hardtail voor freeride downhill

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
klompee
hardtail voor freeride downhill

Bericht door klompee » vr aug 13, 2010 2:01 pm

Hoi nieuw op het forum bla bla bla ik ben robbert ;p

Ik ben van plan om een cube ltd comp te kopen.
En ik wil er toch wat meer de freeride/downhill richting in gaan.
En niet zo zeer touren enzo.
Maar ja k heb niet even 1200 in mn binnenzak zitten om een beetje goeie fully te kopen.
Maar nu is mijn vraag kan ik met zoon hardtail ook nog een eind komen of ben ik verdoemd als ik die koop (:

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr aug 13, 2010 2:06 pm

als je even doorspaart heb je een nieuwe scott voltage FR, Canyon Torque of Bergamont Big Air

trixie24

Bericht door trixie24 » vr aug 13, 2010 2:13 pm

Mensen die een HT hebben gekocht voor FR/DH zie je meestal na een tijdje wel een overstap maken naar een Fully... Hardtail is wel goed om te leren fietsen! Foutjes worden niet gecompenseerd door je vering.

Even doorsparen is aan te raden... Als je echt richting FR/DH wilt gaan is het misschien toch verstandig een fully te kopen. Bijv. de voorbeelden die Sherlock geeft... Maar er is ook genoeg 2de hands te koop!

klompee

Bericht door klompee » vr aug 13, 2010 2:13 pm

pff das wel even doorsparen ja is ook beetje lullig als ik er na een jaar mee stop ofzo.
maar jij denkt dat zoon hardtail niks is ofwel?
Luctor et Emergo (:

trixie24

Bericht door trixie24 » vr aug 13, 2010 2:17 pm

Ik denk dat je beter een 2de hands fiets kunt kopen. Koop in ieder geval niet meteen de eerste de beste die je ziet... Vraag mensen die verstand hebben van fietsen om advies als je denkt dat je een leuke fiets hebt gezien.

(

Hou er ook rekening mee dat je de nodige bescherming nodig hebt:

- Fullface helm
- Body armour
- Elleboog bescherming
- Knie + scheen bescherming
- Handschoentjes
- Eventueel een paar schoenen

)

klompee

Bericht door klompee » vr aug 13, 2010 2:24 pm

Is het misschien een optie om een fullsuspension frame te kopen en dan de onderdelen van die ltd er op over te zetten als ik echt met downhill verder wil gaan?
Luctor et Emergo (:

trixie24

Bericht door trixie24 » vr aug 13, 2010 2:33 pm

Als alle onderdelen passen op het DH frame dat je dan koopt is het mogelijk...

Hou er wel rekening mee dat een aantal onderdelen van de Cube het niet zo leuk zullen vinden als je ze misbruikt op een DH...

Wat is je budget? Dan kunnen wij (forumleden) met je meedenken... Misschien is er een fiets te koop die perfect binnen je budget past en ook geschikt is voor Fr en DH...

Neem de tijd... Je verkoopt een nieuwe fiets nooit meer voor de prijs die je ervoor betaald hebt! Bij een goede 2dehands fiets maak je minder verlies...

klompee

Bericht door klompee » vr aug 13, 2010 2:35 pm

ik kan nun nieuwe ltd comp voor 700 kopen en dat is eigenlijk wel beetje mn max daarom zat ik aan een hardtail te denken omdat je met 700 niet ver komt.
Luctor et Emergo (:

alain

Bericht door alain » vr aug 13, 2010 2:41 pm

Een Cube LTD Comp is een XC machine,
daar moet je niet mee gaan freeriden en/of downhillen.
Niet alleen voor de fiets, maar ook voor je eigen gezondheid.

klompee

Bericht door klompee » vr aug 13, 2010 2:42 pm

oké ik woon trouwens in zeeland dat jullie het even weten het terein is hier niet echt ruig.
Luctor et Emergo (:

trixie24

Bericht door trixie24 » vr aug 13, 2010 2:45 pm

Ik neem aan dat je niet een FR/DH fiets gaat kopen voor in Zeeland?
Een FR/DH fiets koop je om naar plekken te gaan waar je echt wat hebt aan zo'n fiets...

De eerste keer bijv. Filthy trails. Leuk voor beginners, maar tegenwoordig ook genoeg jumps die leuk zijn voor de betere rijders...

Daarnaast kun je naar Winterberg, Malmedy enz. enz.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » vr aug 13, 2010 2:45 pm

trixie24 schreef:Hou er wel rekening mee dat een aantal onderdelen van de Cube het niet zo leuk zullen vinden als je ze misbruikt op een DH...
Niet in de laatste plaats het frame ;) .

Naar mijn mening is het vragen om problemen als je serieus gaat dh'en en fr'en met deze bike.

Voor dat budget kun je denk ik (zoals al gezegd hier) beter rondkijken voor een deftige tweedehands bike. Met wat doorsparen (zeg €1000 als budget) is er tweedehands op het moment toch wel wat leuks te vinden. Vergeet alleen niet dat je ook nog helm, bodyprotector e.d. nodig hebt. Kost ook allemaal (veel) geld. Vooral nieuw.

klompee

Bericht door klompee » vr aug 13, 2010 2:49 pm

Oké ik denk dat ik nog maar even 2ehands verder ga kijken.
Als ik het zo hoor is dat mn beste optie ;)
Luctor et Emergo (:

trixie24

Bericht door trixie24 » vr aug 13, 2010 2:50 pm

Hou er rekening mee dat je bescherming +- onderstaande zal kosten... Nu zijn er uiteraard ook duurdere en goedkopere artikelen te koop... Dit is gewoon een schatting als je het niet te gek maakt maar wel degelijke spullen wilt:

helm 80
body 80
knie/scheen 40
handschoentjes 15

Metatron

Bericht door Metatron » vr aug 13, 2010 3:01 pm

Een Cube Ltd is écht een XC fiets, ik vraag me af wat klompee verstaat onder Freeride/Downhill.

Veel XC'ers (mn toerrijders) praten al over DH als ze de dijk in het dorp afrijden en daar twee stenen liggen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er nog al eens spraakverwarring is over downhill :

Downhillen zoals downhillers downhillen of downhillen zoals XC'ers downhillen...

Ik vrag me ook af waar klompee wil gaan downhillen, zeeland is vlakker dan vlak (op de dijken na dan, alleen bij Burgh-Haemstede ligt een molshoop voor zover ik weet). Ook daar zal hij rekening mee moeten houden in zijn budget (entree bikeparken, reiskosten etc..)

klompee

Bericht door klompee » vr aug 13, 2010 3:11 pm

Metatron schreef:Een Cube Ltd is écht een XC fiets, ik vraag me af wat klompee verstaat onder Freeride/Downhill.

Veel XC'ers (mn toerrijders) praten al over DH als ze de dijk in het dorp afrijden en daar twee stenen liggen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er nog al eens spraakverwarring is over downhill :

Downhillen zoals downhillers downhillen of downhillen zoals XC'ers downhillen...

Ik vrag me ook af waar klompee wil gaan downhillen, zeeland is vlakker dan vlak (op de dijken na dan, alleen bij Burgh-Haemstede ligt een molshoop voor zover ik weet). Ook daar zal hij rekening mee moeten houden in zijn budget (entree bikeparken, reiskosten etc..)
Nou ja ik ben niet van plan om in zeeland te blijven. En ik ben ook niet bang uitgevallen ofzo dus ik zou wel als downhill downhiller willen eindigen ;p
Luctor et Emergo (:

Metatron

Bericht door Metatron » vr aug 13, 2010 10:27 pm

klompee schreef:ik zou wel als downhill downhiller willen eindigen ;p
:lol: :lol: Ik zou liever als een downhiller willen downhillen...

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo aug 15, 2010 8:39 pm

Er zijn trouwens ook prima hardtail downhillframes te koop. Alleen of die over het algemeen echt goedkoper zijn dan fullsuspensionframes betwijfel ik.

Vanuit Zeeland zit je trouwens zo in België. Voor een beginnend rijder kun je dan wel even voort... Maar er zitten hier genoeg rijders op het forum die je daar meer over kunnen vertellen.

EchoXss

Bericht door EchoXss » zo aug 15, 2010 10:39 pm

ik persoonlijk rijd al jaren op een ht voor freeride.
nu ben ik afgelopen week weer naar de alphen geweest.
je kunt vindt ik prima terecht met een ht op zelfs de moeilijkste freeride routes.
het gaat immers niet om de fiets die je hebt. maar de rijder die je bent.

ik had zelf ook een fully bij, en eerlijk gezecht heb ik daar de laatste dag wel op gereden.
puur voor het fijt, dat ik voort helemaal kapot was van alle klappen over heel die rotsen en taken heen. niet te praten de vele drops en sprongen.
dan is zon fully behoorlijk comfortabel. en nu ga ik persoonlijk al hard naar beneden op mijn ht. maar door de demping van alle rotsen en takken, ga je zekker te weten nog harder op een fully.

mijn mening is dus.
je krijgt een grotere kick op een hardtail. en kunt met gemak overal terecht.
maar een fully is zodermeer comfortabeler, zkkr als je dagen achter elkaar gaat rijden.

hier in de te koop forum staat een mooie bighit voor 800 euro te koop. nagenoeg compleet......
Mortem Vitae Sequens

Plaats reactie