders
Hoi nieuw op het forum bla bla bla ik ben robbert ;p
Ik ben van plan om een cube ltd comp te kopen.
En ik wil er toch wat meer de freeride/downhill richting in gaan.
En niet zo zeer touren enzo.
Maar ja k heb niet even 1200 in mn binnenzak zitten om een beetje goeie fully te kopen.
Maar nu is mijn vraag kan ik met zoon hardtail ook nog een eind komen of ben ik verdoemd als ik die koop (:
Ik ben van plan om een cube ltd comp te kopen.
En ik wil er toch wat meer de freeride/downhill richting in gaan.
En niet zo zeer touren enzo.
Maar ja k heb niet even 1200 in mn binnenzak zitten om een beetje goeie fully te kopen.
Maar nu is mijn vraag kan ik met zoon hardtail ook nog een eind komen of ben ik verdoemd als ik die koop (:
Mensen die een HT hebben gekocht voor FR/DH zie je meestal na een tijdje wel een overstap maken naar een Fully... Hardtail is wel goed om te leren fietsen! Foutjes worden niet gecompenseerd door je vering.
Even doorsparen is aan te raden... Als je echt richting FR/DH wilt gaan is het misschien toch verstandig een fully te kopen. Bijv. de voorbeelden die Sherlock geeft... Maar er is ook genoeg 2de hands te koop!
Even doorsparen is aan te raden... Als je echt richting FR/DH wilt gaan is het misschien toch verstandig een fully te kopen. Bijv. de voorbeelden die Sherlock geeft... Maar er is ook genoeg 2de hands te koop!
Ik denk dat je beter een 2de hands fiets kunt kopen. Koop in ieder geval niet meteen de eerste de beste die je ziet... Vraag mensen die verstand hebben van fietsen om advies als je denkt dat je een leuke fiets hebt gezien.
(
Hou er ook rekening mee dat je de nodige bescherming nodig hebt:
- Fullface helm
- Body armour
- Elleboog bescherming
- Knie + scheen bescherming
- Handschoentjes
- Eventueel een paar schoenen
)
(
Hou er ook rekening mee dat je de nodige bescherming nodig hebt:
- Fullface helm
- Body armour
- Elleboog bescherming
- Knie + scheen bescherming
- Handschoentjes
- Eventueel een paar schoenen
)
Als alle onderdelen passen op het DH frame dat je dan koopt is het mogelijk...
Hou er wel rekening mee dat een aantal onderdelen van de Cube het niet zo leuk zullen vinden als je ze misbruikt op een DH...
Wat is je budget? Dan kunnen wij (forumleden) met je meedenken... Misschien is er een fiets te koop die perfect binnen je budget past en ook geschikt is voor Fr en DH...
Neem de tijd... Je verkoopt een nieuwe fiets nooit meer voor de prijs die je ervoor betaald hebt! Bij een goede 2dehands fiets maak je minder verlies...
Hou er wel rekening mee dat een aantal onderdelen van de Cube het niet zo leuk zullen vinden als je ze misbruikt op een DH...
Wat is je budget? Dan kunnen wij (forumleden) met je meedenken... Misschien is er een fiets te koop die perfect binnen je budget past en ook geschikt is voor Fr en DH...
Neem de tijd... Je verkoopt een nieuwe fiets nooit meer voor de prijs die je ervoor betaald hebt! Bij een goede 2dehands fiets maak je minder verlies...
Ik neem aan dat je niet een FR/DH fiets gaat kopen voor in Zeeland?
Een FR/DH fiets koop je om naar plekken te gaan waar je echt wat hebt aan zo'n fiets...
De eerste keer bijv. Filthy trails. Leuk voor beginners, maar tegenwoordig ook genoeg jumps die leuk zijn voor de betere rijders...
Daarnaast kun je naar Winterberg, Malmedy enz. enz.
Een FR/DH fiets koop je om naar plekken te gaan waar je echt wat hebt aan zo'n fiets...
De eerste keer bijv. Filthy trails. Leuk voor beginners, maar tegenwoordig ook genoeg jumps die leuk zijn voor de betere rijders...
Daarnaast kun je naar Winterberg, Malmedy enz. enz.
Niet in de laatste plaats het frametrixie24 schreef:Hou er wel rekening mee dat een aantal onderdelen van de Cube het niet zo leuk zullen vinden als je ze misbruikt op een DH...

Naar mijn mening is het vragen om problemen als je serieus gaat dh'en en fr'en met deze bike.
Voor dat budget kun je denk ik (zoals al gezegd hier) beter rondkijken voor een deftige tweedehands bike. Met wat doorsparen (zeg €1000 als budget) is er tweedehands op het moment toch wel wat leuks te vinden. Vergeet alleen niet dat je ook nog helm, bodyprotector e.d. nodig hebt. Kost ook allemaal (veel) geld. Vooral nieuw.
Een Cube Ltd is écht een XC fiets, ik vraag me af wat klompee verstaat onder Freeride/Downhill.
Veel XC'ers (mn toerrijders) praten al over DH als ze de dijk in het dorp afrijden en daar twee stenen liggen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er nog al eens spraakverwarring is over downhill :
Downhillen zoals downhillers downhillen of downhillen zoals XC'ers downhillen...
Ik vrag me ook af waar klompee wil gaan downhillen, zeeland is vlakker dan vlak (op de dijken na dan, alleen bij Burgh-Haemstede ligt een molshoop voor zover ik weet). Ook daar zal hij rekening mee moeten houden in zijn budget (entree bikeparken, reiskosten etc..)
Veel XC'ers (mn toerrijders) praten al over DH als ze de dijk in het dorp afrijden en daar twee stenen liggen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er nog al eens spraakverwarring is over downhill :
Downhillen zoals downhillers downhillen of downhillen zoals XC'ers downhillen...
Ik vrag me ook af waar klompee wil gaan downhillen, zeeland is vlakker dan vlak (op de dijken na dan, alleen bij Burgh-Haemstede ligt een molshoop voor zover ik weet). Ook daar zal hij rekening mee moeten houden in zijn budget (entree bikeparken, reiskosten etc..)
Nou ja ik ben niet van plan om in zeeland te blijven. En ik ben ook niet bang uitgevallen ofzo dus ik zou wel als downhill downhiller willen eindigen ;pMetatron schreef:Een Cube Ltd is écht een XC fiets, ik vraag me af wat klompee verstaat onder Freeride/Downhill.
Veel XC'ers (mn toerrijders) praten al over DH als ze de dijk in het dorp afrijden en daar twee stenen liggen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er nog al eens spraakverwarring is over downhill :
Downhillen zoals downhillers downhillen of downhillen zoals XC'ers downhillen...
Ik vrag me ook af waar klompee wil gaan downhillen, zeeland is vlakker dan vlak (op de dijken na dan, alleen bij Burgh-Haemstede ligt een molshoop voor zover ik weet). Ook daar zal hij rekening mee moeten houden in zijn budget (entree bikeparken, reiskosten etc..)
Luctor et Emergo (:
Er zijn trouwens ook prima hardtail downhillframes te koop. Alleen of die over het algemeen echt goedkoper zijn dan fullsuspensionframes betwijfel ik.
Vanuit Zeeland zit je trouwens zo in België. Voor een beginnend rijder kun je dan wel even voort... Maar er zitten hier genoeg rijders op het forum die je daar meer over kunnen vertellen.
Vanuit Zeeland zit je trouwens zo in België. Voor een beginnend rijder kun je dan wel even voort... Maar er zitten hier genoeg rijders op het forum die je daar meer over kunnen vertellen.
ik persoonlijk rijd al jaren op een ht voor freeride.
nu ben ik afgelopen week weer naar de alphen geweest.
je kunt vindt ik prima terecht met een ht op zelfs de moeilijkste freeride routes.
het gaat immers niet om de fiets die je hebt. maar de rijder die je bent.
ik had zelf ook een fully bij, en eerlijk gezecht heb ik daar de laatste dag wel op gereden.
puur voor het fijt, dat ik voort helemaal kapot was van alle klappen over heel die rotsen en taken heen. niet te praten de vele drops en sprongen.
dan is zon fully behoorlijk comfortabel. en nu ga ik persoonlijk al hard naar beneden op mijn ht. maar door de demping van alle rotsen en takken, ga je zekker te weten nog harder op een fully.
mijn mening is dus.
je krijgt een grotere kick op een hardtail. en kunt met gemak overal terecht.
maar een fully is zodermeer comfortabeler, zkkr als je dagen achter elkaar gaat rijden.
hier in de te koop forum staat een mooie bighit voor 800 euro te koop. nagenoeg compleet......
nu ben ik afgelopen week weer naar de alphen geweest.
je kunt vindt ik prima terecht met een ht op zelfs de moeilijkste freeride routes.
het gaat immers niet om de fiets die je hebt. maar de rijder die je bent.
ik had zelf ook een fully bij, en eerlijk gezecht heb ik daar de laatste dag wel op gereden.
puur voor het fijt, dat ik voort helemaal kapot was van alle klappen over heel die rotsen en taken heen. niet te praten de vele drops en sprongen.
dan is zon fully behoorlijk comfortabel. en nu ga ik persoonlijk al hard naar beneden op mijn ht. maar door de demping van alle rotsen en takken, ga je zekker te weten nog harder op een fully.
mijn mening is dus.
je krijgt een grotere kick op een hardtail. en kunt met gemak overal terecht.
maar een fully is zodermeer comfortabeler, zkkr als je dagen achter elkaar gaat rijden.
hier in de te koop forum staat een mooie bighit voor 800 euro te koop. nagenoeg compleet......
Mortem Vitae Sequens