Samenstelling nieuwe fiets
Moderators:JJ, Beheerders
Beste,
Na een 8-tal jaren op een 2002 (of is dat 2003?) GF X-Caliber te trappen, lijkt het tijd beginnen te worden naar een ander stalen (/alu) ros te gaan kijken.
Met mijn lengte van 157cm en binnenbeenlengte van 71,5cm kan ik op zich wel uit de voeten op een 17" van GF (nu dus Trek Gary Fisher Collection).
M'n conditie is inmiddels weer aardig opgekrikt, en in west-Brabant kom ik erg uit de voeten op het middenblad (32t) van de voorderailleur. Je moet dan denken aan veel korte klimmetjes met hooguit 10m hoogteverschil, maar in de regel 3-5m. Als het veel geregend heeft moet ik weleens op het kleine blad, zoals afgelopen zondagochtend een keer of 5 (in 38km).
Waar ik vrij enthousiaste verhalen over hoor is X.0 van SRAM, en zelf heb ik ook goede ervaringen met een Rohloff op de weg. Ook hoor ik goede verhalen over de Rohloff in een [vloeken in de kerk] 26" Santos Travelmaster, gebruikt als ATB [/vloeken in de kerk]…
Maar aangezien ik hier veel enthousiaste verhalen hoor over singlespeed, twijfel ik daar óók nog aan.
Daarom vraag ik hier, waar veel singlespeeders zitten,:
* Zouden jullie mij toch versnellingen aanbevelen?
* Waarom? (wel/niet)
* Zo ja: X.0, Rohloff, of een andere?
Verder heb ik m'n twijfels of ik de verende voorvork die ik nu heb, wel nodig heb. Soms heb ik het idee dat de grotere banden zoveel trillingen filteren, dat de verende voorvork overbodig is en een starre voldoende zou zijn. Mee eens? Of blijft het echt noodzakelijk als ik eens in de Ardennen of Alpen ga fietsen?
Alvast bedankt voor reacties!
Na een 8-tal jaren op een 2002 (of is dat 2003?) GF X-Caliber te trappen, lijkt het tijd beginnen te worden naar een ander stalen (/alu) ros te gaan kijken.
Met mijn lengte van 157cm en binnenbeenlengte van 71,5cm kan ik op zich wel uit de voeten op een 17" van GF (nu dus Trek Gary Fisher Collection).
M'n conditie is inmiddels weer aardig opgekrikt, en in west-Brabant kom ik erg uit de voeten op het middenblad (32t) van de voorderailleur. Je moet dan denken aan veel korte klimmetjes met hooguit 10m hoogteverschil, maar in de regel 3-5m. Als het veel geregend heeft moet ik weleens op het kleine blad, zoals afgelopen zondagochtend een keer of 5 (in 38km).
Waar ik vrij enthousiaste verhalen over hoor is X.0 van SRAM, en zelf heb ik ook goede ervaringen met een Rohloff op de weg. Ook hoor ik goede verhalen over de Rohloff in een [vloeken in de kerk] 26" Santos Travelmaster, gebruikt als ATB [/vloeken in de kerk]…
Maar aangezien ik hier veel enthousiaste verhalen hoor over singlespeed, twijfel ik daar óók nog aan.
Daarom vraag ik hier, waar veel singlespeeders zitten,:
* Zouden jullie mij toch versnellingen aanbevelen?
* Waarom? (wel/niet)
* Zo ja: X.0, Rohloff, of een andere?
Verder heb ik m'n twijfels of ik de verende voorvork die ik nu heb, wel nodig heb. Soms heb ik het idee dat de grotere banden zoveel trillingen filteren, dat de verende voorvork overbodig is en een starre voldoende zou zijn. Mee eens? Of blijft het echt noodzakelijk als ik eens in de Ardennen of Alpen ga fietsen?
Alvast bedankt voor reacties!
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Ten eerste, welkom.
Veel van je afwegingen zijn afhankelijk van de mate waarin je het leuk vindt. Het spreekt voor zich dat mountainbiken met versnellingen en allerlei dempers comfortabeler is. Maar dat wil niet zeggen dat het leuker is. In mijn ogen maakt singlespeeden het fietsen "puurder", en je moet wat bewuster bezig zijn met het fietsen. Een starre vork versterkt dit gevoel. Je zult om tempo heuvel opwaarts tempo te houden (noodzakelijk, want terugschakelen kan niet
) je pad bewuster moeten kiezen, eventueel op korte klimmen vooraf tempo maken etc. Heuvel afwaarts geldt dit in minder mate ook, je kan tenslotte niet even op schakelen. De fiets voelt lichtvoetiger en directer aan door het ontbreken van versnellingen = meer rendement / lager gewicht / geklooi met schakelen. Al met al is het een stuk leuker, vindt ik.
Het stuur gevoel van een starre vork voelt meestal wat directer aan, demping in combinatie met juiste banden / bandenspanning kan zeker toereikend zijn voor de Nederlandse paden. In Ardennen (e.d.) zul je meer op de proef worden gesteld, echter zal singlespeeden je eerder beperken. Wil je stevige tochten afleggen (laat staan in de Alpen), dan moet je toch wel stevige kuiten hebben.
Een misverstand is dat singlespeeden in Nederland alleen voor de krachtpatsers is weggelegd, maar met een redelijke basis conditie en een aangepaste rijstijl kun je wel een heel fatsoenlijk tempo rijden. Als je nu af en toe terug moet naar het kleinste blad, moet singlespeeden met een 2:1 verzet kunnen, dat zal om wat aanpassing in je rijstijl vragen, maar dat volgt zich zelf.
Rohloff is een verhaal apart, het biedt voordelen zoals het singlespeeden, zoals minder kans op pannen en beperkte invloed van modder etc, maar wel de versnellingen. Het gewicht van de naaf maakt wel een groot verschil. Juist waar een SS lekker lichtvoetig aanvoelt, daar is een Rohloff nadrukkelijk aanwezig in het achterwiel, sterker als een conventionele derailleur fiets. Het prijskaartje is stevig, maar je hebt er weinig om kijken naar: Maar nogmaals, het is iets heel anders als singlespeeden qua rijden.
X.0 werkt overigens prima, voor de recreant meer dan toereikend, X.9 voldoet dan ook. Zelf rijd ik al een jaar 6 met een X.0 derraileur / X.9 triggers, en die werken nog steeds perfect. Het maakt allemaal niet zo veel uit of je nu Sram of Shimano pakt. Kijk vooral naar de wijze waarop je schakelt, de bedienen is uiteraard wel iets anders, de een vindt het ene fijn, de ander het andere.
Singlespeeden is iets wat je moet proberen, wellicht dat je dan ook besmet raakt met het virus. Persoonlijk vindt ik het de mooiste manier van mountainbiken, in en rond Nederland dan. Daarbuiten pak ik de geared. Simpelweg niet genoeg kracht / doorzettingsvermogen.
Twijfel je: Koop een tandwieltje (16 tands, dat is goed te doen) een voorblad (32t voldoet) een simpele ketting, wat spacers om de naaf op de vullen en gebruik een oude derailleur om de ketting op te spannen. Sla al die onnodige kabels, verstellers, derailleurs, tandwielen etc etc van je fiets en probeer het. Voor een paar tientjes ben je klaar. Z’on GF is daar een prima basis voor.
Veel van je afwegingen zijn afhankelijk van de mate waarin je het leuk vindt. Het spreekt voor zich dat mountainbiken met versnellingen en allerlei dempers comfortabeler is. Maar dat wil niet zeggen dat het leuker is. In mijn ogen maakt singlespeeden het fietsen "puurder", en je moet wat bewuster bezig zijn met het fietsen. Een starre vork versterkt dit gevoel. Je zult om tempo heuvel opwaarts tempo te houden (noodzakelijk, want terugschakelen kan niet

Het stuur gevoel van een starre vork voelt meestal wat directer aan, demping in combinatie met juiste banden / bandenspanning kan zeker toereikend zijn voor de Nederlandse paden. In Ardennen (e.d.) zul je meer op de proef worden gesteld, echter zal singlespeeden je eerder beperken. Wil je stevige tochten afleggen (laat staan in de Alpen), dan moet je toch wel stevige kuiten hebben.
Een misverstand is dat singlespeeden in Nederland alleen voor de krachtpatsers is weggelegd, maar met een redelijke basis conditie en een aangepaste rijstijl kun je wel een heel fatsoenlijk tempo rijden. Als je nu af en toe terug moet naar het kleinste blad, moet singlespeeden met een 2:1 verzet kunnen, dat zal om wat aanpassing in je rijstijl vragen, maar dat volgt zich zelf.
Rohloff is een verhaal apart, het biedt voordelen zoals het singlespeeden, zoals minder kans op pannen en beperkte invloed van modder etc, maar wel de versnellingen. Het gewicht van de naaf maakt wel een groot verschil. Juist waar een SS lekker lichtvoetig aanvoelt, daar is een Rohloff nadrukkelijk aanwezig in het achterwiel, sterker als een conventionele derailleur fiets. Het prijskaartje is stevig, maar je hebt er weinig om kijken naar: Maar nogmaals, het is iets heel anders als singlespeeden qua rijden.
X.0 werkt overigens prima, voor de recreant meer dan toereikend, X.9 voldoet dan ook. Zelf rijd ik al een jaar 6 met een X.0 derraileur / X.9 triggers, en die werken nog steeds perfect. Het maakt allemaal niet zo veel uit of je nu Sram of Shimano pakt. Kijk vooral naar de wijze waarop je schakelt, de bedienen is uiteraard wel iets anders, de een vindt het ene fijn, de ander het andere.
Singlespeeden is iets wat je moet proberen, wellicht dat je dan ook besmet raakt met het virus. Persoonlijk vindt ik het de mooiste manier van mountainbiken, in en rond Nederland dan. Daarbuiten pak ik de geared. Simpelweg niet genoeg kracht / doorzettingsvermogen.
Twijfel je: Koop een tandwieltje (16 tands, dat is goed te doen) een voorblad (32t voldoet) een simpele ketting, wat spacers om de naaf op de vullen en gebruik een oude derailleur om de ketting op te spannen. Sla al die onnodige kabels, verstellers, derailleurs, tandwielen etc etc van je fiets en probeer het. Voor een paar tientjes ben je klaar. Z’on GF is daar een prima basis voor.
Ich Heisse Super Fantastisch!
Kleine aanvulling vwbt Rohloff; je kan altijd! schakelen ook als je stilstaat, in de bocht hangt etc.
Verder hangt er idd een prijskaartje aan, maar vergelijk dit met XTR/XO en je bent bijna net zo duur uit.
Vergeet niet dat als je een Rohloff koopt je daar voor je leven aan vast zit...je verslijt hem nl. niet. Af en toe een kransje, kettingwiel of ketting vervangen(veel minder vaak dan bij een derr. systeem) en that's it.
En vergeet de cleane looks niet...je begrijpt dat ik met een Rohloff rij...
dusssssss©
Verder hangt er idd een prijskaartje aan, maar vergelijk dit met XTR/XO en je bent bijna net zo duur uit.
Vergeet niet dat als je een Rohloff koopt je daar voor je leven aan vast zit...je verslijt hem nl. niet. Af en toe een kransje, kettingwiel of ketting vervangen(veel minder vaak dan bij een derr. systeem) en that's it.
En vergeet de cleane looks niet...je begrijpt dat ik met een Rohloff rij...
dusssssss©
Dank voor de reacties dusver.
* Als ik het zo allemaal lees, dan kies ik t.z.t. toch voor een Rohloff (tenzij Shimano dan een mooie Alfine heeft gemaakt, maar Rohloff is toch wel Degelijk Duits tegenover Jippie Japans). Ondanks m'n redelijke conditie, denk ik niet dat ik genoeg krachtuithoudingsvermogen heb voor een singlespeed. En ik weet al een paar hellingen waar ik dan sowieso zal moeten afstappen.
* De vork.. lastig. Van de ene kant denk ik dan star te willen gaan. Maar in het begin toen ik met een starre 26" reed, vond ik niet zo geslaagd...
Toch denk ik dat het goed moet komen. Ik denk dat ik dat alleen ga merken bij wat diepere overgangen zoals boomwortels, en evt. in de Ardennen (zoals het boomwortelpad op route 2 in Houffa, als dat nog kan, aangezien die een jaar of 5 geleden verlegd is..).
Dan heb ik nog wat overwegingen: het stuur en de remmen.
* Stuur: ik zat te denken aan een Woodchipper of Midge. Deze lijken me anatomisch gezien het beste als je ze diep pakt. Bovendien zet je er dan aardig wat druk op waardoor je beter in de bocht ligt. Echter... De Rohloff past dan weer niet lijkt mij...
Of heeft iemand daar een oplossing voor?
* Remmen: schijfremmen lijken toch wat beter te remmen dan velgremmen. Van de andere kant, hoor ik ook weleens van wat problemen met schijfremmen. Iets scheef, inremmen, schijf niet goed centraal, vele maten, etc.
Velgremmen als een HS-33 zijn dan weer onnodig zwaar en wellicht kwetsbaar op de mountainbike. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een velgrem zoals een XTR denk ik. Of hebben jullie andere ideeën daar over?
Alweer alvast bedankt voor feedback!
* Als ik het zo allemaal lees, dan kies ik t.z.t. toch voor een Rohloff (tenzij Shimano dan een mooie Alfine heeft gemaakt, maar Rohloff is toch wel Degelijk Duits tegenover Jippie Japans). Ondanks m'n redelijke conditie, denk ik niet dat ik genoeg krachtuithoudingsvermogen heb voor een singlespeed. En ik weet al een paar hellingen waar ik dan sowieso zal moeten afstappen.
* De vork.. lastig. Van de ene kant denk ik dan star te willen gaan. Maar in het begin toen ik met een starre 26" reed, vond ik niet zo geslaagd...
Toch denk ik dat het goed moet komen. Ik denk dat ik dat alleen ga merken bij wat diepere overgangen zoals boomwortels, en evt. in de Ardennen (zoals het boomwortelpad op route 2 in Houffa, als dat nog kan, aangezien die een jaar of 5 geleden verlegd is..).
Dan heb ik nog wat overwegingen: het stuur en de remmen.
* Stuur: ik zat te denken aan een Woodchipper of Midge. Deze lijken me anatomisch gezien het beste als je ze diep pakt. Bovendien zet je er dan aardig wat druk op waardoor je beter in de bocht ligt. Echter... De Rohloff past dan weer niet lijkt mij...
Of heeft iemand daar een oplossing voor?
* Remmen: schijfremmen lijken toch wat beter te remmen dan velgremmen. Van de andere kant, hoor ik ook weleens van wat problemen met schijfremmen. Iets scheef, inremmen, schijf niet goed centraal, vele maten, etc.
Velgremmen als een HS-33 zijn dan weer onnodig zwaar en wellicht kwetsbaar op de mountainbike. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een velgrem zoals een XTR denk ik. Of hebben jullie andere ideeën daar over?
Alweer alvast bedankt voor feedback!
Jij wilt één fiets die overal, in Nederland, in Houffalize, enzovoorts, perfect is. Die fiets bestaat niet!
Ofwel je kiest een eenvoudige, lichte, efficiënte fiets die in veel delen van Nederland perfect is:
- velgremmen (V-brakes of, zoals je zegt: hydraulische velgremmen, prachtig systeem voor NL).
- starre vork
- singlespeed (of wat dacht je van 1 x 5 als compromis?, of: een Shimano Alfine! )
Nadeel van deze fiets: werkt minder goed met zware rotspartijen of heel lange steile hellingen
Of je kiest een fiets die in rotsen en bergen goed is:
- schijfremmen
- verende vork
- veel versnellingen (derailleur of Rohloff).
Nadeel van deze laatste fiets: duurder, onderhoudsgevoeliger, zwaarder (Rohloff en voorvork zijn zwaarder dan star/single speed), minder efficiënt.
Je ziet, het kan niet samen, anders reed iedereen al op zo'n fiets. Het is net als met auto's, er is niet één model dat handig is met parkeren in de stad, zuinig is met brandstof, snel, geschikt voor een dag in de jungle, plaats voor 6 personen, mogelijkheid om een aanhanger te trekken, geen wegenbelasting en ook nog een open dak! Een kruising tussen een Fiat 500, een Jeep, een VW Bus, een Porsche, een vrachtauto en een cabrio, zeg maar....
Ofwel je kiest een eenvoudige, lichte, efficiënte fiets die in veel delen van Nederland perfect is:
- velgremmen (V-brakes of, zoals je zegt: hydraulische velgremmen, prachtig systeem voor NL).
- starre vork
- singlespeed (of wat dacht je van 1 x 5 als compromis?, of: een Shimano Alfine! )
Nadeel van deze fiets: werkt minder goed met zware rotspartijen of heel lange steile hellingen
Of je kiest een fiets die in rotsen en bergen goed is:
- schijfremmen
- verende vork
- veel versnellingen (derailleur of Rohloff).
Nadeel van deze laatste fiets: duurder, onderhoudsgevoeliger, zwaarder (Rohloff en voorvork zijn zwaarder dan star/single speed), minder efficiënt.
Je ziet, het kan niet samen, anders reed iedereen al op zo'n fiets. Het is net als met auto's, er is niet één model dat handig is met parkeren in de stad, zuinig is met brandstof, snel, geschikt voor een dag in de jungle, plaats voor 6 personen, mogelijkheid om een aanhanger te trekken, geen wegenbelasting en ook nog een open dak! Een kruising tussen een Fiat 500, een Jeep, een VW Bus, een Porsche, een vrachtauto en een cabrio, zeg maar....

Als je de Ardennen in wil zijn versnellingen wel handig, voor een paar uurtjes pret in Brabant zou is een SS zonder vering kiezen. Een singlespeed is niet vermoeiender dan een Geared. Op technische stukken moet je je meer inspannen, op de saaie rechte stukken mag je weer uitpuffen, hard kun je toch nietRobertjan schreef:Dank voor de reacties dusver.
* Als ik het zo allemaal lees, dan kies ik t.z.t. toch voor een Rohloff (tenzij Shimano dan een mooie Alfine heeft gemaakt, maar Rohloff is toch wel Degelijk Duits tegenover Jippie Japans). Ondanks m'n redelijke conditie, denk ik niet dat ik genoeg krachtuithoudingsvermogen heb voor een singlespeed. En ik weet al een paar hellingen waar ik dan sowieso zal moeten afstappen.
* De vork.. lastig. Van de ene kant denk ik dan star te willen gaan. Maar in het begin toen ik met een starre 26" reed, vond ik niet zo geslaagd...
Toch denk ik dat het goed moet komen. Ik denk dat ik dat alleen ga merken bij wat diepere overgangen zoals boomwortels, en evt. in de Ardennen (zoals het boomwortelpad op route 2 in Houffa, als dat nog kan, aangezien die een jaar of 5 geleden verlegd is..).
Dan heb ik nog wat overwegingen: het stuur en de remmen.
* Stuur: ik zat te denken aan een Woodchipper of Midge. Deze lijken me anatomisch gezien het beste als je ze diep pakt. Bovendien zet je er dan aardig wat druk op waardoor je beter in de bocht ligt. Echter... De Rohloff past dan weer niet lijkt mij...
Of heeft iemand daar een oplossing voor?
* Remmen: schijfremmen lijken toch wat beter te remmen dan velgremmen. Van de andere kant, hoor ik ook weleens van wat problemen met schijfremmen. Iets scheef, inremmen, schijf niet goed centraal, vele maten, etc.
Velgremmen als een HS-33 zijn dan weer onnodig zwaar en wellicht kwetsbaar op de mountainbike. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een velgrem zoals een XTR denk ik. Of hebben jullie andere ideeën daar over?
Alweer alvast bedankt voor feedback!

De 11-sp Alfine lijkt me in het terrein geen Rohloff concurent worden. De speedhub draai je in 2 x overpakken door alle versnellingen , bij Alfine moet je 10 keer drukken!
HS 33's gaan niet passen op een krom stuur
Een Singlespeed die je voor de Ardennen ombouwt naar 1 x 9 is ook het overwegen waard
/Marten
@Pieter:
Ik ben ook niet op zoek naar de perfecte fiets voor alles. Ik ben op zoek naar een voor mij optimale combinatie en zoek daarbij naar de inzichten van andere 29"-mountainbikers.
Rohloff ben ik aardig aan uit, maar dat kan weer lastig worden met het gewenste stuur. Wel geeft het een efficiënter gevoel door de rechte kettinglijn. Daarom zoek ik of er anderen zijn die daarin oplossingen zien die ik niet gevonden heb.
Starre vork ben ik ook aan uit, i.c.m. een stalen maatframe.
Het enige waar ik nog echt een beetje aan twijfel zijn de remmen. Zwaarder/degelijker is niet altijd beter. Misschien is lichtgewicht wel beter.
Eigenlijk zoek ik bevestiging dat schijfremmen niet veel schelen in gewicht, en dat de nadelen er niet zijn mits je ...... (vul in door de volgende poster).
Ik ben ook niet op zoek naar de perfecte fiets voor alles. Ik ben op zoek naar een voor mij optimale combinatie en zoek daarbij naar de inzichten van andere 29"-mountainbikers.
Rohloff ben ik aardig aan uit, maar dat kan weer lastig worden met het gewenste stuur. Wel geeft het een efficiënter gevoel door de rechte kettinglijn. Daarom zoek ik of er anderen zijn die daarin oplossingen zien die ik niet gevonden heb.
Starre vork ben ik ook aan uit, i.c.m. een stalen maatframe.
Het enige waar ik nog echt een beetje aan twijfel zijn de remmen. Zwaarder/degelijker is niet altijd beter. Misschien is lichtgewicht wel beter.
Eigenlijk zoek ik bevestiging dat schijfremmen niet veel schelen in gewicht, en dat de nadelen er niet zijn mits je ...... (vul in door de volgende poster).
@Marten:
Ja, misschien is een stalen 29" SS met iets lichter verzet dan 2:1 (44 x 24/28 ofzo) toch wel iets. Woodchipper ("buigt veel") of Midge met die Diacompe's 287v met een setje Deore met Koolstop.
Mocht ik de Ardennen in duiken, dan een 1x9 Deore met een (Dura-Ace?) bar end-shifter.
Nog een voordeel: dan kan ik daarmee ook mee op een offroad- en SS-tocht van De Wereldfietser...
Team Pro S en m'n huidige zadeltas switchen, en gaan.
Ja, misschien is een stalen 29" SS met iets lichter verzet dan 2:1 (44 x 24/28 ofzo) toch wel iets. Woodchipper ("buigt veel") of Midge met die Diacompe's 287v met een setje Deore met Koolstop.
Mocht ik de Ardennen in duiken, dan een 1x9 Deore met een (Dura-Ace?) bar end-shifter.
Nog een voordeel: dan kan ik daarmee ook mee op een offroad- en SS-tocht van De Wereldfietser...

Eh, is een 29-er voor jou niet iets te ambitieus?Robertjan schreef:@Marten:
Ja, misschien is een stalen 29" SS met iets lichter verzet dan 2:1 (44 x 24/28 ofzo) toch wel iets. Woodchipper ("buigt veel") of Midge met die Diacompe's 287v met een setje Deore met Koolstop.
Mocht ik de Ardennen in duiken, dan een 1x9 Deore met een (Dura-Ace?) bar end-shifter.
Nog een voordeel: dan kan ik daarmee ook mee op een offroad- en SS-tocht van De Wereldfietser...Team Pro S en m'n huidige zadeltas switchen, en gaan.

/Marten
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Tja, je houd tijd over met een vakantie in eigen huis.ott schreef:daar sluit ik me bij aan.
nice reply !!

@Robertjan: Pssst: Die GF die je hebt moet je houden, een starre vork in zetten, ombouwen naar SS en lekker mee gaan rond crossen. Verkopen heeft toch geen zin, want dat levert nauwelijks iets op. Dan koop je er een geveerde rohloff racer erbij voor de langere tochten / buitenland tripjes / als je geen zin hebt om te SSen. Zo doe ik het ook, ik kan met 2 fietsen (1x SS staal star en 1x 18v alu verende vork) pratkisch alles*.
*nou ja, zover mijn eigen beperkingen niet in de weg zitten
Ik zou voor schijven gaan: minder gevoelig voor modder, velg kan niet opwarmen, mits niet het lichtste-van-het lichtste betrouwbaar, in de regel beter te doseren, makkelijker wielen wisselen, geen vieze zwarte randen etc etc etc. Ik heb met mijn XTR v-brakes meer te stellen dan met mijn Magura schijven. Ik rijd al 6 jaar lang naast blokken wisselen zonder onderhoud, en ze remmen nog steeds als een trein.
De discussie over lengte en 29er is hier al eens eerder gevoerd, maar met 157cm lijkt het mij een beetje overkill. Maar goed, daar heb ik geen ervaring mee (zowel qua lengte als serieuze 29er km's). DK?! kom er maar in!

Ich Heisse Super Fantastisch!
Precies. Maar m'n GF is alu met verende vork. Die zou ik dan ernaast houden met 27v. Wel moet ik dan een balhoofd laten vervangen (of zelf naar de cups/conussen kijken na 8 jaar). Evt. een nieuwe vork erbij, en de velgen vervangen, en ach, dan ook maar eens nieuwe buitenbanden na 8 jaar. en de kettingbladen beginnen weer te slijten.Xircuit schreef:Zo doe ik het ook, ik kan met 2 fietsen (1x SS staal star en 1x 18v alu verende vork) pratkisch alles*.
Hiernaast dan t.z.t. een starre stalen SS (ssSS) laten bouwen in mijn maat bij een gerenommeerde fietsenbouwer.
Ja, upgraden naar disc kan ik dan ook nog doen aan de huidige GF. De naven zijn er geschikt voor.Xircuit schreef:Ik zou voor schijven gaan: minder gevoelig voor modder, velg kan niet opwarmen, mits niet het lichtste-van-het lichtste betrouwbaar, in de regel beter te doseren, makkelijker wielen wisselen, geen vieze zwarte randen etc etc etc. Ik heb met mijn XTR v-brakes meer te stellen dan met mijn Magura schijven. Ik rijd al 6 jaar lang naast blokken wisselen zonder onderhoud, en ze remmen nog steeds als een trein.
Nou, als ik incidenteel aan een toertocht meedoe, valt het me op hoe dat veel anderen al gauw aan het prutsen zijn zodra het een beetje technischer wordt. Zelf kom ik daar dan veel gemakkelijker overheen met m'n 17" GF 29'er, ondanks m'n (been)lengte en gewicht (ca. 53kg).Xircuit schreef:De discussie over lengte en 29er is hier al eens eerder gevoerd, maar met 157cm lijkt het mij een beetje overkill. Maar goed, daar heb ik geen ervaring mee (zowel qua lengte als serieuze 29er km's).
Techniek, daar draait het dan om. Maar misschien komt het wel omdat de meesten gewoon rijden zonder te oefenen. Terwijl ik CIOS-opgeleid ben om ook mountainbike-lessen te kunnen geven.
-
- Berichten:85
- Lid geworden op:vr mar 28, 2003 2:24 pm
- Locatie:Utrecht
Dag Robertjan,
Ik fiets op 'n starre, stalen 29er (Singular Swift maatje M voor mijn 1.84 cm) met Rohloff en Magura discs. De motivatie voor deze setup: alles (behalve de remmen) anders dan op mijn oude fiets (niet echt ceteris paribus dus...).
Ik heb wel voor 'n ander type stuur gekozen dan waar jij aan denkt: Ragley Carnegie's bar. Een ander idee over "anatomisch correct" dus. Voordeel is dat er een Rohloff-shifter en remgrepen voor hydraulische schijfremmen oppassen.
Over de Rohloff ben ik erg tevreden. Het ziet er clean uit en toch heb ik een mooi bereik aan versnelling onder handgreep. Ik sluit me aan bij het enthousiaste verhaal van Boss.
Star bevalt me ook prima: hier in de directe omgeving (Utrecht) heeft het weer een nieuwe prikkel aan het fietsen gegeven. Je moet blijven opletten bij het sturen, pro-actiever. In Zuid Limburg kom ik er ook nog goed mee weg, hoewel ik na langere afdalingen met veel boomwortels, dropjes etc. wel eens verzucht dat die geveerde fietsen vast niet voor niets op de markt zijn. Je aandacht mag niet verslappen, want dat gaat meteen fout.
Met vering (maar dat was in mijn geval nog een 26inch) heb je naar mijn gevoel net wat meer marge. Ik heb wel het idee dat de combinatie 29inch en star het risico van overmoedigheid oplevert: door de ervaring dat e daadwerkelijk overal overheen rolt heb je de neiging "loos te gaan" (en dus de remhandels loslaten), maar als je de grens eenmaal hebt bereikt, heb je door gebrek aan voorvering meteen ook geen marge meer (en ben ik dankbaar dat mijn camelbak de klap van het over de kopslaan deels opvangt...).
Wat betreft remmen: de problemen die jij noemt heb ik met mijn Martha's niet (zes jaar ervaring). Wel is het handig als je de kunst van het ontluchten meester bent
en bepaalde weertypen/grondsoorten "vreten" dure remblokken. Maar het remt als een tierelier. En het ziet er mooi uit (wat voor mij een argument is). Ik zou niet meer kiezen voor V-brakes omdat ik graag het gevoel heb dat ik ook in extreme situaties (en die zijn in mijn geval misschien elatief niet heel extreem) graag het gevoel van reserve/controle heb. Dat had ik niet met V-brakes.
Volgens mij heeft M-gineering (wie?
) op zijn site nog een paar fraaie fotos staan van een klein maatje ATB met Rohloffnaaf en HS33-firmtech. Een inspirerend plaatje (maar geen 29inch).
Veel plezier met het plannen van je nieuwe fiets!
Joop
Ik fiets op 'n starre, stalen 29er (Singular Swift maatje M voor mijn 1.84 cm) met Rohloff en Magura discs. De motivatie voor deze setup: alles (behalve de remmen) anders dan op mijn oude fiets (niet echt ceteris paribus dus...).
Ik heb wel voor 'n ander type stuur gekozen dan waar jij aan denkt: Ragley Carnegie's bar. Een ander idee over "anatomisch correct" dus. Voordeel is dat er een Rohloff-shifter en remgrepen voor hydraulische schijfremmen oppassen.
Over de Rohloff ben ik erg tevreden. Het ziet er clean uit en toch heb ik een mooi bereik aan versnelling onder handgreep. Ik sluit me aan bij het enthousiaste verhaal van Boss.
Star bevalt me ook prima: hier in de directe omgeving (Utrecht) heeft het weer een nieuwe prikkel aan het fietsen gegeven. Je moet blijven opletten bij het sturen, pro-actiever. In Zuid Limburg kom ik er ook nog goed mee weg, hoewel ik na langere afdalingen met veel boomwortels, dropjes etc. wel eens verzucht dat die geveerde fietsen vast niet voor niets op de markt zijn. Je aandacht mag niet verslappen, want dat gaat meteen fout.
Met vering (maar dat was in mijn geval nog een 26inch) heb je naar mijn gevoel net wat meer marge. Ik heb wel het idee dat de combinatie 29inch en star het risico van overmoedigheid oplevert: door de ervaring dat e daadwerkelijk overal overheen rolt heb je de neiging "loos te gaan" (en dus de remhandels loslaten), maar als je de grens eenmaal hebt bereikt, heb je door gebrek aan voorvering meteen ook geen marge meer (en ben ik dankbaar dat mijn camelbak de klap van het over de kopslaan deels opvangt...).
Wat betreft remmen: de problemen die jij noemt heb ik met mijn Martha's niet (zes jaar ervaring). Wel is het handig als je de kunst van het ontluchten meester bent

Volgens mij heeft M-gineering (wie?

Veel plezier met het plannen van je nieuwe fiets!
Joop
De ideale fiets.......
Een alu on-one scandel met horizontale patten
On-one carbon vork
Wielen geared,disc en brede velg (flow of semi)
Single speed set up.
Met jones stuur
Geared setje ( cassette,shifter, geleider en zoeen kwetsbaar dingetje om je ketting er af te laten vliegen)
Ter zijne tijd aan te schaffen : rohloff wiel ,met extra stuur voor de bediening !
Eventuul uit te breiden met een lefty + wiel ,of een duc 32 ......ook met een wiel
Eeh voula een fiets die alles kan !!!
Het is een beetje sleutelen af en toe, maar de singel speed ridged set up, is zelfs ( of juist !) als een serrieus marathon fiets te gebruiken ! En ook nog eens bij uitstek geschikt voor, niet getrainde en geoefende rijders.
Voor de remmen ga ik voor bb-7, Maakt sturen wisselen makkelijker.
Minder onderhouds gevoelig dan magura of shimano.
Mis de hs33 een heel klein ..........beetje . Tot ik over duitse shotters heen vloog, echt blij met schijven !
Een alu on-one scandel met horizontale patten
On-one carbon vork
Wielen geared,disc en brede velg (flow of semi)
Single speed set up.
Met jones stuur
Geared setje ( cassette,shifter, geleider en zoeen kwetsbaar dingetje om je ketting er af te laten vliegen)
Ter zijne tijd aan te schaffen : rohloff wiel ,met extra stuur voor de bediening !
Eventuul uit te breiden met een lefty + wiel ,of een duc 32 ......ook met een wiel

Eeh voula een fiets die alles kan !!!

Het is een beetje sleutelen af en toe, maar de singel speed ridged set up, is zelfs ( of juist !) als een serrieus marathon fiets te gebruiken ! En ook nog eens bij uitstek geschikt voor, niet getrainde en geoefende rijders.

Voor de remmen ga ik voor bb-7, Maakt sturen wisselen makkelijker.
Minder onderhouds gevoelig dan magura of shimano.
Mis de hs33 een heel klein ..........beetje . Tot ik over duitse shotters heen vloog, echt blij met schijven !

ooit allemaal op een 29er !
Leve G2 geometrie van Gary Fisher. Meer offset icm met luiere balhoofdhoek = voorwiel verder van je tenen af, bij dezelfde wendbaarheid.marten schreef:Met mijn eerste 29" met recht stuur kwam ik met de schoenen net tegen de voorband. Veel korter ivm je lengte en nog een keer korter ivm het racestuur en je moet er wel een erg luie balhoofdshoek opzettenRobertjan schreef:Die Gary Fisher 17" 29'er gaat op zich prima...
Check wel even de bovenbuislengte. Klakkeloos naar een Trek/GF collection 17,5", zou ik niet doen zonder proefrit. Ik rij op een 17.5" Superfly en ik ben 1.80m! Nou is ie aan de kleine kant voor mij, maar toch. Kan best zijn dat tegenwoordig de S beter is voor je.
Dat gezegd: Voor Heather Irmiger (Team Trek/Subaru) werkt een M ook, nadat ze op een S begon.
Mbt sturen: Voordat je een maf stuur monteert 'omdat iedereen nou eenmaal roept dat dat ergonomisch onovertroffen is' (men roept dat alleen in singlespeed kringen, toch maf!) ... ga eens rijden met een brede flatbar met veel sweep. Geen problemen met rem/schakelhandels monteren en dat doet het prima.
Gezien ik nu toch een 29" bike heb met 27 Deore LX verzetten en v-brakes, zal de nieuwe t.z.t. denk ik toch een singlespeed worden. Mede ook omdat voor m'n gevoel singlespeed beter tot z'n recht komt met een stalen bike met starre voorvork.
Qua stuur zal ik inderdaad Marten z'n argumenten in acht nemen, want mijn beentjes zijn niet zo lang. Dus een racestuur a la On One Midge zal geen succes worden. Die Ragley Carnegie's Bar van Joop komt op het lijstje ondanks slechts 3,5cm drop. Ik las ook hier op het forum dat een OO Mary op-z'n-kop een heel aardig stuurtje is.
Remmen, die BB-7 zien er wel goed uit. Mechanisch, dus geen ontluchten ofzo nodig.
W.b. banden zal het dan wel Rocket Ron vóór worden van 54mm, en achter Furious Fred van 50mm.
In z'n totaliteit kan ik dan m.n. op de SS, en gaat de reis naar heuvelachtig tot bergachtig terrein, dan kan ik de GF meenemen. Wel zal ik dáár t.z.t. ook Discs op laten zetten.
Rohloff zal dan even moeten wachten. Misschien ooit nog...
Qua stuur zal ik inderdaad Marten z'n argumenten in acht nemen, want mijn beentjes zijn niet zo lang. Dus een racestuur a la On One Midge zal geen succes worden. Die Ragley Carnegie's Bar van Joop komt op het lijstje ondanks slechts 3,5cm drop. Ik las ook hier op het forum dat een OO Mary op-z'n-kop een heel aardig stuurtje is.
Remmen, die BB-7 zien er wel goed uit. Mechanisch, dus geen ontluchten ofzo nodig.
W.b. banden zal het dan wel Rocket Ron vóór worden van 54mm, en achter Furious Fred van 50mm.
In z'n totaliteit kan ik dan m.n. op de SS, en gaat de reis naar heuvelachtig tot bergachtig terrein, dan kan ik de GF meenemen. Wel zal ik dáár t.z.t. ook Discs op laten zetten.
Rohloff zal dan even moeten wachten. Misschien ooit nog...
Ik heb nog even gekeken op internet. De Kona Unit komt erg dicht in de buurt van de meeste eisen.
Ik zou dan:
* stuur wellicht vervangen voor iets met meer sweep
* pedalen vervangen voor SPD's
* cranks van zo'n 165mm
* achterband vervangen voor een iets meer zomerband (Furious Fred)
Ik zou dan:
* stuur wellicht vervangen voor iets met meer sweep
* pedalen vervangen voor SPD's
* cranks van zo'n 165mm
* achterband vervangen voor een iets meer zomerband (Furious Fred)
Nee, moet je niet doen.Robertjan schreef:Ik heb nog even gekeken op internet. De Kona Unit komt erg dicht in de buurt van de meeste eisen.
Ik zou dan:
* stuur wellicht vervangen voor iets met meer sweep
* pedalen vervangen voor SPD's
* cranks van zo'n 165mm
* achterband vervangen voor een iets meer zomerband (Furious Fred)


'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Sjongejongejongejonge,wat een hoop goed bedoelde maar net niet goede adviezen van lange mensen hier,het lijkt MTB.NL wel.
De beste fietser zit al 8 jaar(!) op dezelfde fiets.(Vraag heer Klok eens naar geometriën en hun evolutie.)
Tegenwoordig hebben ze 15.5'' 29-ers,echt waar!
Heeft de heer Robertjan ervaring op een racer?
Zo ja,neem een stuurpen met een grote hoek.
Zo nee,begin niet aan het omdraaien van sturen en stuurpennen.
De beste fietser zit al 8 jaar(!) op dezelfde fiets.(Vraag heer Klok eens naar geometriën en hun evolutie.)
Tegenwoordig hebben ze 15.5'' 29-ers,echt waar!
Heeft de heer Robertjan ervaring op een racer?
Zo ja,neem een stuurpen met een grote hoek.
Zo nee,begin niet aan het omdraaien van sturen en stuurpennen.
Met die instelling kan je inderdaad beter voor versnellingen gaan,Shimano komt voor 2011 met 30 versnellingen op slechts één fiets.Robertjan schreef: Ondanks m'n redelijke conditie, denk ik niet dat ik genoeg krachtuithoudingsvermogen heb voor een singlespeed. En ik weet al een paar hellingen waar ik dan sowieso zal moeten afstappen.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!